Alla inlägg under oktober 2013

Av wiolettan - 30 oktober 2013 21:16


Roligt att en del av er ibland tittar in till mig.


Förstår om ni tröttnar, så sällan och sporadiskt som jag skriver. Men, det har sina skäl, som ni säkert vet vid det här laget. Jag får ta en dag i taget och försöka att se framåt, vara glad och tacksam för varje ny dag. Denna gång var attackerna segdragna och jobbiga.


Annars vad har hänt?


Nja, inte mycket, utan det har flutit på ungefär som vanligt. Idag har jag varit och övat julsånger i SPF:a lilla sångkör. Det kändes bra.


I söndags hade vi ett par väninnor på besök. De kom vid halvtvåtiden och sedan vi ätit, pratat, fikat och umgåtts i största allmänhet åkte vi iväg till Centrumkyrkan där Huskören och Manskören underhöll med vacker sång och musik.


   

Min man kom hem med en ros i måndags. Det kändes bra. Själv kunde jag inte gå ut på hela dagen.


Som ni kanske ser så går den åt det violetta hållet.



 

Ser ni? Två hjärtan blev det.


Nej, nu måste jag gå och lägga mig.


Av wiolettan - 25 oktober 2013 14:16


Det är precis vad jag skulle vilja säga till två personer idag.


Den ena är jag själv.


Stod och skulle klippa kyckling i mindre bitar för att woka ihop med grönsaker. Allt gick bra till en början, men snart slant saxen och jag klippte ett jack i fingret. Sedan tog min mysing över i köket, klippte färdigt och diskade efteråt också, det som annars är mitt jobb. Jag brukar nämligen sköta det enkla och han det svåra.

 

Eftersom jag går på Waran så är det inte så bra att blöda, men det gick bra. Efter ett tag, på med ett plåster, rätt så hårt åtdraget så fixade det sig.


Den andra klanten var en cyklist, i vanlig ordning skulle jag vilja säga.


I morse på vår morgonrunda gick jag och mysingen  på trottoaren, en rätt så smal trottoar, då det bakifrån kommer en cyklist vinande på min vänstra sida.


För det första så fick han inte cykla där, för det andra så kör man om till höger. Det kunde ha gått riktigt illa. Men som tur var, så var det nedförsbacke och då håller jag mysingens hand, annars kanske jag hade vinglat till, det har hänt förr.  Klockan var ju cirka halv sju på morgonen, så det var mörkt. Cyklisten kanske inte såg oss. Men, mysingen hade både reflexer och en röd blinkande lampa. Vi är vana vid ouppmärksamma fartdårar.


 

Vill visa en söt liten bil, i min färg.



Av wiolettan - 24 oktober 2013 15:33


Idag vill jag säga ett stort GRATTIS till min näst yngsta syster som fyller 70 år.


Hon har bott här några dagar men nu åkt ner till sin dotter i Östergötland. Hon vill inte vara hemma i Hälsingland då hon fyller jämt, tycker kanske att det blir för mycket ståhej. Jag gjorde likadant. På både min 60 -och 70 årsdag åkte jag hemifrån.


Jag hade köpt halsband från  piedra.bloggplatsen.se  som jag bland annat gav min syster. Det var fina smycken som hon blev glad över och jag hoppas att hon får mycke nytta och nöje av dom.

 

En bild som jag tog nu för några dagar sedan av 70-åringen.


Det är kallt idag, inomhus. Plus 10 grader ute, men elementerna känns kalla och jag fryser.



Av wiolettan - 21 oktober 2013 10:51


Egentligen så är det mycket att hurra för, detta med att det är måndag, jag har fått vakna upp till en ny dag, kan stiga upp ur sängen och tänka och agera. Mycket att vara tacksam över.


Det är många dagar sedan jag skrev något här men det har varit mycket runt om. Skräpet med min kropp ska vi inte tala om denna gång, men det har varit lite tufft, nu ser vi framåt.


Min syster ifrån Hälsingland har gästat oss flera dagar och det har varit så roligt. I lördags följde vi med henne till T-centralen där hon mötte sin dotter ifrån Östergötland som var här uppe för att ta examen i något som har med matematik att göra. Sedan skulle de göra sällskap på tåget ner till barn och barnbarn.


Detta med matematik är intressant för många och många är superduktiga. Jag har en yngre syster som har en son som är professor i detta med plus och minus, enkelt uttryck. Han är runt 30 år men så  beläst.


Jag kommer ihåg då min syster var här med sina, då minderåriga barn, hon har tre barn. Den ena, som nu är professor hade vi det riktigt roligt med. Vi kunde nämna flera tal, fyr- eller femsiffrigt, vad som helst och han klarade att addera dom. Som ett litet exempel. Vad är 25949 plus 56502? Inom några sekunder räknade han ut svaret i huvudet. Helt otroligt.


Vill visa några bilder som jag tog vid en morgonpromenad.

 

Himlen färgas röd.


 

Läste en bok en gång som hette: "Purpas himlen stundar storm".



Hoppas att vi alla får en bra dag.

Av wiolettan - 14 oktober 2013 17:01


Vill bara visa er några bilder som jag tog på vår morgonrunda.


    


 

Kan ni tänka er, det har ju varit minusgrader flera nätter och ändå blommar dessa fina rosor vid en husvägg. De lyste så vackert så jag kunde inte låta bli att ta några bilder.


 

Dessa vackra gula blomster fanns där också i närheten, men jag vet inte vad de heter. Kommer inte på det nu i hastigheten.


 

I en affär hade de tänt några gula hjärtan.


Det har varit en liten jobbig dag, men i morgon är det bättre.

Av wiolettan - 12 oktober 2013 08:51


Lördag, bästa dagen i veckan, för det mesta, enligt mitt tycke. Och, idag har vi ledigt helt och fullt.


 

Igår var min storebror här hela dagen. Vi gick runt sjöarna, det tog över två timmar, men han är i alla fall 86 år och får lite ont under fötterna då han går långt.

 

Men, det finns mycket fint att titta på ute i markerna.


Sedan var vi hemma, umgicks och hade det trevligt.


Några av er läsare kanske såg den svenska fotbollssegern igår över Österrike. Vi gjorde det inte men däremot har jag hört att det var en riktig rysare.

 

Matchen spelades i denna arena som vi gick förbi  i morse, tidigt.



Av wiolettan - 10 oktober 2013 16:39



Nu är det flera dagar sedan som jag senast skrev något här. Ni som känner mig vet att det kan bli så, inget att göra åt, tiden och orken finns ibland inte.


Vad som har varit?


   

Jaa. Vi har varit på en dagsresa till Mariehamn, tillsammans med andra SPF:are. En på sitt sätt intressant resa. Vi fick lyssna till författaren Jan Guillou, som har skrivit en mängd böcker, tyckte att han sa, 44 st. på sitt sätt helt otroligt.

   

Vi har varit till Danderyd och lyssnat till Centrumkyrkans huskör, där min man också är med och sjunger. Det var en givande och intressant gudstjänst.


   

Besökt ett månadsmöte där meteologen Helen Tronstad var föredragshållare. Hon är sig lik ifrån TV:n tycker jag. Lika mild och glad, ja hon var verkligen trevlig. Hon stannade även kvar efter föredraget ifall någon skulle vilja fråga om något. Som vanligt då jag ser kändisar ifrån Tv-rutan brukar jag bli förvånad över hur korta de är, även i detta fall , hon var liten och nästan späd.


Vi har också genom vår pensionärsförening varit på en guidad visning i Bååtska palatset, det tog ett par timmar men vi fick se och veta mycket som har varit fördolt förut. Det är Svenska frimura ordens stamhus. Pampigt värre.



Av wiolettan - 5 oktober 2013 08:50


Lördag, den bästa dagen i veckan, tycker jag, av många olika anledningar men jag ska inte nämna några. Joo, kanske två då, "ring så spelar vi" på radion, samt "melodikrysset" också på radion.


Beträffande vår Norrlandsresa. Vi hade bestämt att vi skulle besöka Fulufjällets nationalpark i Dalarna och gå upp till Njupefallet.


Kvällen innan fick jag förmaksflimmret och var då av förklariga skäl rätt så slut och orkade inte med några större ansträngningar.

 

Men så här långt kom vi i alla fall.


 

Och fick se detta vackra fall, Sveriges högsta.


 

Lite brant var det emellanåt att gå, uppför.

       

Några fler bilder ifrån resan. Anders Zorn känner ni kanske igen. Därefter hans grav.


       

Vasaloppets mål, ser ni här.                 Marilyn Monroe prydde väggen, hon var underbar.  Här sov vi så gott.


 

Här, ser ni vad jag åker på? De som hyrde ut dessa trodde nog inte sina ögon då det kom två pensionärer över de sjuttio och ville åka. Det var jätteroligt att trampa, mysingen fick sitta fram. Jag har aldrig gjort detta förut men det var skoj. Man kunde komma fram på järnvägsspåret i över en mil, det kommer inga tåg där, men vi kortade av det lite. Soligt och vindstilla var det och vi kunde stanna och plocka lite lingon att äta. Helt klart en stor upplevelse.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards