Direktlänk till inlägg 12 januari 2023

Marsipan.

Av wiolettan - 12 januari 2023 10:49


I dag är det marsipanens dag.


Det finns många som tycker om marsipan. Det kan vara i godis eller tårtor.  Jag kan äta det, men det är inte något som jag ”måste” ha, eller jag menar, kan bli sugen på som på till exempel choklad. Det blir en helt annan sak.  Marsipan är i min smak så söt.


Eftersom jag tycker att det är så sött, så kollade jag på nätet hur man gjorde egen marsipan. Det stod: 200 g sötmandel, 1 äggvita, 1,5 msk vatten, 2,5 dl socker och 3,5 dl florsocker. Otroligt mycket socker, förstår att det smakar sött.


Det gjordes marsipan redan under antiken, fast då använde man honung istället för socker. Marsipan av modern typ är känd från 900-talet och då från Persien. I Sverige kom den först på 1520-talet. Biskop Brask skrev om marsipan i en bok den tiden. Då såldes marsipan mest på apotek och ansågs vara bra mot impotens och förstoppning.


Biskop Brask, ni vet han som sa: ”Härtill är jag nödd och tvungen”. Det var när Sten Sture drev igenom att ärkebiskopen skulle avsättas som Brask satte en ”brasklapp” som han fäste vid sitt sigill.


En fransk astrolog lär ha sagt om marsipan: ”Det kan användas som medicin men är mycket gott att äta när som helst”.


Marsipankonfekt av finare sort, började under 1800-talet spridas från tyska Lübeck, ja även från Odense i Danmark.


Då Mysingen och jag, år 2010, var på en bussresa till just Lübeck var vi och besökte en marsipanbutik, som en familj som hette Niederegger grundlade redan 1806. Jag vill lova att det var en upplevelse. En mängd fina konstverk gjorda av marsipan. Det var från kända byggnader till välkända personer.


 


Jag köpte med mig två marsipansaker därifrån som jag fortfarande har kvar. Katter, det gick ju inte för mig att äta upp marsipankatter, så jag ställde in dom bland mina andra katter som jag har. De står i mittersta raden, i mitten, fortfarande i sitt plastomhölje. I vanliga fall står de längre bak i hyllan.




 


Det var en härlig resa vi gjorde. Vi fick se så många vackra vyer. Både i Tyskland och Österike.



 

På samma resa besökte vi även Mainau, en ö i Bodensjön och fick se en enorm blomsterprakt. Det glömmer jag inte.



Resans egentliga mål var passionsspelen i Oberammergau, som uppförs vart 10:e år, sedan 1600-talet.



 

Här är vi på väg att sätta oss vid utomhus scenen.

Kanske jag skulle skriva resereportage om några av de resor som vi har gjort.


Sigmund Graff har sagt:


Det bästa med en resa upplever

man därhemma,

dels före, dels efter.




 
 
znogge

znogge

12 januari 2023 14:29

Vilken härliga minnen från er rundresa i Tyskland och Österrike. Att det är marsipanens dag i dag har jag helt missat. Själv är jag väldigt förtjust i marsipan och i kombination med mörk choklad är det en stor favorit. När vi har varit i Lübeck har det alltid blivit ett besök i den butiken. Deras marsipante är otroligt gott tycker i alla fall jag.

Kram och god torsdag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

12 januari 2023 17:20

Det var en mycket intressant och givande resa för vi fick se och uppleva så mycket. Vackert vart det också.
Det finns många som älskar marsipan, men jag tar hellre en bit mörk choklad.
Aha, då vet du precis var vi var någonstans. Visst var det en härlig butik?
Tack. Önskar dig detsamma.
Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena" title="http://blogspot.com]Anna-Lena" target="_blank">blogspot.com]Anna-Lena

12 januari 2023 15:31

Fina minnen av en härlig resa.
Tycker att marsipan kan vara lite olika söt. Ibland är den alldeles på tok för söt, medan jag tycker att exempelvis Berghs marsipan är mycket mandelsmak i. Och då är det gott. Sen är det skillnad på marsipan ich mandelmassa också. Kan det vara så att mandelmassa är mindre söt?
Visst är det så med resor... man upplever dem tre gånger.
Kram!

http://femfemman. blogspot.com

wiolettan

12 januari 2023 17:22

Det är så trevligt att minnas tillbaka och det ena föder det andra så blir det en salig blandning på inlägget.
Joo, det tror jag också. Att mandelmassa är mindre söt. Så känns det i alla fall. I semlor är mandelmassan så god.

Man planerar, upplever och tänker tillbaka, så är det med resor.
Kram!

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

12 januari 2023 17:14

gillar marsipan, blev inte så mycket denna jul, men påsk snart!

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

12 januari 2023 17:30

Du får ta igen det till påskhelgen.

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

12 januari 2023 17:16

Fantastisk resa ni gjorde!

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

12 januari 2023 17:32

Det var en upplevelse utöver det vanliga, som vi inte vill vara utan.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

12 januari 2023 21:43

Jag har också varit på en resa där vi var i Lübeck och besökte en marzipanbutik, men jag är osäker på om det var samma som ni var i.
Men även vi mellanlandade på Lennart Bernadottes Mainau.
Vilken fantastiskt fin bild på dig, en blomma bland alla blomster.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

13 januari 2023 09:42

Det finns säkert många sådana butiker i Lübeck och jag kommer inte ihåg vilken gata den låg på.
Mainau, jag älskade att gå där och kolla in alla växter. Vi åkte i juli månad och det blommade för fullt.
Roligt att du också har varit där.
Tack snälla Ingrid, det var vänligt sagt.
Kram!

 
Anki

Anki

13 januari 2023 08:18

Så fina bilder och trevliga minnen från er resa! Jag och Lasse har varit på bl.a julmarknad i Lübeck och då besökte vi också Marsipanbutiken - verkligen en upplevelse.
Ha nu en fin fredag och en trevlig helg!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

13 januari 2023 09:45

Det är trevligt att minnas tillbaka på resor och det gör man mycket genom att titta på foton, då dyker det ofta upp sådant som man har glömt.
Roligt att du också har varit där, då vet du så mycket fint de hade. Jag har inte en endaste bild inne ifrån affären. Märkligt!
Tack Anki och jag hoppas att du också kan få en finfin helg.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

13 januari 2023 11:54

Jag är inte heller så förtjust i marsipan för den är så söt. Fast hos Bread & Sweets By Jennie i Västerås så har dom en marsipan på prinsessbakelserna som inte är så söt och supergod.

Härligt att få lite historia över marsipanen. Vilken häftig resa ni båda varit på och även set skulpturer i marsipan

Vilken blomsterprakt och du ser så fin ut där du står på sidan om

Det måste ha varit en upplevelse att se det spelet. Jag tycker verkligen du skall skriva resereportage när du upplevt så många resor. Det skulle vara intressant att läsa om

Ha nu en skön fredag och helg
Varm kram!

http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

13 januari 2023 16:28

Marsipan är kanske som med annat i kakväg och godis, man kan ha mer eller mindre socker i, får ta lite bara.
Det var så mycket på denna resa som vi fick uppleva och då jag tittade på bilderna som kommer ju en del minnen upp, annat har jag glömt, men trevligt var det.
Mainau tyckte jag mycket om, det var så mycket med blomster, överallt, en hel del promenerande för att försöka se allt, men skoj.
Tack Malin, det var snällt sagt.
Spelet var fantastisk, går inte att beskriva.
Kanske skriver jag något om en del resor, om det nu kan finnas intresse. Eller kanske bara för min egen skull för att minnas tillbaka.
Tack detsamma. Trevlig helg.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Tove

14 januari 2023 10:29

Kommentera krånglar men jag försöker igen ...
Du klär i hatt! Jag läser gärna mer om dina resor och minnen, minnen att få fram och få lite gott av, så tänker jag om mitt minnesliv :-)
Ingen aning om marsipandagen, men odensemarsipan känner jag till, via odensedansken som jag levde med ett tag. Jag har ätit några grisar - men som du skriver katter äter en inte. Vilken fin samling marsipanskonst på hyllan där!
wioleths "lilla röda" som avslutning gillar jag :-9
Önskar dig och Mysingen fortsatt trevlig helg.
Varm kram

wiolettan

14 januari 2023 14:53

Jag brukar inte ha hatt, men om solen steker mycket så är det ett bra skydd för huvudet och där på Mainau var det hett.
Tack Tove.
Jobbigt då det krånglar med att kommentera. Fint att du inte tröttnar.
Vi har ju rest en del och det kanske kan bli roligt att minnas tillbaka i och med bilderna som jag har.
Precis, marsipankatter, det känns inte bra.
Jag har en hel del katter, flera hundra, som jag har fått eller köpt under åren. Fick till och med en katt denna jul också av en bekant som kom och hälsade på.
"Min lilla röda", bra namn.
Tack detsamma, önskar vi dig.
Kram!

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

14 januari 2023 14:44

Jag tycker marzipan är jättegott. Åt lite igår av en så god marzipan jag köpt från ett konditori i Göteborg, en fröjd.
Jag har varit och besökt Niederegger i Lubeck många gånger som reseledare och visst kom det dem lite hem också. Dessutom är deras konditori på andra våningen helt fantastiskt, massor av olika bakelser.
Fin bild av dig på Mainau, som jag också besökt många gånger som reseledare. Vackert där.
Fortsatt trevlig lördag!

http://lenaiwales.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

14 januari 2023 14:58

Då fick du äta marsipan på rätt dag också, trevligt. Jo, det kan vara gott, i liten mängd, om det inte är för sött.
Jag förstår att du har besökt detta ställe flera gånger, det är ju ett eftertraktansvärt resmål för många bussresor.
Håller med dig, det finns en hel del att välja på.
Aha, du har varit där också och jobbat, jo, det är ju en otrolig blomsterplats, en fin plats.
Tack snälla Lena.
Ha det fint själv.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

15 januari 2023 22:54

Marsipan i mindre mängd tycker jag kan passa då och då. Vet att min dotter ibland gör egen som hon har till lock till tårtor men då gör hon den betydligt mindre söt.Vet att hon använder honung när hon gör den. Roligt att du berättar mer om marsipanen för här kände jag inte till så mycket.
Vilka fina minnen du har från resan och just dessa minnen är det gott att plocka fram.
Bilden på dig här i hatt här på Mainau är jättefin.
Jag har varit i Lübeck och sett marsipantillverkning och provsmakat. Bara lite, dock.
Önskar att du har det bra.
Många tankar och en varm kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

16 januari 2023 21:11

Ja, just det, din dotter är duktig på att baka tårtor. Jag har genom din blogg fått se många av hennes fina tårtor.
Hon kan det där med att använda honung istället för socker, bra.
Det var mycket trevligt att åka på denna resa, fast intensiv, nu skulle jag inte orka, men då gick det bra.
Tack Ditte. Jag köpte den där hatten i Brasilen på grund av att det var så varmt där och i Mainau var det otroligt varmt så hatten kom väl till pass.
Jag äter gärna marsipan, men som du bara lite, det är så sött.
Tack så mycket och jag önskar dig detsamma.
Kram!

 
Augusta

Augusta

16 januari 2023 12:42

Oj, mycket socker i marsipan. Fast jag gillar marsipan på tårtor. Mums. Men att köpa tårtor är inte vanligt i min krets. Sedan juni-22, äter jag inte godis i någon form, choklad eller gräddglass. Jag har haft en meniskskada i höger knä och gjort operation. Efter några år kom meniskskadan tillbaka, trodde jag :D Visar sig, inflammation från socker. Smärtan är borta då jag slutat med det mesta av socker. Fikabröd i måttlig mängd äter jag fortfarande. Så socker är verkligen inte bra exakt som du skriver.
Så vackra bilder från din resa. Ja men visst, skriv ner dina reseminnen, den där resa vill jag också resa,
Wow, så många katter du har, bara i porslin förstås, inga levande. Ja tycker också om katter men hundar ännu mer.
Kram till er båda och ha en riktigt trevlig dag.

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

16 januari 2023 21:17

Enligt detta recept som jag fann, så var det otroligt mycket med socker. Finns säkert andra recept.
Bra beslut kan jag tycka, att inte äta socker, men jag tror inte att jag skulle klara det, men det vore inte fel alls. Inga fördelar mer än att det är så gott, helst choklad.
Visste inte att det kunde bli inflammation från socker. Men i ditt fall så förstår jag helt och fullt att du slutade.
Annars äter vi inte mycket med socker, men just fikabröd och choklad. Måste skärpa mig.
Tack Augusta.
Ja, vem vet, rätt som det är så får jag lust och inspiration.
Jag har ett helt skåp fullt, flera hundra stycken, har inte räknat dom på länge.
Det är fina djur, både hundar och katter.
Tack och detsamma önskar vi dig.
Kram!

 
mike

mike

13 juni 2023 10:44

Jag älskar marsipan så mycket, det ska jag testa på min nästa familjefest

http://retrobowlgo.com

 
wiolettan

wiolettan

13 juni 2023 17:34

Håller med dig, verkligen gott men kanske inte så nyttigt för mig, som borde spara in på sockret.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
mira

mira

17 oktober 2023 04:08

Du har gjort ett jättebra jobb. Jag kommer definitivt att gräva det och personligen rekommendera till mina vänner. Jag är övertygad om att du kommer att dra nytta av den här webbplatsen.

http://dino-game.org

 
SteveNewsam

SteveNewsam

Fredag 9 feb 07:48

Great balance of facts and personal insights. It made the content relatable.
https://ricepuritytest2024.com/

http://https://ricepuritytest2024.com

 
sydney food truck

sydney food truck

Torsdag 11 april 12:00

älskar den här kvinnan..

http://shortysfoodtruck.com.au

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards