Alla inlägg den 13 april 2021

Av wiolettan - 13 april 2021 08:42


Det är så skönt att kunna komma ut i friska luften, ofta blir det en kort promenad, men jag är tacksam att jag kan gå ut och få lite frisk luft. I går hade vi ingen tidspress, men det blev inte så långt i alla fall. Vi har de senaste mornarna sett några av de som vi alltid mötte vid våra rundor förr om åren.


Killen som alltid läste tidningen, i vilket väder det än var. Regnade det så hade han ett paraply över tidningen bara. Nu hade han blivit smal, en stor skillnad märkte vi.


Mannen som vi alltid stannade och pratade med och som avskydde vintern och ville att det skulle bli vår och sommar så att han kunde gå i kortbyxor, också i vilket väder som helst. Han hade inte börjat med kortbyxor ännu.


Tjejen som sprang med sin hund runt bägge sjöarna, ibland två gånger. Hunden var lös och ledig men följde troget sin matte. Men igår hade hon inte någon hund med sig. Även den äldre mannen med sin tax, går nu ut utan sin trogne vän. Han finns inte mer, den snälla fina hunden har fått flytta till de sälla jaktmarkerna.


Så mötte vi också mannen som skötte om anläggningarna vid sjön och som det alltid var så trevligt att prata med. Kom han åkande i sin bil så vinkade han så glatt åt oss. Av honom fick vi alltid reda på vad som hände runt sjön, beträffande fåglar, blommor och skötsel.


Nu var det annorlunda. Nu kom han i sin bil inne i stan. Såg inte ut som vanligt, inte sitt forna jag.


Jag frågade honom om han hade bytt jobb. Ja, han hade blivit förflyttad, yngre förmågor, nya chefer och han var inte glad. Det berörde mig att se honom sådan.



 

Det finns mycket att vara tacksam över, trots pandemin, att få vakna varje morgon, kunna stiga upp och gå ut och se naturen vakna, vilken ynnest.


 

 Lötsjön häromdagen.


 

Gräsanden vid sjön gjorde sig morgonfin.


 

Svanen putsade sig också, men jag hann fota den mellan varven som den dök med huvudet före ner i vattnet .



Hörde på radion i morse,  Svante Thuresson som sjöng:


Himlen har moln och träden har blad,

marken har blom och männskor har barn.

Leva mitt liv och få ha någon kär,

se hur allt blir, det är allt jag begär.

 

Att få leva sitt liv, se vad som sker,

få älska den tid som livet mig ger.

Leva och le och bli vän med envar,

leva och se att också du ha det bra.

.

 Hoppas att vi rätt kan ta till vara på denna dag. Var rädda om er och varandra.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards