Alla inlägg under juni 2013

Av wiolettan - 29 juni 2013 17:01


Idag en mycket lugn dag. Har tagit igen mig efter gårdagens jobbiga flimmerattack.


 


Har tänkt lite idag på dessa ord som står på vår almanacka i köket. Några visdomsord för juni månad.


Att tänka goda tankar

är att tjäna Gud i sitt innersta.


Det är inte alltid så lätt att bara tänka goda tankar. Känner jag mig inte bra, har ont eller att något kanske inte går min väg riktigt, då är det lätt att bli missmodig och då minsann tänker inte jag några goda tankar, det måste jag erkänna. Jag tror att det är egoisten i mig som "kräver" sitt. Detta får jag verkligen jobba på.


Vi kunde ta en liten runda i morse, innan det blev alltför varmt. Det var skönt. Inte många som var ute och motionerade, eller gick en runda men vi träffade på två "stammisar" som vi stannade och pratade med, det är alltid roligt och givande. Vi får veta vad de har sett på sin promenad och vi delar med oss av det vi har lagt märke till.




Av wiolettan - 28 juni 2013 08:15


Idag vill jag gratulera Dorothy!


 


En bekant till mig som blir 85 år. En glad, pigg och alert pensionär med många barn och barnbarn och alla bor de i USA. Hon själv bor i Knoxville Tennessee.


 

Då hon fyllde 60 år besökte hon oss här i Sthlm. Hon firade  då sin födelsedag hos bekanta i en villa i Sollentuna. Vi hade nyligen köpt en filmkamera och det är så roligt att nu så här efteråt titta och framför allt lyssna på den filmen. Det var mycket sång och musik. Bland annat sjöng Dorothy och hennes syster Noemi flera sånger. Noemi var  en fenomenalt duktig pianist.


Att jag känner dessa systrar beror på att min förra svärfar Daniel Berg med fru, var missionärer i Brasilien där också Dorothys föräldrar jobbade ett tag. Så hon kan portugisiska flytande, så även svenska men framför allt är hennes "hemspråk" nu engelska.


Fredag idag, får se om det blir någon städning, känner inte för det, är så otroligt trött, men det blir väl bättre. Vi ska ta en liten tur med apostlahästarna strax och köpa in lite förnödenheter.


Nu då det är sommar blir det mindre av att sitta här vi datorn. Men, jag är glad så länge det är några trogna som tittar in.









Av wiolettan - 25 juni 2013 09:01


Ha spegelns beslutsamhet.

Den förlorar aldrig sin förmåga att reflektera,

inte ens när den slås sönder i tusen bitar.


Varmt, nu tjugo plusgrader, i morse då vi gick ut var det sexton grader. Jag hade på mig min vita hatt och kände mig väldigt udda. Ingen hade huvudbonad utom jag och små flickor vid dagis. Men, jag har någon slags eksem i hårbotten som verkar förvärras vid sol och oro, då skyddar mössan lite grann.


 

Närbild av hattmössan.



 

Här ser ni hur jag såg ut med den på.

 

Fast då jag var ute hade jag stora solglasögon på mig också, men, folk kände igen mig i alla fall.


Så, det blir inget mera "utgående" för mig idag. I detta fall är jag verkligen kärringen mot strömmen, gillar inte då det är för varmt. Kärring, det ordet tycker jag inte om, som tur är är det ingen, vad jag vet, som kallar mig det, mina 72 år till trots. Nja, jag fyller inte förrän om drygt  två veckor.



Av wiolettan - 20 juni 2013 16:25


Tack snälla för alla vänliga och deltagande ord. Det värmer att det finns så många medbloggare som bryr sig.


Nu har vi fått varmt och soligt väder, i alla fall här i Sundbyberg. Det är trevligt att vandra ut i tidiga morgontimman och inte behöva bylta på sig allt för mycket, för att inte tala om att sitta på balkongen och njuta av frisk luft.


Nu är det många fågelfamiljer runt de sjöar som vi går. Alla dessa ungar, tog jag bilder på, en och samma morgon.


 

Svanparet med sina fem ungar.


 

Sothönan har tre ungar, fick bara med två här, den tredje skymtar i vassen.


 

Gräsanden här har fyra ungar.


 

Och, dom som gick på land hade också fyra stycken.


 

Men, kanadagässen där finns det mängder. Det märkliga med dom är att några tycks vakta alla ungarna, nästan som hos oss människor,  med våra dagis.


 

Här syns föräldrarna på ängen mittemot. Märkligt!


Vill önska er som läser min blogg en Trevlig midsommar. Vi får i morgon besök av min ena bror.

Vädermässigt verkar det som om midsommarhelgen blir fin och det sitter inte fel.



Av wiolettan - 16 juni 2013 16:51



Jag vet inte vad jag ska säga, har inga ord.


Min äldsta syster har fått lämna detta jordeliv.


Som ni vet är vi många syskon med en otroligt fin sammanhållning. Nu är vi bara åtta kvar.


Detta känns overkligt och konstigt, hon har ju funnits i hela mitt liv. Alltid glad och positiv, villig att hjälpa allt och alla, och, nu finns hon inte här längre.


Enda trösten är att vi får mötas hemma i himlen.

   

Denna bild tog jag förra sommaren, tror jag. Hon står och tittar på sina fina blommor. Då var hon 86 år.


Av wiolettan - 15 juni 2013 09:03


Den svan som jag visade häromdagen med sina fem nyfödda ungar, fick vi se idag också. Hon kom simmande med sin make och ungar.


Först blev jag rädd, såg bara tre ungar och tänkte direkt att räven hade tagit två. Men sedan då honan kom närmare så såg vi, två satt på henne och åkte snålskjuts.


 

Min mysing tog en bild men då hade den ena hoppat av. Jag har aldrig sett något liknande. Det ser så härlig ut.


Något mindre härligt fick vi också se.

 

Maskar, larver eller vad det nu kan vara. Ser grumligt men läskigt ut.

 

De invaderar vissa träd runt Råstasjön och verkar spinna nät.


Lite trolskt verkar det som.  Olika formationer gör dom.

 

Hela träd blir angripna. Är det någon som vet vad det är för småkryp, vad de heter?


Idag har vi sol och gårdagens regn har försvunnit. Det var skönt ute, gäller att passa på.

Av wiolettan - 13 juni 2013 09:00


Igår hade vi en härlig dag, gjorde ingenting.


Vi satt på balkongen och löste korsord, hade det trevligt, lugnet före stormen. För idag hade vi hört att det skulle bli regn och svalare väder så det gällde att passa på. Det stämde på det sättet att det var mulet i morse. Regnet kommer senare enligt uppgift.


Vill visa några av livets små underverk.


 

Kanadagässen har fått ungar. Det fanns väldigt många ute i morse på Golfängarna.



Det var inte samma kull för det var olika storlekar på ungarna. Såg rätt så roligt ut.


 

Denna bild tog jag den tjugoförsta april då svanhonan hade jobbat ihop ett rede åt sig.


 

Här tog jag en bild av samma svan den tjugotredje maj.


Idag tog jag den här bilden. Ungarna är nog några dagar. Såg dom i förrgår också, men då ute på sjön.




 

Fem stycken blev det denna gång. De är så duniga och söta.


Ha en bra dag. Vi ska strax iväg och se om vi får tag i några bra "gåskor". Vi går så mycket att vi sliter ut skorna på nolltid, känns det som.





Av wiolettan - 11 juni 2013 09:15


Maten i London då, hur var den frågar en del? Ja, vad ska jag säga? Jag måste vara ärlig och säga att jag vet inte. Är inte någon person som tycker speciellt mycket om mat och som njuter av att  frossa i olika rätter, men jag fick så att jag klarade mig och mycket var gott.


Min mysing vill ju helst gå på lite udda ställen och det gäller allt, även matställen. Helst där inte alla andra är.


Här är några bilder ifrån en del av de ställen vi åt eller fikade på. Tror knappast att någon av er har besökt dessa.


       


       


       



 

Jag tycker mycket om att läsa deckare, nja det var väl mest förr då jag läste många böcker och även såg många deckare på TV. Så det var klart att jag tog en bild av Sherlock Holmes staty.


 

Avslutar denna bildkavalkad med att visa att även på Londons gator hittade jag hjärtan. Detta var nog det vackraste.





Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards