Direktlänk till inlägg 23 maj 2023

Idag så skulle jag vilja...

Av wiolettan - 23 maj 2023 08:55


...gratulera min ena bror som fyller 85 år. Han är den av mina 9 syskon som jag umgicks mest med som tonåring. Han är tre år äldre än mig och en av mina systrar är 2 år yngre, så det var ju vi tre. Men min bror och jag tillhörde samma församling och sånggrupp och följdes åt till kyrkan mycket ofta. Han spelade mandolin i strängmusiken.


Han var en tusenkonstnär tyckte jag som tonåring. Kunde spela gitarr, mandolin och dragspel, sjöng fint, skrev väldigt många, vackra dikter, fotograferade och hade ett "mörkrum" i sin garderob där han framkallade bilderna. Jag kommer ihåg många kvällar då vi cyklade hem, eller åkte spark beroende på årstiden, hur han berättade om stjärnor och vad de hette, molnen vad de hade för namn och många växter och träd. Jag sög åt mig och tyckte att han var världsbäst.



 

Här spelar han och jag gitarr. Kanske var jag 15 år cirka och han 18. På den tiden kunde jag spela gitarr.




 

Hela familjen, kanske 1951.



Min bror, liksom vi andra syskon, hjälpte ju våra föräldrar med jordbruket då vi var barn och unga och sedan flyttade vi ifrån vår lilla by. Jag var inte så glad då min bror flyttade till Fagersta. Han utbildade sig till ingenjör och jobbade i många år på Saab i Linköping. Jobbade med beräkningar, på både militära och civila projekt. Han hade, som mina äldre bröder studerat per korrespondens, medan han bodde hemma, i tonåren. Det var inte på den tiden som nu, så lätt för ungdomar från landet att flytta hemifrån och plugga.



 

Här en bild av då han var och hälsade på oss 2004.


Han bodde också i USA, i Seattle några år, där jobbade han med beräkningar på Boeing 757. Vid den tiden hade han fru och två barn, vilket han fortfarande har, plus många barnbarn, så jag är säker på att han kommer att bli mycket uppvaktad i dag. En snäll, osjälvisk medmänniska med ett stort hjärta för andra.


I dag skulle också en av mina systrar ha fyllt år, men hon avled för tre år sedan. Hon skulle annars ha fyllt 94 år idag, samma ålder som min äldsta bror hade då han avled, för ett år sedan. Närmare bestämt 1 år och 2 månader, idag precis.


Tusen fåglar sjunger

sommardagen lång.

Gud har tid att lyssna

till varendas sång.







 
 
Ingrid

Ingrid

23 maj 2023 11:19

Så fint du skriver om din bror och så roligt att få se ett foto av dig och honom tillsammans i ungdomen.
Kortet av hela din familj är så fint det också.
Ha en skön tisdag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

23 maj 2023 16:20

Vi var unga då och båda kunde vi spela gitarr, nu kan inte jag det. Tack Ingrid.
Vi var många syskon och det var kanske inte så lätt för pappa och mamma alla gånger att klä och föda oss.
Tack detsamma.
Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena" title="http://blogspot.com]Anna-Lena" target="_blank">blogspot.com]Anna-Lena

23 maj 2023 13:40

Så fin familj! Och det är lätt att känna igen dej! Vilken lycka att vara många syskon... och samtidigt extra mycket sorg, när någon går bort.
Din bror bor långt bort! Men idag kan man hålla kontakt, trots det.
Fint skrivet! Stor kram!

http://femfemman. blogspot.com

wiolettan

23 maj 2023 16:23

Jag har mer eller mindre sett ut så här hela livet. Utom att jag var mycket smalare då, ända tills jag blev femtio.
Ja, det är fint med många syskon, då vi har sådan god kontakt som vi har i alla fall.
Jo, det är jobbigt då någon nära lämnar detta jordeliv.
Tack Anna-Lena.
Kram!

 
znogge

znogge

23 maj 2023 13:57

Så fint du skriver om din bror och så roligt att få se bilderna både på er och familjen. Bra jobbat av din bror med utbildning och annat. Det var inte alltid en självklarhet förr. Hoppas dagen blir fin med firande.

Kram och god tisdag!

http://znogge.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

23 maj 2023 16:26

Han är en fin bror och framför allt så är han jättesnäll.
Det var verkligen inte lätt förr att läsa vidare men mina bröder de gjorde det hemma och pluggade själv, samtidigt som de då också arbetade.
Tack Znogge.
Detsamma önskar jag dig.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

23 maj 2023 17:13

Fina bilder, stor familj, du kan säkert spela fortfarande, för eget nöjes skull.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

23 maj 2023 17:50

Att kunna spela är så roligt och förut så kunde jag det, men nu tror jag knappast det. Fast jag har en gitarr.
Tack Hannele.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Primrose

Primrose

23 maj 2023 21:01

Vilka jättefina foton! På dig och din bror och sen hela familjen, måste vara härligt med stor familj ,-) Musik är härligt, kul att spela tillsammans! Grattis till din bror idag på hans 85 årsdag! Och förstår att tankarna också går till en älskad syster. Duktigt att utbilda sig hemma och få det jobb han önskade!
Versen på slutat var underbar, att varje fågels röst blir hörd! ,-)
Ha det jättefint! Varm Kram Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

25 maj 2023 08:56

Det är roligt att ha några bilder ifrån ungdomsåren. Det var ju inte så vanligt då som nu med att ha kamera.
Ja, det är fint med en stor familj, vi är många i släkten.
Tack Primrose.
Ja spela och sjunga tycker jag om, men det var mer av den varan förr.
Detsamma önskar jag dig.
Kram!

 
Anki

Anki

24 maj 2023 07:27

Så fint du skriver om din bror ... så trevligt att få läsa! Fina bilder också!
Ha det gott!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

25 maj 2023 08:57

Det var lite minnen som kom upp då jag tänkte på att han fyllde år.
Tack Anki.
Må bra och kram till dig.

 
Bosse+Lidén

Bosse+Lidén

24 maj 2023 08:20

Jag älskar när du lägger in sådana här inlägg. Blir rörd och läser sakta varje ord. Vilken härlig hyllning till din storebror. Vad mycket han varit med om. Du kan säkert fortfarande spela gitarr. Häftigt att två syskon hade samma födelsedag. Min älskade gudmor, moster och kompis skulle fyllt 89 år samma dag. Men hon somnade in för några veckor sedan.
Fina foton också.
Kram, Bosse

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

25 maj 2023 09:01

Tack för fina ord Bosse. Jag skriver bara det jag tänker och jag har många fina minnen av mina ungdomsåren och syskon.
Nja, nu är jag inte duktig på gitarr längre, kunde spela förr.
Jag läste förut på din blogg om din moster. Det är så tråkigt då närstående lämnar oss. Hon var ju också en trogen tävlare på dina lekar.
Tack och kram tillbaka.

 
Augusta

Augusta

24 maj 2023 13:34

Vilket fint kort av dig och brorsan :D. Var ni 10 syskon med dig? Det är många barn. Din bror kan verkligen spela på många instrument, blir avundsjuk. Jag har inte den gåvan. Fast jag skulle gärna velat ha den.
Nu är det vackert väder ute eller hur
Ha det bra. Kram till er båda

http://nouw.com/gulahuset

 
wiolettan

wiolettan

25 maj 2023 09:04

Trevligt med många syskon och vi har haft hjälp och glädje av varandra.
Ja, mina föräldrar fick 10 barn tillsammans.
Han är musikalisk min bror och det är också många andra av mina syskon. Ärvde det av vår mamma.

Det verkar nästan som om sommaren är här nu, varmt ute, nästan för varmt i solen, men jag undviker att vara ute i solljus, går då i skuggan så gott det går.
Tack Augusta. Hoppas att du har det fint också.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

25 maj 2023 16:21

Vad många syskon du har. Grattis till din bror. Så kul att få se en bild på dig och honom och att ni var musikanter.

Vilka härliga minnen du förmedlar och fint skrivet om din bror. Kul att få se bild på hela familjen också

Ha en fortsatt fin torsdag
Kramar från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

25 maj 2023 16:28

Nu är det mycket ovanligt med så många barn i en familj, men då jag var yngre var det vanligare, tror jag. Tack!
Det var en del musik hemma i mitt föräldrahem. Det är trevligt med sång och musik.

Vi hade en del instrument hemma. Min pappa spelade på orgeln och min mamma var duktig på att spela gitarr.
Tack så mycket Malin. Ha det fint du också.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

25 maj 2023 16:38

Det var nog vanligt när jag var barn också för sån stor åldersskillnad är det inte mellan oss. Min Mamma hade 5 bröder men en dog i plötslig spädbarndöd. Kul när släkten går vidare genom barn och barnbarn

Härligt med en musikalisk familj. Kul att alla i familjen spelade och sjöng.

Kramar!

http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

26 maj 2023 10:13

Så kan det vara. Nu är det mera sällan att en mamma föder 10 barn, i alla fall i vårt land.
Vi är en mycket stor familj, för det är flera av mina föräldras syskon som fick många barn, så kusiner har jag gott om. Hörde om att det var över sextio kusiner, men det kan vara flera.
Sång och musik är härligt.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Patrik Lan

Patrik Lan

9 juni 2023 13:41

Vilka bilder! Ja 10 barn nuförtiden är väldigt unikt här i alla fall. Vad gamla foton du har. Det var ju så sällsynt med en kamera förr.

http://www.snabblanexpress.se

 
wiolettan

wiolettan

9 juni 2023 21:26

De två första bilderna är ju över 60 år, men roligt att ha kvar.
Håller med dig, att få 10 barn och uppfostra och det på 1930-40 talen var ju inte dåligt.
Min äldsta syster gifte sig med en man som älskade att fota och sedan min 3 år äldre bror också tyckte om det.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
billig bokföring

billig bokföring

Onsdag 13 mars 21:21

Vill du sänka dina kostnader för bokföring. Hitta en prisvärd redovisningsbyrå genom ecobook. Ta en gratis offert på hemsidan. Du får ett prisförslag snabbt och sänker förhoppningsvis dina bokföringskostnader genom ecobook

http://www.ecobook.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards