Alla inlägg den 4 januari 2021

Av wiolettan - 4 januari 2021 10:01


Nyårshelgen, den kom och gick, rätt så obemärkt. Om jag nu inte ska nämna alla de smällar, raketer och sådant som förstörde lugnet och friden.


Vi hade, för första gången någonsin, beställt hem en nyårssupé ifrån den restaurang som Mysingens ena loge anlitar. Det var dyrt, mycket dyrt, men gott. Vi har ju sparat pengar, de som vi annars skulle ha använt till resor detta år, så vi hade råd att kosta på oss lite extra.


   

Något litet till bubblet: Tunnbrödsrulle fylld med rensteksmousse toppat med sikrom.


Förrätt: Hummersoppa smaksatt med cognac och en skaldjurssallad.


Varmrätt: Grillade oxfilémedaljonger med västerbottenkroketter, rödvinssky och ankleversmör.


Dessert: Chokladtårta med hallonsås och hackade nötter.


Vickning: Pytt i panna.


Vi hade beställt en extra portion så vi åkte till Farsta till min äldsta bror med en kasse mat också. Han blev verkligen överraskad och glad.



Detta år lyssnade vi på radions P1 vid midnatt, istället för TV.


I mer än 50 år har Sveriges Domkyrkor ringt in det nya året. 15 minuters långt program som leds av Christofer Murray och varje Domkyrka får en egen presentation.


I år tillkom 2 Domkyrkor. Mariestads vid Vänern och Katolska Domkyrkan i Stockholm.  Jag tror att Sverige har 15 stycken Domkyrkor. Så det var många olika klockors klang vi fick lyssna till. Otroligt mäktigt.



   

På Nyårsdagen kunde vi lyssna till Nyårskonsert från Wien,  Gyllene Salen i Musikverein. Vackert och imponerande.



 

Det var utan publik på grund av corona pandemin.


 

Orkestern leddes för sjätte gången av Riccardo Muti, men han har arbetat med filharmonikerna i snart 50 år.


Nu har vi ett nytt år framför oss. Förhoppningen är att det ska bli bättre än 2020, men det är något som vi inte vet. Men, det vi kan är, att så mycket som på oss ankommer,  göra det rätta.


Ibland så känns det som

om livet helt står still.

Och just det man är i

är inte det man vill.


Man känner sig så svag,

så vilsen och så feg.

Så känns det till den dag

man vågar ta ett steg.


Då öppnas nya vägar

och man får perspektiv.

Och plötligt kan man se

hur man vill ha sitt liv.


Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards