Alla inlägg den 17 april 2021

Av wiolettan - 17 april 2021 09:00


Igår då Mysingen och jag tog vår morgonpromenad, sken solen och det var endast 1 minusgrad. Ett idealiskt väder att vara ute i, så vi tänkte att då försöker vi med en runda runt Lötsjön, igen.




   

Ute på sjön såg vi en båt. Det har vi sett bara ett fåtal gånger och det brukar vara personal som jobbar åt kommunen som har något uppdrag på sjön. Inte dra upp fisk, men det finns annat som måste ses till. Snart är det ju dags att sätta ut fontänen, kanske var de ute och  kollade något om den.



   

Det var många fåglar som höll på att ”äta upp sig”, inför kommande fågelflyttning.



   

Vi såg även några gräsänder som till och med kommit i närheten av flerfamiljshus, en bra bit ifrån sjön, i jakt på föda.


   

På vissa ställen finns det inte ett strå kvar nästan, fåglarna äter och äter.



   

Det var en skön morgon och många tyckte som vi, skönt med en promenad. Vi samsas så fint med cyklister och det är flera hundra cyklister som åker denna väg, dagligen. Här lyckas jag bara fånga 3 stycken på bild, men desto fler gående motionärer. Många var ute denna tidiga timma. Klockan var inte åtta på morgonen ännu.



   

Det finns många cykelbanor runt om i sta´n.



   

Leder till olika platser i närheten.



   

På 1960-talet var det förbjudet att cykla vid vägen runt Lötsjöns södra sida.  Mysingen var med i stadsfullmäktige här i Sundbyberg på den tiden och motionerade 1968 om att han tyckte det skulle anordnas en cykelväg där.


   

Detta skrev han bland annat.


Motionen avslogs, vilket många tyckte var konstigt, men tydligen kom förslaget inte ifrån rätt håll, eller rätt parti. Cirka 5 år senare tog Socialdemokraterna upp frågan och då gick det igenom. Då hade Mysingen slutat inom politiken. Det var för mycket räv och rackarspel då, tyckte han.


Nu, över 50 år senare är det garanterat jättemånga som är glada över denna cykelväg, som för cyklisterna förkortar sträckan in till Stockholm, avsevärt. Så jag kan ju säga att Mysingen var före sin tid.


Hela världen är en rad av underverk,

men vi är så vana vid dem,

att vi kallar dem vardagliga.


Var rädda om er och varandra.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards