Alla inlägg den 3 januari 2022

Av wiolettan - 3 januari 2022 08:43


Jag har ingen aning om varför, men jag har denna jul tänkt mycket på mina barn- och ungdomsår, hur det var förr i tiden. Kan det kanske bero på att jag känner mig äldre än förra julen och det stämmer ju också. Även att min äldsta bror som har tillbringat många jular här hos oss, inte kunde det detta år, på grund av bristande hälsa, bidrar till att jag tänker och funderar. Tänker och funderar, som om jag inte gör det annars, men jag menar går tillbaka lite väl ofta och mycket till barndomsåren.


Drömmer om dom gör jag också, eller mera att jag är tonåring och bor fortfarande hemma. Min pappa är mycket med i mina drömmar. Borde väl vara min mamma, men henne drömmer jag mer sällan om, märkligt.



Efter den tidens mått mätt, så hade jag en fin uppväxt. Min pappa fick arbeta hårt för att försörja familjen. Mamma och pappa fick 10 barn tillsammans  och min pappa var borta mycket på jobb. Visserligen hade vi ett litet jordbruk, men han var ändå hemifrån ofta, för att öka inkomsterna. Vintrarna låg han tidvis över i timmerkojor, många nätter i rad, högg timmer på dagarna och hade sin häst till hjälp för framdragning av stockarna. Nu finns det andra resurser.


Maten gjordes från grunden, det skötte min mamma om. Hon tyckte inte om det men var så illa tvungen. Den oviljan har jag ärvt. Jag har varit med om både korvstoppning och tillverkning av ljus. Eftersom vi hade djur så var det mycket ifrån dom som vi fick maten. Både kalvar, grisar, lamm och en tid höns. Det är en stor skillnad emot att köpa köttet färdigt i affären. Då det var grisslakt på gården så sprang jag upp till skogen, då slapp jag höra grisen. Lammen var tysta.


Vi hade ingen bil, TV, dator eller mobil, men däremot så hade vi halm i madrasserna. Har ni legat på madrasser med halm i? Det är speciellt, men då jag var liten var jag inte van vid något annat.


Vi kunde åka trilla till julottan, med pläd över benen eller pappas mjuka, varma björnskinnspäls. Trillan är en vagn, som drogs av vår häst. Det är en öppen vagn med två säten. Bjällerklangen i den tidiga timman, tyckte jag om.


Att bli förflyttad till den tiden, skulle säkerligen vara svårt på många sätt. Det kanske låter lite romantiskt och härligt, med hästtur i vintermörkret, bjällerklang i öronen och se norrsken på himlen. Men jag lovar, det fanns så mycket annat som var jobbigare då än nu.



 


Var rädda om er och varandra.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards