Direktlänk till inlägg 22 maj 2013

Nya intryck!

Av wiolettan - 22 maj 2013 11:34

  

Vilken resa, fantastiskt!


Vi har med en seniorgrupp från ordernssällskapet Par Bricole åkt på en bussutflykt som tog hela dagen igår.


Det var så mycket att se, så många nya intryck och så fina upplevelser. Är så tacksam att allt gick bra och att vi får vara friska.


Då vi kom in i bussen och hade satt oss ner blev vi välkomnade med en "godispåse", originellt. Liten flaska skumpa, jordnötter bl.a fick vi. Dumle kola, så goda dom är.


Första stoppet var vid Ulvhälls Herrgård där vi fick kaffe med en god smörgås till. Sedan vidare till Stora Sundby Slott, vackert beläget vid Hjälmaren, där vi fick en guidad visning av Margareta Klingspor. Mycket trevligt att se hur de hade det förr på dessa slott och hur de har det nu. Sex av barnen Klingspor bor i slottet, vi fick veta lite om hur de levde där. Även så fick vi höra om ägarna förr i tiden.


Sedan gick färden till Julita På värdshuset stod en lunch buffé uppdukad hos mästerkocken Tommy Myllymäke, som ni kanske har sett på TV. Tog sedan en vandring genom trädgården till Herrgården där vi också fick en guidad visning av hus och park.


Åkte därefter till Floda kyrka. Kyrkan har takmålningar som är så vackra och kyrkan är en av de mest originella kyrkorna i vårt land. Den har liknats vid en pittoresk katedral. Där fick vi också en guidad visning.


Vi var inte hemma förrän på kvällen, trötta men nöjda över en lyckad resa.


       


     


         

Lite av de bilder som jag tog under resan. Pettson och Findus var ju intressant också. Ni ser skylten som visar in till deras område. Tog också en bild där Pettson ligger och vilar på sin soffa. Klicka på bilderna om ni vill ha dom större.



Vi kommer att göra en Englandstripp, åker i morgon, tar ingen dator med. Vi har någon som vaktar dammråttorna så att de slipper känna sig ensamma.


Ha de bra, kära bloggvänner och hoppas att ni får varmt och soligt sommarväder och att vi får 15-20 grader och med uppehåll, inga regn eller åskskurar.



 
 
Marit

Marit

22 maj 2013 15:23

Åh, vilken härlig rundtur ni har gjort. Den måste ha varit intressant.
Ni kunde ju nästan ha kommit till oss när ni var i Julita ;)
Så kul att ni skall ut och resa!
Hoppas ni får det riktigt bra och skönt!
Sköt om er!
Kram ♥

http://mammayth48.wordpress.com

 
Znogge

Znogge

22 maj 2013 19:26

Önskar er båda två en riktigt härlig Englandsresa!

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
gun

gun

22 maj 2013 21:54

Vilken härlig tur ni har varit på.
Julita där bodde min ena förfäder.
Hoppas ni får en trevlig resa till England.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

22 maj 2013 22:01

Vår förening har en bussutflykt till hemligt mål på lördag och jag borde givetvis vara med där, men på fredag åker jag med äldste sonen och han sambo till Stockholm. De ska gå på Elitloppet på söndag och jag ska vara hos min syster några dagar.

Ha det riktigt trevligt i London!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Kikkan

Kikkan

23 maj 2013 00:58

Vilken härlig dagsutflykt Ni hade.. skönt att bli ompysslad och inte behöva tänka på annat än att infinna sig på de utsagda tiderna.... Hoppas nu verkligen att Ni får fint väder med lagom temperatur i England. Kramisar ♥♥♥

http://kickssons.bloggplatsen.se

 
Glamourwomen

Glamourwomen

23 maj 2013 08:29

Mums vilken härlig dag ni verkar ha haft. Och buffe av mästerkocken Tommy! Inte dåligt! Det måste ha varit jätte gott! Dumle gillar jagmdd, har svårt att äta dem bara då de fastnar i tänderna, passar mig för både kola och tuggummi.hoppas ni får en härlig dag. solen jobbar sig fram lite här... men inte riktigt..kram

http://nattstad.se.glamourwomen

 
Piedra

Piedra

23 maj 2013 19:52

En resa har du varit på och en ska du iväg på nu, vad härligt! Hälsa England från mig! Jag älskar det landet. Jag har ju inte kunnat följa bloggarna så jag vet inte om du skrivit om vart det är ni ska. Men annars får du berätta allting när du kommer hem igen. Varm kram! ♥♥♥

http://piedra.bloggplatsen.se

 
Annika

Annika

23 maj 2013 20:17

Vilken intressant och härlig dag ni hade. Jag älskar att besöka slott. Tror att jag en gång i mitt tidigare liv bodde på ett slott eller Herrgård, känns lite som hemma. Ha nu en fin avslutning på veckan.

http://www.badtant.bloggo.nu

 
Lena

Lena

27 maj 2013 23:20

Hi hi! presis ett sådant Gökur har jag ärvt efter min mormor & morfar, som var på bild 5 :))

Kram & må så gott i England!!

http://frallorna.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards