Direktlänk till inlägg 10 maj 2021

Några synintryck.

Av wiolettan - 10 maj 2021 08:51


Ny dag och ny vecka och förhoppningsvis ett nytt och varmare väder. Fast just nu så regnar det för fullt.


Idag är det utdelning av vår tidning på SPF. Många har e-mail och vi får tidningen den vägen, medan andra fortfarande får en papperstidning. För min del så tycker jag att det är trevligare, en tidning att prassa och bläddra med, det slår det moderna sättet flera gånger om. tycker jag. Kanske är jag rätt ensam om att tycka det.


Mysingen ska snart vandra iväg, han får dela ut tidningen själv denna dag.


Jag är glad och tacksam de dagar som vi kan gå ut tillsammans, som häromdagen till exempel.

 

Vi gick förbi Centrumkyrkan. Vi har inga gudstjänster där nu i dessa Coronatider, de sänds digitalt.



 

Vid backen ner till Tornparken kom det en katt vandrande, gick så fint vid sidan, så cyklisten och vi kom fram.



 

Sedan vandrade den iväg till en buske vid sidan om trottoaren.


 

Ett rätt så nybyggt höghus med en målning på kortsidan. Lite ovanligt kan jag tycka. En annan ovanlig sak är, att det var en del balkonger som var inbyggda och andra hängde utanpå huset. Ger kanske en mindre stelare bild.




 

Har det varit fest, eller? I vilket fall som helst, ett oskick att slänga skräp och glasflaskor på gatan.



 

Även vid återvinningsstationen var det skräpigt.


 

"Ej vinterunderhåll". Nej det behövs nog inte nu, det blommar så fint.



 

Här bygger de och bygger. Det är ingången till vår vårdcentral och den ingången kan flytta sig gång efter annan. Två adresser har den också. De får samsas om denna entré, de båda adresserna.


 

Efter rundan, tillbaka till Tornparken och nästan hemma.



Sorgen tittar bakåt,

oron tittar runt,

tron tittar uppåt.



 
 
znogge

znogge

10 maj 2021 10:48

Så tråkigt och så onödigt när det skräpas ner så. Jag förstår verkligen inte hur en del människor tänker. I går när vi var på promenad så hade något dragit upp hälften av lökväxterna vid skolan och kastat dem omkring. Totalt meningslös förstörelse och sådant gör mig ledsen..

Kram och glad måndag till dig!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

10 maj 2021 16:40

Vet inte vad det kan bero på men jag tror nästan att folk, en del, är för lata och orkar inte sortera eller slänga skräpet där det ska vara.
Så jobbigt, någon har satt lökväxterna och så förstörs det bara, av någon som inte bryr sig. Borde tas på bar gärning.
Tack och detsamma till dig. Kram!

 
Primrose

Primrose

10 maj 2021 11:08

Vi är alla fall två som gillar papperstidningar ,-))
Klok katt att hålla sig åt sidan ,-)
Fin gavel har sett målningar på vissa hus, inte vanligt men fint. Likaså balkonger som sitter lite olika har inte sett det själv, men det kan vara något nytt, kul att det blir mindre stelt även om jag älskar gamla hus!
Avskyr när det skräpas ner! Det ser otroligt fult ut, att det ska vara så svårt att det man tar ut tar man hem, köper nåt , kasta hemma om det inte finns nåt att slänga i!
Likaså sopstationer, fy, så där ser det ut hos oss också, plus en massa papper och plast i buskar.
Härligt med alla blommor som planteras ,-))
Ha det jättefint
VARM KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

10 maj 2021 16:46

Bra primrose att du också tycker om att läsa ur papperstidningen, känns så bra.
Katter brukar ofta springa och gömma sig då vi kommer och då det även kom en cyklist, den gick ändå så fint på sin sida av vägen, jag hann till och med ta en liten suddig bild av den.
Målningen pryder upp en annars kal och enfärgad vit vägg, mycket påhittigt. Kanske är det arkitekten som har tänkt till och även där med balkongerna, för det tror jag inte att jag har set någon annanstans.
Det är så onödigt och slarvigt och borde beivras, men ingen hinner väl se vilka som gör nedskräpningen, kanske det sker nattetid.
Det kan ju vara farligt också, vassa saker så där på gatan.
Kommunen här är bra på att plantera växter och göra det lite finare i våra omgivningar.
Tack och du med Primrose. Kram!

 
Geddfish

Geddfish

10 maj 2021 12:59

Under pandemin så har jag också papperstidning, så jag prasslar tre ggr i veckan. Det kostar en hel del men detta unnar jag mig nu när allt känns instängt.
Fin muralmålning!
Skärpt katt som höll sig undan och var försiktig.
Nedskräpning tycker jag är förfärligt, hur kan man bara?? Jag har ont av att se sånt.
Nu kom solen lite försiktigt här. Ha en mysig dag.
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

10 maj 2021 16:50

Visst är det skillnad att ha en tidning att bläddra i. Undrar om det är vanan eller vad? Ungdomar kanske inte alls tycker som vi, jag vet faktiskt inte, ser bara hur de blippar och har sig på mobilerna.
Aha, muralmålning, tack för det Gerd.
Ja, man mår faktiskt dåligt av detta med slarviga och obetänksamma människor som verkar tycka att någon annan ska plocka upp efter dom.
Trevligt att solen kom till dig och den ska visst stanna ett tag också, med värme.
Tack detsamma Gerd. Kram!

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

10 maj 2021 15:24

hundar gillar inte trasiga glasflaskor på gatan, inte barn, inte cyklister... fint med målningar på hus.
Nu är värmen här +25°C i skuggan

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

10 maj 2021 16:51

Det kan ju så klart vara farligt för hundar och katter om de skulle trampa i detta, men trasiga glasflaskor.
Ja, det piggar upp med målade gavlar så där vackert.
Skönt att värmen har kommit till dig.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

10 maj 2021 15:51

Vi fick PRO-tidningen med posten idag. Vill absolut ha papperstidning. Så även på morgontidningen, Borås tidning. Bra dock att den finns som e-tidning om man är bortrest eller de dagar då det inte trycks någon tidning.
Du tar fina vardagsbilder. Visar verkligheten på gott och ont! Kram!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

10 maj 2021 16:55

Aha, då kommer den tidningen samma dag som vår medlemstidning.
Det är klart att det är fint med alternativ och eftersom tekniken har kommit dithän så är det bra för dom som tycker om att läsa på nätet.
Tack så mycket Anna-Lena, snällt sagt. Man får ju se en hel del då man är ute och vandrar, ja det vet ju du som är så mycket ute och går och fotar. Kram!

 
Ingrid

Ingrid

10 maj 2021 16:23

Jag gillar också att sitta och bläddra i min papperstidning, men just SPF-tidningen har jag digitalt.
Det ser visst lika illa ut på många återvinningsstationer. Just i dag har det varit ett inslag om det på P4Gotland, som åkt runt och kollat läget och läget är inte trevligt alls. Det töms för sällan och allmänheten är alldeles för nonchalant och bara släpper skräpet där det är enklast att bli av med det - bredvid behållarna.
Det var ett väldigt vackert träd på sista bilden!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

10 maj 2021 16:59

Det är bra att det finns både ock, för vi är ju olika vi människor.
Jag trodde att det bara var här i Sundbyberg som de är så dåliga med att lägga var sak på sin plats och att inte skräpa ner.
Kan tyckas ibland kanske, att det töms för sällan, men vi ser ofta att det kan vara skräp och kassar utanför, fast det är inte är fullt.
Vissa är nog för lata eller har för bråttom.
Ja, visst är trädet fint, blommar så vackert där det står. Kram!

 
Ingen bild

Ruth i Virginia

10 maj 2021 23:23

Jag gillar min dagliga Washington Post.
På söndagarna får jag också New York Times,
som det tar mej en vecka att läsa. Många roliga
korsord blir det också. Räknar med att de pengar
jag sparar på att inte äta ute eller nåt annat utanför
huset, kan jag spendera på det jag gillar.

 
wiolettan

wiolettan

11 maj 2021 08:26

Pappertidningsälskare, det är vad vi är. New York Times måste vara en mycket tjock tidning, en vecka att läsa, så intressant. Korsord gillar jag också. Jag och Mysingen löser ibland 3-4 korsord om dagen, det är både roligt och nyttigt för hjärncellerna ska det också vara, sägs det.
Så är det helt klart. Att äta hemma och inte på restaurang, det sparar vi också pengar på.
Ha det bra Ruth och sköt om dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

11 maj 2021 12:02

Ibland är det härligt att få bläddra i en vanlig tidning. Jag har ändå slutat köpa ex Allers och alla andra för det tar bort pengar från nåt roligt man kan göra istället. ;)

Vilken fin kyrka ni har och så härliga bilder. Härligt att ni fick en katt med er på promenaden. Det var verkligen ett märkligt nybyggt höghus. Fast väldigt fint att dom gjort en målning på sidan för det piggar upp. Det var ovanligt med så olika balkonger på samma hus

Det såg verkligen inget vidare ut med allt skräp som var slängt och även annat. Vilket vackert träd på slutet

Ha nu en skön tisdag
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

11 maj 2021 21:13

Det känns bra på något sätt. Kanske för att jag inte är så van att läsa digitalt som många andra är, eller gammal vana.

Ja, det är en fin kyrka och jag tycker om den. Ligger också så centralt och bra till, så nära för de som vill besöka en gudstjänst.

Märkligt att katten var så pass orädd ändå, verkade helt fokuserad på att gå på sin sida av trottoaren och komma framåt så fort som möjligt.
Det har byggt väldigt många nya hus här i denna kommun de senaste åren och detta är kanske inte det sämsta, ser förhållandevis fint ut.

Vi ser rätt ofta skräp som ligger slängt på marken och det är så tråkigt. Några som tror att andra ska plocka upp efter dom, kanske de inte fick lära sig som barn.
Det lyser upp med blommande träd.
Tack och trevlig kväll önskar jag dig. Kram!

 
Ditte

Ditte

12 maj 2021 19:05

Tack för rundan och fina bilder och nog kände jag nästan igen mig. Det nya huset med den målade gaveln har jag missat. Men visst lyser målningen upp. Vad gäller de inbyggda balkongerna blir de ju ganska varma och de är i söderläge och det inte blåser. Men det ser ju mindre stelt ut. Absolut.
Så trist med detta skräp vid återvinningstunnorna. Önskar kommunen kunde tömma oftare. Ofta dras ju även råttor, måsar/trutar hit och släpar runt bråten.
Papperstidningar tycker jag också om. Gillar att bläddra i dem.
Har då och då Dagens Nyheter eller Svenska Dagbladet i pappersformat.

Många tankar och stor kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

12 maj 2021 21:22

Det förstår jag att du gjorde Ditte eftersom du nog har gått på flera av dessa ställen flera gånger. Huset ligger inte långt ifrån vårdcentralen, på en gata i närheten, inte alls långt ifrån Solna gränsen.
Det verkar vara fiffigt detta med olika balkonger, blev inte lika stelt. Jag har aldrig sett det förut på något hus.
Det är så onödigt att skräpa ner och kan vara ohygieniskt också, som du nämner.
Glad att vi är flera som gillar att bläddra i tidningar, det är inte ute då.
Tack detsamma och kram till dig.

 
Amisa

Amisa

14 maj 2021 17:21

Varför byggs nya hus så ofta fullständigt oattraktiva frågar jag mig? Nya lägenheter brukar både ha dyr hyra och dyra insatser och då borde dom åtminstone vara trevliga. Något jag lagt märke till är att balkonger kan vara placerade så att man ser rakt in hos en granne och vice versa, istället för att ha utsikt mot en innergård/park.

Jag försöker att titta uppåt för det mesta, känner inte att älta det förgångna eller leva i någon drömvision om framtiden fungerar så bra för mig. Jag försöker vara närvarande i nuet och verkligheten och tror på att den högra makten förstår bättre än jag själv vad jag behöver och mår bra av och försöker lyssna på budskapen som kommer till mig. Själv har jag inte alltid gjort så bra val i livet, men jag tror att jag lär mig med tiden att förstå vad som är bra för mig och vad jag bör undvika.

Kram!

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

14 maj 2021 21:38

Det är en berättiga ´fråga faktiskt, man kan ju undra det. Dessa nya arkitekter har ett annat tänk än vad det var förr, kanske, eller i alla fall vad som vi tycker är fint.
Håller med dig om balkongerna, så är det ofta och det är ju inte roligt, men nu bygger de ofta så tätt så det blir liksom inget som kan vara ogenerat som man skulle önska.
Ja, att se uppåt och vara öppen för vad livet kan erbjuda, med öppet sinne, är en bra inställning.
Jag tycker att det känns fint att veta att det finns en högre makt som vet precis vad som är det rätta för just mig, sedan är det upp till mig att vara lyhörd.
Det sägs att vi lär av våra misstag och det stämmer. Alla gör vi misstag men vi får kämpa på.
Ha det fint. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards