Direktlänk till inlägg 14 februari 2019

Några tankar...

Av wiolettan - 14 februari 2019 07:52


...från mitt hjärta, till min hjärtans kär.


 

Blommor till min mysing.



Idag firas och uppmärksammas Alla Hjärtans Dag och Valentin. Att fira helgonet Valentinus började redan i slutet på 400-talet, av katolska kyrkan. Det finns en legend som säger att Sankt Valentinus  ska ha gett synen åter, till en fångvaktares dotter.


Att Valentin sedan blev kopplad till kärlek och romantik började inte förrän på medeltiden i England och även Frankrike, med en sedvänja att via ett lottningsförfarande para ihop unga människor, två och två, inför vårens och sommarens danser. Under medeltiden uppstod också en sed att skriva brev med rimmade dikter till den man höll kär. Senare på 1800-talet kom då dessa fina och utsirade Valentin-kort ofta utsmyckade med sidenband. Även i vår tid så uppmärksammas Valentin dagen med små presenter och kärleksbrev, till någon som man tycker om.



Den som jag skulle vilja uppmärksamma speciellt idag är  mysingen, min man,

Han ställer upp för mig alla gånger då det känns som om jag inte kan.

Att jag honom ”fick” på min ålders höst, är  något att vara tacksam över.

Han hjälper mig i stort och smått och finns där för mig, då jag det behöver.


Följer med mig till läkare, provtagning, tandläkare och även till min frissa.

Det kanske ni inte förstår och fattar varför, men det går bra att gissa.

Förstod att ni visste utan att jag behövde för er det närmare förklara.

Jo visst är det så, jag har dåligt lokalsinne, är ostadig och vinglig bara.


Men han är snäll och planerar möten, träffar och sammanträdena sina

så att det inte krockar med det som jag måste gå på, besöken mina.

Att han älskar mig helt och fullt får jag dagligen många gånger höra.

Bara att tacka och ta emot, ja vad annat kan jag göra.


Älska honom tillbaka? Ja, det gör jag av hela min själ och kropp,

så för oss på ålderdomens höst känns det som om det finns hopp.

Jag ser framemot att med min kära mysing få leva och bara vara

Kanske någon gång vi med vår bil eller med statens tåg kan fara


ut på en resa  och se andra platser, orter och även länder.

Men ingen av oss vet vad som oss i framtiden händer.

Huvudsaken är att det även framöver får vara vi

Ja, bättre och mysigare än med min  mysing, kan det inte bli.



   

Vi för cirka 5 år sedan.



 
 
Gunnel

Gunnel

14 februari 2019 10:20

Så fint du skriver om din Mysing. Jag önskar er många lyckliga år tillsammans och att ni kommer ut på den där resan du skriver om. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.comp

wiolettan

14 februari 2019 15:18

Tack Gunnel. Detsamma hoppas jag. Får vi bara vara friska så ordnar det sig säkert. Kram!

 
Preciosa

Preciosa

14 februari 2019 10:51

Hej Wiolettan!
WOW det var en kärleksförklaring som heter duga! Jättefin vers!
Ja det är skönt att ha nån vid sin sida som ställer upp. Jag hade det men nu är han sjuk...och Syrris är borta...ska inte klaga i alla fall har jag bestämt.
Många hjärtekramar! P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

14 februari 2019 15:21

Hej Preciosa.
Tack så mycket, snällt sagt.
För mig är det skönt att ha någon som hjälper mig, irrhöna, tillrätta.
Så jobbigt att den spanskman är sjuk, sjukdom råder vi inte över.
Förstår att du saknar din syster, ni var så tajta. Klaga, eller tala om hur man känner det, kan inte vara fel, kan vara en ventil.
Hjärtekram till dig.

 
Ingrid

Ingrid

14 februari 2019 11:30

Jag önskar er många lyckliga år och en härlig kerlaiksdag!
Kram, Ingrid ♥

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

14 februari 2019 15:22

Tack så mycket.
Kerlaiksdag, förstår att det är gotländska, låter så gulligt. Kram.

 
Ingen bild

Lena i Wales

14 februari 2019 12:50

Fin skriven kärleksförklaring! Ni är båda värda all denna kärlek.
Också intressant om Valentinus.
Ha en fantastisk dag tillsammans!

 
wiolettan

wiolettan

14 februari 2019 15:26

Så snällt sagt. Tack Lena. Kärlek känns som om man aldrig kan få för mycket av.
Jag har läst lite om martyren Valentinus, det finns en hel del intressant läsning där.
Tack, vi har en finfin dag.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
tant Hanneles bokparadis

tant Hanneles bokparadis

14 februari 2019 16:10

min morfar Walentin ❤️ föddes den 15 februari 1902

http://hannelesbibliotek.blogspot.se

 
wiolettan

wiolettan

14 februari 2019 16:13

Walentin, det känner jag ingen som heter, eller har känt. Min mamma föddes ett år senare än din morfar, 1903.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Znogge

Znogge

14 februari 2019 17:40

Vilken härlig till din Mysing och vilken lycka att ni fann varandra <3

Kram och ha en fin kväll!

http://znogge.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

14 februari 2019 17:49

Tack!
Håller helt med dig Znogge, det var en lycka.
Hoppas ni också får en finfin kväll.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Anki

Anki

15 februari 2019 06:30

En underbar kärleksförklaring till mysingen - så fint skrivetWiolettan!
Önskar er många fler år tillsammans!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

16 februari 2019 09:36

Tack Anki, så snäll sagt.
Ja, det hoppas jag också, många, många år. Kram!

 
Lena

Lena

15 februari 2019 13:31

Åååååå va vackert & kärleksfullt skrivet, blir rörd *hjärta*

Här gick gårdagens hjärtedag lite förbi, men den blev bra ändå! & kärlek har jag runt mej var dag & min man är min själsfrände & käraste fortfarande efter 38 år *hjärta* känner dock att livet blir skörare ju äldre jag blir, att krämpor kommer smygande & oro för dom omkring...

Önskar er många underbara dagar av kärlek *hjärta* resor & annat skoj! & att finnas vid varandras sida alltid *hjärta*

Varm stor kram *hjärta*

http://frallorna.bloggplatsen.se

wiolettan

16 februari 2019 09:41

Jag ville skriva lite personligt om honom. Trevligt att du tyckte om det Lena.
Du och din man verkar ha ett mycket varmt och tillitsfullt kärleksförhållande och verkar trivas jättebra tillsammans. Samma intressen för djur och natur, båten och husbilen och mycket annat vad jag kan förstå.
38 år är en lång tid och jag får önska en lycka till även i fortsättningen.
Klart krämpor kommer, oundvikligt, kanske, då vi inte blir yngre.
Önskar er detsamma. Stor kram till dig.

 
wiper

wiper

15 februari 2019 14:26

Vilken vacker rosbukett. Härligt att få lite historisk bakgrund till dagen

Vilken underbar kärleksförklaring till din man.Härligt när man trivs ihop och hjälper varandra och älskar varandra. Jag träffade min nuvarande man när jag var 41 år och han är en pärla.

Ni ser så fina ut tillsammans på bilden.

Ha en fin fredag
kram
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

16 februari 2019 09:44

Ja, och rosorna såg bättre ut i verkligheten.
Vi har glädje av varandra och jag har nytta av mysingen som hjälper mig då jag blir dåligt. Kärleken gör att vi håller ihop.
Grattis Malin till din pärla.
Tack och kram till dig.

 
Augusta

Augusta

16 februari 2019 00:50

Det bästa av allt är kärleken :D
Ni har varandra, älskar varandra, ställer upp för varandra, då har ni som Alla hjärtans dag, alla dagar på året :D
Kram

http://nouw.com/gulahuset

 
wiolettan

wiolettan

16 februari 2019 09:47

Så sant som det är sagt. Tro, hopp och kärlek, men störst av allt är kärleken.
Helt rätt Augusta, kärlek året om, det är toppen.
Kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards