Direktlänk till inlägg 23 december 2022

En riktigt GOD JUL önskar jag Er alla.

Av wiolettan - 23 december 2022 08:40


Dan före doppareda´n är det idag och jag känner att julfriden har planterats i mitt inre. Är så glad och tacksam att vi får vara så pass friska som vi är och att vi än en gång får uppleva julens tid. Det är inte alla förunnat. Särskilt tacksam är jag över att vi båda tillsammans får fira jul, efter all turbulens som har varit. Mysingen är frisk efter att ha varit så nära att inte klara sig. Glädje och tacksamhet.



Fröjdas vart sinne julen är inne, Frälsaren kommen är.

Se huru ljusen brinna i husen, prisande vännen kär.

 

Natten förjagas, redan det dagas, sällhetens sol uppgår.

Herden för hjorden, mänska är vorden. Nu är det jubelår.

 

Gamla och unga, låt om oss sjunga. Ära ske Jehova.

Ljude de orden vitt över jorden.  Amen, halleluja.


En gammal psalm som skrevs redan 1881 av Nils Frykman.




Nedanstående rader har min systerdotter hittat efter det att min äldsta syster avled. Det är några rader som jag försökte skriva på rim då jag var i  början av tonåren. Vi ungdomar hade en tidning som vi gav ut och i den hade jag bland annat skrivit följande. Jag bodde då i Ångermanland där det alltid var snö till jul.



Nu julens tid snart inne är, det märker en och var

för dagarna blir kortare och himlen sällan klar.

Snön har lagt sitt täcke på både skog och mark,

det gör att vår längtan sig växer mera stark.


Då gäller det att skynda och göra allting klart,

det ena med det andra i en väldig fart.

Man städar, putsar, fejar tills allt blir fint och rent,

det blir ej mycket tid till vila och ofta ganska sent.


Med bakning, fisk och skinka man ordnar ganska lätt,

men värre blir att söka en julgran fin och nätt,

som duger till att ställas här i vårt lilla hus

och prydas av girlander, glitter och juleljus.


Sen blir det juleklappar och många små bestyr,

som måste ordnas innan den stora dagen gryr.

Men då man glömmer mödan och alla små besvär.

För tänk ändå att julen, nu äntligen är här.


Det haltar en hel del, men andemeningen kom fram. Jag var ju inte så gammal då jag skrev detta.


Vill önska er alla mina läsare och bloggvänner en riktigt GOD JUL.



 


 


 




 
 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

23 december 2022 10:06

Så fint juligt ni har det! Med åren blir det ju även tråkiga förändringar, man får vara glad för allt det man har, är glad över vår stora familj och att barnen och barnbarn bor i närheten, kan träffas även vardagar. Önskar att barnbarnen sjunger något. Önskar fina juldagar! 🎄⭐️

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

23 december 2022 10:50

Tack Hannele. Så rätt du har det, det kan komma många förändringar och vi får vara glada så länge vi får må bra.
Förstår att du känner dig tacksam över din familj och att bo nära och kunna träffas, inte bara till jul, är en förmån.
Trevlig helg!

 
Znogge

Znogge

23 december 2022 10:31

Så fint du skrev redan som barn och nog går andemeningen fram <3 Julfint har ni hemma hos er och visst är det en förmån att få fira med nära och kära. Inget är självklart och man blir lätt ödmjuk och tacksam då.

Önskar dig och Mysingen en fin julhelg!

Varma kramar

Znogge

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

23 december 2022 10:53

Tack Znogge. Tydligen försökte jag redan då att skriva på rim. Detta är något som jag inte alls kommer ihåg så det var roligt att få dikten.
Ja, det ska vi vara glada över och ta till vara så länge som vi kan. Det har vi blivit påminda om.
Tack så mycket och vi önskar er detsamma.
Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena" title="http://blogspot.com]Anna-Lena" target="_blank">blogspot.com]Anna-Lena

23 december 2022 12:15

Jättefin vers! Du är din kommuns egen poet. Värdefullt att få vara frisk och kunna fira jul ännu en gång. God Jul! Kram

http://femfemman. blogspot.com

wiolettan

23 december 2022 17:01

Tack Anna-Lena!
Ha, du är rolig du. Men det är ju ni som har en riktig kändispoet i er kommun.
Ja, det är verkligen något att vara tacksam över.
God Jul och kram till dig.

 
Augusta

Augusta

23 december 2022 12:43

God Jul och Gott Nytt År tillbaka till er båda.
Så fina bilder från ert hems julfirande. Ett tips, vill ni se en stor variant av er julkrubba så finns den utanför Spångas församlingslokal i Spånga Centrum. Kanske ett utflyktsmål för er under julen :D
Vi får hoppas på ett bra 2023 för oss alla.
Ha en fin tid och kram till er båda.

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

23 december 2022 17:05

Tack Augusta!
Vi försöker göra lite jul och har en del gamla saker också. Vi är ju till åldern båda två så 1970-tals julsaker finns det gott om.
Säger du det, så intressant med "vår" julkrubba i Spånga. Få se om vi kan åka dit någon dag, kanske blir svårt. Men tack för tipset.
Ja, det hoppas vi verkligen, ett fint 2023.
Tack snälla och vi önskar dig detsamma.
Kram!

 
Ingrid

Ingrid

23 december 2022 14:50

Så fint du har julpyntet.
Ha en riktigt God Jul!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

23 december 2022 17:08

Tack Ingrid!
Hoppas och önskar att du också får en God Jul.
Kram!

 
Gunnel

Gunnel

23 december 2022 15:17

Så julfint ni har dte och vilken fin text du skrivit. jag önskar er båda en riktigt God Jul. Kram

http://https://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

23 december 2022 17:10

Tack så mycket Gunnel. Det är trevligt med lite julsaker denna tid.
Det var roligt att få läsa den texten. Kommer inte ihåg att jag har skrivit den.
Tack och vi önskar dig detsamma.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

23 december 2022 23:16

Så fint du gjort hemma. Och texten du skrev en gång tycker jag om-
Önskar nu dig och Mysingen en riktigt God Jul.
Var rädda om er.
Varm kram!

http://https://dittemitti.se

 
wiolettan

wiolettan

24 december 2022 09:05

Det är roligt att göra det lite julfint, det känns bra och härligt i den mån man orkar.
Tack Ditte för de snälla orden.
Tack och vi önskar dig och din make detsamma.
Sköt om dig.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

27 december 2022 19:45

Hej och god fortsättning, hoppas att ni fick en fridfull jul. Så fina rader du skrev, jag sparar dem. Kram Lena

http://Degislivet.bloggplatsen.se

wiolettan

31 december 2022 09:58

Hej Lena!
Tack och detsamma önskar vi dig med familj.
Jag var ju så ung men verkar vara lika barnslig nu som då.
Kram!

 
Augusta

Augusta

30 december 2022 16:53

Ville titta in och önska er ett Gott Nytt År och ett trevligt år 2023.

Såg din kommentar ovan, inte svårt för er att åka till Spånga. Ni tar någon av de två bussarna som går till Hallonbergen från Sundbyberg. Den ena bussen är 504. Bussen från Karolinska kör efter huvudgatan ovanför Järnvägsgatan. Väl i Hallonbergen tar ni buss 118 mot Vällingby. Då ni kommer fram till Spånga pendeltågsstation så sitter ni lugnt kvar. Ni stiger av vid nästa hållplats, Värsta Allé. Framanför er på höger sida, julkrubban och församlingshemmet.
Ha det bra, Kram

http://nouw.com/gulahuset

 
wiolettan

wiolettan

31 december 2022 10:02

Vi önskar dig detsamma. Att du får ett fint och Gott Nytt År.

Nej, det är inte svårt att ta sig dit, bara latheten inte sätter in. Vi kan ju också ta bilen, kanske lättare för mig än att kliva av och på bussar, det är inte alltid så lätt.
Tack för att du beskrev resvägen så fint.
Jag har fått bilder därifrån med julkrubban av en väninna som åkte förbi där på julaftonen.
Tack detsamma.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards