Direktlänk till inlägg 19 februari 2019

Försöka duger.

Av wiolettan - 19 februari 2019 09:49


Bli en möjlighetare, oavsett hur hopplös

en situation ser ut att vara,

eller faktiskt är. Höj blicken och se möjligheterna.

Se dem alltid för de finns alltid där.


Det var kanske dom raderna som jag tänkte på, då jag frågade mysingen häromdagen om vi inte kunde gå till Råstasjön. Vi har inte gått så långt på flera år, jo mysingen, men inte jag, det har blivit kortare sträckor.


 

Sagt och gjort vi vandrade iväg. Fick se ett nybygge igen, ja, jag säger igen, för det har byggts något otroligt mycket de senaste åren. Här framför, håller de på för fullt att gjuta ny grund. Ja, inte så här tidigt på morgonen förstås.  Vägen ner till Råstasjön var upptagen med byggmaterial och vi fick gå en omväg.


 

Då vi skulle gå promenadvägen till sjön såg vi att den såg hal ut. Minsann, det var den verkligen så vi fick tänka om i andra banor och vika av emot Golfängarna.



 

Där var det bättre på gångvägen, men ni ser hur fälten ser ut. Is över hela.


Vi fick gå ner emot Lötsjön istället, där var det sandat och fin väg, nästan hela tiden.


 

Sjöfåglarna väntar på mat.


 

Här får de maten. Det är hundratals sjöfåglar som samsas vid fröna. Ni ser ställningen till höger som har en lysande lampa, därifrån ramlar maten ner.



 

Några tar det lugnt i stället och försöker hitta några grässtrån, eller kanske bara vilade.


 

Andra tar sitt morgonbad.


  

På hemvägen kom solen. Här står vi vid Tulegatan, inte långa i synen, men långa "i benen", och trötta. i alla fall en av oss. Men, jag ångrade mig inte. Det kommer ju lite surt efter, men det var så roligt att vandra de gamla invanda stigarna igen och se hur det har förändrats en del, men samtidigt var det som vanligt. Mysingen blev väl tidvis lite trött på mig som stannade titt som tätt. Var det inte för att fota så var jag tvungen att hämta nya krafter då det började att sätta åt i hjärttrakten. Hade nitroglyserinsprayen med, så det var ingen fara på taket.




 
 
Anki

Anki

19 februari 2019 12:13

Kloka rader där i början!
Ser ut som en riktigt skön promenad! Många fina bilder också ... den sista är lite kul - så långbenta ni är!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

19 februari 2019 12:53

Ja, det var en skön, tidig promenad, nästan inga bilar ute och några få hundägare.
Tack, bilden blev lite skoj, på grund av att solen hade nyligen stigit upp och stod så lågt. Kram.

 
Preciosa

Preciosa

19 februari 2019 12:18

Hej wiolettan!
Strongt av dig att gå så långt!!Det såg lite väl halt ut, tur att det var sandat vid Lötsjön! Ja dom bygger och bygger, tyvärr så kommer förskolan som min dotter jobbar på där få 0 utsikt när detta bygge är klart...så tror hon i alla fall. Nu ska hon iofs börja plugga snart - troligtvis, men är bara tjänstledig. Jaja inget att göra...
Ha det så bra!!Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
wiolettan

wiolettan

19 februari 2019 12:57

Hej Preciosa!
Ja, du må tro att det kändes, men tänkte att jag måste ju försöka.
Vi trodde att det skulle vara slut på halkan, som det är på gatorna i stan, men ack vad vi bedrog oss och inga broddar hade vi med.
Aha, då vet jag var hon jobbar. Visst det blir ju framför på ena sidan och jag vet inte hur pass högt detta ska bli.
Nej, vi kan inte få ha något ord med i det hela. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Znogge

Znogge

19 februari 2019 14:28

Med envishet kommer man långt och det stämde absolut den här gången. Bra dock att du hade din spary med om det skulle kärva. Ett litet fotostopp kan vara bra av många anledningar ;-) Nu är vår långrunda avklarad och den blev extra lång. Tyvärr solade det upp först när jag kom hem men man kan inte få allt. Ut kom vi och det var skönt!

Kram och ha en fortsatt bra tisdag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

19 februari 2019 15:22

Ibland kan det kännas motig, ja ofta, men efteråt är det ofta skönt och en lättnad.
Fota och samtidigt ta paus, det är toppen, kanske inte för att få någon kondition, men det kan jag inte tänka på så mycket.
Här har det varit molnigt hela dagen. Fint för miss E också att få lite sol, men det blir andra dagar. Kram och ha det bra på din sportlovsvecka.

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

19 februari 2019 15:02

skönt att gå nu när det är ljust och lite varmare, här byggs också.

http://https://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

19 februari 2019 15:24

Nu har vi plus 5 grader men mulet, bra promenadväder. Det byggs visst på många ställen.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

19 februari 2019 16:16

Så kände jag när jag började på gym och blev mycket piggare. I morgon börjar jag igen för knät är så bra nu.

Härligt att ni tar dessa promenader för man blir så pigg efterråt och orkar mer. Vad mycket ni hann gå förbi och uppleva. Även Pekingankor

Vad bra att det finns spray också istället för tabletter.

Ha nu en fortsatt fin tisdag
kram
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

19 februari 2019 16:25

Förstår att det känns bra att gå på gym, nyttigt är det också. Skönt att du kan börja igen.
Ja, det finns mycket att se runt Lötsjön, mera på sommaren förstås. Pekingankor, heter dom så? Det visste jag inte.
Spray är bra, tycker inte om smaken, men det får jag ta.
Önskar dig också en fin tisdagskväll, Malin. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
geddfish

geddfish

19 februari 2019 21:16

Du har ju mysingen med dig, en säkerhet. Men så roligt att du kunde gå såpass. Man vill ju vara som vanligt. En härlig runda för dig, väl unt. Det är jättenyttigt att komma ut och pröva sina vingar.
Jodå, jag tänker allt på detta. Idag cyklar och går jag fort. Imorgon kanske jag inte gör det, det är inte självklart. Fånga dagen!
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
wiolettan

wiolettan

19 februari 2019 21:49

Det har du rätt i Gerd, jätteskönt att han är med, en trygghet. Jag har så svårt att vänja mig vid att inte kunna gå och vara som förr.
Att cykla känns nyttigt, är nyttigt och skönt. Nu har jag ingen cykel så det blir inget av med det.
Skönt att du kan röra dig fort och lätt. Vi tar en dag i taget. ´
Varm kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Lena i Wales

20 februari 2019 07:36

Så fin promenad och skön att solen kom till sist.
Önskar dej en fin dag!

wiolettan

21 februari 2019 10:20

Solen gör att det blir lite varmare och framför ljusare.

 
Gunnel

Gunnel

20 februari 2019 08:33

Att bli en möjlighetare tycker jag var ett jättebra uttryck. Sån vill jag vara. Det ser fortfarande vintrigt ut hos dig. Kram

http://sigridgunnelsblogg.blogspot.com

wiolettan

21 februari 2019 10:23

Visst är det ett bra uttryck? Det säger en hel del, att vi ska försöka bli bättre eller modigare, eller vad det nu kan gälla.
Tror att du Gunnel är det redan.
Ja, vi har lite is och rester av snöhögar kvar på sina ställen. Kram.

 
Primrose

Primrose

20 februari 2019 21:35

Fin promenad trots allt, för åh så halt det har varit isgata överallt!!
Fint att de matar fåglarna, dit kom gräsanden vi räddade för många år sedan då den var nära på att dö, vi hade den hemma först 5 dagar för bilen var stulen sen till fågelhem o sen dit, Fint är det där också.
Det byggas så mycket överallt.
Ha det jättebra
KRAM från mig Primrose .)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

21 februari 2019 10:26

Ja, dessa senaste veckorna har det varit halt på många stället och svårt att gå, nu börjar det bli bra och det känns mycket säkrare.
Vad spännande att ni har räddat en gräsand som finns vid Lötsjön, roligt. Hur kunde ni klara att ha den hemma? Inomhus, eller? Bra gjort tycker jag.
Ha det bra Primrose och kram till dig.

 
Augusta

Augusta

21 februari 2019 09:21

Jag läste någonstans att kroppen säger, stopp jag är trött. Men det stämmer inte, kroppen har sparat liten reserv ifall du måste t.ex fly. Egentligen har vår kropp två hjärnor :D, den ena tänker vi med men så har vi kroppens hjärna som tänker helt annorlunda. Komplicerat egentligen. Vad bra att du tog en längre och nygammal väg. Snart är det vår och bra väg med vackra växter där också.
Ha en bra dag!
Kam

http://nouw.com/gulahuset

 
wiolettan

wiolettan

21 februari 2019 10:30

Aha, det finns lite i reserv, jättebra. Det ska jag tänka på. Två hjärnor, det visste jag inte. Hoppas bara att de två hjärnona samarbetar till hela vår kropps bästa. Fint att jag få lära mig något nytt, även genom att blogga.
Ja, det kändes uppiggande att vandra på "gamla" vägar, men samtidigt nya. Det brukar vara så fint på våren vid Lötsjön. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards