Direktlänk till inlägg 28 maj 2018

Öar i insjöar.

Av wiolettan - 28 maj 2018 07:32


Färden fortsatte!!!

Åh, vilken färd det blev. Så mycket som vi fick se och uppleva i vårt vackra land,


Musön. Har ni hört talas om den? Det hade inte jag förrän jag var där.  Kan tala om att vi under vår resa genom södra Sverige besökte 4 st, för mig, obekanta öar i insjöar. Slottsön, Musön, Hissön och Ivön. Det är något visst med öar, domkyrkor och världsarv. Vi försöker att besöka så många som möjligt av dessa.


   

I Helgasjön strax norr om Hissön i Växjö kommun finns en liten ö som idag heter Musön. På 1700-talet står ön benämnd som ”Måssö ön”. Dåtidens stavning av mosse.


 

Det var lite besvärligt att ta sig dit, över stock och sten.


   

Det var lite längre att gå än vad vi trodde, men vi kämpade på.


 

Mysingen var mycket spänd på att få åka den handdragna tvåmansfärjan från Hissön till Musön,  han skulle ju för första gången i sitt liv, själv dra en färja för hand, men se det fick han inte.



   

Beroende på att det numera är en vinglig flottbro över.

Mysingen och jag hade all möda i världen att gå på denna ranka anordning, men skam den som ger sig.  Sträckan var ju inte så lång men det blåste och vinglade betänkligt.



   

Färjan är ett minne blott. Endast draganordningen fanns kvar.



   


Ikea i Älmhult har jag inte besökt förut men på den här resan fick jag tillfälle till det. Det enda vi köpte där var dagens lunch. På Ikea museet strax bredvid inhandlades bara ett paket servetter för 10:-  Nej, nu ljuger jag. ”Kamprads lilla gulblå” fick också följa med hem.


Det var lite ovanligt att se möbler hängande i taket upp och ner. Som i bilden ovan.



   

Här var det stolar för alla storlekar.


Museet som låg i deras gamla lokaler tyckte jag var intressant. Att se  allt som Ingvar Kamprad byggt upp, hur det hela startades och möbler och prylar ifrån den tiden var spännande. Vi  i vår ålder kände igen en hel del ifrån längre tillbaka i tiden. Närmare bestämt 1960-talet.


 

Här var det en lina i taket där den ena efter den andra prylen åkte runt, runt. Jag fångade ett hjärta.


Färden gick vidare via Lönsboda till Barum och vägfärjan till Ivön.


   


Som synes, vi fick ringa för att en färja skulle komma och hämta oss.



 

Ock, den kom.


 


Så vi kunde åka över.



 

På Ivön gick vi och tittade på Biskopskällaren. Tänk att det finns så mycket i vårt land som jag inte känner till. En brant trappa ledde ner. Inget räcke och ojämt underlag så mysingen vandrade ner själv. Jag skulle troligtvis haft svårt att komma upp. Skäms för att behöva säga det, men det är bara att acceptera livet som det är och ha desto trevligare och roligare på de saker och platser som jag kan se och besöka.


Biskopskällan ingick tidigare i en större byggnad, Ivöhus. Troligtvis uppfördes det i början av 1220-talet av ärkebiskopen av Lund, Anders Sunesen. Åhus en stad på tillväxt, låg nära till, 18 km sydost om Ivön och Skräbeån, som förband Ivesjön med Östersjön, så den låg bra till för förbindelsen med omvärlden.





   

 Det syns  på väggar och tak att det är en mycket gammal byggnad. Titta bara på "fönstret" i muren. Tjocka väggar.




 

Vid trappan upp hade spindlar vävt sina fina nät.


 

Sveriges lägsta punkt besökte vi också. Det var också en bit att gå i i skogen. Jag tycker om skogspromenader, men det var lite väl varmt. Som tur var så fanns det skugga ifrån träden ibland och där kunde jag stanna och pusta ut, hämta nya krafter och fortsätta.


 

Det tog ett tag men fram kom vi. Det korrugerade plåttaket visar havsytan.


 

Nu har jag alltså varit på lägsta punkten i Sverige och har den högsta kvar att besöka. Kebenekaise. Misstänker att det inte blir av.


 

Lägre kan jag inte komma i detta inlägg. Eller längre.


Fortsättning följer...

 
 
Ingrid

Ingrid

28 maj 2018 15:38

Vilka strapaster ni varit ute för. Att ni vågade gå på den där vingliga bron!
Så fina bilder du delar med dig av. Tack för det!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Znogge

Znogge

28 maj 2018 15:59

Så mycket trevligt och intressant ni har sett och visst är det något speciellt med öar. Bra att du fokuserade på det som du klarade och inte tvärtom för ingen kan allt. Jag är inte helt säker på att jag hade vågat mig på den där bron...

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
Anneli

Anneli

28 maj 2018 21:08

Kul för er att vara ute på en resa. Roligt att se var ni har varit.
Nu ska jag strax lägga mig, ska upp tidigt i morgon o ta emot min ena hund.. Dröm Sött. kramar ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

28 maj 2018 22:17

Vilka roliga och vackra äventyr ni är ute på. DEssa öar kände jag inte alls till tidigare. Jätteroligt att få komma med hit och att få veta mer om dem. Synd att Mysingen inte fick dra förjan från Hissön till Munsön, men tiderna förändras.Och ni kom ju över.
Älmhult har jag passserta men IKEA museet har jag helt då missat.
Ivö verkar spönnande och väldigt intressant. Också helt nytt för mig.
Uppe på Kebnekajse har jag varit två gpnger, en gång vintertid och en gång sommartid men Sveriges lägsta punkt har jag kvar att besöka.
Så mycket trevligt ni sett och uppevt i vårt vackra land och jag är tacksam över att få följa med.
Härliga bilder!
Stort tack och jag ser fram emot nästa etapp.
Stor kram!

http://dittemitti.se

 
geddfish

geddfish

28 maj 2018 23:26

Underbart! Vilken upplevelseresa!
Sverige har verkligen mycket att erbjuda. Finns mycket att utforska. Tack för alla tips.
Stor och varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Emma Engström

Emma Engström

29 maj 2018 15:57

Tycker det är så mysigt att ta skogspromenader! :D

http://nouw.com/emmaengstroms

 
Kicki

Kicki

29 maj 2018 20:11

Vilken härlig utflykt, älskar sådana resor. Bron var riktigt charmig.
Härliga bilder.
Kram till er och ha det fortsatt bra

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
geddfish

geddfish

29 maj 2018 20:33

Kom på att jag inte besvarade din fråga hos mig. Du undrade över "kyrkan" på torget i Lidköping. Det är det gamla rådhuset. Från början var det Magnus Gabriel de la Gardies jaktslott på Kållandsö, men flyttades. Sedan brann det i övervåningen 1960 men är uppbyggt igen. Väldigt vackert!
Kram

http://gerd-geddfish.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards