Direktlänk till inlägg 8 december 2021

Ge varandra ett vänligt ord.

Av wiolettan - 8 december 2021 09:48


Försök att ta tillvara allt gott som livet ger,

se det stora i det lilla så kan guldkornen bli fler.

Ge dig tid att reflektera en stund i lugn och ro.

Låt sanningen bli vetskap men släpp även fram din tro.


Och när du möter mörker och livets tvära kast,

känn då hur livet rör sig och ljuset får kontrast.

Känn att du får styrka av det som gör dig svag,

att där finns nåt att lära av allt som sker var dag.




Det är så viktigt att försöka se livet ifrån den ljusa sidan. Visst, det finns mycket som oroar och skrämmer oss, både från förr i tiden, nutiden och den tid som ligger framför oss. Men, om vi kan se oss omkring och ta till vara på varje liten ljusglimt, att se optimistiskt och med framtidstro på den dag vi har framför oss, så blir det lättare att leva, eller i alla fall så känns det som om det blir bättre. Än om vi har ont, inte mår så bra så kan ett vänligt ord eller leende förgylla stunden, eller kanske hela dagen.


Att gå omkring och se det mörka, det som tynger ner, se hur andra människor kanske är, fast de borde handla annorlunda, reta sig på hur det är och har blivit. Ingen blir glad av det. Sprida negativa tankar kan ge dåliga vibbar som är tunga att bära.


 



 

Ett hjärta mötte mig i Adventskalendern.


 

Även ett hjärta mötte mig på hissgolvet.



   

Vi har fått vinter. I går morse minus 17 grader och i morse minus 5. Jag har inte varit ute på flera dagar, men i morse tog jag en halvtimmes promenad.


Voltaire har sagt:


Det onda har vingar, men det

goda tar sig fram i snigelfart.



 
 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

8 december 2021 11:38

Hjärtan är lätt att hitta denna månad. Och nu har jag stort förtroende för läkarvetenskap, både min mor och maken har gjort hjärtoperation, min mors hjärtklaff lyckade de LAGA, behövde inget nytt! Själv minns helst de trevliga saker, försöker tolka saker positivt, jag tänker nu juletid i affärer, många trötta, griniga... som Expedit ska man inte ta saker personligt. Många beter sig så dåligt, utan anledning. Ska försöka säga något vänligt i dag till någon, ha en bra dag

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

8 december 2021 16:24

Det har du rätt i, kring jul så omges vi av varma hjärtan, kanske mer än vanligt.
Vetenskapen har kommit långt bara på de senaste åren och det får vi vara glada och tacksamma över. Alla dessa som kämpar för att hitta lösningar som blir till för att hjälpa oss människor.
Fint att det gick bra för din mor och make.
Det kan vara tufft att vara expedit om kunden är grinig, gäller att bita ihop.
Bra grej där. Ha en bra dag.

 
znogge

znogge

8 december 2021 12:01

Visst ska vi försöka fokusera på det som är bra och positivt i tillvaron för mycket är det. Det fungerar inte att göra alla andras sorger till sina egna även om vi självklart ska känna empati med våra medmänniskor. Ett positivt och vänligt ord kan betyda mycket.

Kram och god onsdag till dig!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

8 december 2021 16:26

Livet blir enklare och trevligare då, för alla inblandade. Men, ibland kan det vara svårt, kanske tröttheten tar överhanden.
Det har du rätt i Znogge, ingen kan hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon.

Tack! Jag önskar dig detsamma. Kram!

 
Ingrid

Ingrid

8 december 2021 13:58

Du har så rätt wiolettan. Vi måste se på livet med tillförsikt annars blir det tungt att leva både för oss själva och våra närmaste.
Ha en skön onsdag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

8 december 2021 16:27

Jag är så glad att det finns positiva människor, sådana som gör livet lättare för andra, som hjälper till och peppar.
Tack så mycket Ingrid. Detsamma önskar jag dig.
Kram!

 
Anki

Anki

8 december 2021 15:16

Verkligen kloka ord Wiolettan! Att försöka se positivt mår vi nog alla bra av!
Önskar dig en fin onsdagseftermiddag!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

8 december 2021 16:29

Tack Anki! Visst är det så, att se livet ifrån den ljus sidan, något positivt finns det i alla människor, vill jag tro.
Önskar dig detsamma, tack.
Kram!

 
Ditte

Ditte

8 december 2021 15:21

Så sant! Visst är det ibland knepigt att se det positiva men tillvaron blir så mycket enklare om man gör det. Och roligare. Att sedan ha med humor är viktigt.
Jag har nu sedan länge gjort något varje dag som jag blir extra glad av och jag har också försökt att göra något vänligt mot en annan person. Ett leende och ett vänligt ord räcker långt.
Du har väldans tur med dina hjärtan. Jag har det inte. Men får nog anstränga mig mer.
Många tankar och en stor kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

8 december 2021 16:34

Ibland kan det vara lite jobbigt för var och en av oss och får vi då något litet vänligt ord, eller ett leende så kanske det piggar upp med detsamma.
Visst är det roligare, mycket till och med. Humorn får vi inte glömma bort, det har du rätt i.
Vilken bra och fin sak Ditte. Att göra något gott för sig själv, för att själv må bra är verkligen inte det sämsta. Och, även för en annan medvandrare på livets väg. Toppen, tänk om alla vore som du, vilken härlig värld vi då kunde leva i.
Ja, ibland tycker jag det själv att hjärtan dyker upp så där helt från ingenstans. Den i hissen var verkligen häftig att se.
Du ska se att nu i juletid så får du också se hjärtan.
Tack detsamma. Kram!

 
Geddfish

Geddfish

8 december 2021 17:10

Du har alltid så fina klokord, Wiolettan. Inte för inte hade du tidigare bloggnamnet Optimist!
Du är en sann optimist med alla de hjärtan som du hittar både här och där.

Jag tycker också, att den tid vi har på jorden, ska vi sprida ljus och kärlek till varandra i stället för att se ner och klaga. Det blir så mycket lättare så, håller helt med dig.

Och jag är så tacksam. I morgon fyller yngsta dottern 41 år. Det kunde ha stannat vid 12 år om inte den lille donatorn hade funnits.

Allt gott till dig och Mysingen.

Varm kram, Gerd

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

8 december 2021 21:13

Tack så mycket Gerd.
Ja, förr kallade jag mig för Optimist som bloggnamn men sedan så tyckte jag att det blev en hel del pessimistiska tongångar så jag övergav det namnet.
Men, du har rätt, i grund och botten är jag kanske en optimist.

Vår tid på denna jord är för kort för att spillas bort på det som är förstör och sårar. Vi är ju bara människor med fel och brister så ibland rinner det över.
Jag förstår att det är stort detta och det är det. Inte alla som kan ge sin dotter livet två gånger, så att säga. Starkt av dig.
Du får gratta Sarah så mycket, tänk 41 år.
Härligt att den möjligheten till donation finns.
Tack Gerd, detsamma till dig från oss.
Kram!

 
Gunnel

Gunnel

8 december 2021 17:37

Du har så rätt. Det går alltid att hitta något positivt i allt som händer, även om man kanske inte upptäcker det precis i den stunden. Att ha ett positivt synsätt på tillvaron gör att man mår så mycket bättre och jag tror att man kan få andra att må bättre också då. kKam

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

8 december 2021 21:16

Så kan det vara, vi upptäcker kanske efteråt, men huvudsaken att vi försöker att ta till vara det positiva och försöka sprida glädje till våra medmänniskor, om vi kan.
Vi mår bättre själva och dom vi ger glädje till, får vi hoppas att den tas emot på rätt sätt.
Kram!

 
Primrose

Primrose

8 december 2021 21:19

Fina sanna ord. Ett vänligt ord, kan vända allt, så fler vänliga ord!
Ibland blir det för mycket och då måste man få ur sig, sen kan det vända tvärt. Jag gillar ju vinter och mörker, det är magiskt vackert, bara man slipper halkan! ,-)
Ha det jättefint Varm Kram Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

8 december 2021 21:25

Helt rätt, ibland så känns det som om vi har en dålig dag, inte på topp, det kan bero på sjukdom eller annat och då är det inte lätt att sprida glädje.
Jag tycker också om vinter, med vit fin snö, det är så fint. Håller med dig om halkan, den är jobbig och den kan vi vara utan.
Tack och detsamma till dig. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Anna-Lena

Anna-Lena

9 december 2021 20:11

Att möta människor med ett leende är också ett bra koncept. Kram!

http://femfemman.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

10 december 2021 08:58

Håller helt med dig. Ett vänligt leende kan göra mycket för en medmänniskas välbefinnande.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Augusta

Augusta

10 december 2021 09:18

Så sant man skall vara positiv. Men mycket påverkar oss. Jag själv blir mer deppig efter vi ställer om klockan till vintertid. Att mörkret kommer så tidigt på dag är jobbigt. Men tänka positivt vinner man på i längden.
Svar: Nej inte jag som pluggade spanska språket år 2013 och ville få hjälp att förbättra sina språkkunskaper med en resa till Barcelona. Det var min dotter som pluggade i skolan.

Ha en trevlig dag! Inte så kallt längre, vilket är skönt eller hur? Kram till er båda

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

12 december 2021 09:32

I den mån som vi kan så är det bra och känns bra att försöka se det positiva i tillvaron. Inte alltid lätt och ingen kan vara glad jämt, för som du skriver, mycket påverkar oss som vi inte alltid kan göra något åt.
Ja, nu är det inte många dagar tills det vänder igen och blir ljusare.

Aha, då fattade jag fel, det var din dotter, jag förstod inte riktigt rätt där.
Tack så mycket från oss båda.
Helt rätt, nu har det helt plötsligt blivit bara ett fåtal minusgrader, om alls några., känns inte fel.
Kram från oss.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards