Direktlänk till inlägg 15 januari 2018

Tulpanens dag...

Av wiolettan - 15 januari 2018 08:38


...är det denna dag.

Det gläder mig att den fina lökväxten tulpanen har fått en dag. Jag tycker om tulpaner. De är så fina och enkla på något sätt, oberoende av vilken färg de har. För det finns en mängd olika färger på tulpaner. Flerfärgade är ju lite i en klass för sig.


Holland är känd för sina tulpaner, dit de kom på 1500-talet, ursprungligen ifrån Iran och från Turkiet till Holland. Jag och mysingen tog en bussresa en vår till Holland och Amsterdam. Det fanns många tulpaner där. Redan på 1000-talet odlades den, har jag läst mig till.


På 1630 talet blev det en enorm efterfrågan på dessa blommor och lökarna steg så mycket i värde att de kunde kosta lika mycket som ett hus, ett fint hus.



 



 



 

Då jag ser dessa blombuketter så önskar jag att mysingen skulle köpa mig några tulpaner. Jo, visst, jag kan göra det själv också. Undrar om de finns ute i affärerna nu, eller om de kommer först senare i vår.


 

Vår på Tulegatan.



 
 
Znogge

Znogge

15 januari 2018 13:00

Tulpaner hör verkligen våren till och är vackra blommor. Tyvärr har jag dock missat dagen och har alltså ingen bukett...

Kram och ha en härlig måndag!

http://znogge.wordpress.com

 
Ditte

Ditte

15 januari 2018 16:37

Så vackra tulpaner! Jättefina bilder! Och jag har missat tulpanens dag, men tor nog jag åfr ge mig ut i blåsten och köpa en bukett.
Tack för fin info om tulpanen. Lite visst jag men det mesta var nytt för mig. Jätteroligt att få läsa och veta mer.
Kanske kommer mysingen med en bukett. Hoppas!
Skickar dig en varm kram och många tankar.

http://dittemitti.se

 
geddfish

geddfish

15 januari 2018 16:53

Jag älskar vårens tulpaner! SÅ fräscht! Jo, jag vet att det är tulpanens dag idag och jag har faktiskt tulpaner hemma och det i dina färger, Wiolettan!
Ha en glad måndag med tulpaner och kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Ingen bild

Ruth i Virginia

15 januari 2018 19:15

Massor av tulpaner i matvaruaffären, men jag
köpte skära nejlikor. Står sej mycket längre
och är billigare. Snåljåp jag! Tulpaner
kommer längre fram.

 
Preciosa

Preciosa

15 januari 2018 20:15

Hej Wiolettan!
Sååå fint med tulpaner!! Visste inte att det fanns en sån dag...
Är allergisk mot doftande blommor men ute är det så fint!
Få se om vi får oväder här i morgon? Skönt att slippa gå ut eller få dåligt samvete :-)
Kramar P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
Augusta

Augusta

15 januari 2018 22:25

Vilka fina tulpanbilder du visar. Oj, det var dyra lökar förr. 🙂
Fina blommor vill man alltid få 🙂
Kram

http://nouw.com/gulahuset

 
Ingrid

Ingrid

16 januari 2018 14:50

Tulpaner är jättefint och en bukett den här årstiden kan jag aldrig motstå. Sen fram på våren räcker det bra med dem ute i rabatterna. De klipper jag aldrig av och tar in.
Ha det så gott!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Kicki

Kicki

17 januari 2018 07:19

Så fina, älskar o kså tulpaner, speciellt dom första, ger hopp om våren.
Fick en bukett i söndags dags då jag hade middag här hemma av pappa och hans sambo.
Kramar

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Gunnel

Gunnel

17 januari 2018 08:44

Tulpaner ger hopp om vår. Det är bland de vackraste blommor som finns. Just för att de finns i så många färger så passar de alltid in. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

 
http://www.customwriting4me.org/

http://www.customwriting4me.org/

9 februari 2018 07:56

The great publication! I think so! I am so happy to find the new content.

http://customwriting4me.org

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards