Direktlänk till inlägg 12 maj 2021

Gamla Vänner...

Av wiolettan - 12 maj 2021 10:57


...kan betyda att det är vänner som man har haft länge. Eller, kan det betyda att det är vänner som är till åldern kommen? Då det gäller mina vänner kan det vara både ock.


Jag hörde på radion i morse att det var Gamla Vänners Dag idag. Jag visste inte ens att det fanns en sådan dag.


Vänner betyder så mycket. Undrar hur jag skulle ha klarat mig utan vänner. Först har jag ju alla mina syskon, dom är till mig inte bara syskon utan också vänner. Flera av dom har funnits så länge som jag har funnits till, plus att en har funnits i mitt liv i snart 78 år och två i 73 år.


Av en av dessa syskon fick jag häromdagen två originella och unika foton som han hade tagit i helgen, tror jag.


 

En Rödhage som sitter så fint. Snön dalar ner runt den, mysig bild.


 

Detta är en Tornfalk och en Skata. Här kan fantasin få fritt spelrum, i alla fall hos mig som inte är så hemma i fåglarnas liv och värld. Tänk, en Tornfalk och en Skata på samma bild, det skulle inte jag fixa. Det kan utspela sig mycket då denna bild togs, mycket som vi inte har en aning om.


Tornfalken hälsar på Skatan och Skatan i sin tur bugar underdånigast. Kanske Skatan talar om var det finns mat att hämta. Eller så kanske den narras och får Tornfalken att flyga åt ett helt motsatt håll. De kanske bråkar om vem som är störst, snabbast eller vackrast. Eller, Skatan vill få bort Tornfalken, en sådan rovfågel vill den inte ha på sitt revir. "Maten är min, bara min"!


Vad de nu än pratar om så är det ett fantastiskt fint taget foto. Ögonblicksbild.


Några tankar ifrån Rasmus 7 år.


Universum slutar aldrig. Eller så slutar det där

Guds hus börjar, precis vid Hans staket.



Hoppas att ni är rädda om er och varandra, alla mina bloggvänner. Har lite att dona med så jag får återkomma till er under kvällen eller i morgon.




 
 
Anna-Lena

Anna-Lena

12 maj 2021 14:32

Alltid kul att träffa gamla vänner. Sen är jag nog lite för "konstig" för att bli nära vän med. Men många vän-bekanta är också kul att ha.Lättar upp vardagen!
Kan katt och hund vara vänner, så kan nog tonfall och skata också vara det. Kram!

http://femfemman.blogspot.coma

wiolettan

12 maj 2021 21:06

Jag tror inte alls att du är "konstig", eller för konstig för att få nära vänner, kanske bara en känsla du har.
Det har du rätt i, att umgås lite i vardagen kan som du skriver lätta upp. Vi är olika, vi människor och det är bra att vi är det.
Det har du rätt i att hund och katt kan vara vänner och möts olika djur i tidig ålder så kan det ske vänskap över alla gränser, nästan. Kram!

 
Geddfish

Geddfish

12 maj 2021 16:03

Det var otroligt vackra fotografier! Riktiga konstverk!

Det är fint att ha vänner, det behöver man. Så du funderar på gamla vänner i hög ålder eller vänner sedan lång tid tillbaka. Har jag aldrig tänkt på mer än att det är vänner sedan lång tid. Jag har varierande åldrar på mina vänner.
Barn är för härliga i sina tankar.

Önskar dig en härlig dag! Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

12 maj 2021 21:09

Ja, jag tycker om dessa bilder, de är så fina och annorlunda.
Kanske inte att jag funderar så mycket det var bara något som kom upp i hjärnan då jag skrev inlägget, jag skriver ju nästan precis som jag tänker.
Jag har också varierande åldrar på mina vänner. Förut hade jag mest vänner yngre än mig själv, men sedan blev det annorlunda.
Ja, barn tänker på ett speciellt roligt sätt ibland.
Tack Gerd och kram till dig.

 
Znogge

Znogge

12 maj 2021 16:43

Jag hade inte heller någon aning om att den dagen fanns. Däremot är det helt klart att gamla vänner betyder mycket oavsett vilken betydelse man lägger in i formuleringen.
Vilka fantastiska bilder du fick från din bror!

Kram och god onsdagskväll!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

12 maj 2021 21:12

Det blir så att ibland så säger de på radion tidigt på morgonen, vilket tema dagen har och det händer att jag hör det och i morse blev jag förvånad eftersom jag inte hade hört talas om denna Gamla Vänners dag.
Han är duktig på att fånga ögonblick och fota fina bilder. Tack detsamma. Kram!

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

12 maj 2021 18:52

nya vänner är också trevligt, det sägs att man ska umgås även med unga, så att man inte blir helt ensam när man blir gammal...

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

12 maj 2021 21:13

Visst är det så, men ibland är det så svårt att träffa nya vänner, alltså riktigt goda vänner.
Så ska man tänka så klart, gardera sig lite, ska försöka att komma ihåg det.

 
Preciosa

Preciosa

12 maj 2021 18:58

Hej Wiolettan!
Ja jag tänker på när jag säger "en gammal arbetskamrat ringde" tex...Nu är hon både och :)Jo vänner är viktigt. Kommit och gått under ett långt liv. Har aldrig varit utan som tur är...Iofs hade jag ju min tvillingsyster i 73 år så sen blev det mer tomt...Beror på en själv också...
Kram , ha det bra!! P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

12 maj 2021 21:17

Hej Preciosa!
Jag har tre gamla arbetskamrater som har blivit mycket goda vänner och vi har en hel del gemensamt och det känns bra.
För mig har vännerna inte skiftat och så, utom att flera av mina bästa vänner har avlidit och det är alltid så smärtsamt.
Förstår så väl att tomrummet efter din tvillingsyster är omöjligt att fylla.
Tack och ha det bra du också. Kram!

 
Primrose

Primrose

12 maj 2021 19:12

Rasmus tankar var söta och det visar att han tänker till! ,-)))
Otroliga bilder. Väntar man änge eller har man sån tur! ,-)
Söt saga du skrivit till bilderna ,-)
Härligt ute och nu blommar det!
Ha det jättefint VARM KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

12 maj 2021 21:25

Han har säkert funderat, Rasmus, och barn funderar på ett annat sätt än vi vuxna.
Ja, man måste kanske sitta "på span" för att ha tur och sedan ha blick för bilden. Han är duktig att fota, min bror.
Tack snälla Primrose.
Ja, det känns nästan som sommar nu, varmt och solen skiner. Kram!

 
Ditte

Ditte

12 maj 2021 20:36

Visst är vänner viktiga. Så fint att du har dina syskon också som vänner. "Riktiga vänner". Min pappa brukade säja att han hade väldigt många bekanta men en handfull riktiga vänner. För mig är en riktig vän någon jag kan ringa till mitt i natten om så vore och som jag alltid kan räkna med. Tyvärr har jag inga syskon men är verkligen glad för de fina vänner jag har. Sedan har jag ju fina bloggvänner också.Precis som du har.
Ler när jag ser den fina bilden av skatan och tornfalken. Tänk så mycket man kan fundera över i den.
Blev också förtjust i bilden med rödhaken och snön.
Många tankat till dig och en stor kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

12 maj 2021 21:30

Det är skönt att ha någon att dryfta sina tankar med och bollar idéer, eller vad man nu vill. Syskon har man ju ofta haft så länge, kanske längre än någon kompis och de känner ju en också på ett annat sätt, bakgrunden är lika och så.
Bekanta, det är en helt annan sak och där håller jag med din pappa.
Förstår att du har många fina vänner Ditte och den förklaringen du gav på en "sann" vän stämmer så bra, så är det absolut.
Skönt med bloggvänner, det är allt lite speciellt det också att ha många och fina bloggvänner som stöttar och är lyhörda och som kan ger råd.
Ja, visst sätts fantasin igång då man få se något så ovanligt som dessa två olika fåglar nära varandra.
Det är inte lätt att fånga snöfall, tycker jag.
Tack Ditte, detsamma. Kram!

 
Ingrid

Ingrid

12 maj 2021 21:55

Man kan verkligen vrida och vända på orden. Gamla vänner, eller gamla vänner??
Rödhaken är en av mina absoluta favoriter bland småfåglarna. Den ser så tuff och uppkäftig ut. Och bilden på falken och skatan är ju hur fin som helst. Jag önskar att jag kunde ta så fina foton, men då vill det nog till att man har en "riktig" kamera.
Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
wiolettan

wiolettan

13 maj 2021 09:04

Så är det ju och det känns så bra båda uttrycken.
Visst är den fin Rödhaken med sin röda färg.
Det är nog inte lätt att ta sådana fina bilder, jag kan inte, men min bror, han kan han. Plus att man måste ha lite tur ibland med rörliga och levande motiv, det kan hända en del saker som man inte är beredd på.
´Tack Ingrid och jag önskar dig också en trevlig helg. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Amisa

Amisa

14 maj 2021 17:29

Jag tänkte också att det var lite ovanligt med en skata och en tornfalk på samma bild, tycker att skatan borde vara rädd för tornfalken, men å andra sidan är nog skator rätt kartiga av sig? Och kanske var avståndet mellan fåglarna längre i verkligheten än det ser ut att vara på bilden?

Vad fint att det finns en dag för ”Gamla vänner”!

Ha det bra, kram!

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

14 maj 2021 21:32

Dom är ju lite kaxiga skatorna och kan skrämma bort en hel del fåglar, men en tornfalk, nja jag vet inte.
Nej, dom satt rätt så nära varandra, enligt min bror, vad jag förstod.
Jag tänkte också att det är trevligt då det nu finns så många temadagar, att "Gamla vänner" också fick en dag, det visste jag inte förut.
Tack och ha det bra du med Amisa. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Augusta

Augusta

15 maj 2021 12:57

Oj, vilka bilder. Din bror måste verkligen ha bra kamera. Naturen börjar vakna upp. Som av en händelse har jag också fågelbilder som jag visar i min blogg. Men mina är taget med en smartphone som troligtvis behövs bytas ut snart. Dessutom genom ett fönster.
Så mina fågelbilder är lågt ifrån din brors vackra fågelbilder-
Ha en bra helg båda två.
Kram

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

16 maj 2021 21:27

Det tror jag att han har, plus att han är en mycket duktig fotograf, tycker jag. Har liksom blick för vad som kan bli fint på bild.
Då ska jag titta in till dig och kolla dina bilder. De är säkert bra och vackra.
Genom ett fönster, då brukar det bli annorlunda ibland, men huvudsaken att vi kan se vad du vill förmedla.
Tack så mycket, detsamma till dig, Augusta. Kram!

 
wiper

wiper

16 maj 2021 09:18

Det finns tydligen dagar till allt ;) Jag skall börja kolla varje dag på nätet för jag missar dessa dagar för det mesta.

Härliga bilder på fåglarna och verkligen ögonblicksbilder. Dom vänner jag har kvar från förr bor rätt långt borta från mig men sen har jag fått nya vänner men vi träffas utomhus tills vidare. Hoppas man får uppleva bättre tider.

Ha en fin söndag
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

16 maj 2021 21:30

Det verkar så, jag kollar så sällan på detta med temadagar, men jag råkade höra det på radion.

Visst är de fina. Det är så roligt att få se fåglarna på nära håll, vilket jag inte får i vanliga fall, då det gäller dessa fåglar.

Det blir så med åren med vänner, man flyttar eller de kanske flyttar, men fint att du har fått nya vänner.
Jo, men visst, det kommer bättre tider.

Tack detsamma Malin, Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards