Alla inlägg under december 2018

Av wiolettan - 22 december 2018 08:58


Snart är det jul och det verkar bli en vit jul här i Sundbyberg. Det är jag som Ångermanlänning mycket glad över. Visserligen gillar jag inte då det blir halt ute och svårt att gå men jag hoppas att de sandar så att inte folk ramlar och bryter sig.


Tomten har säkert broddar på sig för han kommer ifrån norra Sverige och där är man van att det kan vara halt ute. Fast å andra sidan, där är det ofta mycket kallt på vintern och då finns ingen halka.


Hemma i mitt barndomshem kom det alltid tomtar på julafton. Jag kommer ihåg många gånger då det var 3 stadiga tomtar som klampade in i vårt stora bondkök och höjde spänningen betydligt.


Mina två yngsta syskon var mycket rädda för dessa rödklädda och skäggiga varelser och gömde sig bakom mammas kjolar, men jag kommer inte ihåg att jag någonsin var rädd för dom. Jag tror att jag, då som nu, var duktig på att känna igen röster. Så att det var farbror Elof, farbror Theodor och farbror Anders, det kunde jag höra på rösterna fast de försökte att "kraxa" till sig.


En julafton höll det på att gå riktigt illa då någon kom åt julgranen med alla julgransljus som tände eld på granen. På den tiden fanns det bara levande ljus att ha i julgranen. Nu slutade allt så lyckligt som det bara kan. Tomtarna fick annat att göra än att dela ut julklappar en stund. De släckte föredömligt granen och inget farligt hände. Mer än att min mamma höll på att få slag. Det dröjde länge innan hon kom över händelsen och hon ville inte gärna ha ljusen i granen tända efter detta. Jag kan ju nu som vuxen förstå det. Vi som var så många barn, spring och lek, mycket kan då hända.


Så var rädda om er och håll koll på alla levande ljus.


Vill önska er alla som läser min blogg en mycket trevlig helg och GOD JUL. Hoppas att det blir en jul, precis som ni vill ha den.


Fröjdas vart sinne julen är inne, Frälsaren kommen är.

Se huru ljusen brinna i husen, prisande vännen kär.


Natten förjagas, redan det dagas sällhetens sol uppgår.

Herden för hjorden, mänska är vorden. Nu är det jubelår.


O vilken ära, Gud är oss nära Herren ibland oss bor.

Han till de ringa, himlen vill bringa.  Säll den på honom tror.



 

Vår julkrubba.




Av wiolettan - 21 december 2018 09:56


Fredag och snart är denna vecka slut. Inte känns det som om helgen snart är här med 4:e Advent, men så är det.


Det känns inte som om det är julafton nu på måndag heller. Jag pratade nyss med min äldsta bror och påminde honom om att det är snart jul.


"Det är julafton nu på måndag", sa jag. "Nu på måndag"? frågade han. Och, jag förstår honom. Tiden går så fort och ju äldre jag blir ju fortare tycks tiden springa iväg.


Jag frågade er om ni ville gissa på vad min medicin gick på som jag hämtade ut på apoteket i måndags. Jag har kommit upp till högkostnadsskyddet och behöver inte betala något själv, men jag undrade vad det skulle ha kostat.


Ingen gissade rätt och det kan jag förstå. För de tabletter som jag får är många och vissa dyra. Men tack för att ni ville vara med och gissa.



 

5.271:- kostade medicinen.  127:- fick jag betala själv, för järntabletterna var inte inom högkostnadsskyddet.


Men 5.271:- 4 ggr om året ungefär. Tack för att jag inte behöver betala det själv. Tack också för att dessa tabletter och min pacemaker troligen håller mig vid liv.


Av wiolettan - 16 december 2018 09:50




 

3:e Advent, helt otroligt så fort tiden springer iväg. Om en vecka och en dag är det julafton.


Vi tog en kort promenad i morse, det blåste kallt och snöade. Jag orkar inte gå så mycket nu så det får bli kortare rundor.

   

Någon hade satt upp belysta renar på sin balkong, 4 våningar upp.


Förra veckan var jag till en av mina läkare på Sveavägen i stan, CityHeart. Nu har jag två läkare där och båda är helt underbara. Dom är ju inte "mina" men det är dom jag går till. Vårdcentralen här där jag bor ger jag inte mycket för. Efter det att jag hade kontaktat dom 3 gånger och inte fått någon tid till den läkare som jag hade, gav jag upp.


Det var inga trevliga besked jag fick hos doktorn men det hade jag förstått, eftersom jag inte har någon ork. Det nya som hade kommit till var blod- och järnbrist så det gäller att knapra mera tabletter. Jag var i måndags och hämtade ut alla mina olika mediciner utom en sort och de ska nu räcka i tre månader cirka. Kan ni gissa vad det gick på? Nej, förstår att det är omöjligt, men ni kan väl försöka så får ni svaret sedan. Lite roligt måste jag väl få ha, jag som gillar lekar och tävlingar.


Det andra som läkaren meddelade mig var att hjärtat hade ytterligare försvagats så jag skulle få en ny tid hos hjärtläkaren plus ett återbesök i början av januari. Får se om de kan göra något.


Skönt att jag har min mysing och att vi kan ta det lugnt i julhelgen.


Önskar er alla en finfin 3:e advent. Gissa gärna på kostnaden, vad jag fick betala.








Av wiolettan - 12 december 2018 09:20


För några dagar sedan då jag och mysingen var på väg hem efter en tur till affären, mötte vi en man med en fin, liten hund. Jag vet inte vad det var för ras men den var svart med lite vitt i och mindre än en minipudel.


Hunden hade en tratt över nosen som hundar får när de inte ska slicka eller på annat sätt göra sig illa vid sår eller så. Den hade också en omläggning över halva ryggen.


Spontan som jag blir ibland kunde jag inte låta blir att fråga:

”Men, har han gjort illa sig”?


”Ja”, sa ägaren, ”det var en schäfer som bet honom rakt över ryggen”. Så fortsatte han: ”Ni kanske har sett den kufiska mannen som går vid ängarna nere vid sjön flera gånger varje dag, med sina två schäfrar med sig, lösa”:


Jo, det hade vi, många gånger. Sett honom i så många år att hundarna har blivit nya. Jag kommer ihåg att jag påpekade för en annan hundägare som hade två hundar att jag tyckte att mannen var så duktig med att hålla pli på sina hundar. Det jag då fick höra var inte trevligt. Han slog nämligen sina schäfervalpar i uppfostringssyfte. Efter jag hade hört detta ville jag inte se honom mera, men ibland var det ju oundvikligt.


Ägaren till den lilla svarta hunden som hade blivit biten sa att han hade anmält händelsen, till polisen, men det görs ingenting. Han hade även konfronterat ägaren till schäfrarna och hade då fått till svar:


”Ja, det är ju bara hundar, sådant händer, inget jag bryr mig om”, och så gick han.


Sådana personer ska inte få ha hundar. Det är inte hundarna det är fel på, det är ägarna.



   

 Här syns schäferägaren med sina två hundar.



 

Ha en trevlig dag.







Av wiolettan - 9 december 2018 09:36


I morse vid vår morgonpromenad, en kort, men dock promenad, regnade det och blåste kallt nästan hela tiden, vilket fick mig att tänka på dessa rader.


Det finns miljontals människor som längtar efter odödlighet,

men inte vet vad de ska ta sig för en regnig söndagseftermiddag.


Jag tänkte också på det som Magnus von Platen sa:

Det samlas inte damm på den som är ute i blåsväder.



 

Tänd lite ljus i mörkret.



 

Vill önska er en fin och trevlig 2:a Advents söndag.



Av wiolettan - 5 december 2018 09:00


Sömnen!                   


Den är en fin gåva. Jag är tacksam varje natt som jag får sova.


Tänk, kroppen kan vara helt slut, liksom hjärnan, då behövs en återhämtning, hämta nya krafter till kropp och till själ. Så snillrikt är det uträknat, inte av en slump, det kan ingen få mig att tro, att vi får ”komma ifrån” ett tag, och förhoppningsvis känna oss som nya människor.


Får jag dela med mig av några roliga historier så här på förmiddagen? Jag har rätt så svårt att komma ihåg historier som jag läser, men här kommer några i alla fall.


Den lille gossens undran första gången han ser en skotte i kilt.

”Varför är han farbror upptill och tant nertill”?

 


Kalle står i spårvagnskön och bolmar på en cigarett. Framför honom står en dam i päls. Hon vänder sig om och säger.

”Stå inte så nära att ni bränner min päls för ni skulle inte kunna betala den"

”Nej,” medger Kalle,  ” men jag skulle väl kunna få överta avbetalningskontraktet”.

 


"Är du olycklig gift, gamle vän"?

"Jojo”

"Var lärde du känna din hustru"?

"Lärde känna! Om jag lärt känna henne hade jag naturligtvis inte gift mig med henne".


Nu strax iväg för att öva advents- och julsånger inför Luciadagen. Vi har gen-rep idag, så nu gäller det.


 

Några råd ifrån min "Optimistlåda".



Av wiolettan - 2 december 2018 11:09


Idag första advent.  En del tror att ordet advent betyder väntan, men det betyder ankomst och anspelar på Jesu födelse och advent är inledningen på det nya kyrkoåret, börjar den fjärde söndagen före jul.


Förr i tiden, då jag var ung, tycktes det som om jultiden började så smått den första advent. Det var inga adventsljusstakar eller stjärnor, julpynt eller julskyltning före den söndagen.  Jag kunde inte alltid få se den första julskyltningen i affärerna för vi hade 6 kilometer till den närmsta och det var en bit att gå eller åka spark. Men mina föräldrar gjorde det lite extra ”julikt”, till 1:a Advent, utan att julpynta. Pepparkakor och lussebullar var ju alltid goda.


Det var också vid den tiden som det på allvar började att förberedas för julmaten och julbaket sattes igång. Hemma hos oss slaktades också julgrisen så här i början av december. Den 9:e köptes en långa och lades i blöt i lut. Vattnet fick vi ofta byta och det var fest då den första lutfisken tillagades. För dom som tyckte om fisk.


Advent förknippades också av stillhet och nästan en vördnad, förr i tiden. Helst skulle bullriga arbeten och oväsen undvikas. Ja, hela känslan man fick som barn var lugn, ro och en otrolig förväntan. Hemma var det också mycket med sång och musik, då tid fanns till det. Jag och min yngre syster satt ofta på soffan i köket och spelade gitarr och sjöng för mamma då hon stod vid spisen och tog hand om köttet från julgrisen.


I morse tog vi en liten morgonpromenad, kändes som om det behövdes för igår var jag inomhus hela dagen.


 

Vid Sturegatan hade kommunen satt upp ljus.


 

Julgranen var det också ljus i.


 

Vi tände det första Adventsljuset vid frukosten.


Så vill jag önska er som läser min blogg en Trevlig 1:a Advent.




Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards