Direktlänk till inlägg 16 maj 2023

Omväxlande att få se något nytt.

Av wiolettan - 16 maj 2023 09:13


Jag och min Mysing tog en liten biltur för ett tag sedan. Han ville tanka bilen och jag ville komma ut lite och framför allt se om jag kunde sitta i bilen ett tag, utan att få alltför ont. Det gick bra och det blev inte så många timmar som vi var hemifrån. Men ändå kände jag då jag satte nyckeln i dörrlåset, och jag sa det också. ”Så skönt att vara hemma igen”.


 

Vi bilade iväg, som vanligt på småvägar, för att få se så mycket som möjligt. Tänk att jobba där uppe, inget som jag skulle önska för egen del.



  

Vi åkte till Täby kyrka, men den var låst.


 

Dragonstenen från Löttinge, finns utanför kyrkan. Till minne av Täby dragoner och båtsmän.


 

Som vanligt då jag hör något i luften som surrar så vänds blickarna uppåt. Det som var förvånande var att det slutade inte att surra, helikoptern snurrade. Vet inte hur länge den kretsade över där, nästan på samma ställe.


 

Tog en närbild och såg då att det var polisen. Någon dom sökte tydligen, men inte oss eftersom de inte landade.



 

Denna gamla kyrka ifrån slutet av 1100-talet är Vallentuna kyrka. Ända sedan medeltiden har den varit sockenkyrka i Vallentuna socken.


På 1580-talet fick kyrkans torn  en träspira, men den brann 1856. Kyrkan träffades av blixten och det blev en enorm förödelse. Det mesta av inredningen brann upp.  Vid återuppbyggnaden ersattes tornspiran av sadeltak. 1935-1938 restaurerades kyrkan såsom den är idag.


Kyrkan var öppen som tur var. Det var en speciell känsla att gå inne i denna gamla helgedom.


   


 

Detta stod bredvid kalendern som var mycket intressant att se, men svårläst, vilket ni kan se på bilden här nedanför.



 



 

Läktarorgel, byggd 1959 av Grönlunds orgelbyggeri, Gammelstad. Det fanns både en läktarorgel och en kororgel. Troligen fick kyrkan sin första orgel 1858.


 

Predikstolen. Den, orgelläktaren och bänkarna, är från tiden efter branden.


 

Detta var i minityr, alltså för de mindre barnen.


 

Det fanns uppsatt små lappar med böneämnen som barnen hade skrivit.



 

Lite underfundiga ibland.


 

Men, verkligen rakt på sak.


Ha det fint, mina bloggvänner.






 
 
znogge

znogge

16 maj 2023 15:42

En liten utflykt är absolut inte fel för visst är det roligt att komma ut och röra på sig en smula. Fint att ryggen klarade det. Tack för att vi fick hänga med och att du delar med dig av fina bilder.

Kram och god tisdagseftermiddag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

16 maj 2023 16:48

Det var trevligt att komma ut och se något annat. Jag saknar resorna som vi kunde göra förr om åren. Men, vem vet, det kanske blir igen.
Trevligt att du ville vara med.
Tack!
Detsamma till dig.
Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena" title="http://blogspot.com]Anna-Lena" target="_blank">blogspot.com]Anna-Lena

16 maj 2023 16:32

Underbara barnatankar!
Tur att en kyrka var öppen. En vacker sådan Gissar att det inte är säsong för det ännu.

http://femfemman. blogspot.com

wiolettan

16 maj 2023 16:51

Barn är så omedelbara och krånglar inte till det på något sätt.
Ja, det var en gammal kyrka och det var så fint att vi kunde komma in och se lite. Kanske kan man gå in på nätet och kolla när de har öppet.

 
Geddfish

Geddfish

16 maj 2023 16:49

Så skönt att komma ut på en liten biltur, att lämna de kära väggarna för en stund och sedan glädjas åt att komma hem igen, hem kära hem!
Trevligt att kolla på gamla kyrkor, det gillar jag också. Synd att en del behöver låsas, men så är det.
Önskar dig en fortsatt fin tisdag.
Varm kram 💖

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

16 maj 2023 16:53

Ja, det är härligt, se något annat en liten stund.
Precis, det var så trevligt att komma hem igen. Visst är man lite konstig, men det kanske kommer med åren och omständigheterna.
Nu för tiden så blir man ju glatt överraskad om det är öppet till någon kyrka, om det inte är gudstjänst tid förstås. Vi blev glada.
Tack Gerd och detsamma till dig.
Kram!

 
Hannele

Hannele

16 maj 2023 17:25

Tyvärr måste kyrkorna hållas låsta, visst blir man lite nyfiken av polishelikopter. Fina böner.

http://https://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

16 maj 2023 17:52

Det kan ju annars bli stölder om inte kyrkorna är låsta, så jag har full förståelse för att de måste reglas.
Barn är härliga.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Tove

Tove

16 maj 2023 18:14

Vilken härlig biltur som gick bra! Jag blir så glad för dig!
Underbara barnfrågor och härliga bilder!
Varm kram!





http://toviska54bloggo.nu

 
wiolettan

wiolettan

16 maj 2023 20:31

Skönt att komma ut lite och att se andra vyer ska också vara så bra för hjärnan.
Tack Tove.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Anki

Anki

17 maj 2023 12:06

En trevlig utflykt blev det ... och visst är det något visst med dessa gamla kyrkor. Jag går gärna ini såna och känner atmosfären och även om jag inte är religiös, så får jag en fin känsla av att gå där.
Roligt att ta del av barnens frågor.
önskar dig en fin fortsättning på veckan!
Kram ❤

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

18 maj 2023 09:04

Vi går också in i kyrkor om vi kan. Det kan vara både avstressande och intressant. Finns så mycket att se och mest i de gamla kyrkorna. Mycket som gjordes manuellt och på sätt som skulle vara otänkbart nu för tiden.
Det var många och roliga frågor som barnen hade skrivit ner. Jag gillar barns sätt att uttrycka sig.
Tack Anki och jag önskar dig detsamma.
Kram!

 
Lena i Wales och lite överallt

Lena i Wales och lite överallt

17 maj 2023 16:21

Vilken härlig liten biltur det blev.
Alltid roligt med gamla kyrkor, så vackert och så mycket historia. Bara synd att så många måste vara stängde nu för tiden.
Gillar barnens små lappar.
Ha det bra!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

18 maj 2023 09:07

Det blev en lagom kort tripp men så roligt att se något annat än det vanliga.
Kyrkor är intressanta, minner om tider som har varit och vi får lära oss en hel del.
Tiderna har förändrats. Förr stals det ju inte så mycket ifrån just kyrkor.
Jag med tycker om barnens sätt att uttrycka sig.
Tack Lena och jag önskar dig detsamma.

 
Ditte

Ditte

17 maj 2023 16:29

Vad trevligt att komma ut en sväng- Och just i trakten av Stockholmfinns många gamla kyrkor som har sin historia. Täby kyrka har jag besökt men jag tackar extra för besöket i Vallentuna kyrka. Här har jag inte varit. Extra roligt med breven/frågorna barnen skrivit. Tänkvärt.
Kan förstå att du tyckte det var skönt att komma hem igen men också roligt att vidga vyerna.
Trevligt att få följa med.
Varm kram

http://dittemitti.se

wiolettan

18 maj 2023 09:11

Det kändes fint och faktiskt lite ovant, men det gick bra, den korta biten.
Kyrkor tycker vi om att besöka och det finns ju en hel del sådana här omkring, men de flesta är låsta utom vid gudstjänster.
Vallentuna kyrka är gammal och mycket hade ju förstörts vid eldsvådorna, men ordningsställts så gott det har gått.
Barnen funderar de också och kan uttrycka sig så direkt.
Ja, skönt då vi var tillbaka igen, fast jag skulle inte vilja ha det ogjort.
Roligt att du vill vara med, Ditte.
Tack och kram.

 
wiper

wiper

18 maj 2023 08:23

Det var ett mäktigt tornhus men jag skulle inte heller varken kunna bo eller jobba längst upp ;). Det var en fin liten kyrka och en mäktig sten. Läktar orgeln var supersnygg

Barn är för härliga ;)

Ha nu en skön torsdag
Kramar!

http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

18 maj 2023 09:15

Undrar hur det känns att jobba där högst uppe, för jag tror att det är kontor. Men inget för mig heller.
Täby kyrka är inte så stor. Minnessten var så fin och prydde sin plats, på något sätt, fast den är rätt så gammal.

De är verkligen spontana och utrycker sig så fint, enkelt och direkt.
Tack Malin. Trevlig helg.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Gunnel

Gunnel

18 maj 2023 09:51

Kul med en utflykt, men jag brukar känna som du att det är skönt när man kommer hem. Barn är underbara! Där är det inga omskrivningar utan de säger och skriver precis vad de menar. Kram

http://https://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

18 maj 2023 11:23

Borta bra men hemma bäst, heter det och det ligger en hel del i detta. Ju äldre jag blir, ju sannare blir ordspråket.
Ja, barnen är verkligen omedelbara och det var så intressant att läsa deras böner.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Augusta

Augusta

18 maj 2023 12:32

Vilka vackra kyrkor ni såg. Tur att en av dem var öppen. Att läsa vad barnen skriver fick mig att skratta. Speciellt, han som frågar för en vän :D Du kanske sa, skönt att vara hemma igen, men ändå glad att du hade gjort åkturen med din man. Han har säkert tänkt ut någon resa för er i sommar. Ett test inför den resa, om du orkar.
Äventyr är alltid härliga, fast det kanske bara varar i några timmar. Så är det iallafall ett äventyr.
Kram till er båda och trevlig helg

http://nouw.com/gulahuset

 
wiolettan

wiolettan

20 maj 2023 08:31

Det är intressant att få gå in i en gammal kyrka och möta en helt annan tid, på något sätt.
Barnens tankar kan ibland vara helt oslagbara och vi fick många leenden på våra läppar där vi läste vad de hade plitat ner.
Visst är det så. Roligt och intressant att komma ut och se något nytt, men sedan är jag lite trött och det är skönt att komma hem igen.
Jo, du har rätt Augusta, ´Mysingen håller på med en resa.
Tack och vi önskar dig också en trevlig helg.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
billig bokföring

billig bokföring

Onsdag 13 mars 21:25

Letar du efter en duktiga redovisningskonsulter i uppsala? Kolla här: redovisningskonsulter uppsala. Få ett gratis prisförslag på hemsidan och välj rätt bokföringsbyrå i stockholm. Du får ett prisförslag snabbt och sänker förhoppningsvis dina kostnader

http://www.ecobook.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards