Alla inlägg under september 2018

Av wiolettan - 28 september 2018 08:13

...väntar aldrig för länge.


Fredag, känns bra att helgen snart är här. Idag inget speciellt på "jobbsidan", om vi inte får något ryck, vilket jag tvivlar på, vi ska bara handla lite, till apoteket och hämta ut ännu en ny sorts medicin till mig. Undrar om jag är försökskanin?


Vi talar om något trevligare.


I augusti då vi var till Ångermanland så passade vi på att gå och kolla in loppis. Tänk, att jag tycker det är så roligt. Annars gillar jag inte gå i affärer, varken mataffär, klädbutik eller någon annan. Men, se loppis, det är annat det. Vet inte vad det beror på men jag tycker för det första att idén är bra. Folk som inte längre har användning av sina prylar ger bort dom, så kommer de andra till nytta och glädje för en mycket ringa penning. För det andra så går det att göra riktigt små fina fynd och det gläder hjärtat.


Vi köpte denna gång en del småprylar, bra att ha i vårt kök på landet.


Plus att jag fick tag i något som jag gått och längtat efter i 5-6 år. Då hade vi en sommar, en syskonträff hemma i vårt föräldrahem. Syskon med respektive, barn och barnbarn, även barnbarnsbarn, så vi var väldigt många. Vi var då 9 syskon kvar i livet så det blev en hel del folk.


Eftersom vi är ett "lekfullt" släkte, så hade vi många spel, lekar, frågetävlingar och tipsrundor på schemat. Tro det eller ej, men på en tipsrunda kom jag och mysingen och min ena syster på delad 1:a plats. Vi hade ett stort bord där det låg en mängd olika saker som vi hade skänkt som priser, till de olika tävlingarna. Min bok som jag har skrivit, gick som först i en tävling, vid ett sådant tillfälle.


Men, då min syster och jag kom på delad plats så fick min syster välja först, eftersom hon var äldst och hon valde då Postkod miljonären, en "liten kopia" av tävlingen som går på TV med Rickard Sjöberg som programledare.


Jag hade innan gått och tittat på prisbordet och önskat att jag skulle ha turen med mig och få spelet. Men nej.


Sedan dess har en annan av mina systrar som jobbar idellt, hon är också pensionär, på en andra hands affär, haft ögonen öppna för att hitta spelet som jag önskade. Jag har också kollat vid varje tillfälle jag har varit på loppis eller liknande, men icke.


Nu då jag gick där i affären kom jag till en massa pussel och jag tänkte. "Jag älskar pussel, tänk om jag skulle köpa ett". Men slog snabbt bort tanken, jag har ju pussel hemma och de bara ligger där för det mesta. Men jag drogs emot hyllan och började att rota och döm om min förvåning då jag hittade Postkod miljonären där.



 

Detta är ett frågespel med 2500 frågor i olika svårighetsgrad. Det går att spela själv, eller med en partner. Jag tycker att det är så roligt och spännande för ibland får jag rätt.






Av wiolettan - 25 september 2018 08:18


Tisdag, bra, då är läkarbesöket igår över. Det känns skillnad då jag vaknar vissa morgnar. "Vad finns på agendan idag"?

"Visst, jag måste dit, vill inte". Men dagen går och det löser sig på ena eller andra sättet. Andra morgnar då jag vaknar. "Vad är det för dag, något som måste tas itu med"?  "Nej ledig". Är det inte underbart så säg.


Läkarbesöket igår gick, det blir ett nytt besök på torsdag. Fjärde sjukvårdsbesöket på en vecka. Jag är nog riktigt frisk, snart, eller hur?  Något gott måste det väl föra med sig. Som jag sa till läkaren igår, "Man har aldrig roligare än vad man gör sig". Han tyckte nog att jag var en knäpp gammal kärring. Men han skrattade gott.


På tal om ordspråk så hörde jag ett annat på tunnelbanan i går. Jag sitter inte och läser, löser korsord, kollar på mobilen, eller annat kreativt då jag åker kommunalt. Nej, nästan alltid sitter jag och tittar på folk och lyssnar på deras prat och utläggningar i "de små nallarna".


I går var inget undantag. Var och varannan har ju mobilen i handen, vissa pratar i dom och andra läser och kollar. Det kom in en tuffing, välklädd ut i fingerspetsarna med telefonen vid örat och pratade och pratade, högljutt och självsäkert. En så´n man som jag aldrig skulle tänka mig att vara gift med. Förresten, han var ju för ung också, cirka 35 år kanske.


Rätt som det är säger han, efter ett konstlat skratt:

"Jag håller hårt på mina principer och om dom inte passar så har jag andra".


Oj, tänkte jag, påhittigt uttalande, han har humor. Men jag kollade hemma sedan, han hade inte hittat på det själv, det är ett ordspråk.



 

Någon hade satt upp en liten lapp för att glädja oss andra, tänkte jag då jag såg denna. Det blev till och med ögon, näsa och mun.



 

Det jag också blir glad över är dessa små näpna djur. Min systerdotters kattunge, så söt och snäll.



Av wiolettan - 23 september 2018 09:19


Jag visste inte att rådjuren kan läsa, men vissa kan tydligen det.


Det stod 2 stora papperspåsar vid vägen invid en villatomt och påsarna var fyllda med äpplen. Bredvid stod en skylt: ”Var så god och ät”. Det var precis vad rådjuren gjorde, två stycken, en vid varsin kasse och käkade för glatta livet.


Min mysing har berättat att för länge sedan hade någon ställt ut flera säckar fulla med äpplen vid sin tomt, i Duvbo här i Sundbyberg, för att det skulle komma någon behövande till godo. På ett plakat bredvid stod det "var så god och ta".


På natten hade någon hällt ut alla äpplena och tagit säckarna. Det var vid en brant gata så äpplena hade rullat iväg och blivit mer eller mindre till äppelmos under sin färd, eftersom det var bilar som körde där.


Dessa två sanna berättelser ur livet, tänker jag på då jag ser de dignande äppelträden. Många har fått äpplen i överflöd och musterierna hinner knappt med.



   

I morse vid vår kort runda, såg vi inte så mycket med äpplen i villaträdgårdarna. Det beror nog på att hösten mer och mer gör sitt intåg. Bilderna som jag har tagit är ifrån Ångermanland.


   

Med hösten har det också kommit mer åtagande för min man, han är ofta uppbokad. Men jag är så tacksam att han tar sig tid att följa med mig då jag måste iväg någonstans.  Denna vecka har jag varit på 4 olika besök eller uppdrag, mest sjukvården. Nu i morgon ska jag iväg igen, till centrala Stockholm för ett läkarbesök. Hoppas att det går bra.



   


 



 



Av wiolettan - 14 september 2018 09:51


...till Sundbyberg, vårt hem. Fast, det känns som hemma, i Ångermanland också. Jag gillar den rena, klara luften, stillheten och de mäktiga skogarna. Är så tacksam att jag har fått överta denna lilla stuga av min äldste bror.


 

Han kände för några år sedan att han inte orkade som förr och en av hans söner dog och den andre var inte intresserad av stället så då fick jag det. Jag lovade  honom att han fick utnyttja det själv också, så länge han och jag lever. Så nu  då vi bilar uppåt, följer han med oss och bor på övervåningen. Det fungerar alldeles utmärkt. Han fyllde 91 år nu i sommar och då var vi där och firade honom.


Min pappas yngste bror fyllde 102 år i sommar då vi var i stugan och drygt en månad senare avled han. Begravningen var dagen innan vi bilade ner igen. Så nu finns inte någon kvar av mina föräldrars syskon. Inte så konstigt kanske. Min pappa föddes år 1899.


Det hade börjat att bli höst i Ångermanland, så vi stängde stugan för vintern och det kändes OK. Då det är mörkt där på kvällarna, så är det verkligen mörkt. Då jag bodde hemma i min ungdom tänkte jag inte i dom banorna, men nu tycker jag inte om det kompakta mörkret. Skillnad emot staden, där är det aldrig kolmörkt.


Då vi kom hem väntade oss en överraskning. Bosse Lidén hade sänt en lott. Vinst i en tävling som han hade haft på sin blogg. Tack snälla Bosse. Jag tycker om dina tävlingar och lekar.


 

Först vann jag lotten och sedan vann jag på lotten. Dubbelt roligt. Roligt är det också att skrapa den.


Ha det bra och må så gott.


Som Desmond Tutu sa:

Gör lite gott där du är.

Det är dessa små uttryck

av godhet som sammantaget

förändrar världen.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards