Direktlänk till inlägg 2 februari 2022

På vandring.

Av wiolettan - 2 februari 2022 09:41


Idag 5-6 minusgrader och halt, på en del ställen mycket halt. Visserligen har de sandat men ändå känns det osäkert att vandra ut. Igår var jag inte utanför dörren, så idag tänkte jag att jag skulle ta mig en tur.


Tog Mysingen i handen och stövlade iväg. Han hade broddar på skorna, men inte jag. Det känns så jobbigt och ostadigt att gå med broddar på vinterstövlarna.


Vi gick ner till Sturegatan och där var det torrt och fint på trottoaren så det gick bra att gå, på ena sidan, den andra verkade osäkrare.


 

De har fortfarande den vackra julbelysningen kvar på träden.


   

Vi gick förbi Prästgården också. Jag tycker att den är så fin och pampig, på något sätt. Den ritades av Ernfrid Blomström och byggdes 1928. Byggmästare var Mysingens farfar.


Den ligger på Prästgårdsgatan och vid Prästgårdsgatan/Stationsgatan ligger den kyrka som jag tillhör. Ni ser tornet på kyrkan till vänster på bilden. Ebenezerkyrkan som den då hette, uppfördes 1906 av baptisterna, så det är en gammal byggnad. När baptistförsamlingen 1985 flyttade till Rissne övertogs kyrkan av Centrumkyrkan.  Den är en fristående ekumeniskt inriktad församling som grundades av Stanley Sjöberg 1986.


 

Här syns inte bara tornet, utan hela kyrkan.


Kvarteret heter Rökeriet och fick sitt namn av ett rökeri som fanns där på Stationsgatan före 1923. I närheten hade Mjölkcentralen ett mejeri mellan 1923 och 1940.  Mejeriet och rökeriet finns inte kvar men däremot så är båda husen bevarade. På samma adress tillverkade Stockholms Kolafabrik gelé och kola och det upphörde dom med 1981.


I samma kvarter finns Nybergs Torg och en uppgång från Tunnelbanan.


 

Det damp ner ett brev i brevlådan i går och lämpligt nog så var det stämplat med 3 hjärtan.



Ordspråksboken 4-23:


Framför allt som ska bevaras må du bevara ditt hjärta, ty därifrån utgår livet.

 

 
 
Primrose

Primrose

2 februari 2022 11:10

Vilken jättefin promenad, så vackert med alla ljus och hur de förändras när man fotar, blir SÅ vackert. Otäckt halt ute, man får verkligen vara försiktig. Bra att du kan hålla Mysingen i handen. Broddar på stövlar kan nog kännas ostadigt och då blir de inte till någon hjälp. Jag har Icebugs , bra men nu är de gamla och de flesta piggarna är borta.
Prästgården är otroligt vacker!
Kul att Mysingens farfar var byggmästare ,-)
Vacker kyrka också!
Hjärtan på kuveret . visst blir man glad. Jag hittar ju hjärtan jag med överallt! En härlig dag önskar jag dig
Varm Kram Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

2 februari 2022 17:09

Det är så vackert fortfarande här där vi bor med alla ytterbelysningar som ännu är tända. En del har tagit bort dom, men många finns kvar, härligt.
Jag slant till en gång men höll Mysingen i handen så det gick bra. Det värsta är att man inte alltid ser att det är halt.
Utan piggar så förstår jag att Icebugs inte gör någon speciell bra nytta.
Den är fin prästgården och ser så stor ut. Det finns både lägenheter och kontors utrymmen i den.
Det känns ju speciellt för Mysingen då han vet att hans farfar var byggmästare och det på flera byggen härom kring.
Kyrkan är gammal, men fin.
Du och jag är lika i det avseendet med hjärtan.
Tack detsamma.
Kram!

 
Hanneles bokparadis på Hisingen

Hanneles bokparadis på Hisingen

2 februari 2022 11:38

Trevlig post, inte lika halt här men har på mig mina spikskor, prästgårdar behövde väl vara stora, det hände väl mycket där. Nu har ju präster "kontorstid", är pappalediga och mammalediga, inte dygnet runt jobb längre. Sägs att präster och journalister har haft högsta skilsmässosiffror...

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

2 februari 2022 17:12

Det var ju lite speciellt med stämplingen på kuvertet.
Bra att du har spikskor, bra hjälp då det är halt. Sådana borde jag försöka att få tag i, kanske lättare att gå i dom, än med skor med dubbar.
Ja, det är annorlunda nu än förr då det inte fanns vab dagar för föräldrar.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

2 februari 2022 12:11

Morgonpiggingar där. Har ännu inte kommit ut idag. Det har kommit ny snö, och jag tycker inte om snön! Får masa mig ut efter lunch!
En fin promenad, och vi fick komma med på en runda med nya vyer. Kram

http://femfemman,blogspot.com

wiolettan

2 februari 2022 17:13

Vi är uppe med tuppen, ibland känns det faktiskt som tidigare än tuppen.
Det är nog bra att vänta lite, för senare på dagen så är det större chans att det har blivit sandat eller saltat.
Tack.
Kram!

 
Znogge

Znogge

2 februari 2022 13:14

Det kan verkligen vara halt och förrädiskt så det gäller att vara försiktig när man är ute och går.
Vilken vacker prästgård som ser riktigt pampig ut.
Det där brevet var verkligen som gjort för dig <3

Kram och god onsdag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

2 februari 2022 17:15

Är man ute och går nu så gäller det att se upp, eller ner, så förrädiskt på vissa ställen.
Pampig var rätta ordet, den är fin prästgården tycker jag och rätt så stor.
Jag har aldrig fått något brev förr med sådana stämplar.
Tack så mycket, detsamma.
Kram!

 
Ingrid

Ingrid

2 februari 2022 13:19

Så vacker belysning det ännu är på Sturegatan. Här är all julbelysning.
Det är otrevligt att gå när det är halt och man spänner sig så att man nästan får ont. Nu har vi haft barmark länge, men igår kom det lite snö och jag ser att vaktmästar´n har kört och sandat, eller snarare grusat.
Ha en fin fortsättning på dagen!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

2 februari 2022 17:18

Jag tycker att det är trevligt så länge som belysningen får vara kvar. Ja, sedan då det blir ljusare så behövs den inte längre, men ännu så länge så blir det mörkt rätt tidigt.
Just det, man spänner sig och då blir det ännu arbetsammare att gå.
Vi har inte heller så mycket med snö, men idag har det kommit lite igen, så det är lite vitt och fint på marken.
Tack Ingrid och jag hoppas att du få en fin afton.
Kram!

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

2 februari 2022 14:54

Jag var på en rejäl promenad igår. Använde broddar och det gick bra.
Trevlig vandring ni gjort.
Intressant med kyrkorna. Gillar när du tar oss med på en guidad tur i Sundbyberg.
Ha det bra!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

2 februari 2022 17:42

Så du har också halt där du bor. Då är det klokt att använda broddar, för att skydda sig.
Det hade knappt börjat ljusna i morse då vi gick ut så bilderna blir ju därefter.
Jag tycker om att besöka kyrkor då vi är ute och resor. Det finns så många olika och med skiftande utseende. Intressant.
Tack Lena, detsamma önskar jag dig.

 
Anki

Anki

2 februari 2022 15:31

En fin morgonpromenad och fina bilder! Tur du har Mysingen att hålla dig i när det är halt!
Var rädd om dig!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

2 februari 2022 17:44

Tack så mycket Anki. Vi tycker om att gå ut tidiga mornar, men i morse var det lite för kallt och halt, så det blev inte så lång runda, av den anledningen heller.
Mysingen är bra att hålla i handen.
Tack och var rädd om dig också.
Kram!

 
wiper

wiper

3 februari 2022 07:51

Då har ni samma väder som hos oss. I Västerås har dom också julbelysning och annat kvar. Det var ett fint gammalt stenhus och så skönt att dom får vara kvar. Såna hus är så rejält byggda så dom håller verkligen

Intressant att få lite historik också. Du är omgiven av hjärtan så varför inte hjärtan på brev också ;) häftigt!

Ha en jätteskön torsdag
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

3 februari 2022 09:29

Inte så trevligt väder, men så länge som det går att gå ut och vandra så får man vara nöjd.
Det är fint på belysningar på balkonger, även nu i februari.

Du har så rätt om stenhus. Förr byggdes det också hus med så många fina detaljer. Nu verkar det vara mera raka linjer som gäller.

Tack så mycket Malin.
Ha en finfin torsdag.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Gunnel

Gunnel

3 februari 2022 11:07

Prästgården är verkligen pampig! Lite kul att din Mysings farfar varit med om det bygget. Jag förstår att hjärtan dras till dig på alla sätt. Jag gillar också hjärtan och tycker de passar in överallt. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

wiolettan

4 februari 2022 10:29

Den är fin, den prästgården. Mysingens farfar har varit byggmästare för många hus här på 1920-talet, han var en välkänd byggmästare.
Det är kanske så att jag tittar efter hjärtan då jag är ute, har blivit en vana.
Visst är det så, de passar in. Kram!

 
Geddfish

Geddfish

3 februari 2022 17:50

Så vacker prästgård som Mysingens farfar var med och byggde!
Vacker kyrka, er Centrumkyrka.
Jag är lite vilsen om kyrkor, tycker det är intressant, men ibland förstår jag inte de olika namnen.

Jag är uppväxt med Filadelfia i Vårgårda, som nu har namnet Pingst. Vårgårdas Centrumkyrka är EFS och Svenska kyrkan tillsammans. Missionskyrkan heter Equmeniakyrkan, osv.
Svenska Folkbibeln – Svenska kyrkans bibel. Men de är väl lika, tänker jag.

Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

4 februari 2022 10:39

Jag har varit inne i denna prästgård också, bland annat brukar så brukar man kunna rösta i kyrkovalet där.
Den är ovanlig Centrumkyrkan, men gammal och fin.

Det har du rätt i, det heter så olika. Statliga kyrkor har ju sina namn efter orten, för det mesta, kan jag tro. Lite skillnad på fristående kyrkor. Ibland har kyrkor slagits ihop också, eller deras verksamheter och då blir det lite rörligt vad gäller namnen.
Pingstvännernas kyrka heter ju ofta Filadelfia, men också Salem tror jag liksom Smyrna.
Kram!

 
Ditte

Ditte

3 februari 2022 22:35

Vad trevligt att komma med på er vandring och bra att ni gav er ut trots halkan. Känner igen mig i de bilderna du har med och har många gånger passerat kyrkan, prästgården och Sturegatan. Prästgården är verkligen vacker och roligt att det var Mysingens farfar. Den ser ut att vara fint bevarad.
Kvarteret rökeriet kände jag inte till a så roligt att få veta mer om namnets bakgrund.
Däremot minns jag kolafabriken.
Många tankar
Varm kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

4 februari 2022 10:45

Med Mysings broddar så går det bra, men visst, det var fläckvis halt och då kan det vara lömskt. Men, det är så skönt att få lite frisk luft så vi försöker att gå ut, i alla fall någon gång per dag.
Förstår att du känner igen dig, välkända gator här, nästan vid vårt kvarter.
Ja, jag tror också att prästgården har hållit sig fint, vet ej om de har gjort några ändringar eller så, men utvändigt ser det i alla fall bra ut. Invändigt var det också bra, senast jag var där.

Det är ett rätt stort kvarter Rökeriet och med flera nya hus också.
Tänk att du minns Kolafabriken, det gör inte jag, men Mysingens faster har jobbat där.
Tack detsamma. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards