Direktlänk till inlägg 17 maj 2021

En fin promenad runt Lötsjön...

Av wiolettan - 17 maj 2021 08:30


...har vi kunnat göra, det kändes så bra. Det tar sin långa tid, men det är det värt. Att få komma ut och gå, bara det är en ynnest, en gåva som jag inte nog kan värdesätta. Kanske för att jag har varit i den sitsen att inte orka gå ut så tänker jag mer på vilken förmån det är, de dagar jag kan. Jag får lita på orden som står i denna psalm, som ringer i mitt huvud.



Blott en dag, ett ögonblick i sänder,vilken tröst vad än som kommer på.
Allt ju vilar i min Faders händer, skulle jag, som barn, väl ängslas då?
Han som bär för mig ett Faders hjärta, Han ju ger åt varje nyfödd dag,
dess beskärda del av fröjd och smärta, möda, vila och behag.
 
Själv Han är mig alla dagar nära, för var särskild tid med särskild nåd.
Varje dags bekymmer vill Han bära, Han som heter både kraft och råd.
Morgondagens omsorg får jag spara, om än oviss syns min vandrings stig.
Som din dag så skall din kraft ock vara. Detta löfte gav Han mig.
 
 
 
 
Dessa vackra tulpaner mötte oss.
 
 
    
Även tulpaner i "min" färg, tillsammans med Pingstliljor.
 
 
Träden blommar också så vackert.
 
 
 
De vitkindade gässen försöker att hitta gräs att äta och det gör dom.
 
 
De går obehindrat över gång och cykelbanor. Vi får snällt vänta.
 
 
Här en skylt vad som gäller för cyklisterna. Ibland går det ríktigt bra att hålla sig till reglerna. "På de gåendes villkor", tycker jag låter bra.
 
 
 
Ibland gäller det att se upp. Denne tidningsläsande man har facinerat mig i många år. Jag tror vi har sett honom någon gång då och då ända sedan 2013. Han har alltid en tidning i ena handen och läser. Vi har till och med sett honom med paraply i ena handen och en tidning i den andra som han då har läst ur, medan regnet har skvalat ner.
 
Ni kanske också kan se att cyklister och gångtrafikanter samsas, fast många verkar inte veta vilka regler som gäller här. Gå till höger eller vänster, det är frågan?
 
Gå på vägens vänstra sida,
annars kan du ont få lida.
 
Gå på vägens högra kant,
så gör även denna tant.
 
 
Är det  endast gångbana, då ska vi gå på höger sida. Är det blandat, både gång- och cykelbana, då ska vi promenera på vänster sida.
 
 
 
 
På ena sidan av Lötsjön har kommunen satt ut solstolar. Jag har inte vågat sätta mig på någon av dom, skulle ha svårt att ta mig upp igen.
 
 
 
Fontänen är fin, fast vi tycker att den är mindre i år, inte så hög stråle, men jag vet inte om det stämmer.
 
 
 
Det var lugnt och stilla ute på vattnet, ingen blåst och inga vågor så svanfamiljen kunde njuta av stillheten och ron.
 
 
Även gräsandsparet tog det lugnt. Verkade som om de stod och sov nästan.
 
Det var en skön morgonpromenad, men ändå då jag kommer hem så det första jag säger är: "Så skönt att vara hemma igen".
 
Var rädda om er och varandra.
 
 
 

 
 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

17 maj 2021 09:09

Visst är det helt underbar tid nu, när naturen vaknar och allt blommar! Jag är på väg till gymmet, vill gärna kunna komma upp ur en solstol... ha en fin dag.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

17 maj 2021 10:20

Det är nästan som vackrast nu, på vissa rabatter där det blommar för fullt, vårblomster.
En bra grej att gå till gymmet, det gör säkert nytta och är bra på lång sikt också.
Tack och detsamma till dig.

 
Ingrid

Ingrid

17 maj 2021 10:11

Tänk att han går och läser! Det är ett väldigt märkligt beteende tycker jag, men vi har alla våra egenheter. Ni har i alla fall väldigt vackra omgivningar när ni går på era promenader. Så sympatiskt att kommunen satt ut solstolar!
Ha en glad måndag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

17 maj 2021 10:22

Den mannen har förvånat oss väldigt många gånger. Det är sällan han tittar upp, men någon enstaka gång har jag mött hans blick. Ingen mobil där inte, dagstidning som gäller.
Det är fint på många ställen här i Sundbyberg, kommunen sköter om sina planteringar.
Ja, där har dom tänkt till, hoppas att stolarna kommer till användning.
Tack och detsamma till dig. Kram!

 
znogge

znogge

17 maj 2021 12:22

Helt rätt tänkt där tycker jag. Det är bättre att fokusera på det som man kan än inte kan tänker jag.
Vilken bra skylt där. Visst borde cyklingen ske på gåendes villkor men tyvärr blir det ofta tvärtom. Nästan en fara att befinna sig på gångbanan... Så härliga bilder från er promenad.

Kram och god måndag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

17 maj 2021 17:12

Visst är det så, vi känner oss bättre då.
Jag har inte sett en sådan skylt någon annanstans, men den finns säkert på flera ställen. Hoppas bara att cyklisterna hinner läsa den också.
Ibland samsas alla så fint, både cyklister och gångtrafikanter, men jag har hört talas om flera olyckor, då har det cyklats för fort.
Tack Znogge. Ha en fin måndagskväll. Kram.

 
Geddfish

Geddfish

17 maj 2021 13:41

Vilka härliga bilder från er promenad!
Rörigt det där när både fotgängare och cyklister ska samsas. Dessutom cyklar en del flera till breds, likaså går till breds.
På vår gågata får man cykla, men enbart på de gåendes villkor och det funkar bra.
Jag förstår inte den tidningsläsande mannen. Jag skulle snubbla direkt, måste ha koll på fötterna.
Tack, jag mår bra, det är en närstående som varit mycket sjuk.
Glad måndag och varm kram, fina Wiolettan!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

17 maj 2021 17:17

Det var en skön promenad i lugn takt och det var trevligt att gå vid Lötsjön, än om det är långt. Tänk förr då vi gick tre gånger så långt, nästan varje morgon.
Det kan bli lite rörigt, men jag hoppas att de kan samsas. Det är ju runt åttatiden många skolbarn som går eller cyklar här också, det är en bra väg till deras skola.
Vi förstår inte honom heller, blir lika förvånad varje gång.
Så fint att du förklarade Gerd. Jag blir alltid så orolig att det ska vara sjukdom med.
Hoppas att det går till bättring.
Tack detsamma önskar jag dig Gerd. Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

17 maj 2021 16:25

Så vackert. Och så annorlunda mot vår lantliga miljö. Ni har stad och land i ett. Mannen med tidningen? Knepigt! Lider han av något tvångssyndrom tro?'
Psalmen är välbekant! Mycket! Men det är möjligt att texten är annorlunda, än den jag en gång lärde mig. Kram!

http://femfemman,blogspot.com

wiolettan

17 maj 2021 17:21

Ja, så kan man säga. Vår lilla fina stad ligger precis invid Lötsjön, ja Sundbyberg är på båda sidor om sjön och där finns det fina promenadvägar. Plus att vi har skogen också inpå, vid Ursvik där det är utstakat fina stråk där man kan gå.
Ja du, det kan man undra. Eller så är tidningsmannen så blyg att han måste dölja sig bakom tidningen.
Fin psalm och jag tycker mycket om det. Kan tänkas att den har ändrats en aning, de gör ju ofta så med gamla välkända sånger.
Kram!

 
Amor

Amor

17 maj 2021 17:28

Hej
100,000,000 Tack för att delade med oss Er promenad,
Fina bilder jag önskar tillåta mig kopiera 2 av dem.
Senare kan Ni se dem i en av mina bloggar.
mvh
Amor

http://klockor.beloggplatsen.se

wiolettan

25 maj 2021 07:46

Tack så mycket.
Tänkte kolla vilka bilder du kopierade, men kom inte in på din blogg,
Ha en trevlig dag.

 
Primrose

Primrose

17 maj 2021 19:04

Väldigt vacker psalm, en av mina favoriter, visst kan ord ge en tröst!
Härligt att det blev en sån fin promenad med vackra bilder. Har fått mina bilder in på nätet men inte de nya, och jag fotar ju hela tiden ,-))
Lötsjön där finns eller fanns för det är många år sen vår vildand som vi räddade, han kom dit när han var frisk ,-)Nu får man passa på att njuta av alla blommor och blommande träd! Så vackert och så bra att det håller hastigheten!
Ha det gott
Varm Kram Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

25 maj 2021 07:51

Den är så fin och den sjungs också mycket på gudstjänster och begravningar. Trösterika ord, verkligen.
Det har blivit en vana att fotografera då vi vandrar ut, om kameran är med förstås, jag har en gammal kamera, inte mobilens som nu är vanligt.
Härligt att ni räddade en vildande, kanske släktingar till den vi såg då.
Det är som skirast ute nu och luften känns ren och klar.
Många försöker hålla hastigheten, men det finns en del som slarvar också.
Tack detsamma Primrose. Kram!

 
Anki

Anki

18 maj 2021 09:53

En fin psalm ... en av de jag tycker mest om.
En så fin promenad! Det är en fin tid nu och visst är det njutbart att kunna ta en promenad - härliga bilder!
Ha en fin dag!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

25 maj 2021 07:52

Den är så stämningsfull och fina, sanna ord.
Ja, ibland så händer det, som det sägs, och vi kommer ut på en lite längre runda.
Denna årstid är så härlig, roligt att få njuta av den, ännu ett år.
Tack och detsamma önskar jag dig. Kram!

 
Ditte

Ditte

18 maj 2021 22:21

Stort tack för denna både trevliga och vackra runda. Och visst är det en ynnest att kunna gå. (Vissa dagar kan jag inte det eftersom ryggen då bråkar.) Psalmen var min mammas favorit och visst ligger det mycket i orden i den-
Så vackra bilder du tog här runt Lötsjön. Fastnade extra för svanfamiljen och tulpanerna i din färg med pingstliljorna.
Kul med den tidningsläsande mannen. Bra gjort att gå och läsa-
Detta med att samsas gående och cyklister kan ju vara knepigt. Men med hänsyn och att ha koll på reglerna så går det ju bättre.
Stor Kram och många tankar till dig

http://https://dittemitti.se

wiolettan

25 maj 2021 07:58

Trevligt att du ville vara med. Det är så rofyllt där vid Lötsjön och lördagar och söndagar, på morgonsidan, är det inte så många som springer eller cyklar heller, utan det är mycket lugnt.
Jobbigt med din rygg. Känner igen detta att vissa dagar går det inte alls, andra kan vara bättre och dom tar vi tillvara.
Det är inte ofta som jag ser tulpaner i "min" färg, men i år har jag stött på det flera gånger.
Den mannen borde få diplom av tidningsutgivaren, bra reklam för papperstidningen som mer och mer verkar vara en förlegad vana att läsa, nu är det mest på nätet.
Oftast samsas de rätt bra, men olyckor kan hända ibland ändå.
Tack snälla, detsamma. Kram!

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

19 maj 2021 08:10

Det är vackert ute i naturen nu. Glad att du orkar ta längre promenader. Den psalmen är så fin, givetvis en av mina favoriter. Samtidigt sorglig med tanke på minnen från när jag hört den.
Vårkramar

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

25 maj 2021 08:06

Härlig tid nu, det blommar så vackert och lyser upp.
Skönt att komma ut och vandra, än om det inte går så fort, så går det framåt och det är jag så tacksam för.
Den är fin psalmen och jag tycker om att sjunga den. Som du skriver, många minnen dyker upp då man hör den, den berör. Kram!

 
Amisa

Amisa

19 maj 2021 21:26

Har du hört Freddie Wadling sjunga den sången? Han gestaltar så fint en människas sårbarhet.

https://youtu.be/wVIHv4s_z54

Så mycket vackra träd och blommor du fotat, härligt att sommaren äntligen står på lut!

Kram!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

wiolettan

25 maj 2021 08:09

Ja, Amisa det har jag, så vackert och stämningsfullt.

Träden är så vackra nu i skir grönska och en del blommande buskar lyser också upp, för att inte tala om blommor. Härlig årstid som det är viktigt att ta tillvara.
Kram!

 
Preciosa

Preciosa

20 maj 2021 12:31

Hej Wiolettan!
Otroligt fina bilder du tagit! Fint att få se hur det ser ut. Längesen jag varit där nere!
Fint väder har vi haft. I dag var det lite kyligt så balkongen fick vara.
Ha det så bra! Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

25 maj 2021 08:11

Hej Preciosa!
Tack snälla. Ja, det är så fint där vid Lötsjön nu, både av blommor, buskar och träd.
Det är härligt där nere vid vattnet och med alla sjöfåglar nu i vårens tid.
Det verkar som om det kyliga vädret består och vi får gå och längta till sommarvärme igen. Håller med dig, inte skönt att sitta på balkongen.
Tack detsamma önskar jag dig. Kram!

 
Lena

Lena

22 maj 2021 17:53

Hej hej!
Men vilka fina solstolar, hoppas bara att dom inte får ben... & hoppas att vi alla kan få sol, tycker regnet borde ge upp snart, verkligen en blöt & mulen vår
Finaste bevingade & vackra bilder *hjärta*
Kram kram *hjärta*

http://frallorna.bloggplatsen.se

wiolettan

25 maj 2021 08:15

Hej Lena!
Jo du, dom är säkert eftertraktade och jag hoppas verkligen att de får vara kvar. Jag skulle ha svårt att komma upp kanske, men för många passar de säkert bra.
Regnet verkar komma lite varje dag och solen har svårt att värma riktigt, men det kommer säkert en sommar i år också.
Tack, det är så roligt att se alla sjöfåglar där vid sjön, finns många olika sorter.
Kram.

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

23 maj 2021 11:31

Här kommer varma kramar från Visby. Hoppas allt är väl med er.

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

25 maj 2021 08:17

Tack snälla Bosse för omtanken, den värmer.
Det är bra med oss, eller som vanligt, kan man kanske uttrycka det.
Hoppas att det är bra med dig och Solveig också. Kram!

 
wiper

wiper

25 maj 2021 07:00

Det är verkligen en ynnest att kunna vara ute och gå. Man blir pigg och glad och kroppen mår bra. Vilka vackra gula tulpaner du såg. Jättefina bilder du tog på er promenad. Kul detta med tidningsmannen ;)

Ha en skön tisdag och var rädd om dig du också
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

25 maj 2021 08:20

Det är det och ibland så tar vi det så för givet, men då man inte kommer ut någon dag så känns det verkligen.
Vi människor behöver röra på oss, i den mån vi orkar och kan och det ska vi ta tillvara.
Tulpanerna har sin bästa tid nu, verkar det som, lyser i många olika färger.

Tack snälla Malin.
Hoppas att du också får en fin dag. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards