Alla inlägg den 23 juli 2021

Av wiolettan - 23 juli 2021 08:12


Tack så mycket till er alla som har tänkt på mig lite extra och sänt ett Grattis till min 80-årsdag, via blogg, mail, telefon och annat. Tack vare det och min man, så fick jag en finfin dag.


Nu är jag tillbaka, hemma och i bloggvärlden. Ja, hemma har jag varit ett bra tag, men inte arbetat vid datorn. Det har, vilket är allmänt bekant, varit mycket varmt här i Stockholms området och på många andra platser i vårt land. Eftersom jag har en stationär dator och den står i ett rum som är mycket varmt då det är varmt ute, så har jag inte kunnat sitta här så mycket och än mindre orkat skriva något.


Men nu tänkte jag att jag skulle försöka. Bara detta att sortera alla bilder som jag har tagit på vår resa, tar tid. Jag kan inte begripa varför jag tar så många foton? Min man tar inga bilder, bara om jag har glömt min kamera och ber honom ta ett kort via sin telefon. Förr i tiden, då jag var tvungen att lämna in bilderna hos en fotohandlare som framkallade dom och gav mig bilder och kopior, då tog jag inte så många kort, men nu tänker jag, det är ju bara att kassera om jag inte är nöjd med dom, eller jag kan i varje fall välja ut den bästa bilden och slänga resten. Det kostar inte mer för det, som förr i tiden.


Var har vi varit då? Ni minns kanske att jag fick ett brev av min man och det öppnade jag inte förrän på kvällen före avresan och fick se att vi skulle till Malmköping. Inte någon lång resa, vilket är bra, samma hotell flera nätter, vilket är bra. Så sammantaget så blev det en lugn och trevlig semester, med mycket med vila, promenader, besök på museum och i kyrkor och resten bara koppla av och slappa. Inte några plikter eller måsten vilket kändes mycket skönt.


   

Så var vi på väg. Undrar om någon känner igen denna bro? Jag gör det inte.


     Brännkyrka kyrka. Stilren och vacker.



 

En mindre kopia av kyrkan, på lekplatsen.


Brännkyrka kyrka i Älvsjö var den första kyrkan på resan som vi stannade till vid och även tittade in i. Den ligger nära Stockholm men jag hade inte besökt den tidigare. Den byggdes troligast i slutet av 1100-talet, så den är rätt gammal, men den har brunnit 4 gånger, därav namnet, Brännkyrka. Vid en brand i början av 1700-talet brann hela inredningen. År 1975  restaurerades och tillbyggdes kyrkan. Altare, predikstol, bänkar och dopfunt, kom till kyrkan då, 1975. 2004 gjordes ännu en ändring, bland annat flyttades altaret fram. Kyrkan är öppen varje dag mellan 9-18.


 

Ljust och öppet. Det ser riktigt modert ut därinne.


     

Altartavlan, ett konstverk i glas och trä av Bertil Vallien mottogs 2011 och heter Livsresan.



    

Vid Salems Kyrka stannade vi också till. Den var också öppen, men vi gick inte in för begravning pågick.



    

Utanför, vid grinden stod ett minnesmärke av Helgonet Sankt Botvid som levde på 1100-talet och som levde ett märkligt och intressant liv, med många mirakel och under. Han har till och med en källa uppkallad efter sig. En källa där vattnet kommer upp av eget tryck. Det kommer 5-10 liter vatten per sekund.




  

Vi sökte efter den källan, men hittade den inte. Den ska ligga vid sydöstra spetsen av Bornsjön i Salems kommun.


 

Här, någonstans i skogen, skulle den finnas.


   

Vi lämnade bilen vid vägkanten och gick ner mot en stig som vi hittade, men det verkade vara så svårt och brant, längre ner, så vi vände och fick ge upp hoppet om att finna källan, denna gång.


Vi vände istället bilnosen mot nästa plats, för 11-kaffet. Fortsättning följer.



Det gäller att ha mod

att vara den man är.

Och inte tappa modet

för att man är den man är.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards