Direktlänk till inlägg 7 februari 2023

Tankens dag...

Av wiolettan - 7 februari 2023 09:42


...är det denna tisdag.


Så märkligt att det finns en temadag som heter ”tankens dag”. Det har jag aldrig haft en tanke på. Men nu har jag tänkt till. Den dagen är idag.


Visst är det fint. Tankens dag!  Nu gäller det ju inte bensintanken, eller andra materiella tankar, utan att en av vår hjärnas alla funktioner ska sättas i arbete på ett konstruktivt sätt.


”Jag tänker, alltså finns jag”, kända ord sagda av en fransk filosof som levde på 1600-talet. Det får mig att tänka. En sådan enkel och kort mening, nedskriven för cirka 700 år sedan, finns bevarad hos många, finns även i mina tankar. Visst är det fantastiskt. Samtidigt tänker jag. Inte finns det någon som om, ska vi säga 50 år, minns någon liten mening som jag har sagt, och om så vore. Är det ord som betyder något, som kanske är viktiga för en medmänniska?


”Upp flyga orden, tanken stilla står, ord utan tanke aldrig himlen når”.  En mening  ur Shakespeares pjäs Hamlet.


Mycket tankeväckande. Vad menas med dessa ord? Kanske att en bön till Gud, där ska hjärtat vara med. Det hjälper inte med hur många och vackra ord som helst, om inte vårt hjärta är med i bönen, är hjärtat med så räcker det med en tanke.


En fransk författare och ledamot av franska akademien, Victor Hugo har sagt:


Vissa tankar är böner.

Det finns tillfällen, oavsett

kroppens ställning,

då själen har gått ner på knä.




   

Så här flammande var himlen i går morse då vi tog vår morgonpromenad.




 

Ett par hjärtkuddar som Mysingen och jag har på vår säng, får avsluta detta inlägg, plus en tanke på er som läser min blogg och som jag önskar en bra dag.


 

 
 
Ingrid

Ingrid

7 februari 2023 11:58

Jag hade ingen aning om att det finns en Tankens dag, men varför inte. Vi behöver nog tänka till lite extra ibland.
Ha en fin tisdag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

7 februari 2023 16:27

Det kan ju inte skada i alla fall att tänka efter lite.
Det är märkligt så många olika temadagar det finns och jag tycker att det är rätt så trevligt.
Tack och jag önskar dig detsamma, Ingrid
Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena" title="http://blogspot.com]Anna-Lena" target="_blank">blogspot.com]Anna-Lena

7 februari 2023 13:37

Finns dagar för allt ju! Bra tankar vore gott att ha mer av. Har alldeles för många elaka tankar i min gamla hjärna. Kram

http://femfemman. blogspot.com

wiolettan

7 februari 2023 16:30

Det gör visst det. Vi kanske ska försöka att komma på en egen dag, om det nu finns några att komma på.
Ajaj, skulle inte tro att du som verkar så snäll har många elaka tankar, det har jag mycket svårt för att tro.
Kram!

 
znogge

znogge

7 februari 2023 16:34

Jag hade ingen aning om att det var tankens dag i dag. Ärligt talat så tycker jag det är lite märkligt. I min värld borde alltid tanken finnas med men kanske är det inte så. Med tanke på vad som händer i vår värld är det nog inte så tyvärr...
Så fina kuddar och som gjorda för er!

Kram och god tisdag!

http://znogge.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

7 februari 2023 17:41

Tankens dag kanske är en ny tanke, eller påfund, vet ej. Men, jag tror att det inte har så många år på nacken.
Visst Znogge, du har så rätt i din tanke, så borde det ju vara och vi har ju sett många bevis på det.
Vi tyckte också att det var passande kuddar till oss två.
Tack och detsamma till dig.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Tove

7 februari 2023 17:57

Ett fint inlägg om tankar. Visste inte något om tankens dag, jag har nog den varje dag, vi tänker ju hela tiden.
Filosofen var också matematiker och faktisk dog han i Stockholm 1650 om uppgifterna stämmer.
Vilka fina hjärtekuddar ni har - god tanke bakom där.
Må så gott!
Varm kram

wiolettan

8 februari 2023 17:42

Visst Tove, vi tänker hela tiden, kan vi kanske säga, även då vi sover verkar det som om våra tankar på något sätt är igång, fast då på ett annat sätt.
Aha, det visste jag inte, att han dog i vår huvudstad.
Ja, först hade vi en och så blev det två.
Tack och jag önskar dig detsamma.
Kram!

 
wiper

wiper

8 februari 2023 09:39

Det verkar finnas dagar för allt men tankens dag har jag inte hört talas om förut ;). Du började med bra tankar i och med det du skriver. Gillar tankarna från Hamlet. Vilken vacker bild på himlen

Så fina hjärtliga kuddar ni har på sängen. Äkta kärlek och du har ju en förmåga att se hjärtformade saker utomhus.

Ha nu en jättefin onsdag
Kramar från Malin







http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

8 februari 2023 17:46

Det verkar komma nya temadagar hela tiden, ofta något som har anknytning till att vi ska köpa saker, men inte denna.
Himlen var så vacker, ännu vackrare i verkligheten. Min kamera kunde inte göra det vackra så vackert som det var.

Fina och härliga prydnadskuddar, jag gillar dessa hjärtekuddar.
Ja, det finns mycket som man kan upptäcka i naturen. Så roligt att hitta ett hjärta då och då.
Du hittar ju mycket också i utomhus.
Tack och detsamma till dig.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

8 februari 2023 18:18

Lycka att ha tanken kvar, länge.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

8 februari 2023 18:19

har läst Victor Hugo och den turkiska nattvakten på ålderdomshemmet sa att han är världens bästa författare.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

8 februari 2023 21:00

Så rätt du har, att få ha tanken kvar och klar är mycket värt.
Victor Hugo skrev ju också Ringaren i Notre Dame, som du säkert också känner till Hannele.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Gunnel

Gunnel

9 februari 2023 12:30

Tack för hälsningen på min blogg. Hoppas allt är bra med dig. Kram

http://https://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

wiolettan

11 februari 2023 09:45

Så roligt att se dig Gunnel. Har saknat dig mycket.
Varm kram!

 
Ditte

Ditte

10 februari 2023 23:31

Tankens dag! Så fint! Men visst borde den vara varje dag året om. Har dock missat den. Missade även "tvillingdagen" och har ju tvillingdöttrar. Känner att jag inte riktigt är med.
Så fint du tänker och funderar.
Nu när jag läser, sen fredag kväll, stannar jag upp vid varje ord och tar dem till mig.
Vacker himmel från er morgonpromenad och fina kuddar, Ett stort hjärta till dig också.
Varm kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

11 februari 2023 09:50

Håller med dig Ditte, tanken är god. Visst alla dagar borde gå i goda tankars spår, men kanske bra att vi ändå kan stanna upp och tänka till. Vad är det som är viktigt i våra liv?
Tvillingdagen, den kom jag ihåg, var ju rätt nyligen. Jag har ju syskon som är tvillingar plus att min Mysing är Tvilling, ja född i tvillingarnas tecken.
Du är helt klart med, vilket du visar varje dag. Men du har ju mycket framför dig att tänka på.
Det är lätt att vi skyndar på och ilar vidare men att stanna upp som du säger, är en mycket god tanke.

Tack snälla.
Detsamma till dig.
Varm kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards