Direktlänk till inlägg 27 maj 2021

Arbogapromenad.

Av wiolettan - 27 maj 2021 09:45


Äntligen verkar det häftiga regnvädret ha dragit undan. Det har kommit stora mängder de senaste dagarna, med en del översvämningar som följd. Men, vid vår morgonrunda i morse var det mulet, grått men uppehåll.


På vår ”några dagars resa” hade vi, i vårt tycke, otrolig tur med vädret. Det var inte blåsigt, regnade inte och det var inte över 15 grader varmt, lagom temperatur och solen tittade fram då och då.


   

Varför tog jag denna bild?  Älskar ju att kolla in bilar och denna såg lite annorlunda ut. Carl Wilhelm Scheele var den man som upptäckte syret.


Han avled i slutet på 1700-talet i Köping.  Han kom från Tyskland som invandrare och lärde sig aldrig riktigt tala svenska, sägs det. Det var i sitt lilla laboratorium i apoteket som han, långt in på nätterna, gjorde sina experiment och forskningar. Då han dog var han fattig och efterlämnade, som exempel, bara 14 böcker efter sig. Han hade inga studier eller examina, men han hade vetenskaplig fantasi och intelligens. Läste kemi på lediga stunder och avlade gesällprov, så att han kunde arbeta som apotekare.  Han upptäckte inte bara syret, utan också cyanvätet och kloret och metallen mangan, bland mycket annat.



 

Så kom vi till den lilla staden Arboga.


Köpcentrum eller affärer besökte vi inte, och restauranger precis vid lunch och middagstid undvek vi så gott det gick. Äta måste vi ju men det gick bra och folk höll avstånd och vi med. Visserligen har vi fått båda våra vaccin sprutor, men tydligen gäller det att vara försiktig ändå. Märkte då vi vandrade utomhus att medvandrare gärna höll avstånd och väjde för oss.

  
Här var det vaccination på gång.



 

Övernattade i Arboga på Stadshotellet, det tyckte vi lät lagomt pampigt och vi blev väl

omhändertagna och det var rent och fint.



 

Då vi gick ut på vår sedvanliga morgonpromenad var det tomt på gatorna, nästan.



 

Arboga är en liten stad och vi tyckte att det var intressant att utforska den. Här ett gammalt medeltida hus, som en gång fungerade som härbärge för resande och pilgrimer.



 

S:t Karins kapell och Stekaren byggdes från början av 1500-talet. I de två husen fanns det ett kloster och ett härbärge. Kapellet har troligen fått sitt namn till minne av Heliga Birgitta och hennes dotter Katarina, som även kallades Karin.



 

 Helgonbilden, som suttit här, kunde man be om lycka på färden.


 

Gamla hus och gränder.


 

Vi besökte också Sankta Karins Örtagård.



 

Rosorna blommade inte ännu, men det var ändå en pampig ingång.



 

Träden blommade i örtagården.



 

Det fanns massor med bänkar att sitta och ta igen sig på, vid den konstgjorda dammen.



 

Statyn i trädgården utanför teatern föreställer en liten flicka.


 

Denna moderna staty vid köpcentret,  lär föreställa "den lyckliga Arbogafilosofen".



Bara en enda ros på ett

evigt klänge,

så är livet

trist varar länge,

men underbart är kort,

alldeles för kort.


Sjunger Povel Ramel.




 
 
Ingrid

Ingrid

28 maj 2021 10:27

Så fina bilder från Arboga!
Där har jag faktiskt varit några gånger, för en av mina kusiner är bosatt där. Bland annat var jag där på bröllop när hans dotter gifte sig i den vackra kyrkan.
Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

28 maj 2021 16:56

Tack! Då kanske du kände igen dig där på mina bilder. Arboga är ju en liten stad men det var lite trevligt att utforska den också.
Kyrkan ja, den är så fin, måste skriva ett inlägg om den också, tror jag.
Tack och jag önskar dig också en fin helg. Kram!

 
wiper

wiper

28 maj 2021 10:50

Vi har varit i Arboga många gånger sen vi flyttade hit. Det är jättefint där så jag förstår att ni hade det mysigt

Härligt att få lite historia sig till livs under bilen. Vad härligt att ni övernattade och det blev lyckat på hotellet. Det såg ju pampigt ut

Jag känner igen mycket av det du fotat men en del har jag missat så det skall jag leta upp nästa gång vi åker dit. Den lyckliga arbogafilosofen har jag också gått förbi och fotat. Den sticker verkligen ut

Fin text av Povel Ramel. Honom har jag träffat live i hans loge

Ha en skön dag
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

28 maj 2021 17:04

Förstår att ni har varit där. Jag tyckte att Arboga var en småmysig stad, liten men med en del fina saker att titta på. Muséerna där vid hotellet var stängda, det var ju tråkigt.

Hotellet var inget att klaga på och personalen var så trevliga och tillmötesgående. Frukosten var också god.

Förstår att du känner igen dig. Jag skulle vilja se Sankta Karins Örtagård då det var lite senare på sommaren, då mera hade kommit upp av det som var satt där.

Rolig skulptur, helt annorlunda än andra, var den där filosofen.

Povel Ramel skrev många roliga och bra texter.
Mysingen har suttit mitt emot honom på en middag på Par Pricole som de båda tillhörde. Men jag har inte som du, träffat honom i verkliga livet. Förstår att det var intressant.
Tack! Trevlig fredagskväll. Kram!

 
Znogge

Znogge

28 maj 2021 16:16

Arboga verkar vara en intressant och trevlig liten stad men själv har jag aldrig varit där. Så mysigt att bo på hotell och kunna äta på restaurang. Det längtar jag verkligen efter.

Kram och god fredag till er!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

28 maj 2021 17:08

Ja, det var det, lite annorlunda än vad jag hade förväntat mig. Blir lite skillnad då man kommer ifrån en större stad. Men, det var mycket intressant och det är därför som vi åker till små städer för att se och upptäcka något nytt.
Det var länge sedan nu detta med att äta ute och bo på hotell, så det kändes mycket lyxigt, än om det blev en kortare resa.
Tack och detsamma önskar jag dig. Kram!

 
tant Hannele

tant Hannele

28 maj 2021 18:24

härliga associationer att titta på bilar, alltid ser man något intressant, kul att ni hade tur med vädret. Så glad ser maken ut när han äter Arboga leverpastejmacka :)

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

28 maj 2021 21:23

Jag håller med i detta om bilar. Det är intressant, automatiskt kollar jag ofta in märken på fordon i min väg, vet nästan inte varför.
Vädret var för vår del, toppen.
Leverpastejmacka, Mysingens macka varje morgon.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Primrose

Primrose

28 maj 2021 21:25

Nej det hände igen, jag skriver nog för mycket får försöka korta ner det, När jag var nästan klar försvann allt ,-.(((
Har aldrig hört talas om honom som uppfann syret och skrev 14 böcker, nu skriver jag fort o kortar ner allt! Bea att folk håller avstånd! Stadshotellet ser verkligen fint ut, tar själv skuggbilder ,-) Gillar Arboga har varit där på campingplatsen och tittat runt, Gillar de äldre delarna, så fint! Fina skulpturer. Vilken fin resa ni har haft och lagom väder är ju bra!
Ha en härlig Helg! Varm Kram Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

29 maj 2021 09:30

Tråkigt och jobbigt, men gör som jag ibland, skriv i ett dokument och klistra in på bloggen, då hinner man.
Nej, en del lärde man sig i skolan och en del efteråt, men jag har så lätt för att glömma namn.
Det var inte så mycket med folk, men de vi mötte var bra på att gå åt sidan.
Arboga är en fin liten stad, med en del gammal bebyggelse och gator och en intressant stad att gå och utforska om man som jag inte varit där förut.
Trevligt att titta på skulpturer, en del är ju riktigt roliga, men alla har ett budskap, kan vi kanske säga.
Lagom väder för att åka bil och gå ute och promenera var det verkligen. Då ska det ju inte vara så varmt.
Tack Primrose och hoppas att du också får en finfin helg. Kram!

 
Ingen bild

Ruth i Virginia

28 maj 2021 22:14

Den där gatan är inte tom.
Jag ser två skumma figurer i svart. :)

Det är roligt att åka igenom småstäder;
alltid hittar man något av intresse.
Kul att bo på hotell, tycker jag, bättre
än motell efter de stora vägarna.

wiolettan

29 maj 2021 09:35

Så rätt du har Ruth, de ser verkligen mystiska ut. Riktigt tomt var det ju inte då, så man kan bedra sig.

Det ger så mycket att besöka små fina städer och upptäcka så vackert vårt land är. I små städer verkar alla, mer eller mindre känna varandra och tittar lite frågande på oss, men de är verkligen hjälpsamma och trevliga.

Nu kändes det lyxigt att ta in på hotell, lite folk och trevlig personal så vi trivdes. Kändes behövligt att komma ut efter all karantän.
Ha det fint Ruth. Kram!

 
Augusta

Augusta

29 maj 2021 13:28

Vad jag är glad att ni fått göra er första resa i sommar. Folktomt överallt utom två skuggor haha. Hotellet verkade superfint. Ett hotell som jag också skulle vilja på på.
Det var en smart man du skrev om. Ingen utbildning och ändå gör sådana upptäckter.
Ha det fortsatt bra båda två.
Kram

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

25 juni 2021 08:17

Tack Augusta, det var en trevlig resa, lugn och fin, inte någon trängsel eller kö.
Hotellet var bra, lagom för oss och inte mycket med folk där heller. Mycket god frukost och det värdesätter jag.
Det finns och har funnits, genier i vår värld.
Tack och detsamma till dig. Kram!

 
Ditte

Ditte

29 maj 2021 20:37

Vad trevligt med ett stopp i vackra Arboga. Och du gör verkligen den lilla staden rättvisa med både fina bilder och text som berättar. har varit här en del i samband med resejobb men då bara några timmar per gång. Men vi har vänner som har sommarställe i Kungsör och i samband med besök där har vi tagit båten in till Arboga.
Förstår att nu haft en bra tur och fint att kunna vidga vyerna.
Mysingen är verkligen duktig på att lägga upp bra turer.
Och att bo på stadshotellet verkar ju jättebra.
Ser fram emot nästa stopp.Tack för detta.
Stor kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

25 juni 2021 08:21

Det var en liten med trevlig stad och det fanns, otroligt nog, en hel del att titta på och njuta av, som vi inte hade sett förut, det uppskattas mycket.
Tack Ditte, jag suger åt mig som en svamp, dina fina rader.
Roligt att du också har varit i Arboga.
Mysingen har jobbat lite som reseledare för jättemånga år sedan. Han tycker att det är roligt att planera och lägga upp rutter.
Det var inte så dyrt på stadshotellet och rent och fint med god frukost. Kram!

 
Gunnel

Gunnel

30 maj 2021 06:58

Så härligt att komma ut på en liten resa och upptäcka något annat är det som är hemmavid. Det längtar jag med efter nu. Tack omtänksamma kommentarer. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

25 juni 2021 08:23

Det kändes bra efter denna långa karantän och nu är vi vaccinerade men var ändå försiktiga.
Att se något annat berikar.
Roligt att se dig igen. Kram!

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

7 juni 2021 11:24

Trevligt inlägg om Arboga. Sitter här och funderar på om jag varit där.
Syrets uppfinnare. Tack för info. Skuggbilden är läcker. Allra finast är speglingen i vattnet. Kul att ni hade tur med vädret.
Kram, Bosse

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

25 juni 2021 08:26

Tack Bosse! Har du kommit på ännu, om du har varit i Arboga?
Dessa resor som jag får göra berikar och ger mig en mängd information och det är bara nyttigt.
Gatan var nästan tom, men så syntes det några mörka figurer.
Det var så vackert där nere vi ån.
Toppenväder, inte så varmt och det gillar vi. Kram!

 
Preciosa

Preciosa

7 juni 2021 12:44

Hej Wiolettan!
Hoppas det är bra med dig! Lite väl varmt väl? Sommar.
Fin liten stad Arboga...finns många fina småstäder i Sverige.
Ha det bra! Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

25 juni 2021 08:28

Hej Preciosa!
Tack, det går en dag i taget, eller hur jag nu ska uttrycka mig.
Vi har haft det så varmt nu i flera dagar, alldeles för varmt i min smak. Idag lite bättre.
Arboga tyckte jag om, en liten men fin stad.
Tack och detsamma. Kram!

 
Amisa

Amisa

7 juni 2021 20:33

Arboga verkar vara en mysig liten stad!
Heliga Birgitta kom väl uppifrån Uppland någonstans? När någon nämner pilgrimsled så undrar jag alltid över vart den går. Googlade men blev inte riktigt klok på om dom tycker att man ska gå till Trondheim eller till Vadstena och sedan vidare till Spanien?

Kram på dig!

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

wiolettan

25 juni 2021 08:35

Ja, det var en trevlig liten stad, lugnt var det också, annat än vad vi är vana vid annars.
Heliga Birgitta föddes i Upplands Väsby, norr om Stockholm.
Det har du rätt i, Amisa. Skulle tro att det är intressant att gå dessa leder. Ja, du vet ju det. Ibland kan det vara svårt att förstå vad de menar, kanske till Vadstena.
Kram!

 
Znogge

Znogge

9 juni 2021 17:37

Nu var det länge sedan du skrev något här men jag hoppas att allt är bra med dig och Mysingen.

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

25 juni 2021 08:36

Tack snälla Znogge för din omtanke.
Är bättre nu och Mysingen mår fint. Bra att jag har honom. Kram!

 
Lena

Lena

10 juni 2021 18:36

Visst är det skönt att få lite miljöombyte, se andra fina platser, få lite ny energi & njuta en stund
Jag älskar Arboga, vi har stannat till där flera gånger på våra husbilsturer, för 3 eller 4 år sedan fanns det en -Levande föda restaurang- där, undra om den finns kvar ännu? glömmer aldrig den goda maten & vi fikade där & vovvarna fick sitta med *ler*

Varm kram *hjärta*

http://frallorna.bloggplatsen.se

wiolettan

25 juni 2021 08:39

Det är berikande att resa och att få se nya platser och omgivningar, men nu tycker jag att det börjar att bli lite jobbigt också.
Så roligt att du har varit i Arboga, då har du förmodligen sett en hel del av det som vi har sett.
Jag såg inte till den restaurangen som du nämner, men den kanske finns där fortarande ändå. En del butiker hade slagit igen och det såg så tomt och ödsligt ut vid dessa.
Tack. Kram till dig.

 
wiper

wiper

13 juni 2021 07:09

Hoppas du och Mysingen har en fin helg. Sköt om er
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

25 juni 2021 08:41

Tack så mycket Malin.
Vi är för oss själva denna midsommarhelg, länge sedan det hände.
Ha det fint ni också. Kram!

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

16 juni 2021 07:49

Hoppas allt är väl med er. Blir alltid orolig när det går "för lång tid" mellan dina inlägg.
Sommarkramar från Visby

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

25 juni 2021 08:48

Tack Bosse!
Allt är så bra som det nu kan bli, och jag är tacksam att det är så.
Jag får se framåt och är glad och tacksam varje morgon som jag får vakna och stiga upp.
Kramar till dig och Solveig.

 
Znogge

Znogge

23 juni 2021 12:47

Även jag blir orolig när det går för lång tid mellan inläggen så jag hoppas verkligen att allt är bra med dig och Mysingen. Hoppas ni får en fin midsommar för nu väntar den runt hörnet.

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

25 juni 2021 08:51

Tack snälla Znogge.
Ja, livet bjuder ibland på överraskningar och många gånger är det inget som vi kan göra åt.
Glad att jag har Mysingen och att han får vara frisk och stark.
Tack och vi önskar dig och de dina detsamma. Kram!

 
wiper

wiper

24 juni 2021 06:30

Jag blir också orolig när jag inte sett dig här på länge. Antar att du tagit en liten bloggvila. Hoppas allt är väl med dig och Mysingen.

Ha en jättefin midsommar
kramar från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

25 juni 2021 08:55

Tack, det känns fint att vara tillbaka.
Bloggvila, ja det kan jag kalla det, bloggen har haft semester medan jag har återhämtat mig.
Nu är det bättre och jag är tacksam att Mysingen är frisk och kry.
Tack och jag hoppas att du och din man också får en fin midsommarhelg. Kram!

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

24 juni 2021 16:24

Vill skicka dig en midsommarkram.

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

25 juni 2021 08:56

Tack Bosse.
Trevlig Midsommar och hoppas att ni har det fint och bra. Kram!

 
Amisa

Amisa

24 juni 2021 23:30

Hoppas att allt är bra med er och att ni får en trevlig midsommarhelg! Kram!

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

wiolettan

25 juni 2021 08:57

Nu är det bättre, tack.
Tack för omtanken och jag vill önska dig en trevlig Midsommarhelg. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards