Direktlänk till inlägg 16 december 2022

För tidigt att börja "gruva" mig!

Av wiolettan - 16 december 2022 09:27


Nu har vi äntligen varit och fått vår influensa vaccin. Jag hade dragit på det lite mer i år för att jag har tyckt att det har varit så krångligt och jobbigt på vårdcentralen, med köer och väntetider. Men denna gång, det gick hur bra som helst.


Vi kom dit cirka 10 minuter innan vi skulle vara där. Skrev den obligatoriska ”friskförklaringen” och satte oss för att vänta. Det var bara en som satt i väntrummet då vi kom, men efterhand dök det upp fler och fler. Vi blev inropade som de första och efter 10 minuter var vi ute igen. Helt otroligt om vi jämför med de andra gångerna. Hoppas att det går lika bra nästa vecka då det är dags för Covid vaccin nummer fem.


Nu har vi fått det kallt, mycket kallt på många ställen i Stockholmsregionen. Vi hade minus 12 grader i går morse, idag 11 minus. Det biter verkligen i kinderna.


 

Sundbybergs kyrka är upplyst fast klockan är endast åtta på morgonen.



 

I Tornparken syns det att vi har fått flera centimeter med snö.


 

Här kan man till och med se att det snöar.


  



Fick ett brev igår, ifrån S:t Görans Sjukhus om min kommande pacemakeroperation. Pacemaker har jag ju, men jag ska få en ny dosa och ett nytt batteri. Detta ska ske i slutet av januari så jag har lång tid att gruva mig på. Oroa mig heter det kanske. En dag ska jag in för provtagning och information, dagen därpå ska jag opereras, stod det i brevet.


Denna gång ska det gå mycket snabbare än förra gången för elva år sedan, sa sköterskan som ringde mig i tisdags. Då tog det drygt 2 timmar. Men, jag hade inte så lång tid på mig att gruva mig då. Ena dagen åkte jag in, jobbigt förmaksflimmer, blev inlagd och nästa dag tuppade jag av för att mitt hjärta stannade och hade, enligt läkaren, stannat flera gånger under natten, med ojämna mellanrum så de ville inte skicka hem mig innan de hade en tid då jag kunde opereras. Dagen efter hade de en tid och jag fick pacemakern.


Då hjärtat stannade och jag ramlade över sängen var det en konstig känsla då jag vaknade upp igen och en mängd sjukvårdspersonal stod omkring mig. Tänk om jag inte hade befunnit mig på sjukhuset den dagen och legat på intensiven så att jag var uppkopplad och de kunde se allt som hände. Nu fick jag hjälp direkt och jag är så tacksam.


Tänker på att Gud måste ha tyckt att jag hade någon liten funktion kvar här på jorden, att det inte var dags än och det är jag så glad och tacksam för. Hoppas verkligen att jag gör det jag ska så att inte dessa år är bortkastade till ingen nytta. Att vara till någon liten hjälp för någon medmänniska, sprida glädje åtminstonde, det är min önskan.


Var dag är en sällsam gåva,

en skimrande möjlighet.

Var dag är en nåd dig given

från himlen, besinna det.             Psalm 180 vers 1.



 
 
Ingrid

Ingrid

16 december 2022 12:13

Jag kan tänka mig att du gruvar dig för operationen, men förhoppningsvis ska det gå bra.
Kallt har vi också, men inte så kallt som ni. Här är det just nu vid tolvtiden på fredagen -1,5º
Ha en fin helg!
Kram

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

16 december 2022 16:14

Jag är lite harig av mig och gruvar mig för mycket, vilket jag inte borde göra.
Nu hade vi minus 10 grader så det är skillnad på här och på Gotland. Bara det inte är halt ute, så är jag nöjd.
Tack och detsamma önskar jag dig.
Kram!

 
Gunnel

Gunnel

16 december 2022 13:37

Vi har med -12 grader och det är på tok för kallt. Förstår att du gruvar dig för operationen. Det har jag gjort länge fastän det inte är bestämt än när det blir av.Läkaren har sagt att jag kommer bli tvungen till det nån gång, eftersom mitt hjärta också stannar korta stunder på natten, men det är inte lika allvarligt som det du har. Har lästa att operationen idag tar bara ca tre kvart. Kram

http://https://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

wiolettan

16 december 2022 16:19

Jaha, det är lika kallt här som hos dig, lite för mycket om man ska vara ute någon timme, man får inte bli genomfrusen.
Ja, jag borde inte gruva mig, men gör det ändå, ligger nog latent detta att oroa mig för allt.
Jag hoppas att du får din pacemaker snart, det kanske lättar för dig också.
Hos mig satte de in två trådar från pacemakern till hjärtat, kanske det gjorde att det tog längre tid, vet ej. Eller de kanske har blivit mer vana.
Önskar dig lycka till och du ska se att det går fint, det gjorde min operation.
Kram!

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

16 december 2022 14:24

Ungefär lika kallt här, huset levererar inte så bra med värme. Jag är sån som inte oroar mig i förväg, för då får man oroa sig två gånger... Min mor ramlade också från sjukhussängen, men det gick bra. Maken mår också fint med sin mekaniska klaff.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

16 december 2022 16:22

Här har hyresvärden dragit ner lite på temperaturen, verkar det som. Men jag har kofta och sjal på mig.
Det är skönt att slippa oroa sig i förväg. Jag vet att det är dumt och onödigt, men gör det ändå.
Bra att det gick fint för din mor och din make.

 
Anna-Lena

Anna-Lena" title="http://blogspot.com]Anna-Lena" target="_blank">blogspot.com]Anna-Lena

16 december 2022 15:35

Nog har du en funktion på jorden, fina människa.
Skulle nog gruva mig en del över en operation också. För jag gruvar mej ju för allt! Man tappar ju kontrollen helt, då man ligger nedsövd. Man får förlita dig på skicklig vårdpersonal!
Vackert med en upplyst kyrka.
Här tror jag det mesta är nedstängt, med tanke på elkostnader.
20 grader här på morgonen. 9 under hela dagen. Friskt! Kram

http://femfemman. blogspot.com

wiolettan

16 december 2022 16:26

Tack snälla Anna-Lena, det var vänligt sagt.
Jag tror att det är en läggningssak om man oroar sig eller inte. Jag försöker att intala mig att inte vara nervös men är det ändå.
Denna operation är det bara lokalbedövning så jag behöver inte vara sövd. Skulle föredra det, men det är klart flera risker då.
Jag tyckte också att det var fint med kyrkan upplyst i tidiga ottan.
20 minusgrader, det är ju mycket kallt. Nu har vi minus 10 här, men det ska bli varmare.
Kram!

 
Znogge

Znogge

17 december 2022 09:48

Visst är det en läggningssak om man oroar sig eller inte. För gjorde jag det aldrig men numera oroar jag mig jättemycket och många gånger helt i onödan men man är som man är. Du kommer att vara i goda händer är jag helt säker på. Du hade tur den gången och det är bara att tacka och ta emot <3
Så vackert upplyst kyrkan var.

Önskar en fin lördag nu!

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

21 december 2022 09:46

Det tror jag också, det verkar ligga djupt inom en. Vet inte om det blir värre med åren, mer erfarenhet och sådant, betyder inte så mycket då oron sätter in.
Ofta blir det i onödan och det är ju bra att det som vi fasade för, inte hände.
Dom är mycket duktiga läkarna, så jag behöver inte känna så här.
Håller med dig, verkligen änglavakt hade jag.

Kyrkan lyser fint.
Tack och ha det fint du också.
Kram!

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

17 december 2022 13:07

Skönt att ha influensasprutan gjord.
Så vackert med den upplysta kyrkan. Rejält med snö ni fått.
Lycka till med pacemakeroperationen.
Trevlig adventshelg till er!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

21 december 2022 09:48

Det känns bra att vi har tagit den sprutan.
Nu blir det nästa i dag.
Kyrkan var så fin, denna morgon, ovanligt.
Vi fick snö och den höll flera dagar, men nu är nästan allt borta igen.
Tack så mycket.
Ha det fint Lena.

 
Augusta

Augusta

20 december 2022 14:40

Hej där hos er,
Vackra bilder, men ser verkligen kallt ut. Kyrkan är vacker. Har aldrig varit dit trots jag bor så nära Sundbyberg.
Förstår att du gruvar dig för operationen men allt kommer att gå bra. Jag dog också förra året pga Covids andnöd. Fast jag vaknade upp samtidigt som jag slutade andas. Tror så iallafall. Vaknade till att en tanke malde i mitt huvud, men har jag dött, är jag död. Jag blev också sparkad tillbaka. Jag brukar fundera på om min hjärna fick något men av händelsen. Tror det, jag är mycket mer modigare nu i allt :D
Ha en bra dag till er båda. Kram till er båda :D

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

21 december 2022 09:53

Hej Augusta!
Ett tag hade vi kallt. Jämföra 12 minus grader emot de 5 plus som var i morse, vädret ändrar sig snabbt.
Kyrkan här är vacker och jag har varit där många gånger. Men, det är ovanligt att se de upplyst så där tidigt på morgonen.
Tack så mycket för omtanken, visst ska det gå bra.
Jag kommer ihåg att du blev så dålig då du fick Covid 19. Måste ha varit fruktansvärt jobbigt för dig. Att inte må bra och känna som om det inte går att få luft, hemskt.
Märkligt att du har blivit modigare efter händelsen. Men, vi vet ju inte vad för påverkan olika saker har på vår hjärna.

Tack så mycket och vi önskar dig detsamma.
Kram!

 
Ditte

Ditte

20 december 2022 23:02

Vackra bilder! Och fint att Sundbybergs kyrka är vackert upplyst denna tidiga morgonstund.
Skönt att ni nu är vaccinerade. Jag är klar me både influensavaccin och dos nr för Covid och hoppas att det ska hjälpa till viss del.
Fint att du fått tid för operation , men förstår också att många tankar måste passera fram och åter i ditt huvud.
Många tankar och en stor kram

http://https://dittemitti.se

 
wiolettan

wiolettan

21 december 2022 09:59

Allt blir så upplyst och fint då snön ligger kvar. Ljusare blir det också.
Tack, det var snällt sagt.
Det är nog första gången som jag såg kyrkan så upplyst i ottan.
Ja, influensasprutan är tagen och i dag tar vi Covid vaccinet.
Jo, jag är ju lite harig, men det är en enkel operation.
Tack så mycket Ditte.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards