Direktlänk till inlägg 25 januari 2021

14 år, hur är det möjligt?

Av wiolettan - 25 januari 2021 08:49



Den som jag skulle vilja uppmärksamma idag är Mysingen, min man.

Han ställer upp för mig alla gånger då det känns som om jag inte kan.

Att jag honom ”fick” på min ålders höst, är något att vara tacksam över.

Han hjälper mig i stort och smått och finns där för mig, då jag det behöver.


Följer med mig till läkare, provtagning, tandläkare och även till min frissa.

Det kanske ni inte förstår och fattar varför, men det går bra att gissa.

Förstod att ni visste utan att jag behövde för er det närmare förklara.

Ja, visst är det så, jag har dåligt lokalsinne, är ostadig och vinglig bara.


Men han är snäll och planerar möten, träffar och sammanträdena sina

så att det inte krockar med det som jag måste gå på, besöken mina.

Att han älskar mig helt och fullt får jag dagligen många gånger höra.

Bara och tacka och ta emot, ja vad annat kan jag göra.


Älska honom tillbaka? Ja, det gör jag, från mitt hjärta, själ och kropp,

så för oss på ålderdomens höst, det känns som om det finns hopp.

Jag ser fram emot att med min kära Mysing få leva och bara vara

Kanske någon gång vi med vår bil eller med statens tåg kan fara


ut på en resa  och se andra platser, orter och även länder.

Men ingen av oss vet vad som oss i framtiden händer.

Huvudsaken är att det även framöver får vara vi.

Ja, bättre och mysigare än med min Mysing, kan det inte bli.



Idag, för 14 år sedan förlovade vi oss,  ”Mysingen och Gosan”. Det var något som jag inte trodde var möjligt, eller skulle ske.


Min förra man avled 2004 och det blev ett tomrum som är svårt att förklara. Vi hade levt ihop i 35 år, upplevt mycket tillsammans, både på ont och gott. Man svetsas ihop, på något sätt. Så chocken blev stor, då min andra hälft inte längre fanns.  


Men, som på beställning, ramlar en annan man in i mitt liv. Klart att jag blev smått chockad. Så går det väl inte till i verkliga livet? Men, efter det fjärde frieriet, så sa jag ja.  Och, nu har vi varit förlovade i fjorton år och av dem gifta i snart elva.


Jag är ett levande bevis på att kärleken kan dyka upp flera gånger och även långt upp i ålder. Många som blir änkor kan inte tänka sig någon annan man. Men, jag tänkte inte, det bara blev.


Jo visst, vi är olika, som natt och dag, men kompromissar, tjafsar, och är vänner igen.


Det låter krasst att säga det, men hur skulle jag ha klarat mig utan min man?  Undrar om inte Gud som ser och vet allt, fixade även detta till mig.


 

Denna bild är tagen ett år efter vår förlovning, hemma hos oss.



 

Här blev vi fotade på en promenad, vid Råstasjön. Bilden är tagen två år efter vår förlovning, alltså 2009.


 

Här, bara för några år sedan. Uppmaningen försöker vi efterleva, fast det kanske inte syns på bilden.






 
 
Preciosa

Preciosa

25 januari 2021 10:49

Hej Wiolettan!
Ja härlig dikt och berättelse! Du har haft tur men också för att du är du så klart! Visst idan var du ju inte är det svårt när man är äldre att anpassa sig tror jag. Å andra sidan var du ju inte gammal när ni träffades :-)Skönt att ha så bra stöd!
Man behöver inte vara lika för att det ska gå bra. Däremot värderingar kan nog vara knepigt...
Kramar! P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

25 januari 2021 21:06

Hej Preciosa!
Det är bara några tankar som har funnits i mitt huvud.
Ja, tur kallas det ibland men jag tror att vår Gud som vet allt och ser allt, visste att jag behövde hjälp.
Vi har ju levt två helt olika liv och har en mängd erfarenheter med oss i bagaget, så ibland kan det köra i hop sig.
Där har du helt rätt också. Kram!

 
Ingrid

Ingrid

25 januari 2021 11:17

Grattis till de 14 åren! Vilken tur att ni fann varandra.
Ha en riktigt fin dag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

25 januari 2021 21:07

Tack ska du ha Ingrid. Ja, det var bra och kanske för oss båda.
Tack, det samma önskar jag dig, Ingrid. Kram!

 
Primrose

Primrose

25 januari 2021 11:34

Grattis , 14 år idag! Du skriver så fint om er två och det måste vara en stor lycka att finna någon igen efter din stora sorg och förlust! Ni är så fina ihop.
Sen diktar du fint också ,-)
Så fina bilder på er två, och never stop smiling, bra ,-)
Det är skönt att ha någon som man litar på som finns där.
Ha det fortsatt fint! Varm Kram Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

25 januari 2021 21:10

Tack för det.
Det är bara några tankar som finns i min hjärna.
Det var lite märkligt första tiden men inget vi kunde göra något åt, kändes det som.
Nja, det är ingen fin dikt, jag skriver vad jag tänker bara, fast i rimform.
Ja, det gör mycket till att vara positiv och försöka vara glad, det lättar och hjälper många gånger.
Ha det bra du också Primrose. Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

25 januari 2021 13:32

En sådan underbar kärleksdikt! Och så fantastiskt att tomrummet blir fullt av något så fint som din Mysing.
Fkna bilder på ett fint par! Önskar att alla kunde få uppleva den kärlek som ni känner till varann.Bamsekram Och grattis!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

25 januari 2021 21:14

Tack Anna-Lena, några ord på rim bara.
Visst är det så, det kunde jag ju inte ana, eller vara beredd på, livet är förunderligt ibland och blir det bra så är jag bara tacksam.
Ja, det önskar jag också, väl unt till alla, kan jag tänka.
Tack så mycket och kram till dig.

 
Ditte

Ditte

25 januari 2021 15:13

Så vackert skrivet! En fantastisk dikt och vackra ord om kärlek- Skickar er båda ett stort grattis på denna er dag och må ni fortsätta att ha det bra och följas åt-
Önskar er det allra bästa-
Härliga bilder att också glädjas åt-
Många tankar och en stor kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

25 januari 2021 21:17

Tankar som kommer upp i huvudet och sedan är det bara att plita ner. Inget märkvärdigt, bara några ord på rim.
Tack så mycket Ditte, från oss båda.
Det är precis vad vi hoppas också, att få fortsätta höra ihop och vara till hjälp och stöd för varandra. Kram!

 
Geddfish

Geddfish

25 januari 2021 16:06

Grattis! Så härligt! Jag kommer precis ihåg när ni gifte er också. Jag la in en sång på bloggen åt er, det var Där björkarna susa, med Hootenanny Singers!
Det är klart att det var en mening att du och Mysingen skulle bli ett par.
Ha det fortsatt kärleksfullt och fin!
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

25 januari 2021 21:20

Tack Gerd! Ja, visst är det härligt.
Du har ju varit med på nästan hela resan och vet mycket hur det är också.
Jag kommer ihåg att du satte in "Där björkarna susa", en sådan vacker sång, till oss, på din blogg.
Vi får tro det.
Tack för den fina önskningen. Kram!

 
tant Hanneles bokparadis

tant Hanneles bokparadis

25 januari 2021 17:06

underbart att hitta någon på äldre dagar! Min mor gifte om sig vid 60, nu är hon 88 år och hennes yngre make hjälper henne, de har sällskap. När de var yngre så reste de tillsammans, min mor flög första gången när hon var sextio.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

25 januari 2021 21:23

Ja, det känns fint och kanske inte är så ovanligt, vet ej.
Jag gläder mig med din mamma, så skönt för henne att ha någon vid sin sida, att vara två ger en hel del, inkl. sällskapet.
Jag var 69 år då jag gifte mig andra gången.

 
Znogge

Znogge

25 januari 2021 18:43

Grattis till er båda på er dag! Så fint och kärleksfullt du skriver om din mysing och vilken lycka att ni fann varandra! Stort grattis till er båda på er dag!

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

25 januari 2021 21:25

Tack så mycket Znogge, från oss båda.
Det var fint och samtidigt otroligt att vi hittade varandra, bara så där. Men mycket bra. Kram!

 
Lena

Lena

25 januari 2021 23:01

Ååååå de va de vackraste inlägg jag läst *hjärta*

Så underbart att ni har varandra & kärleken, det är den största tryggheten i livet *hjärta*

Ja vi håller tummarna för en friskare vår & sommar på alla vis, så vi kan se oss om lite i vårt vackra land *hjärta* & så vackra ni är där bredvid varandra *hjärta*

Varm stor kram till er båda *hjärta*

http://frallorna.bloggplatsen.se

wiolettan

26 januari 2021 21:18

Så vänligt sagt Lena.
Ja, så är det, fint att ha varandra och trivs, det gör livet många gånger lättare.
För mig är det toppen att ha någon som hjälp och stöd också, eftersom jag är som jag är.

Vi får se framåt och förhoppningsvis så går pandemin över och vi kan röra oss som förr och får vi då bara vara friska annars också, så blir det åka av, eller hur?

Tack snälla Lena. Kram!

 
Lena

Lena

25 januari 2021 23:08

Hoppsan! Glömde säga GRATTIS till er båda åxå!! *hjärta*
/Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

wiolettan

26 januari 2021 21:20

Hej igen!
Jag fick så många andra fina ord av dig.
Tack för Grattis hälsningen från mig och Mysingen.

 
wiper

wiper

26 januari 2021 15:42

Grattis till era 14 år. Härligt att hitta en bra partner senare i livet och som man trivs med. Jag träffade min nuvarande man då jag var över 40 år och då tyckte folk det var sent ;) men det är det ju inte, det är aldrig för sent

Det var jättefint och rörande skrivet av dig gälland mysingen och han har ju fått en toppenfru i dig också

Härliga bilder på er båda ni ser så fina och kärleksfulla ut. Lycka till i fortsättningen ni båda

Varma kramar från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

26 januari 2021 21:28

Tack så mycket Malin.
Då jag och mysingen förlovade oss var jag 66 år, så det var ju ett stort steg, men som kändes rätt.
Håller med dig, det är aldrig försent.

Det vet jag inte, men det var tankar som fanns i mitt huvud och som jag skrev ner.
Jag räknas tyvärr inte som någon "toppenfru", men jag vet att han älskar mig ändå.
Det syns att vi är till åren kommen, men glada och vi har barnasinnet kvar som gör allt så mycket lättare.
Tack för dom orden. Kram!

 
Tove Olberg

Tove Olberg

26 januari 2021 22:06

När utbrister jag i både ÅÅÅÅ och WOW så underbart och stort grattis! Den kärleksdikten är verkligen en kärleksdikt!
Han är bra på "ramla in" han din Mysing :-)
Så roligt att se er på bild också!
Håll i hop, håll ut men håll inte avstånd mellan er två!
Varma gladkramar!

http://blandar.bloggo.nu

wiolettan

28 januari 2021 10:02

Tack snälla Tove för dina vänliga ord.
Jag skriver så enkelt och bara direkt som jag tänker.
Jo, det är han bra på, min Mysing.
Bilderna är ju några år nu och vi har förändras, i alla fall jag.
Vi ska göra som du säger Tove, bra råd, verkligen. Kram!

 
Amisa

Amisa

27 januari 2021 00:39

Grattis på er årsdag kära Gosan och Mysingen! Vilken tur att ni har er fina kärlek och varandra, det är så vackert! Ni förtjänar varandra!

Jag tror Gud hjälper oss på traven så att våra vägar korsas med för oss lämpliga personer, resten får vi nog själva ta ansvar för?

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

wiolettan

28 januari 2021 10:05

Tack Amisa, du är så snäll.
Det är skönt att vi har varandra, det har du rätt i och ju äldre vi blir desto viktigare känns det.

Det tror jag också. Gud kan inte tvinga en människa till något, utan allt sker av vår egen vilja. Så det gäller att vara lyhörd. Vi har bara ett liv här på jorden.

 
Anki

Anki

27 januari 2021 12:47

Så fint du skriver och beskriver er kärlek till varandra! Verkligen tur att ni fann varandra!
Grattis till era 14 år - lite för sent, men från mitt hjärta!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

28 januari 2021 10:06

Tack Anki. Det känns så viktigt att kunna få förmedla att det finns kärlek även för oss som är äldre. Att möta någon på äldre da´r är inte alla som gör.
Tack ifrån hela mitt hjärta. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards