Alla inlägg under februari 2022

Av wiolettan - 8 februari 2022 08:46



Det känns inte som om det går att skriva något på bloggen nu, jag är tom invärtes.

En av våra vänner har lämnat detta jordeliv, helt plötsligt och det är tungt.


Förhoppningsvis kommer jag snart tillbaka.


Sköt om er och var rädda om varandra så länge ni har varandra.



 


 

Av wiolettan - 4 februari 2022 09:45


Jag satt och slötittade på ett program på TV igår kväll som handlade om flygplatsen Heathrow i London. En enorm flygplats, Europas största, helt otroligt att den kan fungera så bra som den gör. 


Jag har passerat flygplatskontrollen där en gång, sedan jag fick min packemaker. Usch, vad jag tyckte att det var jobbigt. Jag fick inte gå genom den vanliga kontrollen utan fick stå och vänta vid sidan av tills en dam tog hand om mig. Nej, jag kände mig väldigt utlämnad och ensam.


Men i alla fall, det jag tänkte på igår kväll då jag såg programmet var då jag och min förra man skulle åka till Brasilien. Han satt i rullstol då, så jag fick ta hand om allt, nervös var jag och skulle först se till att han fick med sig allt ifrån rullbandet vid kontrollen och sedan även mina ytterkläder, handbagage och liknande.


Jag drog en lättnadens suck då allt var klart. Tog tag i rullstolen och körde iväg, men kom inte så långt förrän en tanke slog mig. Min handväska, var är min handväska? Däri låg alla biljetter och pengar och min mans medicin, alltså viktiga saker som inte fick tappas bort.


Jag släppte rullstolen, rusade tillbaka till rullbandet och där i en korg vid sidan om låg min handväska och väntade på mig, helt otroligt. Vilken tur att ingen såg den så den blev stulen. Jag tror nog att en ängel gjorde den osynlig för alla oärliga människor. Tro det, kan jag i alla fall få göra.


   


Glöm inte bort att änglarna finns,

att de är här för att se hur du har det.

Och dom kan hjälpa dig fast dom inte syns.

Glöm inte bort att änglarna finns.




   

 Den här bilden ser ut att vara jag. Rödhårig, lite fräknig och ibland sägs det att jag har gröna ögon. Hjärtat i halsgropen, ja det har jag ofta. Orden borde jag också ta till mig och tänka på lite oftare. Så orolig och ängslig som jag var då, vid min senaste resa till Brasilien, det var jobbigt. Men allt gick bra om jag ser på det i backspegeln, just då saker och ting hände, just den resan, då var det inte roligt. Det hände många besvärligheter, men allt redde upp sig och jag behövde ju inte ha varit så orolig.


Låt Din nåd mig överskygga, fostra, leda år för år.

Över djupen slå en brygga, där jag trygg och säker går.

Herre kär, Du vet mitt hjärta, lätt från vägen vika kan.

Därför tag i fröjd och smärta med Din kärlek själv mig an.




 

Av wiolettan - 2 februari 2022 09:41


Idag 5-6 minusgrader och halt, på en del ställen mycket halt. Visserligen har de sandat men ändå känns det osäkert att vandra ut. Igår var jag inte utanför dörren, så idag tänkte jag att jag skulle ta mig en tur.


Tog Mysingen i handen och stövlade iväg. Han hade broddar på skorna, men inte jag. Det känns så jobbigt och ostadigt att gå med broddar på vinterstövlarna.


Vi gick ner till Sturegatan och där var det torrt och fint på trottoaren så det gick bra att gå, på ena sidan, den andra verkade osäkrare.


 

De har fortfarande den vackra julbelysningen kvar på träden.


   

Vi gick förbi Prästgården också. Jag tycker att den är så fin och pampig, på något sätt. Den ritades av Ernfrid Blomström och byggdes 1928. Byggmästare var Mysingens farfar.


Den ligger på Prästgårdsgatan och vid Prästgårdsgatan/Stationsgatan ligger den kyrka som jag tillhör. Ni ser tornet på kyrkan till vänster på bilden. Ebenezerkyrkan som den då hette, uppfördes 1906 av baptisterna, så det är en gammal byggnad. När baptistförsamlingen 1985 flyttade till Rissne övertogs kyrkan av Centrumkyrkan.  Den är en fristående ekumeniskt inriktad församling som grundades av Stanley Sjöberg 1986.


 

Här syns inte bara tornet, utan hela kyrkan.


Kvarteret heter Rökeriet och fick sitt namn av ett rökeri som fanns där på Stationsgatan före 1923. I närheten hade Mjölkcentralen ett mejeri mellan 1923 och 1940.  Mejeriet och rökeriet finns inte kvar men däremot så är båda husen bevarade. På samma adress tillverkade Stockholms Kolafabrik gelé och kola och det upphörde dom med 1981.


I samma kvarter finns Nybergs Torg och en uppgång från Tunnelbanan.


 

Det damp ner ett brev i brevlådan i går och lämpligt nog så var det stämplat med 3 hjärtan.



Ordspråksboken 4-23:


Framför allt som ska bevaras må du bevara ditt hjärta, ty därifrån utgår livet.

 

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards