Direktlänk till inlägg 6 mars 2019

Mitt i veckan, och kö.

Av wiolettan - 6 mars 2019 08:30


Igår var det tisdag, fettisdagen, så vi åt en god semla.


I fjol samma dag, köpte vi en semla på Droppens konditori här i Sundbyberg. Det konditoriet har fått högsta betyg, både i år och i fjol, för sina goda semlor. I år blev det inköp ifrån en annan affär, för vår del.  Jag kommer ihåg att det redan vid sjutiden på morgonen, förra året, var fullt med folk i Droppens konditori, för att köpa semlor.

I går då mysingen åkte för att tanka bilen såg han en stor folksamling då han närmade sig konditoriet på Tulegatan.  Han saktade in bilen, undrade om det hade hänt något.


Jo, det hade hänt något. Konditoriet med de erkänt goda semlorna hade öppnat och det var 25-30 personer som väntade utanför. Ryktet sprider sig. Undrar hur länge de fick vänta, de som stod längst bak?



 

Jo, det är just det. Vad är vad?


 

I morse såg himlen ut som en tvättbräda. Vackert på ett sätt. Jag tycker om att se upp emot skyn och kolla hur molnen förflyttar sig, eller ändrar form. Nu har det börjat att småsnöa här och det är minus 5 grader.


Jag ska strax göra mig iordning för att gå till vår SPF lokal och sjunga med sånggruppen. Jag har uteblivit flera gånger så här på det nya året, men nu är det dags, känns det som. Får titta in till er senare i eftermiddag.


 

 
 
Ingen bild

Lena i Wales

6 mars 2019 08:55

Hoppade över första delen för att inte få för mycket semelabstinens!
Inte lätt att veta vad som är bra att åta för tillfället, det verkar ju ändras hela tiden. Tror mer på sunt förnuft med ätande, om man sedan följer det är en annan femma.
Ha det bra!

wiolettan

6 mars 2019 16:16

Kan tänka mig det. Du kanske inte kan få tag i så goda semlor där du bor.
Tror som du Lena, på sunt förnuft men jag är dålig på att låta bli socker. Må bra.

 
wiper

wiper

6 mars 2019 10:39

Det var länge sen jag åt en semla. Kul att dom fått pris för sina semlor i flera år. Numera finns det hur många sorter som helst och i går såg jag på nätet att en bagare i norrland bakat semlor som ser ut som en snögubbe

Gunilla Dahlgrens tavlor är roliga. Jag har träffat henne på en utställning och köpte en tavla.

Jag tror att detta linsmoln som syns på himlen vi har såna här till och från också.

Jag har en morbror som bodde med sin fru i ett antal år i Sundbyberg

Vad roligt att du sjunger i en sånggrupp. Ha det bra kram Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

6 mars 2019 16:21

Semlor som en snögubbe, det hade jag inte hört talas om. Annars, det finns en mängd olika varianter och utförande, nu för tiden, men jag gillar mest den gamla vanliga.
Åh, så du har träffat Gunilla Dahlgren. Jag gillar hennes klurigheter.
Linsmoln, nu fick jag lära mig något nytt igen. Tack Malin.
Ja, jag trivs med att sjunga i vår lilla grupp, vi har det trevligt och träffas för att sjunga, men det blir ju en hel del umgänge också. Det är dubbelt så många damer som herrar. Ha det bra du med. Kram.

 
Anki

Anki

6 mars 2019 10:51

Nog för att goda semlor kan vara goda att köa för, men inte såå goda :)
Gunilla Dahlgren är en stor favorit ... kul med hennes humor och teckningar!
Önskar dig en fin dag!
Kram

http://https://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

6 mars 2019 16:23

Nej, det var en kö som ringlade sig nästan ett kvarter bort, det skulle jag inte ´heller ha stått i den kön, än om dom har goda semlor.
Håller med dig om Gunilla Dahlgren, hon är träffsäker. Ha en bra dag. Kram.

 
Preciosa

Preciosa

6 mars 2019 10:53

Hej Wiolettan!
Droppens semlor är sjukt goda, fy att jag inte får någon i år...
Här nere finns semlor på svenskfik och affärer men dom går inte upp mot dom som finns på Tulegatan :-)Brukar inte vara svensk grädde och nån annan kan man inte äta...spanska är inte god :)
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

6 mars 2019 16:26

Hej Preciosa!
Ja, visst är dom goda. Förstår att du också har smakat på dom, du bor ju så nära. Kanske är du hemma någon annan fettisdag.
Jaha, spansk grädde är inte god. Men mandelmassan då, är den som den ska vara? Kram!

 
Ingrid

Ingrid

6 mars 2019 11:12

Vi hade väl inte precis någon semmelkö, men visst fick vi göra i ordning rätt många under gårdagens eftermiddagspass på Kupan.
Ha en fin dag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

6 mars 2019 16:28

Tror säkert att dom semlorna var goda också. Eftersom ni fick baka många.
Hoppas att du får en finfin eftermiddag. Kram till dig Ingrid.

 
Gunnel

Gunnel

6 mars 2019 12:34

Vilken vacker och ovanlig bild på himlen. Jag gillar Lilla fruntimret. Hon har så kloka funderingar. Kram

http://sigridgunnelsblogg.blogspot.com

wiolettan

6 mars 2019 16:30

Ja, det var mycket vackrare i verkligheten, bilden gör molnen inte riktigt rättvisa.
Hennes klurigheter är roliga att läsa. Kram.

 
tant Hanneles bokparadis

tant Hanneles bokparadis

6 mars 2019 16:18

bett maken köpa semlor idag på hemvägen, mycket kardemumma ska det vara, helt ok semlor även på coop.

http://hannelesbibliotek.blogspot.se

 
wiolettan

wiolettan

6 mars 2019 16:33

Kardemumma låter gått i semlan. Hoppas att maken kom hem med semlor. Coops semlor har jag inte smakat, vi har inte den affären i närheten där vi bor.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Znogge

Znogge

6 mars 2019 18:07

Här var det som sagt liknande kö och den orkade jag inte stå i men det löste sig ändå. Ryktet brukar sprida sig snabbt när det gäller vilket konditori som har bäst semlor!

http://znogge.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

6 mars 2019 19:44

Kan förstå det Znogge. Det stod en hel sida i vår närtidning, där många konditoriers semlor var kollade.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

6 mars 2019 21:47

Droppen konditori har jag besök men då var det inte semmelsäsong. Men jag skulle nog ändå inte köa för en.Och din semla smakade säkert väldans bra. Jag blev bjuden på en minisemla igår som var jättegod och alldeles lagom. Tycker vanligtvis, numer, att de är alltför mäktiga.
Låter trevligt med en sångstund och skönt att du nu känner att du orkar gå dit.
Varm kram och tankar till dig.

http://dittemitti.se

wiolettan

8 mars 2019 11:14

Den semla som vi köpte var också god, god mandelmassa. Minisemla, det har jag inte ätit, men låter mer lagom. Mysingen och jag vi delade på en.
Det är roligt att träffas och sjunga och jag är glad då jag kan gå dit. Varm kram till dig Ditte och ha det bra.

 
Primrose

Primrose

6 mars 2019 23:43

himlen ser verkligen ut som en tvättbräda ,-))) Droppens konditori var ett fint namn ,-)
Så många som väntar just där att köpa, tålmodigt för att få den bästa semlan ,-)
Mamma har ätit semlor i flera veckor nu, vi har låtit henne tjuvstarta, hon älskar semlor och fyller snart 98 ,-)
Att sjunga tillsammans verkar vara så kul och roligt, så tänk om man hade haft sångröst ,-))
Hoppas du hade en fin sångstund, musik blir man glad över.
Ha det så jättefint
STOR KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

8 mars 2019 11:17

Det var så vackert på himlen, tyvärr kom inte det riktigt fram på bilden. Droppens konditori har fått mycket fin reklam i år och många ville pröva eller kanske hade köpt där förut och visste att de är goda.
98 år en hög ålder. Klart att hon ska äta semlor. Äldre behöver allt gott de kan få, tycker jag.
Vi sjunger inte så väldigt bra men tycker att det är roligt. Det sägs ju att alla kan sjunga, bara lite olika. Så du kan säkert sjunga också.
Ha det bra och kram till dig Primrose.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards