Direktlänk till inlägg 6 december 2022

Nu kan till och med jag tycka att det räcker.

Av wiolettan - 6 december 2022 09:09


Jag brukar inte bry mig så mycket om att hösten kommer och att det blir mörkare och mörkare för varje dag, eller dagarna blir, så att säga kortare. Detta att det blir mörkare hör liksom till, men detta gråa. Nu räcker det. Vet inte hur många dagar, känns nästan som veckor som det har varit grått, mulet och molnigt här där vi bor.



  

Snön kom ju och gjorde att det lyste upp en del, ett tag. Men det var för cirka 2 veckor sedan.


    

Kyrkan såg vacker ut i snöskrud.



Men snön försvann nästan lika fort som den kom.


   

Vid Tuletorget har det satts upp ett litet ”tankaljushus”. Det finns bänkar därinne så det är bara att sätta sig ner och njuta.


 

Det är inte så stort men det är bra med belysning därinne.



   

Så här står det utanför ljusrummet.


 

Bra råd, kan jag tycka. Sedan att efterfölja dom, det är en annan sak.


Går ut och går, det gör vi varje morgon om vi kan för det har blivit en vana hos oss. Med vanor är det ju så att man saknar dom, ifall de inte blir av, så det är bäst att hålla på.


Jag såg jordgubbar i affären som vi handlade i häromdagen. Blev så sugen på bär så jag kunde nästan inte låta bli att köpa dom. En gång denna sommar har jag ätit jordgubbar. Eftersom vi inte har varit upp till Ångermanland detta år så har det inte blivit några andra färska bär heller. Jag har "bärbrist", känns det som.  För detta med att äta bär, har också blivit en god vana.


På tal om bär så kom jag att tänka på en sann liten historia. Om ni vill kan ni få läsa den.



Hela familjen är ute i skogen för att plocka blåbär. Hunden Sickan får också vara med. De större barnen snor kvickt omkring och hittar en hel del. Men Stefan som är minst får inte mycket i sin korg. Han är nästan gråtfärdig.

”Jag hittar inga bär, mamma.”
”Se dig omkring riktigt och glöm inte att be Gud om hjälp,” säger mamma.
Det gör Stefan. Och minsann hittar han inte ett fint ställe med härliga blåbär.

”Du ser”, säger mamma, ”det lönade sig och du fick genast bönesvar”.

Just då kommer Sickan farande och lägger sig mitt ibland bären. Stefan far upp och ryter med barsk stämma.

”Ge dig iväg Sickan, och lägg dig inte mitt uppe i bönesvaret”!





 
 
Ingrid

Ingrid

6 december 2022 10:45

Visst blir man trött på mörkret, men i dag har jag sett solen. Den är försvunnen igen, men den fanns där en stund i alla fall.
Vilken söt barnhistoria!
Ha en fin tisdag!
Kram

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

6 december 2022 16:22

Lite för grått, denna november har det varit och fortsätter i december.
Snart vänder det så jag ska inte klaga.
Han var rolig killen och vi fick oss ett gott skratt.
Tack och detsamma till dig Ingrid.
Kram!

 
Znogge

Znogge

6 december 2022 13:04

Även här har det varit och är fortfarande mörka dagar. Det är som om en grå filt ligger över oss hela tiden. Nog blir man mycket piggare av att se ljuset och visst behöver vi det. Tur att vi kan lysa upp på konstgjord väg men det blir självklart inte samma sak.
Goda råd där tycker jag. Som hundägare kommer man alltid ut och promenader är bra vardagsmotion som absolut inte ska underskattas. Ju äldre vi blir desto viktigare faktiskt att komma ut och röra på sig.
Ännu en söt historia :D

Önskar en fin tisdag nu!

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

6 december 2022 16:26

Det verkar ha varit så i en stor del av landet, mer eller mindre, men snart så går vi mot nyare tider och ljusare.
Ljuset har en fin funktion, även stärkande och vi får försöka ta till vara det ljus som kommer.
Det var en hel del bra råd och självklara också, kan jag tycka. Att komma ut är viktigt, att röra sig i den mån man kan.
Hundägare är ju tvungen att varje dag gå ut och det blir ju ett måste samtidigt som det är ett behov.
Det är lätt att stelna till om musklerna inte får röra sig.

Tack Znogge och jag önskar dig detsamma.
Kram!

 
Gunnel

Gunnel

6 december 2022 13:47

Barn är härliga! Vi har också väldigt mörkt och trist här. Jag längtar till julen, men sen får tiden gärna snurra på så det blir vår snabbt. Vi behöver verkligen ljus och naturligt ljus är det bästa. Kram

http://https://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

wiolettan

6 december 2022 16:28

Barn är ofta så spontana och säger precis som de tänker och tycker.
Vi jultiden så börjar det att bli ljusare och lite längre dagar och sedan brukar det gå fort.
Bra att vi har julejusen som kan lysa upp tillvaron.
Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena" title="http://blogspot.com]Anna-Lena" target="_blank">blogspot.com]Anna-Lena

6 december 2022 13:56

Haha! Ny historia!
Här har det kommit någon cm snö. Fördelen är att det blir ljusare, nackdelen att det blir halt på vägarna.
Föredrar grått, plusgrader och mörker framför halka.
Motion dagligen, om än på låg nivå, det är toppen. Kram

http://femfemman. blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

6 december 2022 16:30

Det är roligt med barnhistorier och har man inte hört dom förr så är det ännu trevligare. Jag älskar sådana.
Håller med dig om halkan. Den gillar jag inte och får jag välja så visst väljer jag då som du, grått och mörker framför halka. För halkan kan vara så jobbig.
Vi behöver röra på oss och det är bra att göra det i den mån vi kan.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

6 december 2022 20:27

gillar olika årstider, och går ändå inte upp så tidigt... sover bra, ute varje dag, lite mysigt på kvällen när det är mörkt och julljusen lyser.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

6 december 2022 20:47

Härligt, olika årstider är en förmån att få uppleva, de finns inte överallt.
Håller med dig om julljusen på kvällen, det är verkligen fint och stämningsfullt.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Tove

7 december 2022 10:05

De faktorer vi är så i behov och viss tid beroende av är ljuset och mörkret som motpoler. Det grå är en annan för grått i väder betyder ett annat mörker. Innombords har vi samma skala - och visst får vi säga att nu räcker det, nog är nog. Att följa goda råd är kanske att för en tid inte följa dem alls - då tiden gått så visar det sig att de där råden ännu blir märkbara och vi följer dem. Gillar det där ljushuset och tanken.
Historien du ger oss passar så bra på övrig text!
Varm kram!

wiolettan

8 december 2022 08:15

Så är det absolut. Vi behöver både ljus och mörker och att vi har fyra årstider är ju något att värdesätta, däri ingår olika skiftningar och nyanser av färger.
Det kom lite sol till oss, så pass att det kändes och blev varse att den är inte borta.
Det är bra att följa goda råd, kan jag tycka, men hur veta om råden är så goda.
Det är ett litet ovanligt hus och lyser så fint då det är mörkt. Då gatubelysningen släcks, så släcks det inne i huset också.
Tack Tove och kram till dig.

 
Ditte

Ditte

7 december 2022 22:38

Instämmer helt! Visst räcker det nu! Men jag har också uppskattat alla vackra ljus inne i Stockholm som verkligen piggat upp. Och inte minst nu under Nobelveckan.
Så fint detta "ljusställe" var hos er på Thulegatan och ifnt med bänkar där en kan slå sig ner en stund.

Ja, bär! Förstår att du saknar dem från sommaren. Men det kommer en ny sommar. Och snart går vi mot ljusare tider.I alla fall ute. Hoppas vi också gör det hälsomässigt.
Log glatt åt din fina historia. Sa sant!
Var rädd om dig.
Varm kram

http://https://dittemitti.se

 
wiolettan

wiolettan

8 december 2022 08:22

Ljusen som lyser nu i dessa Adventstider är verkligen något att bli pigg av. Det är så vackert. Inne i stan så verkar det vara ännu vackrare av dina bilder att döma. Det är roligt att kommunerna gör en hel del för att lysa upp vintermörkret. Ändå så märker jag att de har dragit in på en del, i besparings syfte förstår jag.
Det skulle vara trevligt att åka in till Stockholm och se belysningarna som de har satt upp extra under Nobelveckan, men det lär inte bli av.
Förra året såg vi detta "ljushus" vid torget, vid Landsvägen, men i år fanns det här hos oss.
Längtar efter färska bär och Ångermanland. Men som du skriver, det kommer en ny sommar.
Tack Ditte. Jag hoppas att vi får må bra.
Detsamma önskar jag dig.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

11 december 2022 10:00

Jag håller med dig om detta med mörker och det är därför jag gillar att det kommer lite snö så det blir ljusare. Vilka fina snöbilder du tagit men så synd att den försvann så fort

Vilket fint lite hus att gå in och sätta sig i. Vi har ett i Västerås också men i form av en julkula. Detta du fotat är lite annorlunda

Det var jättebra tips och råd i dessa texter. Jag tycker det är härligast att promenera tidigt men nu är det ju så mörkt

Du och din man har ju samma vana detta med promenader som vi har. Har man börjat så är det svårt att sluta för man mår så bra

Det är jättebra att äta bär så man får bra vitaminer i sig. Jag äter också bär och sylt men inte för mycket i och med att jag är känslig för C-vitaminer när det blir för mycket

Ha en skönt söndag
Varm kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

12 december 2022 10:40

Nu har vi också fått snö så det är helt täckt av det vita på marken och mer ska visst komma det närmsta dygnet.

Håller med dig. Det är mörkt nu tidiga mornar men vi är så vana så det känns konstigt att äta frukost först och sedan gå ut. Men, det brukar för det mesta hinna ljusna lite innan vi kommer tillbaka hem igen.
Vanans makt är stor och detta med att både ni och vi promenerar hjälper mer än man tror, så det är bara till att fortsätta och så länge som man orkar så är det bara skönt.

Bär är inte bara nytta, jag tycker att de är jättegoda också. Hjortron som nummer ett och sedan blåbär och hallon.

Tack Malin och jag önskar dig och din man en finfin vecka.
Kram!

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

11 december 2022 11:19

Det verkar som din sida av landet har haft det betydligt gråare än här på min sida. Vi har haft många soliga och fina dagar och nu har vi dessutom några cm snö som lyser upp.
Tankaljushus, spännande. Roligt med lite nya idéer.
Bra vana att promenera varje morgon. Jag promenerar ganska mycket, men det blir när det blir.
Jag har massor av svart vinbär från en grannes buske och blåbär från skogen bakom huset. Skönt att ha i frysen nu.
Trevlig advent!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

12 december 2022 10:44

Vi hade i flera veckor grått och disigt väder men nu har det kommit snö, några centimeter bara men det lyser upp betydligt. Närmsta dygnet ska det snöa ännu mera.
Det har detta tankaljushus tänt på mornar och kvällar, då det är mörkt ute, men jag har aldrig sett någon därinne. Nu är jag ju inte ute på kvällarna förstås.
Nyttigt att röra på sig, när det än blir, vi har som vana att gå ut före frukost i alla fall.
Blåbär är så gott och vinbär är bra att göra gelé av.
Tack. Ha det fint Lena.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards