Direktlänk till inlägg 26 augusti 2020

Att tänka på andra.

Av wiolettan - 26 augusti 2020 08:54


Jag är mycket bättre nu,

än vad jag var, när jag var

sämre, än vad jag är nu.


Varje dag är en gåva och jag gläds över livet och det jag orkar göra.


Idag till exempel, har jag följt med Mysingen ner till Landsvägen och handlat lite matvaror, i en affär som mellan sju och åtta har öppet endast för 70-plussare och de i riskgrupper.

Det tycker jag är toppen, att de tänker på oss. Ja visst, så kan man också tänka, som affärsidkarna möjligtvis tänker:  ”Har vi öppet speciellt för de i riskgrupperna som då kan komma och handla i tidiga ottan, så tjänar vi kanske mera”.


Nej, jag tror alla om gott, nästan. Hörde att det på ICA på Landsvägen var det personer som kom in och skulle handla, utan att vara i de berörda grupperna.

Svaren personalen brukar få då de påpekar olämpligheten i detta är: ”Ja, men jag skulle bara ha detta, lilla, det kan ju inte göra något”.


Många egotrippade unga flickor, trippar fram på gatan, med blicken ner i mobilen, ser varken till höger eller vänster.



Måste i alla fall poängtera att det finns otroligt många människor som är oerhört medvetna och hjälpter till att hålla avstånden. De viker av, går åt sidan, eller ibland, till och med går ner på bilbanan för att inte gå för nära oss, två gråa åldersstigna gamlingar. Många ler och ser så glada ut. Förstår egentligen inte varför. Men, Mysingen kommenterade det igår också: "de ler och ser så glatt på oss".



 

Ett hjärta fanns framför oss, ritat i asfalten.



 


Var rädda om er.






 
 
Amisa

Amisa

26 augusti 2020 09:56

Vad skönt att du mår lite bättre nu och har fina dagar igen!

Jag tror att människor som ler hoppas att uppmuntra sina medmänniskor i denna svåra tid och att det ska smitta av sig så som vår energi ofta gör.

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

wiolettan

27 augusti 2020 08:30

Det känns bättre, orken är inte som förr, men jag ser framåt.

Säkert har du rätt Amisa, de vill uppmuntra oss och säga, "håll ut, det blir bättre tider".

 
Ingrid

Ingrid

26 augusti 2020 11:16

Ja, det är inte lätt det där att man hela tiden måste tänka på att hålla avstånd. Tillvaron har blivit väldigt grå och trist. Var glad att du har din mysing, för att leva ensam i coronatid är inte trevligt alls.
Ha en fin dag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

27 augusti 2020 08:33

Ibland kan vi glömma oss, helt klart, men överlag verkar det som om äldre är mer alerta på det området.
Ja du Ingrid, jag är glad och tacksam att jag har Mysingen, hur skulle det annars ha gått. Vi är tillsammans och har då inte så tråkigt. Är en nere så kanske den andre kan pigga upp och tvärtom.
Tack och detsamma till dig. Kram!

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

26 augusti 2020 11:43

Vad skönt att du känner dig bättre.
De flest människor är goda, men tyvärr är det de som är mindre goda som märks mest.
Här tycker jag tyvärr att det går åt helt fel håll med hänsyn, känns inte bra.
Sköt om er!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

27 augusti 2020 08:37

Ja tack, det går lite upp och ner här i världen och det gäller att kunna hänga med så bra som man orkar.
Visst är det så. De som sköter sig tänker man kanske inte så mycket på, men de andra, retar upp oss.
Kanske vissa personer har tröttnat på att hålla avstånd, tror att det inte betyder något, men jag tror att det är mycket viktigt att vara försiktig.
Tack detsamma till er.

 
geddfish

geddfish

26 augusti 2020 12:08

De flesta visar hänsyn men så finns det en klick som inte gör det och det är de som förstör. Inte ska ni behöva stiga ut på bilbanan för att några ungdomar vill gå i bredd!! Neej.
Men skönt du mår bättre!
Ta hand om dig, varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

27 augusti 2020 08:40

Det är de få som inte gör som man ska, som vi ser och retar oss på, så är det helt klart. För det mesta är det ungdomar som inte verkar att tänka sig för, tittar i sina mobiler och går i sin egen värld.
Tack så mycket Gerd och detsamma till dig. Kram!

 
wiper

wiper

26 augusti 2020 14:45

Skönt att du mår bättre och så underfundigt du fick till det ;)

Vad bra att ni har en butik som är reserverad en viss tid för riskgrupper. Sånt uppskattas. Ja du jag stöter på folk nästan varje dag som går med huvudena nere i mobilerna och ser ingenting så man får parera och ha ögon i nacken.

Dom vet nog om att du bloggar och därför ler dom mot dig/er. Det har vi varit med om några gånger. Ingen är gammal utan man har bara levt lite längre. Gillar Dagnys uttryck: Gamla er inte ;)

Du är förföljd av hjärtan i alla formen och storlekar ;) så härligt

Fin bild på katterna och dom är verkligen till glädje för oss människor

Ha en fin dag
kramar från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

27 augusti 2020 08:47

Tack ska du ha Malin.
Det finns tre butiker, vad jag vet, som har särskilda tider på morgonen för riskgrupper, här omkring och det tycker vi känns bra.
Mobilerna är bra att ha, men ibland önskar jag att folk kunde se på något annat då de är ute och går.
Kanske det. Jag brukar le tillbaka för det känns så fint att få ett glatt leende på morgonen, så där utan vidare.
Dagny hon är verkligen en krutgumma och har en del roliga uttryck. Nu var det länge sedan som jag läste något om henne.
Ibland finns de bara framför mig, hjärtan i olika utföranden.
Katter är ljuvliga djur.
Tack detsamma till dig. Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

26 augusti 2020 15:18

Blir så glad av sådana som di, som försöker se det positiva i tillvaron.
Möter man någon med ett leende, så får man ofta ett leende tillbaka.
Hoppas att det blir bättre och bättre dag för dag! Kram!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

27 augusti 2020 08:50

Det känns bättre om jag kan se det positiva och ljusa i livet, lättare att leva då för mig och kanske också för min omgivning.
Det är ju ändå mycket skönt och härligt som finns i vårt liv som vi kan glädja oss över.
Leenden sprider leenden, helt klart.
Tack ska du ha Anna-Lena och kram till dig.

 
Primrose

Primrose

26 augusti 2020 18:27

Så skönt att du mår bättre! ,-))
Affärer som värnar för 70 plussare är kanon, men tycker det är lite väl tidigt, det är så många som förföljer och tvingar fram koder. Där vi bor är inget säkert. Men bra tänkt!
Många bryr sig inte om avstånd, tror det är för vi får tänka själva. Här tänker inte många!
Så fint att du mår bättre! STOR KRAM från mig Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

27 augusti 2020 08:55

Ja, jag tar en dag i taget och får glädja mig över nuet.
För oss är det lagom med tidiga mornar eftersom vi ofta går ut mycket tidigt. Men, kanske det borde finnas både ock, för alla är ju inte lika.
Ruskigt detta med oärliga människor och de verkar finnas lite varstans i vår värld.
Det är ledsamt att en del inte verkar bry sig om de rekommendationer som vi har fått, för de verkar vettiga och kan i alla fall inte skada någon, så varför inte följa dom och göra som gott vi kan.
Tack ska du ha Primrose och kram tillbaka.

 
Znogge

Znogge

26 augusti 2020 19:05

Så skönt att du känner dig piggare nu och orkar mer. Det är ett bra initiativ att affärerna håller öppet tidigare för äldre människor men kanske hade det varit bättre med någon timmer på förmiddagen då andra jobbar. Nåja, vi får göra att det bästa av situationen och alla kan göra något.

Kram och god kväll!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

27 augusti 2020 09:00

Tack ska du ha. Ja, det verkar gå upp och ner och denna värme som har varit kanske inte är det optimala vädret för min del.
Det kanske affärerna borde satsa på, på förmiddagarna då många har vaknat ordentligt och känner sig mogna att gå ut, för alla är ju inte morgonpigga, tvärtom.
Vi får hjälpas åt och stå ut och hoppas och se fram emot bättre tider, då det gäller umgänge och annat.
Tack detsamma till dig Znogge. Kram!

 
Anki

Anki

27 augusti 2020 07:20

Det gör mig verkligen glad att du mår bättre och att du håller humöret uppe. "Mitt" ICA har samma med öppettiderna, men då de flesta som bor runt omkring är f.d lantbrukare så är alla morgonpigga och affären har många kunder som hänger på låset redan före kl.7
Önskar er båda en fin dag!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

27 augusti 2020 09:04

"Ett glatt humör är mer än pengar, är mer än världens rikedom", sjungs det ju och det tror jag på. Fast ibland med för mycket värk och trötthet är det kanske inte så lätt att vara sprudlande.
Jaha, kanske därför som jag är morgonpigg, född i ett jordbrukarhem som jag är.
Vi ser också ibland, då vi har kommit för tidigt att några kan stå utanför och vänta.
Tack och detsamma till dig, Anki. Kram!

 
Tove Olberg

Tove Olberg

27 augusti 2020 09:47

Så glad att se dig; jag menar läsa dig!Gillar dina första rader, du har en sån fin inställning till livet och vad du orkar!
Ja, det finns lite av varje där ute, en får se upp och ner och runt omkring sig, inte alla tänker har jag med märkt.
Stor varm kram!

http://blandar.bloggo.nu

 
wiolettan

wiolettan

27 augusti 2020 09:57

Tack Tove. Jag har märkt att det är lättare att försöka se det goda och fina i livet och göra det bästa man kan, då kan man inte ångra sig sedan. Och, livet har en hel del glädjeämnen att bjuda på, annars får man försöka att bjuda till själv.
Du har så rätt, det finns så många olika människor som handlar och agerar olika och vi får vara rädda om oss och varandra så gott det går.
Detsamma till dig, tack.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Gunnel

Gunnel

27 augusti 2020 11:25

Så glad och höra att du mår bättre. Jag känner verkligen igen mig i dina första ord. Det är samma här att en del börjar nonchalera att hålla avstånd. Jag kan inte förstå att det ska var så svårt. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

27 augusti 2020 14:55

Tack snälla Gunnel. Det känns faktiskt så, om man nu ska försöka att skoja till det lite.
Jag tror att vissa har blivit avtrubbade på något sätt och det är mycket tråkigt om det då skulle drabba någon oskyldig, så att säga.
Bäst att göra så gott vi kan, för allas vår bästa. Kram.

 
Preciosa

Preciosa

27 augusti 2020 11:37

Hej Wiolettan!
Roligt se ett inlägg igen! Bra att du är pigg, här har det varit ryggskott el fettreumatism :) Ja jag ställer diagnos själv. Nu är det bättre och är glad att man vaknar upp till en hyfsad dag. Inte varit ute på länge...Tycker folk är trevliga här hemma, ja när jag träffar någon. Tänker på det varje gång när jag kommer hem från Spanien :-)I dag fyller mitt största barnbarn 19...Hur gick det till...alla år.
Ha det bra och så fortsätter vi glädjas åt det lilla :-) Kram P ♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

27 augusti 2020 15:03

Ibland är det svårt och ibland är det lite svårare, men, som väl är kommer det lättare dagar emellanåt. Jag ska inte klaga, har det bra och försöker att komma ut och få lite luft ibland.
Fint att du kan ställa din egen diagnos, det är inte det lättaste, men, du kanske har vanan inne. Känner din egen kropp och har varit med förr, så att säga.
Tråkigt att du inte kan komma ut, men hoppas att du får luft på balkongen och kan sitta där och njuta lite.
Är vi här i Sverige mer snälla emot varandra, eller tar mer hänsyn, menar du, än i Spanien?
Grattis till ditt barnbarn. Snart inte tonåring längre. Åren går så fort, och man fattar ibland inte var de tar vägen.
Tack detsamma.
Ja, det gör vi Preciosa. Kram!

 
Skogsälvan

Skogsälvan

28 augusti 2020 08:42

Vad underbart att höra att du mår bättre och är tillbaka igen.
Fint tänker jag med särskilda öppettider för riskgrupper. Lika tråkigt med de som inte visar hänsyn. Man undrar hur de tänker..
Varm Kram och ha en fin dag

http://skogsalvan.bloggplatsen.se

wiolettan

30 augusti 2020 09:22

Tack så mycket, skönt att vara här igen.
Ja, det är mycket bra med dessa tider i vissa affärer som är för oss, riskgrupper.
En del personer lär sig visst aldrig, bra att de är i minoritet.
Tack detsamma till dig. Kram.

 
Ditte

Ditte

28 augusti 2020 14:22

Så skönt att du är lite piggare. Roligt att läsa.
Och fint att du kunde gå med Mysingen och handla lite.
Även i våra butiker finns tider för oss äldre. Men ibland är det då mer folk än annars. Jag tycker de flesta vi möter visar hänsyn och är bra på detta med avstånd. Tror många vant sig. Och även här ser vi fler leenden.
Önskar dig och Mysingen nu en fin helg. '
Varm kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

30 augusti 2020 09:25

Det känns bra. Tack Ditte.
Fint att dessa affärer har tänkt på oss, det känns mycket bättre då alla, liksom är mer försiktiga. För alla som handlar där är ju i samma sits, så att säga.
I de butiker som vi går i vid 7-tiden, är det inte mycket folk, i alla fall inte på lördagsmorgonen.
Leenden gör en stor nytta, människor emellan.
Tack detsamma till dig och din man. Kram!

 
Augusta

Augusta

28 augusti 2020 14:27

Du ser alltid hjärtan ute i naturen och nu hjärtan i människor som ler till er :D Jag är glad att du már bättre.

Ta hand om er, mysingen och du.

Kram

http://https://nouw.com/gulahuset

wiolettan

30 augusti 2020 09:27

Det finns en hel del hjärtan, bara man tittar till med de "rätta ögonen". Nej, jag vet inte, de finns där bara.
Tack Augusta, det känns bra.
Var rädd om dig också. Kram.

 
Anneli

Anneli

29 augusti 2020 16:06

Hej vännen.. Hoppas att du mår bra. Klart att ett hjärta ska ha ett hjärta ♥
Var rädd om dig kramar ♥ ♥ ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

wiolettan

30 augusti 2020 09:28

Hej Anneli! Det går upp och ner, men kanske det är naturligt i min ålder och med det som jag har att dras med.
Tack, de finns ju där och då fotar jag.
Tack och detsamma till dig. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards