Alla inlägg under november 2014

Av wiolettan - 30 november 2014 08:48



Undrar så vart denna höst har tagit vägen? Nu är det ju vintermånad. Ja, det är ju ingen snö och inga minusgrader men enligt almanackan så är det vinter. Här i Sundbyberg har vi ingen snö men det var på nollpunkten i morse.


 

Nu har också den tiden kommit då var och varannan sätter upp sina ljus och ljusslingor, det blir så vackert och fint.



 

Kommunen  sätter ut sina julgranar.



 

Restaurangen "Gröna stugan" gör också julfint.


 

I går morse då vi åkte till Skogskyrkogården för att sätta ljus på min förra mans grav, såg vi denna serivicebil med julgranar på flaket.


 

Julgransservice, stod det.



Den äldre damen, hon som fyllde 90 år i somras som vi i alla år som vi har vandrat på våra morgonpromenader har träffat, har nu fått svårt att gå på grund av sitt ena ben och höft. Hon var häromdagen och röntgades och det lät inte bra, förslitningar och brosk som har bildats.


Damen berättade för några månader sedan att hon hade varit till en  kiropraktiker som hon brukar anlita. Då hon kom in sa hon att hon ville ha hjälp med sitt ben och höft för hon hade värk och det var inte så lätt som förut att gå.


"Alla går om mig nu, det har de inte gjort förr" sa hon. Men snälla damen, 90 år, inte många kan i den åldern gå sex km varje morgon.


Nu ska vi strax göra oss i ordning för att gå till Centrumkyrkan på Gudstjänst.


Ha en finfin söndag.

Av wiolettan - 28 november 2014 09:22


Tittar ut och ser lite av en blå himmel, några flikar bara men det känns fantastiskt. Vi har ju haft så grått och dimmigt länge nog nu. Hörde på TV i går att det var rekord för Stockholmsområdet att ha så få soltimmar som vi har haft denna november, minsta antalet sedan mätningen började, från början av förra seklet, tror jag. Så, det kan bara bli bättre och bättre.


Vi behöver ju solens strålar även på hösten för att kunna leva och må bra.


På tal om att leva. Då min mysing var ute och gick i förrgår, såg han en äldre man med rullator. Vi känner till den mannen lite för vi har i alla år mött honom, vid olika tillfällen, han bor inte så långt ifrån oss. Men nu har han varit osynlig i månader och vi har funderat om han kanske inte lever längre.  Men där fanns han så mysingen kunde inte annat än utbrista:


"Hej, jasså du lever än?" Lite rakt på sak kanske och burdust, men min mysing tänker sällan före han pratar utan det som kommer upp i hjärnan kommer ofta ut ur munnen.


Men i det här fallet var det ingen fara, för mannen log underfundigt och sa:


"Jaa, går man ut då det inte är allt för mycket trafik, så överlever man".


 

En annan som har överlevt i många år är denna gamla kaktus. Novemberkaktus, så nu blommar den.


 

Min vita novemberkaktus blommar också.


 

Detta hjärta låg helt öppet på min väg, igår. Ett litet, syntes knappast. Lite tilltufsad, som vi alla blir förr eller senare.





Av wiolettan - 24 november 2014 06:26


Sorgen tittar bakåt,

oron tittar runt,

tron tittar uppåt.


Det här är några ord som jag har tänkt på den senaste tiden. För, visst är det väl så? Mer eller mindre hos oss människor för vi är ju olika. Bohemer och de som tar dagen som den kommer kanske inte känner likadant.


En sån´ som jag. Har lätt att kanske gräva ner mig i det tråkiga och jobbiga som hänt, tänker framåt med lite oro i hjärtat. Hur ska det bli, hur ska det sluta? Men att lämna över allt till en högre makt, det är det bästa. Det bästa för både ande, kropp och själ.


Tack till er alla som under denna tid som jag har varit frånvarande här, ändå har tittat in och skrivit några uppmuntrande ord. Ni är guld värda.


Jag ser ibland fortfarande hjärtan ute i naturen.


 

Detta hjärta som har bildats av näckrosblad i vattnet kändes speciellt. En morgon fanns det bara där.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards