Alla inlägg den 11 januari 2022

Av wiolettan - 11 januari 2022 09:59



Häromdagen då vi vandrade ut var det en skön morgon. Termometern stod på noll och det var ingen nederbörd och det var vindstilla. Som en dam sa som vi mötte på vår runda:


”Det är så skönt att det inte blåser”.  Kunde inte annat än att hålla med.


 

Det var lättare att gå än häromdagen då det hade kommit en del snö och plogbilarna hade inte hunnit med riktigt.


 

 De är duktiga på att ploga och sanda cykelvägarna, men til höger syns det att där man ska promenera, det är inte så viktigt. Vi gjorde som de som syns längre bak i bilden, gick på cykelbanan, den och där bilarna kör var isfria. Vi vill inte ramla och bryta armar eller ben. Hörde om en bekant som nu ligger på sjukhus. Hon hade halkat, ramlat så tokigt så att hon bröt armen. Tycker så synd om henne, hon är några år äldre än mig.



 

Det är skillnad på kommunerna. Här syns det tydligt, gränsen mellan Solna och Sundbyberg. Solna, hade plogat och sandat.


 

Vår stads grundare ser ut att ha klätt sig i uniform.


 

Sundbybergs kyrka. Det syns som om klockan är åtta. Trodde inte att vi var så sena.



Då vi kom hem gjorde vi i ordning frukost, det var fortfarande lite mörkt ute så vi tände ljus och satte på radion för att lyssna. Lyssnade på nyheterna och kopplade sedan över till Radio Viking. Den sänder på frekvens 101.4 ifrån Ekerö, över Stockholms området. Det är en radiostation som spelar klassiska låtar, med brett utbud, schlager, visor, pop och även ibland religiösa sånger.  Många av melodierna är ifrån den tiden då vi var unga, eller medelålders då, vi känner igen oss, på ett helt annat sätt än dagens moderna låtar. Mycket är på svenska, vilket jag uppskattar.


Vi fick lyssna på Björn Höglund som presenterade programmet  ”Gyllene Toner” mellan 8-10. Han spelade många kända sånger som jag har sjungit många gånger, och kan utantill, som ”Gyllne Morgon”, O store Gud”, ”Han har öppnat pärleporten” och denna fina:



Du vet väl om att du är värdefull,
att du är viktig här och nu.
Att du är älskad för din egen skull,
för ingen annan är som du.


Det finns alltför många som vill tala om
att du bör vara si och så.
Gud Fader själv, Han accepterar dig ändå,
och det kan du lita på.


Du passar in i själva skapelsen,
det finns en uppgift just för dig.
Men du är fri att göra vad du vill med den,
säga ja eller nej.


Var rädda om er och varandra.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards