Direktlänk till inlägg 10 februari 2019

Morgonpromenad, nästan som förr.

Av wiolettan - 10 februari 2019 09:00


I tidiga ottan gick mysingen och jag en runda på en timme, till Lötsjön. Vi har inte varit där på många, många månader men i morse var det dags, tyckte vi. Kroppen fick hänga med. Visserligen sägs det att vi ska lyssna till kroppen, men det brydde vi oss inte om i morse. Vi bara vandrade iväg.  Det var mulet och plus 2 grader.


Om vi ångrar oss? Nja, det var jobbigt på hemvägen eftersom det är uppförsbacke, men det gick.


Det är roligt att få se lite annat och behövligt, kan jag tycka.  Det som förvånade mig var att jag inte såg några sjöfåglar som annars brukar finnas vid sjön. Kanske var de på andra sidan där det brukar delas ut mat till dom på vinterhalvåret.



 

Isen låg, inte spegelblank, men däremot smutsig, på en del ställen.



 

Kommunens uppsatta lysande rådjur fínns tända ännu. De är vackra. Nu tog jag bilden tvärs över Lötsjön, men förhoppningsvis kan vi gå runt på andra sidan en annan dag och få en bättre bild.




 

Skor i en skokartong såg vi också i morse. Hur kan det komma sig? Möjligen har någon köpt ett par nya skor, tröttnat på att bära de gamla och lagt ifrån sig dom. Men, det är klart, det var ju långt till en skoaffär ifrån platsen där vi såg skorna, så är det möjligt? Ja, kanske.


Som sagt, det var roligt att kunna gå en runda, komma ut och få luft och rörelse i benen. Ibland kan jag längta tillbaka, till förr i tiden. Då gick vi två sjöar runt, dryga halvmilen var och varannan morgon.


Bara längtan räcker inte

för att du ska nå Ditt mål.

Du måste gå själv.






 
 
wiper

wiper

10 februari 2019 09:45

Vad härligt att gå ut tidigt på morgonen. Det är så tyst och skönt då och allt börjar vakna till liv. Vad mysigt att dom har kvar såna ljuspunkter från i julas. Här är inte heller allt julpynt borta från gator och torg

Ja du man kan hitta vadsomhelst i utomhusmiljön nu. Bra liten dikt på slutet

Ha en skön söndag
kram
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

10 februari 2019 10:00

Jag tycker om tidiga mornar, lugnt och tyst och inga bilar.
Ja, visst är det trevligt, de lyser upp, rådjuren, där de står. Vi har en del kvar i centrumet här också, på gatorna, vackert, för än är det ju mörkt på kvällar och tidiga mornar.
Trevlig söndag Malin och kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Anki

Anki

10 februari 2019 10:48

Tidiga morgnar är dygnets bästa tid! Så härligt att ni kom ut på en promenad!
Ser ut som en fin plats att promenera på.
Konstigt med skorna ...
Sanna ord på slutet!
Ha en fin söndag!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

10 februari 2019 11:55

Håller med, jag är en typisk morgonmänniska och älskar tidiga mornar och är jättetrött på kvällarna.
På sommaren är det helt underbart vid denna sjö.
Ja, märkligt med skorna, undrar så vad som hade hänt?
Trevlig söndag och kram till dig Anki.

 
Gunnel

Gunnel

10 februari 2019 10:53

Vilken härlig promenad ni kom ut på. Man får se mycket konstigt som folk slängt ifrån sig. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.comp

 
wiolettan

wiolettan

10 februari 2019 11:57

Jätteskönt att kunna komma ut och gå, är så tacksam för det.
Folk slänger en hel del, men då de ställer en skokartong så prydligt med locket uppe och en liten bok i var det också, så funderar jag.
Kram till dig Gunnel.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Znogge

Znogge

10 februari 2019 12:54

Så härligt att ni kom ut på er morgonrunda. Visst ser man lite konstiga saker som ratats men ibland försvinner de. Kanske någon som tog hand om dem?

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

10 februari 2019 14:32

Det är så skönt att kunna komma ut.
Det har du rätt i, ibland försvinner sakerna och någon behövande kanske har tagit hand om dom. Dom där skorna verkade inte nötta eller för gamla på något sätt. Kram!

 
Ingen bild

Ruth i Virginia

10 februari 2019 13:52

8 minusgrader här i Washingtons förort.
Men solen skiner, och det finns ingen snö kvar.
För kallt för den här tanten att ge sej ut.

Svenskar måste vara det mest promenerande folket i hela världen;
varän dom är, så promenerar dom. Bra gjort!!! :)

wiolettan

10 februari 2019 14:38

8 minus, då kan det bita i kinderna. Fast om solen skiner och man inte är i skuggan så känns det kanske inte så kallt.
Du verkar inte vara någon "tant", inte i den bemärkelsen som jag tänker betyder tant. Men det kan vara för kyligt för vilken som helst om det är minus 8 grader.
Jo, promenerar det gör vi, i alla fall jag, har gått mycket sedan jag blev pensionär och slutade att arbeta. Däremot har jag aldrig varit på ett gym.

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

10 februari 2019 13:56

sjöfåglar har nog svårt att hitta något att äta.

http://hannelesbibliotek.blogspot.se

 
wiolettan

wiolettan

10 februari 2019 14:40

Aha, kanske det är så, de har ingen mat denna årstid. Hoppas att jag kan gå runt till andra sidan sjön någon dag och kolla om det finns fåglar där.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
gun

gun

10 februari 2019 17:50

Härligt med en så tidig morgon promenad. Mycket som man er på promenaderna och ibland undrar man....
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

10 februari 2019 17:54

>Ja, skönt med den klara och rena luften på morgonen, utan bilavgaser. Fantasin får arbeta på högtryck ibland, då vi ser det som inte borde finnas, just där de finns då.
Kram till dig, Gun.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

10 februari 2019 19:29

Visst är det härligt när man får komma ut en vända. Jag är väldigt tacksam så länge jag kan göra det.
Ha en fin söndagskväll!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

12 februari 2019 09:57

Ju äldre jag blir desto mer känner jag tacksamhet att jag kan komma ut, vissa dagar. Det är så lätt att ta det för givet. Kram Ingrid.

 
Primrose

Primrose

10 februari 2019 20:41

Väldigt bra citat ,-)
Kul att du orkade gå en timme ,-)
Gillar den sjön eftersom de matar fåglarna, det är kanon!
Här är det bra men himla mycket att göra...känns inte som man räcker till på långa vägar, det tar energi att känna så.
Ha det jättefint
STOR KRAM ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

12 februari 2019 10:00

Det var skönt med frisk luft och är otroligt nyttigt att röra på sig. En timme kändes lite jobbigt för mig, men det gick.
Hoppas att jag kan gå runt till andra sedan och se om de fortfarande matar fåglarna. Nu har jag inte varit ut på 2 morgnar.
Du får inte pressa dig så hårt Primrose, spara lite energi till dig själv. Kram.

 
Augusta

Augusta

10 februari 2019 22:43

Jag vet exakt var ni går och den andra sjön också. Gick där en gång men då var det så hög vass mot vattnet. Därför blev jag inte så förtjust i det området. Det är skönt att mycket av snön har försvunnit nu. Känns mycket säkrare på en gång. Ingen halkrisk :D

Kram

http://nouw.com/gulahuset

 
wiolettan

wiolettan

12 februari 2019 10:03

Härligt att du känner till gångvägen runt Lötsjön. Råstasjön, det var länge sedan jag gick runt det. Men, då var det ingen hög vass runt.
Ja, idag är det inte mycket kvar av snön, den försvinner mer och mer. Kram Augusta.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards