Direktlänk till inlägg 14 april 2023

Påsken har kommit och gått...

Av wiolettan - 14 april 2023 09:13


…och vi har haft en lugn helg.  Det har inte varit som förr om åren, men den tiden är förbi och kommer inte tillbaka.


Påskafton hade vi besök, men annars var vi för oss själva och det kändes rätt bra. Kändes förstås konstigt att inte ha min äldsta bror här som vanligt och även andra gäster vi brukar ha till påsk.  Men livets gång råder vi inte över och vi får minnas dom som har gått före oss och vara tacksamma över den tid vi fick tillsammans. Inget kan vi här på jorden ta för givet. ”Människor spår, men Gud rår”, ett ordspråk vilket menas att det är inte lönt att sia om framtiden, eftersom över den bestämmer högre makter.


   

Vackra blommor fick vi i helgen.



 

En påskhare kom också och bjöd på påskgodis.


 

Några mornar har vi gått runt Lötsjön och det känns ju fortfarande som en fest i sig själv. Men det blir svårare och svårare att gå den sträckan och tar längre och längre tid. Det är annars mycket trevligt att se hur naturen i dessa dagar förändras. Isen har nästan försvunnit.



 

Svanparet verkar trivas.


 

Sothöna. En sjöfågel som har blivit utrustad med kombifötter. Kan både paddla och greppa. Den har inte simhud mellan tårna. Vippar också så roligt med huvudet då den kommer simmande.



 

Vi fick också se flera olika vårväxter som har börjat att komma upp, som till exempel krokus.



 

Dessa påskliljor lyste så gult och fint.


   

Snödroppar.


 


 

Avslutar med ett hjärta. Ni ser väl det på hunden?


Moln och dimma

är bara luftformer.

Ovanför dem strålar

solen, månen, evigt.



 
 
Ingrid

Ingrid

14 april 2023 14:17

Nog är det vackert med alla vårblommorna och väldigt vackra påskblommor har du på bordet.
Den här påsken har jag varit helt ensam, för alla tre barnen var bortresta: Eva o Claudio i Italien, Krister o Thomas i Skåne och Carina o Bosse på Åland. Men nu är de hemma allihop igen.
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

14 april 2023 16:23

Det märks mer och mer hur våren kommer. Vårblommorna syns lite här och där och det är så vackert, fast det ännu inte har blivit grönt, men det kommer.

Barnen har ofta sitt och ibland så blir det så att de har annat för sig. Vill kanske passa på att resa nu då pandemin inte längre sätter stopp.
Tack Ingrid och jag hoppas att du också får en fin helg.
Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena" title="http://blogspot.com]Anna-Lena" target="_blank">blogspot.com]Anna-Lena

14 april 2023 16:42

Vackert med alla blommor och fåglar. Det är jobbigt att åldras. Jag känner av det också, vissa dagar.Men så är livet. God helg! Anna-Lena

http://femfemman. blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

14 april 2023 17:09

Det lyser upp naturen med dessa vårblommor och man känner sig glad.
Jo, att åldras känner vi mer eller mindre utav, men slipper man att ha ont, så är det lättare. Men vi kämpar vidare.
Tack Anna-Lena och detsamma önskar jag dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

14 april 2023 18:04

Härliga blomsterbilder, fina färger på den översta. Fint när naturen börjar vakna. Min 90-åriga mor somnade in under påskhelgen, hon har varit pigg men nu orkade hon inte mer, Maken satt och höll henne i handen, vi syskonen och några barnbarn turades om. Vi har börjat prata om begravningen, hittat en finsk präst, det blir i "hennes" kyrka där hon deltog i olika aktiviteter. Det blir nog bra.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

14 april 2023 20:09

Det är härligt då våren kommer tillbaka och vi får se ´vårblommor igen.
Ledsen att du har mist din mor. Som du säger så var hon till åren kommen och har levt ett långt liv, men ändå, sorgen och saknaden finns där.
Fint att ni kunde vara med henne. Att någon alltid var där för henne, det var fint.
Det blir en hel del att tänka på, men det måste gå och att det blir i den kyrka som hon deltog i känns naturligtvis bra.
Tänker på dig.

 
znogge

znogge

14 april 2023 20:05

Var sak har sin tid men jag tycket ändå att ni verkar ha haft en behaglig och rofylld påsk. Alla åldras vi och piggare blir vi väl inte.
Så många vackra vårtecken det finns hos dig!

Önskar en god helg nu!

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

14 april 2023 20:12

Det har varit en lugn påsk och det känns viktigt.
Nej, vi blir inte piggare och vi får vara glada så länge som vi får vara med.
Det har börjat på allvar att bli lite vårlikt så nästa vecka då värmen ska komma så blir det kanske än bättre.
Tack Znogge och jag önskar dig detsamma.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Tove

Tove

15 april 2023 07:23

Det vi varit med om tillsammans med våra kära som inte längre finns blir en saknad, ibland är den stor och påtaglig i våra sinnen. Lugnt firande gör gott och trevligt med besök.
Härliga vårbilder, sothonan är verkligefin.
Det finns alltid hjärta i dina inlägg - ditt eget och de du finner 💖
Lilla röda på slutet är hoppfull text!
Var rädd om dig!
Varm kram

http://toviska54.bloggo.nu

 
wiolettan

wiolettan

15 april 2023 08:50

Du har så rätt. Våra minnen finns kvar och lever. Vi får vara tacksamma över de år vi fått.
Ja, vi tog det lugnt och det kändes bra. Lite omväxling blev det ju också med besök.
Nu har vi en del vårliga växter som blommar och det är fint. Sjöfåglarna vid Lötsjön är mysiga att iaktta. En del börjar det att bli rätt många av, får se om kommunen gör något åt det.
Tack Tove, så snällt sagt.
Var rädd om dig du också.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Augusta

Augusta

15 april 2023 10:42

Godmorgon denna lördag, solen skiner och dagen blir säkert bra för oss. Så vackra blommor som kommit upp nu i april. Våren är verkligen spännande och vacker. Dina blommor hemma är lika vackra som de ute.
Hundkiss, borde det inte vara bra gödningsmedel för blommor, haha. Jag vet inte men varför inte. Tanken kanske är att om en hund kissar på en blomma kommer 100 hundar till och kissar på samma blomma, revirtänkande. :D
Ha det bra och kram till er båda.

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

17 april 2023 21:22

Tack Augusta. På våra promenader ser vi en hel del av blommor som blommar och det är trevligt. Vårens lökar har börjat vakna efter vintern.
Det var roligt att få lite vackra blommor till påsk.
Jag vet inte hur det är med blommor och hundkiss, men jag tycker att i lagom mängd så måste det ju vara lite gödning, eller?
Tack och vi hoppas att du har det bra.
Kram från oss.

 
Ditte

Ditte

15 april 2023 16:11

Ja, våren kommer mer och mer. Förstår att ni gläds åt era promenader vid Lötsjön och här är det ju extra fint att se hur långt våren kommit.
Och att ha fina minnen från tider som varit är ju alltid trevligt. Och nu har du också vackra blommor kvar-
Trist att dina krafter tryter men kanske kan de spira nu när våren är här.
Önskar dig fina dagar.
Hoppas också att jag snart kan ta mig en tur och att det kanske passar att vi kan ses i Sundbyberg-
Varm kram och många tankar

http://https://dittemitti.se

wiolettan

17 april 2023 21:28

Det är så trevligt att vi kan gå runt Lötsjön, i alla fall någon gång, än om det går sakta. Men jag håller Mysingen i handen och då irrar jag inte och ramlar. Har besvär med yrsel.
Både på växter och fåglar där vid sjön ser vi att våren är i antågande. Det har kommit många vitkindade gäss.
Förhoppningsvis så går det bättre att gå då inte snön ställer till det.
Du är så välkommen till Sundbyberg och kanske kan vi träffas då. Du får skynda dig och bli helt bra.
Tack detsamma till dig, Ditte.
Kram!

 
Gunnel

Gunnel

16 april 2023 09:33

Så vackra blommor! Det känns aningen lättare när det blir ljusare, tycker jag. Jag tänkte på din sista skylt. Min mor var alltid så orolig när vi åkte hem till henne med vår hund Milou. Han fick absolut inte kissa på hennes rhodedendronbuskar. I vår trädgård var det hans "favoritkisseplats" vid rhododendron. Jag har visat bild på dem och de nådde taket, medan mors var små och taniga. Tror hon hade fel i detta fallet. Kram

http://https://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

wiolettan

17 april 2023 21:30

Då det blir varmare och snön har försvunnit så känns det onekligen hoppfullt, lättare att gå ute.
Det var intressant detta att läsa om er hund Milou och de fina buskarna.
Undrar vem som hade rätt, men jag tror nog att det var Milou. Lite näring kan ju aldrig skada, tänker jag.
Kram!

 
wiper

wiper

16 april 2023 13:43

Jättefina vårblommor du visar upp. Här har det också varit lugnt under påsken precis som hos er. Ni har ju haft lite besök i alla fall.

Vad vackert det är vid Lötsjön och så kul att få se svanar igen. Nu börjar det våras

Hundskylten var kul och fick mig att le. Att det sen var ett hjärta på den förvånar mig inte ;) du är ju förföljd av hjärtan och det är ju nåt positivt

Vilken fin liten dikt på slutet

Ha nu en jätteskön söndag
Kramar!

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

17 april 2023 21:35

Vårens blommor börjar att sticka upp ur jorden och det är spännande för varje dag att se hur det förändras ute i naturen. Det kan gå riktigt fort nu då solen värmer på dagarna. Fast, än är det ju kallt på nätterna.
Det var en lugn och fin påsk och trevligt med besök var det också.
Det är en fin liten sjö och kommunen håller fint där omkring.
Svanarna brukar få ungar där också. Spännande och se om det blir några i år.

Det var första gången som jag såg en sådan skylt och jag blev glad över hjärtat.

Tack Malin!
Ha det bra du också.
Kram!

 
Ingen bild

Ruth i Virginia

17 april 2023 07:42

Här fylldes det 95 på påskdagen, party med grannar
och två barn, ett barnbarn plus hennes tre småttingar (flickor). Blev jättegrevligt.
Har världens bästa grannar, men önskar kroppen vore yngre. Hahaha. Går inte att göra mycket åt

 
wiolettan

wiolettan

17 april 2023 21:40

Härligt att det var så trevligt och fint på påsken och att du blev så firad. Ett Jättestort GRATTIS så här i efterhand. Aktningsvärd ålder.
Fint att barn och barnbarn med flickorna kom och grattade.
Kroppen är som den är och du verkar så pigg och alert för din ålder, men det är klart, kroppen har varit med ett tag. Då är man inte som vid 30-års åldern.
Sköt om dig Ruth och ha det bra.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards