Direktlänk till inlägg 8 mars 2019

Något att fira.

Av wiolettan - 8 mars 2019 10:29


Idag finns det en del att fira.


Det är den Internationella kvinnodagen. Inte vet jag hur jag ska fira det. Jag såg att det skulle vara en del demonstrationer denna dag. Det är inte min grej så det avstår jag ifrån.


Men, jag kan öppna min champagneflaska, eller bubbelvattnet, som jag fick av min mysing, för att det är Siv som har namnsdag idag. Siv är mitt andra namn. Bäst att passa på och fira allt det som vi kan.


Jag vet inte varför mina föräldrar döpte mig till Siv.


Siv var i den nordiska mytologin, hustru till guden Tor och är bland annat äktenskapets gudinna. Jag har läst att det var någon som klippte av Siv hennes hår och Tor blev så arg så att han beordrade att det skulle tillverkas nytt hår till henne, i renaste guld. Mitt hår är inte av guld men jag kommer ihåg att då jag gick i skolan så var det några buspojkar som tog lockar av mitt hår, lindade det runt sina ringfingrar och ropade: "Jag är gift, jag är gift". Förstår fortfarande inte vad det var som var så roligt med detta.


Mina tre första år fick jag heta Siv. Mina föräldrar kom inte överens om mina namn. Mamma ville att jag skulle kallas för Wioleth, för hon hade haft en sjuksköterska med det namnet då hon var inlagd på Ö-viks lasarett. Den sjuksköterskan var så snäll och medmänsklig så mamma bestämde, att om hon fick en dotter till så skulle hon få heta just Wioleth. Pappa däremot tyckte att Wioleth, utläses Vajlet,  skulle vara så svårt för mina kamrater att lära sig, för det var ovanligt och ingen hette så. Han var rädd att jag skulle bli mobbad.


Kvinnodagen till ära. Min mamma vann.


Mer att fira. Ja, vem vet. I eftermiddag ska vi till några vänner och det blir säkert en trevlig middag och kväll.


 

¨Var så goda"! Jag har knutit upp snöret, så det är bara att öppna kartongen och ta en bit hjärtchoklad.


 

Ett tilltufsat hjärta som vi såg framför oss på vår morgonpromenad.


 

Två andra hjärtan som vi också såg på en promenad. Nej,  men visst, jag räknade fel, det är ju fyra hjärtan.

 
 
Ingrid

Ingrid

8 mars 2019 11:33

Jag har aldrig varit med om något firande på Kvinnodagen eller Kvinnfolksdagen, som vi säger på Gotland.
Önskar dig en fin helg!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
Gunnel

Gunnel

8 mars 2019 11:49

Jag heter också Siv som andranamn, så då har vi något gemensamt att fira. Mitt hår är inte i närheten av guld. Det är råttfärgat, men det döljer jag under rödbrun färg. Tror aldrig det varit något extra firande eller demonstrationer i min kommun på Kvinnodagen, men det är nog mer vanligt på större orter. Ha en fin helg

http://sigridgunnelsblogg.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

8 mars 2019 11:49

Den kanske inte firas Ingrid, men demonstrationer finns det idag. Bra namn på Gotländska.
Trevlig helg ´önskar jag dig. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

8 mars 2019 11:52

Aha, Gunnel, en till som heter Siv i andra namn. Det är ju inte så vanligt namn, vad jag kan förstå. Då får vi fira ihop idag, du och jag.
Ja, nu kan man ju färga håret nästan hur man vill, om man nu tycker att det är fel med råttfärgat. Råttor finns ju i olika nyanser, men jag kan tro att du menar någon grå ton?
Ha en bra dag och kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

8 mars 2019 11:55

Internationella Kvinnodagen behövs fortfarande, även i Sverige, täng bara på #metoo-rörelsen, männen tror att de kan göra som de vill, utnyttja sin ställning.

http://https://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

8 mars 2019 12:04

Alla är vi människor och borde respekteras för dom vi är, inte efter kön, men det går framåt, i alla fall om jag ser tillbaka på den tid som ´jag har funnits på jorden.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Preciosa

Preciosa

8 mars 2019 14:15

Hej Wiolettan!
Kul killar i skolan :-) Sno hår!!Men dom ville väl vara gifta med dig :-)Ja det är få som heter Wioleth. Kollade på kul...7 st i Sverige. Jag blev inte så förvånad då jag såg din blogg för första gången för min mor hade en väninna som hette så...
Fint namn, uttals vajlet?
Chokladask har jag hemma som mina gäster i helgen ställt där sa mitt bb Junia. Som tack att dom fick vara där :-)
Ja fira kvinnorna ska vi göra...iaf i tanken. Vi har fått kämpa mot gubbarna hela livet...på ett eller annat sätt. Lika rättigheter och värde var det...
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

9 mars 2019 08:27

Hej Preciosa!
Ja, efteråt är det rätt så roligt att tänka på killarna som ville gifta sig med mig.
7 st bara, det var inte många, det har jag inte haft en aning om.
Det är ett engelskt namn, så där finns det många som heter så Vajlet.
Vänliga gäster, då har du något gott som väntar här hemma.
Kram tillbaka.

 
Ditte

Ditte

8 mars 2019 14:24

Grattis på din namnsdag. Klart att dagen ska firas och det låter trevligt både med bubbel, lite choklad och middag med vänner. Ja, detta med namn kan vara klurigt. Och bra med två namn är det. Jag har också två, varav båda nog är lite udda. Ja, nästan tre namn blir det. Jag är döpt till Liv, Benedikte men har ofta kallats för Ditte, dock aldrig av mina föräldrar som alltid sa Benedikte.
Vad gäller att ta till vara dagen så gör jag det idag också. Jag tycker att alla dagar ska vara kvinnornas dagar och att vi gemensamt med männen ska nå än längre.
Önskar dig en fin dag.
Varm kram!

http://dittemitti.se

wiolettan

9 mars 2019 08:31

Tack snälla. Det har blivit bubbel, ingen choklad men däremot jättegod middag med vännerna.
Benedikte är ett fint och ovanligt namn. Ditte blev kanske en enklare förkortning av namnet. Liv Ullman en känd norska.
Jag tror att du Ditte med dina härliga "njututflykter" tar till vara varje dag på ett bra sätt. Alla dagar borde vara allas våra dagar.
Trevlig helg och varm kram till dig.

 
Znogge

Znogge

8 mars 2019 16:07

Det var onekligen lite ovanligt att först få heta ett namn i tre år och ett annat därefter, även om du hette båda. Men det är inte alltid så lätt att bestämma sig ;-) Grattis på namnsdagen i alla fall!

Kvinnodagen är inte en dag som ska firas utan en dag som ska uppmärksammas tycker jag. I Sverige är väl jämlikheten hyfsad och kvinnors villkor bra men i många länder är det inte så.

Hoppas det blir en trevlig middag i kväll!

Kram och god fredag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

9 mars 2019 08:36

Visst var det ovanligt och att de inte kunde samsas, bara det var ovanligt då det gällde mina föräldrar. Men, båda tyckte detta med valet av namn till mig var viktigt, på var sitt sätt.
Lite jobbigt har det varit ibland genom åren att ofta få förklara och upprepa namnet. "Hur stavas det"? har jag hört mycket. Så har jag fått bokstavera.
Du har rätt Znogge om kvinnodagen. Vi är i mångt och mycket lyckligt lottade.
Tack, det blev en mycket lyckad middag. Kram.

 
Kicki

Kicki

8 mars 2019 16:11

Tack för en bit choklad, fina hjärtan bjuder på som vanligt. Tyckte ni var mycket fina på bilden.
Det är en viktig dag att uppmärksammas, vi kan vi kvinnor. ❤️
Kramar

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

wiolettan

9 mars 2019 08:38

Välbekomme, som min farmor sa.
Det känns märkligt då hjärtan dyker upp på marken, rätt som det är. Tack Kicki, jag tycker vi ser lite frusna ut, vill nog hem.
Kram!

 
geddfish

geddfish

8 mars 2019 17:40

Ja, man ska uppmärksamma alla kvinnors dag. Finns många som har det svårt.
Fina Wioleth som ser hjärtan överallt. Skål i bubbel på din namnsdag Siv. Jag är döpt till två namn, Gerd Elisabeth och har på senare år lagt till Anna också, efter min mamma. Jag var mina föräldrars enda barn och Gerd betyder visst gåva.
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

9 mars 2019 08:48

Visst är det så. Vi i vårt land har det bra på många sätt. Det gäller att inte glömma dom som har det svårt.
Ibland känns det märkligt då jag ser ett hjärta framför mig där jag ska gå. Har jag då kameran med mig så blir det ofta en bild.
Tack Gerd, det blev flera skålar i bubbel för mig igår.
Elisabet, ett fint namn, en av mina väninnor heter det, även ett syskonbarn.
Anna hette min mamma och äldsta syster som andra namn.
Dina föräldrar fick verkligen en fin gåva.
Varm kram tillbaka.

 
Lisbet

Lisbet

8 mars 2019 23:40

Hoppas ni fick en trevlig kväll med vännerna!
Det är trevligt med namnfunderingarna och kul om man får veta lite bakgrund till sina namn. Jag tycker ditt namn är fint, känner endast en Violet sen tidigare.
kram

http://lisbet-carpediem.blogspot.com

wiolettan

9 mars 2019 08:51

Tack, vi hade det trevligt och med många skratt.
Jag tycker också om att få veta hur och varför, nyfiken som jag är. Är glad att jag har frågat medan tid var.
Det är inte alla som känner någon som heter Violet, eftersom det är ovanligt här i Sverige, annorlunda i England och USA. Kram till dig Lisbet.

 
Anki

Anki

9 mars 2019 06:32

Internationella kvinnodagen är nog bra - för såklart måste vi sträva efter ett mer jämställt samhälle - och lika lön för lika arbete.
Du har ett vackert och ovanligt namn ... Siv är också fint! Ett försenat Grattis på namnsdagen!
Ha en fin helg!
Kram

http://https://ankisbildblogg.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

9 mars 2019 08:56

Lika lön för lika arbete tycker jag borde vara självklart, vilket det inte alltid är, måste ändras på.
Tack Anki för grattis. Ja, det är ett ovanligt namn som jag har, nu har jag vant mig, men ibland har det varit lite jobbigt.
Trevlig helg och kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

9 mars 2019 09:53

Klart det är fyra hjärtan.
Grattis en dag försent till Siv. Jag tycker det var bra att din mamma vann namnsfighten. För du har ett vackert förnamn. Nu sa jag det högt och mjukt. Jag gillar ofta namn som inte "alla" heter.
Tror aldrig att jag har demonstrerat mot något. Inte min stil heller.
De tyckte såklart att du hade ett fint hår. När de lindade det runt sitt finger var det symbolen för vigselringen.
Hoppas ni hade det trevligt igår.
Tack för chokladbiten. Mitt blodsocker gick inte upp något alls. :)
Lördagskram Bosse

http://gotlanduppochner.com

 
wiolettan

wiolettan

9 mars 2019 10:39

Bra att du också såg det Bosse. Tack för Grattis, det värmer.
Nu kan jag tycka att det var bra att mamma vann, men som yngre var det ibland jobbigt, ingen kom ihåg mitt namn eller kunde stava det, blivit lite bättre. Men det är engelskt, kanske därför.
Jag tycker inte om demonstrationer men gick i en i Brasilien till minne av min förre svärfar, för att hedra honom, och det var ju mäktigt och fint.
Undrar vad det hände med de gossarna som ville gifta sig med mig?
Vi hade det toppenbra.
En chokladbit, ingen fara, dom är så små.
Kram och trevlig fredag.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

wiolettan

9 mars 2019 11:35

Jag menade trevlig lördag, lite dagvill så här efter allt firande. Förlåt.

 
wiper

wiper

9 mars 2019 12:18

Den missade jag denna gång men det verkar ju inte hända nåt när det gäller jämnställdhet mellan könen. Det skall egentligen vara en självklarhet. Jag har har arbetat som jämnställdhetsansvarig i facket och gått på många utbildningar. Jag har även varit med i flera demonstrationer förr om åren.

Grattis i efterskott till dig Siv ;) härlig man du har. Härliga minnen att få ta del av. Roligt att få se er båda i skyltfönstret

Ha en härlig lördag
kram
Malin



http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

11 mars 2019 09:05

Då är du väl utbildad inom området och kan din sak. Bra att det finns personer som vill och kan arbeta för att vi ska gå framåt i detta. Men, visst borde det vara en självklarhet.
Tack för det Malin. Jag blev verkligen firad, mycket eftersom jag skrev om det kanske.
Ja, min man är mysig. Ha det bra. Kram.

 
Primrose

Primrose

9 mars 2019 14:52

Intressant med ditt namn ,-) Lika vänlig blev du alla fall som sjuksköterskan Wioleth ,-)
Det där med att ta lockar var ju inte snällt, kanske var de förälskade i dig båda två ,-)
Hjärtan ser ju jag också överallt som du vet och blir lika glad varje gång. Tack får öppna chokladhjärtat o ta en bit ,-)
Så fin bild på er i skyltfönstret! Precis som jag som fotar mig o gubben i skyltfönster ,-))
Ni verkar vara riktigt varma härliga personer både du och din mysing!
Ha en fortsatt jättefin Helg!
STOR KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

11 mars 2019 09:09

Tack så mycket. Inte vet jag om jag blev så vänlig, jag med mitt humör, men jag försöker i alla fall.
Nja, förälskade, vet faktiskt inte men jag tyckte inte direkt om det, kändes konstigt. Det var bara jag som var rödhårig i min skola, då jag var barn, så jag var rätt ensam.
Där är vi lika du och ´jag, hjärtan följer oss på vår livsvandring.
Fotar du också i skyltfönster, er själva? Festligt, då är vi lika där också.
Tack för dina fina rader Primrose. Kram.

 
gun

gun

10 mars 2019 19:54

Grattis i efterskott på namnsdagen. Hoppas ni fick en trevlig stund hos era vänner och du fick något gott att äta.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

11 mars 2019 09:11

Tack så mycket. Ja, vi fick en trevlig eftermiddag och kväll och god mat blev det också. Kram till dig Gun.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards