Alla inlägg den 16 februari 2021

Av wiolettan - 16 februari 2021 08:35


Fettisdagen är idag och då får vi äta fettisdagsbullar, eller semlor som vi numera säger. Förr var fettisdagen slutet på tre dagars festligheter, då man skulle äta upp sig inför 40 dagars fasta, som började på onsdagen, askonsdag.

Fettisdagen är på tisdagen sju veckor före påsk, så de varierar år från år. Det betyder att i år så infaller påsken i början av april.

Semlan kan också heta Hetvägg. Men, då lägger man den i varm mjölk. Det klarar inte jag att äta. Tror att det beror på minnen ifrån min barndom.

Vi i skolan skulle åka skidor, jag ville vinna, så klart, tog i för hårt och för att göra en lång historia kort så kom doktorn till lärarrummet där de hade lagt mig. Han undersökte mig, frågade vad jag hade ätit till lunch. Pölsa svarade jag, det var vad vi hade fått på skollunchen.

”Du tål nog inte inälvsmat, undvik det i fortsättningen”, sa doktorn.

Sedan skulle vi få Semla i barnbespisningen, efter skidåkningen, vilket jag hade glatt mig mycket åt. Jag hade aldrig ätit någon semla förr. Men, den låg på en tallrik med varm mjölk, troligen legat där ett tag. Kunde med stor möda få i mig den. På den tiden lämnade man inte mat som man hade fått på sin tallrik.


  

Vi gick förbi Droppens Konditori och köpte 2 semlor. Vi tänkte, vi slår på stort. Dom kostar nämligen 41:-/styck, men så goda. De är kända för att ha mycket goda semlor och folk kan åka långt för att köpa sina där. Ett år såg Mysingen en lång kö utanför och undrade vad det var. Hade inte tänkt på att det var fettisdagen.


   

Här är vi på väg till konditoriet, men bakom kameran. Ni ser, vi har fortfarande snö men här syns den inte så mycket och på trottoarerna börjar den bli brunaktig till färgen, som farinsocker.


 

Vi köpte också frimärken på en av våra rundor. Fina hjärtan.



   


Någon har tänkt till. Smart att ta hand om nycklarna och sätta upp en sådan lapp. På lappen stod det namn och telefonnummer.


I dag en mellandag, lugn dag. Resten av veckan blir det mera fart. Tvättstugen, handla mat och Mysingen har 3 sammanträden över nätet. I två av dom är han sekreterare.


Ju mindre man har att göra, desto
mindre tid har man för att göra det.

Var rädda om er och varandra och ha en fin dag.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards