Direktlänk till inlägg 24 januari 2023

Det är inte ofta...

Av wiolettan - 24 januari 2023 09:10


...som jag syns här på bloggen nu för tiden. Det är inte så att jag inte vill blogga, men det är jobbigt för mig att sitta här vid den stationära datorn, vid en plats som inte direkt är anpassad för datorarbete. Min nacke och rygg tar stryk och det är inte lätt att sitta och skriva då jag får så ont. Det får bli lite sporadiskt och även med kommentarerna hos er. Tröttnar ni på mig så förstår jag det.


Jag har ju haft svag rygg sedan jag var ung. Första gången som företagsläkaren skickade mig för att röntga ryggen så visade plåtarna, enligt doktorn som sa: "Din rygg är utsliten, vad har du gjort?" Då var jag omkring 25 år kanske.


Nacken röntgade jag vid 50 års ålder ungefär, för jag kände att jag hade en knöl på nacken och den började att göra ont.

Men röntgenläkaren sa då:

"Knölen är ofarlig, du skulle egentligen ha blivit tvilling, men nu blev det inte så, utan bara en extra knöl. Om den fortsätter att växa så får vi operera bort den, men i detta läge är det onödigt om den inte besvärar dig för mycket."


Hittills har det gott  bra, med lite anpassning och så. "Anpassning? Vad menar hon nu"?

Jo, jag tar bara ett exempel. Jag har ju sedan första gången, vid 30-års ålder då jag har klippt mig hos en frisör, även samtidigt tvättat håret. Men det går inte längre. Jag kan inte sitta i champoneringen, bakåtlutat. Så, nu då jag var och klippte mig förra gången, för ett par veckor sedan, så tvättade jag håret hemma före, innan jag gick dit.


 

Så här långt hår hade jag innan jag klippte mig.



 

Denna bild är tagen i dag. Som ni förstår är det mycket lättare att både tvätta och sköta håret efter klippningen.



 



Lika lite som solen eller månen

kan spegla sig i ett grumligt vatten,

lika lite kan den Allsmäktige spegla

sig i ett hjärta som har grumlats

av idén om jag och mitt.



 
 
Znogge

Znogge

24 januari 2023 10:23

Har man problem med både nacke och rygg så gäller det verkligen att sitta bekvämt. Jag tänker att om du tycker om att blogga så kanske du ska unna dig att anpassa platsen så att det fungerar för dig. Ett alternativ är en laptop så kan du sitta skönt i en bra stol eller fåtölj. Det fungerar oftast väldigt bra.

Så fint det blev efter klippningen och en väldigt lagom och bra längd. Mitt hår är på tok för långt nu så jag måste komma till skott och boka en klipptid inom det snaraste.

Önskar en fin tisdag!

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

24 januari 2023 10:49

Jag tror att det är ett bra förslag och jag hoppas att det kan bli aktuellt att köpa en laptop och skippa denna sittplats. Vi får se vad det kan bli i framtiden. För tillfället är det mycket annat.

Tack Znogge. Det blev lagom längd, tror jag. Men, det växer så fort mitt hår så jag får kanske gå och klippa mig oftare om det ska kännas lagom långt.
Jag brukar ofta dra mig för att ringa och beställa tid, eller jag gör det ju på datorn, men att ta i tu med det, kan dra ut på tiden för mig.
Lycka till med klippningen.

Tack detsamma.
Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena" title="http://blogspot.com]Anna-Lena" target="_blank">blogspot.com]Anna-Lena

24 januari 2023 13:39

Väldigt fint! Är det din naturliga hårfärg som du har kvar? Fantastiskt i så fall.
Låter lite spännande att skulle varit tvilling. Men kanske hade det varit bättre att ta bort tvillingen innan den blev besvärlig.
Tycker som Znogge, skaffa dej en laptop. Med en sådan kan man sitta bekvämt...och lätt byta plats om man behöver
Nej, vi tröttnar inte på dej, glada tjej.cKram

http://femfemman. blogspot.com

wiolettan

24 januari 2023 21:28

Tack Anna-Lena. Ja, det är min naturliga hårfärg, jag har aldrig färgat eller tonat håret.
Ja, jag har ju syskon som är tvillingar. För mig lät det lite märkligt då doktorn sa så, vet ej om det kan vara rätt. Kanske ska jag kolla på nätet.
Det är vad jag längtar efter, en bärbar dator som jag kan ha och sitta var som helst med och som jag kan hantera.
Härligt att du inte tröttnar på mig, det låter bra. Tackar!
Kram!

 
wiper

wiper

24 januari 2023 14:02

Jag förstår dig så väl i och med att jag själv har en nackskada och ryggbesvär. Jag har därför inte är så aktiv på fb längre och Instagram orkar jag inte med. Jag kan inte sitta så långa stunder vid datorn utan får begränsa mig.

Vad jobbigt att du haft ryggbesvär redan som så ung. Jag är själv arbetsskadad så jag var drygt 40 år då jag skadade mig. Precis som för dig så går det inte att tvätta håret hos frisering i och med att det funkar inte att böja sig bakåt.

Så långt och tjockt hår du hade innan men det är ju tjockt och fint även efterråt. Snygg färg också. Fin liten dikt

Ha en skön tisdag
Varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

24 januari 2023 21:34

Jag har förstått att du har det ibland jättejobbigt med din rygg och skada i nacken. Så du vet hur det kan vara.
Jag är varken på FB eller Instagram. Det skulle bli för mycket kan jag tänka mig, så jag är inte intresserad.

Då har du haft besvär och ont i många år du med. Det blir något som man får dras med och att försöka att leva med det hela, är det bästa. Det varierar. Ibland går det ju bra.

Nu är inte mitt hår så tjockt längre, tappar en hel del hår. Biverkning av medicin kantänka och åldern.
Tack så mycket Malin för dina fina ord.
Ha en bra dag du också.
Kram!

 
Ditte

Ditte

24 januari 2023 14:12

INnte tröttnar jag på dig! Tittar in ganska ofta och ser om du skrivit något, men vet ju att du har svårt att sitta vid datorn. Du har haft en hel del vbesvär med rygg och nacke genom åren och det är ju så att dessa ofta håller i sig. Och rtggbesvär i så unga år ledet till så mycket annat trassel.
Så fint hår du har och hade, men förstår att det var kämpigt med schamponering och annat. Men du passar också fint i det kortare, Lite mer lättskött.
Hoppas att du har det men vet ju att din kropp har en del att ordna med.
Var rädd o dig.
Varm kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

24 januari 2023 21:41

Det är snällt av dig Ditte. Jag försöker, för jag tycker om den här kontakten som jag har fått med en del bloggare och den hjälper en hel del måste jag säga.
Kanske jag skulle ha kunnat göra en del annorlunda och klarat mig bättre, men jag vet inte. Det jag vet är att jag inte får bli helt stillasittande, då blir det snart stillaliggande. Utan varva så gott det går och inte ge upp. Blir det tufft så finns det smärtstillande. Jag får äta Alvedon.
Det var fint sagt. Jag känner att nu är det lite jobbigt med långt hår så jag lät klippa av det.
Du vet ju själv hur det kan vara. Lite envisa får vi bli.
Var rädd om dig du också. Tack!
Kram!

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

24 januari 2023 18:09

tråkigt när det blir smärta och orörlighet, du verkar haft det nästan hela livet. Min mor också, värk i nacken från femtio års ålder, men hon har dansat ändå, nu vill inte knäet längre.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

24 januari 2023 21:43

Ja, hjärnan vill något annat än kroppen många gånger.
Synd om din mamma med värk i nacken för det kan tidvis vara mycket påfrestande.
Bra gjort av henne att hålla sig i rörelse ändå.

 
Ingen bild

Tove

24 januari 2023 18:51

Ska fatta mig kort då kommentarer förvinner: blogga när du kan och orkar. Om du inte kommer in hos mig så kommer jag in här ändå :-)
Hoppas du kan finna en lösning med bärbar. Och så kom jag på att jag ju kan skriva vanligt postbrev till dig!
Du är fantastisk som har den kropp du har och ända håller igång fast du skulle vilja mer så klart. Ett hjärta är ju ett hjärta och en kropp en kropp!
Varm kram!

wiolettan

24 januari 2023 21:48

Jag har märkt på andra bloggare på bloggplatsen att om man är inne på samma sida för länge så hoppar det automatiskt tillbaka. Jag brukar hos dessa, läsa deras inlägg, gå ur och gå in igen och kommentera. Eller "klippa och klistra".
Tack snälla Tove att du är trogen, det uppskattar jag.
Jag är glad att jag har Mysingen som kan hjälpa mig och bara att hålla honom i handen då vi går ut är en stor hjälp.
Kram!

 
Ingrid

Ingrid

24 januari 2023 22:11

Så konstigt det låter att du har en knöl som skulle varit din tvilling. Så det kan bli!
Sniken som jag är så tvättar jag alltid håret hemma när jag ska gå och klippa mig. Inte vill jag betala pengar för det!
Ha det så gott!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

25 januari 2023 20:58

Visst låter det konstigt, men tydligen så kan det bli så.
Ja, det kostar att tvätta håret hos frisörskan, men jag har gjort det förut, men denna senaste gången så sa jag ifrån och hon gick med på det. Hon har ju sett hur jag har haft ont och hon har fått vänta och så.
Tack och detsamma önskar jag dig, Ingrid.
Kram!

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

25 januari 2023 11:53

Blogga ska man göra när man kan och vill och likaså besöka andra bloggar.
Alltid roligt att se när du gjort ett inlägg, även om det ibland dröjer ett tag. Bara det inte dröjer så länge att man börjar bli orolig.
Så fin du blev i håret.
Sköt om dig och stora kramar!

http://lenaiwales.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

25 januari 2023 21:04

Precis, så är det, blogga då det är kul och det är ju det, men kroppen ska orka också.
Skönt att höra att du inte tröttnar på att vänta, vet ju aldrig när det kommer några rader. Men, jag ser framåt och det kanske blir en bättring på den ena eller andra sättet.
Tack Lena det gläder mig.
Sköt om dig, du också, tack.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Augusta

Augusta

27 januari 2023 12:46

Men vilket fint hår du har. Vacker färg och så tjockt. Det håret får du vara stolt över.
Tråkigt att höra du har ont. Det kan inte vara sockerinflammationer? Tror inte ni äter mycket godis, choklad osv men har själv slutat med godis, choklad, gräddglass för 8 månader. Inte fikabröd för det är en social grej för oss från Norrbotten. Men efter 4 månader försvann min smärta i ett fd menisk opererad knä. Man tror ju inte att socker har en sådan negativ effekt som inflammationer i ens kropp.
Ha det bra och kram till er båda

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

2 februari 2023 08:31

Tack Augusta, så snällt sagt. Det börjar bli tunt och gammalt mitt hår nu, men förr var det mycket bättre och gick också bättre att hålla snyggt.
Ryggproblem har jag haft i så många år, började redan före 30-års ¨åldern. Har varit på många undersökningar.
Att det skulle ha att göra med sockerintag känner jag inte till, men det skulle i så fall vara värt ett försök. Vi använder inte så mycket socker i maten, däremot tycker jag om choklad., glass kanske några gånger per år. Skorpor till kaffe är gott också.
Så skönt för dig att dina smärtor försvann, det måste ha varit en härlig känsla.
Tack och vi önskar dig detsamma.

 
Bosse+Lidén

Bosse+Lidén

30 januari 2023 16:00

Vilket långt fint hår du hade. Men det är såklart lättare med en kortare längd. Tänk att du skulle varit tvilling.
Blogga ska man göra när lusten, orken och tiden finns.
Kram från han på Gotland som också har problem med nacke och rygg.

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

2 februari 2023 08:35

Då jag var ung så kunde jag nästan sitta på håret, det var så långt att det bara gick att fläta det, vad jag kommer ihåg.
Tack Bosse. Det känns bättre med kortare hår, lättare att tvätta också.
Jodu, en till av mig, kanske skulle det ha varit för mycket.
Ja, så får det bli, lite sporadiskt men ibland så saknar jag att titta in till dig och andra bloggvänner.
Tack detsamma. Hoppas att det ska lösa sig med dina nack- och ryggproblem.

 
wiper

wiper

31 januari 2023 13:30

Då har vi samma problem du och jag. Förut gick jag mycket till kiropraktor, akupunktur mm men nu har jag mina knep för att lindra för det är dubbelt så dyrt här med behandling.

Jag har själv börjat tappa mer hår men sen jag slutade med en del hårprodukter så har det blivit bättre. Inte har man lika tjockt hår som när man var ung men viktigast är hälsan så man kan njuta av tillvaron

Tack för ditt fina svar på kommentaren

Hoppas allt är väl med er båda
Kramar från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

2 februari 2023 08:41

Så bra att du har hittat dina egna knep att lindra smärtan och besvären, för det är dyrt med behandlingar, så jag förstår dig.

Hårprodukter, ja det är det många som använder, det enda som jag använder är schampo så det kan ju inte bero på det.
Jag tror att det är mina mediciner och åldern förstås, inte mycket att göra åt.

Håller helt med dig, hälsan är A och O och vi får vara så tacksamma att det är så bra som det i alla fall är.

Tack Malin. Hoppas att det är bra med dig och din man så att ni kan fortsätta med era promenader.
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards