Alla inlägg under maj 2013

Av wiolettan - 22 maj 2013 11:34

  

Vilken resa, fantastiskt!


Vi har med en seniorgrupp från ordernssällskapet Par Bricole åkt på en bussutflykt som tog hela dagen igår.


Det var så mycket att se, så många nya intryck och så fina upplevelser. Är så tacksam att allt gick bra och att vi får vara friska.


Då vi kom in i bussen och hade satt oss ner blev vi välkomnade med en "godispåse", originellt. Liten flaska skumpa, jordnötter bl.a fick vi. Dumle kola, så goda dom är.


Första stoppet var vid Ulvhälls Herrgård där vi fick kaffe med en god smörgås till. Sedan vidare till Stora Sundby Slott, vackert beläget vid Hjälmaren, där vi fick en guidad visning av Margareta Klingspor. Mycket trevligt att se hur de hade det förr på dessa slott och hur de har det nu. Sex av barnen Klingspor bor i slottet, vi fick veta lite om hur de levde där. Även så fick vi höra om ägarna förr i tiden.


Sedan gick färden till Julita På värdshuset stod en lunch buffé uppdukad hos mästerkocken Tommy Myllymäke, som ni kanske har sett på TV. Tog sedan en vandring genom trädgården till Herrgården där vi också fick en guidad visning av hus och park.


Åkte därefter till Floda kyrka. Kyrkan har takmålningar som är så vackra och kyrkan är en av de mest originella kyrkorna i vårt land. Den har liknats vid en pittoresk katedral. Där fick vi också en guidad visning.


Vi var inte hemma förrän på kvällen, trötta men nöjda över en lyckad resa.


       


     


         

Lite av de bilder som jag tog under resan. Pettson och Findus var ju intressant också. Ni ser skylten som visar in till deras område. Tog också en bild där Pettson ligger och vilar på sin soffa. Klicka på bilderna om ni vill ha dom större.



Vi kommer att göra en Englandstripp, åker i morgon, tar ingen dator med. Vi har någon som vaktar dammråttorna så att de slipper känna sig ensamma.


Ha de bra, kära bloggvänner och hoppas att ni får varmt och soligt sommarväder och att vi får 15-20 grader och med uppehåll, inga regn eller åskskurar.



Av wiolettan - 20 maj 2013 14:45


Nu har vi sett de första gässungarna. Tycker att det är lite tidigt men vi såg dom med egna ögon. Det var bara två, men söta var dom. I morse såg vi inte till ungarna men däremot föräldrarna som fräste då vi gick förbi, skulle försvara sina små.


Den fina vita svanen har legat flera veckor och ruvat så snart är det dags, där också, kan jag tänka mig. De ruvar ju i en månad.


Jag har inte varit inne här på bloggen på flera dagar för att vi har haft besök. Vi mötte min ena bror på Arlanda vid 23-tiden i lördagskväll. Han kom från Frankrike, varit med ett gäng fågelskådare och beskådat fåglar. Han följde med oss runt på vår morgonrunda i morse och då fick vi lära oss vad alla olika fågelläten betydde. Tänk så många olika fågelarter det finns på den sträckan som vi går. Det hade jag ingen aning om. Allt ifrån näktergal, talgoxe till mer ovanliga fåglar som jag inte just nu kommer ihåg namnen på.  Min bror har ett enormt känsligt öra tydligen. Eller, hur kan han annars höra skillnad på alla dessa kvitter, ibland rätt långt ifrån.




         

Det har varit fina dagar så vi har suttit på balkongen och njutit också.


 


Den här bilden tog jag sent på kvällen, då det nästan var mörkt ute.

Av wiolettan - 17 maj 2013 08:30



Oskar som är en liten gentleman på fyra år, har varit ute och lekt. Han får order av mamma att gå och tvätta sig om händerna och i ansiktet. Mamma som tyckte att det gick lite väl fort säger:
”Du tvättade väl öronen också, Oskar”?

”Det gjorde jag i morse, mamma, och sen dess har jag inte använt dom”.


En historia ur verkliga livet. Jag tycker att den lille killen verkligen var kvicktänkt. Att bara komma på ett sådant svar, helt otroligt. För, vad kunde mamma säga?


Förra inläggets fråga. Det var barnsockor, men, min fantasi satte igång för det såg ut som en BH på långt håll och svaga ögon. En del av er tyckte ju också det. Bra gissat.


 

 Här syns det bättre att det är sockor, kanske.


Visar här en bild av ”Hälsans stig”, den rutt som vi oftast går på våra morgonpromenader, beronde av hur vi mår förstås, så även i morse.


   


Det är närmare 6 km för oss för vi bor ju en liten bit ifrån där rundan börjar. Vi bor kanske ungefär där den röda fjädern är, långt ner till vänster på bilden. Så går vi ner till ”den prickade linjen” och runt Råstasjön och sedan till Lötsjön och upp förbi Idrottsanläggningen. Det är bara att följa den streckade röda linjen så ser ni. Jag menar om ni vill följa med så är det bara att hänga på. En liten varning bara. Jag kan inte gå så fort, i alla fall inte de sista km. Att gå runt detta brukar för oss ta allt ifrån 1 timme och 25 minuter till 2 timmar. Beroende på om vi stannar och pratar med någon eller vilar i största allmänhet.



Av wiolettan - 15 maj 2013 14:15


Idag fyller min väninna 70 år. Vi har känt varandra sedan 1966 då jag började jobba som Adrema operatris på Volkswagen vid Lindhagensplan Sthlm och har hållit ihop sedan dess. Hon är två år yngre än mig så vi är nästan jämngamla. Olika som natt och dag, på ett sätt, men känner ändå att kemin stämmer och det har den alltid gjort.


Vi har haft mycket roligt under de år som gott och hoppas på många år framöver tillsammans. Henne kan jag prata med om allt.




Vid vår morgonrunda för flera dagar sedan, hängde detta på ett träd. Hänger där fortfarande.


 

Ser ni vad det är?  Alltid då jag ser klädesplagg eller andra privata saker ute i naturen så sätter min fantasi igång. Just i detta fall så åkte den berg och dalbana. Fantasin alltså.


Saknar ingen detta? Går dom bara en gång denna runda? Varför är det kvar dag efter dag. Saker som kostar pengar att inhandla, låter man det bara ligga kvar, eller som i detta fall, hänga kvar?


Av wiolettan - 14 maj 2013 11:03


Jag tycker så mycket om att höra barns tankar.


Lärarinnan i skolan vill ge barnen en liten inblick i fågelvärldens mysterier och säger:
"Är det inte märkvärdigt att flyttfåglarna kan hitta till Asien och Afrika utan både karta och kompass"?

Klassen funderar ett slag och sen säger Niklas:
"Fröken, det skulle vara mycket konstigare att se dom använda karta och kompass".


 

Här en bild som jag har tagit en höst, på flyttfåglar på väg.


 

Detta är också flyttfåglar men tagna en månad senare.


 

Dessa måsar är väl också flyttfåglar men just nu häckar de för fullt vid Råstasjön. En del flyger, skriker och jagar mat.


I morse plus fyra grader då vi gick ut. Då vi hade gått halva sträckan, nästan tre kilometer, kom regnet och se´n har det regnat.


Det hindrade inte mig ifrån att gå ner till centrum och köpa 2 par långbyxor och en blus. Min man sitter som vakt på vår lokal på SPF, nu på förmiddagen.





Av wiolettan - 13 maj 2013 16:23


Barn är smarta, eller hur?

 

”God dag, min lilla vän, är din pappa hemma? Jag kommer med en räkning till honom, som jag tänkte jag skulle få betalt för idag”.

 

”Pappa kommer inte hem förrän i kväll och han har inga pengar. För han är skyldig mig två veckopengar och jag måste vänta ända till nästa månad, säger han, när jag fyller år. Då kanske farbror kan komma tillbaks, – men efter min födelsedag”.


Varmt och soligt väder, det räcker med de cirka 20 grader vi har nu. Imorse blev det ingen promenadrunda utan vi gick bara en stund medan tvättmaskinerna gjorde sitt jobb. Visst är det härligt att bara kunna stoppa kläder i ett hål i en pryl som står vid en vägg, trycka på några knappar och efter ett tag är kläderna rena.


Annat var det då jag var ung. Kommer ihåg hur jag stod nere vid bryggan och tvättade kläder, vår, sommar och höst. På vintern gick det inte för isens skull. Men, det var andra tider då, som många har svårt att kunna sätta sig in i.


Vill visa några bilder som jag tog i går morse.


 

Har ni haft fest, eller?



 

Undrar vad skrattmåsarna väntar på?  Kanske honorna ligger och ruvar och hanarna väntar.



 

Dessa vackra blomster piggar upp, vid Lötsjön.



Av wiolettan - 11 maj 2013 16:23


I morse åkte min yngsta bror till Frankrike på en fågelresa. Han och några andra fågelskådare ifrån olika delar av landet reser ner för att se fågellivet där. Han är så intresserad av fåglar och kan otroligt mycket om dom. Jag kan höra och tycka att fågelsång många gånger kan vara vackert, men att skilja på olika fågelarter är jag inte bra på. Han  däremot hör direkt, eller ser uppe i skyn vad det är för fågel. Det är facinerande.


Min äldsta syster råkade i veckan ut för en tråkig sak, hon ramlade och bröt lårbenshalsen, åkte in med ambulans til sjukhuset och opererades samma dag.


Hon är 87 år och bor ensam, så det är inte lätt. Hon är mycket intresserad och duktig på växter och har det så fint i sin trädgård. Tänker särskilt på henne och ber att allt ska gå bra.


Några blommor som vi såg på vår morgonrunda.


 

Tulpaner


 

Tulpan i min färg.


 

Blommande träd.


Jag har många syskon. Vi har varit 10 och är 9. Måste säga att vi alla tycker om djur och natur. Kanske inte så konstigt då vi är födda och uppvuxna på landet. Mina föräldrar hade jordbruk och hade under åren djur av många olika slag, så vi fick lära oss att vara rädda om det som Gud skapat.






Av wiolettan - 10 maj 2013 08:45



”När ska vi äta mamma”? frågar femårige Joakim, som är hungrig som en varg.

”Om en liten stund”, svarar mamma.

Pojken försvinner ut och leker men är snart tillbaka igen och undrar:
”Ska vi äta nu då, mamma”?

”Strax”, får han till svar.

För tredje gången kommer han farande:
”Nu ska vi väl äta i alla fall”?

”Strax, har jag ju sagt”, fräser mamma uppgivet.

”Ja, men mamma, hur långt är egentligen en liten stund och två straxar”?


Detta är en sann liten barnhistoria som jag tycker är så söt.


På tal om mat. Jag fick se detta igår ifrån vårt sovrumsfönster.


                           

Ekorren satt på papperskorgen.                                  Rätt som det var dök den ner. Svansen syns lite.


                                

Så upp igen.                                 Satte sig på papperskorgen och började att äta av något den hade hämtat.


Det såg riktigt roligt ut och fort gick det. Dom är snabba ekorrarna.



Nu ska vi strax iväg (hur länge är en strax, mysingen?) för att hälsa på en äldre dam.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards