Direktlänk till inlägg 4 februari 2021

Några tankar, en fin vinterdag.

Av wiolettan - 4 februari 2021 08:31


I morse då vi vandrade ut,  var det minus 11 grader och blåste lite motvind så det riktigt bet i kinderna. Så som jag kommer ihåg att det gjorde hemma i Ångermanland på vintrarna. Visst, det kändes kallt men samtidigt så skönt. Jag älskar ju vintern, den vintern med ren och klar luft, vitt på marken och träden och snön som knastrar under vinterstövlarna. Precis som det är nu, härligt.


Ja, jag vet, det verkar som om jag är rätt så ensam om att tycka om denna årstid, men några till är vi.


Då vi gick ute i morse så kom jag att tänka tjejen som vi mötte för ett tag sedan. Det var kallt och hon kom och gick på andra sidan trottoaren men ropade något till oss. Jag hörde inte vad hon sa så jag frågade:

"Hallå, ville du något"? Eftersom det var tomt på folk, det var en lördag, så tänkte jag att det var nog oss hon ville fråga något, om vägen eller så.


"Jag älskar er", ropade hon tillbaka och fortsatte med raska steg.


Några dagar därefter kom vi gående på samma trottoar som henne och då vi gick förbi varandra, log hon och sa: "Jag älskar er".


Detta har jag tänkt på flera gånger sedan dess och funderat om orsaken. Får ingen rätsida på det. Tänker att det kan möjligen vara samma tjej som för några år sedan, stoppade oss på vår morgonrunda och sa:

"Jag tycker att det är så roligt att se er på morgonen, ni ser så glada och lyckliga ut, där ni går hand i hand".


Jag som tycker om att försöka förstå människorna i min närhet, hur de tänker och är funtade, är kanske inte en människokännare i  någon större grad, men de intresserar mig, jag vill gärna ha svar på så´nt som jag inte direkt förstår. Annars går jag och funderar, fantiserar och till slut så hittar jag på egna svar.


Upp flyga orden tanken stilla står.

Ord utan tanke aldrig himlen når.    En tanke av William Shakespeare.



 

Fortfarande är det belyst och vackert då vi går på Sturegatan.


 

Här var det svårt att komma förbi. Någon stod på taket och försökte att få ner all snö som hade kommit under natten. Som tur var hade de ställt ut vakter också.


 

Sundbybergs grundare Anders Petter Löfström har fått mycket snö vid sin staty.


 

Vid Tornparken har kommunen satt belysning, på ett för mig märkligt ställe. Underifrån, för att lysa upp stenen, eller bergväggen.


 

Här, också vid Tornparken hade lampan kanske passat bättre.


 

Snötyngda grenar.


 

Snön är vit och vacker och det lyser upp ute i naturen. Lite svårt att gå här genom parken, inte plogat ännu.



 

Förstod bättre då vi kom längre fram. Här står traktorn, där det är stoppförbud, föraren är inne och fikar.


 

Denna trappa är uppvärmd underifrån så här behövs ingen skottning. Lätt att gå för dom som kan gå i trappor.



Var rädda om er och varandra.


Värdet i den enträgna bönen

ligger inte i att Gud ska höra oss,

utan att vi ska höra Honom.



 
 
Ingrid

Ingrid

4 februari 2021 11:31

Jag tror ju att en där tjejen verkligen älskar att se er kärlek och omtanke om varandra. Sånt värmer!
Och värme behöver man verkligen nu så här mitt i vintern med kyla och en massa snö.
Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

4 februari 2021 11:41

Syns det igenom, kanske.
Vi blev ju glada, helt klart, fast det kändes ovanligt, inte något som händer varje månad.
Nu har vi fått kyla, det är en vinter som är snörik och kall, i alla fall nu, dessa dagar. Men jag är glad så länge som det inte är halt, då blir det jobbigt.
Tack och detsamma till dig Ingrid. Kram.

 
Geddfish

Geddfish

4 februari 2021 12:21

Jag tror också att tjejen blir så hjärteglad när hon ser er hand i hand och med lysande kärlek, så det smittar!
Ja, nu har vi fått snö. Jag gillar inte vintern, men det gör min yngsta dotter Sarah, hon älskar vintern, så några fler är ni definitivt i vinterälskargruppen ;)
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

4 februari 2021 16:24

Jag hoppas att det var så, men jag är inte van vid att någon är så spontan.
Nej, vet att du inte gillar vintern Gerd, men oftast är det en kort tid då vi har snö så du får se framåt mot bättre tider och jag får passa på att njuta lite extra.
Fint att jag inte är ensam, din Sarah är som jag, härligt. Kram!

 
Biggeros

Biggeros

4 februari 2021 12:48

Ja jag är ingen vintertös men jag tycker att det är så vackert med all snö på backen som lyser upp=)
Vilken gudagod kvinna/tjej som bara spontantant delar med sig av så vackra ord!!!! Det skulle vi alla göra till mans mycket oftare. Ta hand om dig!
Kram

http://Biggeros.blogg.se

wiolettan

4 februari 2021 16:27

Kan tänka mig att du inte är så förtjust i vintern.
Snön som ligger orörd, den är vit och fin men här i Sthlms trakten blir det oftast lite smuts ifrån bilar och dylikt, men ännu så länge så är det kallt och det är vitt och fint ute.
Det var en speciell tjej, verkligen, kanske i 25-30 års åldern, att hon sa så där.
Vi blev glada, så hon gjorde ju nytta.
Tack och detsamma till dig. Kram!

 
Amisa

Amisa

4 februari 2021 14:10

I dagens moderna värld är vi ständigt bombarderade av intryck, mediabrus och apparater som pockar på vår uppmärksamhet. Då blir det ännu svårare att höra Guds röst, för det behövs stunder av tystnad och stillhet och tid för reflektion. Det är underskattat i dagens samhälle, men jag tycker att man ser tydliga tecken på att en omvärdering har börjat ta form och pendeln rör sig nu i den andra riktningen. Alltfler människor börjar nu utöva meditation, yoga och vistas också mer tid i naturens mjuka famn.

Det ser mysigt ut på dina vinterbilder med snön och belysningarna!

Kram!

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

wiolettan

4 februari 2021 16:33

Håller med dig. Det märks inte minst i städer där många människor vistas.
Vi skulle behöva lära oss mer om att ta till vara stunder av enskildhet och verkligen koppla av, gå ner i varv och tänka lite utom oss själva.
Det vore fint om det går emot ett lugnare samhälle och tempo, men jag tycker i stort att det inte är så. Nu i dessa tider är vi ju alla tvungna att mer eller mindre hålla oss åtskilda, kanske blir det en lärdom.
Jag tycker mycket om snöbilder, men dessa har jag tagit rätt så tidigt på morgonen innan det var riktigt ljust.
Det är fint att folk fortfarande har ljusslingor på sina balkonger och kommunen har ännu inte släkt de slingor som hänger över en del gator. Kram!

 
Preciosa

Preciosa

4 februari 2021 14:44

Hej Wiolettan!
Ovanlig tjej! Spännandfe person. Nyfiken, vem är hon :)
Så fina vinterbilder! Vackert. Jag är då rädd att ramla och har ju inget stöd heller som du har. Tandläkarbesöket tog musten ur mig. Ont överallt. Spänner mig när jag går i snön och i stolen...
Kram P ♥♥



http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

4 februari 2021 16:37

Hej Preciosa!
Ja, verkligen ovanligt och det kändes annorlunda. Jag hoppas att jag kan få möjligheten att träffa på henne flera gånger.
Det var där vid Ängskolan ungefär, som du säkert vet var den ligger.
Tack, jag tycker om snön.
Är glad över Mysingen, kan hålla honom i handen, annars hade jag haft det lite marigt.
Oj, har du ont efter tandläkarbesöket, så jobbigt. Hoppas att det snart går över. Kram!

 
Znogge

Znogge

4 februari 2021 15:16

Det var onekligen en annorlunda och spännande tjej. Spontant tänker jag att antingen är hon genuint vänlig eller så är det något som inte stämmer. Lite krasst att man behöver tänka så men i vårt samhälle känns det numera lite udda när folk säger något sådant spontant.

Vilka härliga vinterbilder!

Kram och god torsdag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

4 februari 2021 16:40

Håller med dig, riktigt annorlunda och det kändes allt lite egendomligt.
Hoppas att det är att hon är så där vänlig och att det var därför hon sa så.
Jag tänkte lite i dom banorna som du, första gången, då hon var på andra sidan gatan, men inte den andra gången, då gick vi ju förbi varandra helt nära.
Tack så mycket Znogge. Såg att ni också nu har fått snö. Detsamma och kram.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

4 februari 2021 17:32

Vem kan inte älska dej och din Mysing. Ni är verkligen glädjespridare, de känslor som du förmedlar genom dina blogginlägg, går rakt in i hjärtat.
Nu har du fått din vinter! Jag klarar mig ju utan. Funderar dock på att ta fram skidorna och se hur dom känns. Får köra upp ett eget spår och känna efter innan jag vågar ge mig ut på allmänna spår.
Kram!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

5 februari 2021 08:56

Tack snälla Anna-Lena, alldeles för vänliga ord.
Jaa, nu har jag fått vinter och är glad för att det äntligen kom snö och att den verkar ligga kvar. Eftersom det är så kallt så håller sig snön kall, vit och gnistrande.
Skidorna, just det, fram med dom, det kommer säkert att gå bra. Det jobbigaste för dig blir kanske att skida upp ett nytt spår, för det kan vara tungt och besvärligt.
Lycka till. Kram!

 
Tove Olberg

Tove Olberg

4 februari 2021 19:31

Här är en vinterälskare till!
Dina bilder är jättehärliga. Den upplysta stenen är jättefin och jag ser ju ett par ansikten i den :-) Formen är också fin som helhet. Flickan som talar med er, en fin gest tänker jag om det.
Jag är precis som du; intresserad av människor, tanken och uppfattningar, bemötande. En god vän sa att jag är relationell med min omgivning :-)
Ha en fin kväll fortsatt!
Varm kram

http://blandar.bloggo.nu

wiolettan

5 februari 2021 09:02

Så trevligt, jag började nästan tro att vi inte var så många, procentuellt är vi inte det heller, vad jag kan förstå, i alla fall av oss på bloggen.
Så roligt Tove. Jag satt faktiskt och tittade på min bild och fick ut en del "fantasigrejer". Det gläder mig att du gjorde samma sak.
Ovanlig gest, men visst var det fint.
Din vän har säkert rätt. Har ju bara "känt" dig här på bloggen, men jag tycks mig ha förstått att du är en konstnärlig och känslosam medmänniska.
Trevlig fredag. Kram!

 
Anki

Anki

5 februari 2021 09:07

En skön morgonpromenad! Jag minns att du skrev om den tjejen, ja om det nu är samma, en gång för länge sen.
Härligt med snön och det vackra vintervädret för dig och för andra som tycker om det ... jag tycker också det är vackert
Ha en fin helg!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

5 februari 2021 09:13

Ja, det var en härlig vinterpromenad, jag behövde den.
Men, vilket bra minne du har. Jag har nämligen skrivit om henne, efter det att hon hade kommenterat oss, då för flera år sedan.
Ja, vi som älskar vinter och snö har fått vårt lysmäte, som det heter, eller heter det lystmäte? Jo, det gör det förstås.
Trevlig helg Anki. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

5 februari 2021 14:13

Det börjar verkligen likna norrländskt väder som man växte upp i. Du är inte ensam om att gilla vinter. Jag är en höst och vinterperson men i år känns det inte så bra i och med att man inte kan ta dom längre promenaderna som man behöver i dessa tider då det inte finns så mycket att göra. Det är så buckligt i och med att dom inte skrapar bort isen under.

Hon hade nog som du tänkt sett er förut och ni har utstrålat kärlek och det har berört henne. Så fint!

Ha en skön fredag
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

5 februari 2021 17:10

Nu har vi fått både kyla och snö så det är lite Norrlands väder över det. Fast nu har de mycket mera snö där och kallare, i alla fall i Ångermanland.
Vi är några stycken då i alla fall. Visserligen är det många gånger jobbigare att vandra ute, men det är så vackert och rent i luften, på något sätt.
Det som jag ogillar det är om det är halt, men ännu så har jag inte råkat ut för det så mycket denna vinter.
Synd att de inte skrapar bort isen, det är ju farligt att gå där annars.
Ja, det var kanske det. Hon gjorde oss glad.
Tack och hoppas att du också får en bra dag.
Kram!

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

5 februari 2021 17:15

Fina vinterbilder. Blev extra förtjust i statyn och trapp-bilden. Vad bra att den är uppvärmd. Förstår att du som norrlandstjej gillar läget.
Härligt med tjejen. Jag minns när du berättade om händelsen. Jag gissar att det var samma människa. Bäst att skicka innan allt försvinner.
Var rädd om dig.
Kram Bosse

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

6 februari 2021 07:04

Tack Bosse! Jag tycker att det är så vackert ute nu med den vita snön. I morse gnistrade det så fint och knarrade under fötterna, kändes nästan som då jag var liten.
Det är ju inte så ofta som vi i denna del av landet har mycket med snö och kyla, så, ja jag tycker om det.
Vilket bra minne du har, det är ju bra många år sedan. Vet inte när men det kan jag kanske kolla i bloggen, om jag blir allt för nyfiken.
Det är lite konstigt med bloggplatsen, kommentaren kan försvinna om man håller på länge ock skriver.
Tack och detsamma till dig, Bosse Kram!

 
Lena

Lena

5 februari 2021 17:37

Go *fredags* kväll :)

Alltså hur fint av henne, jag tror absolut att du har rätt i dina tankar, & hon är ju helt underbar som ropar dom finaste komplimanger till er *hjärta* jag blir alldeles rörd till tårar... & ni 2 Turtuduvor hand i hand, hur ofta ser man sådant? absolut inte ofta, ni är ju bara för härliga i er kärlek *hjärta*

Jag & gubben går åxå hand i hand överallt, han min ledstjärna & själsfränd, & fortfarande förälskade efter 40 år *hjärta*

Jag älskar vintern! tyvärr mindre uteliv denna fina kalla tid då Maltes tassar är för köldkänsliga, men vackert & den där klara luften, det är grejer de ;) fast våren längtar jag åxå till :))

Varm stor kram till er båda *hjärta*

http://frallorna.bloggplatsen.se

wiolettan

6 februari 2021 07:13

Det var så ovanligt och märkligt, men jag föredrar att ta det som du skriver, det känns bra. Tänk om vi alla kunde vara så spontana och snälla mot varandra, vilken härlig värld vi då skulle få leva i.

Vi gå ofta hand i hand och har alltid gjort det, men det har blivit nästan jämt nu eftersom jag är "vinglig" av mig.

Visst är det skönt och härligt att kärleken finns kvar hos er och att ni också tycker om att gå hand i hand. Det brukar lysa igenom i din blogg, den kärlek ni känner för varandra.

Vintern en fin årstid på många sätt, men jag förstår detta med fina Maltes ömtåliga tassar.
Det skulle kunna finnas något som skyddade hans tassar, nu då dom är så känsliga.
Tack snälla Lena och detsamma till er.

 
Ditte

Ditte

6 februari 2021 22:09

Ibland förstår man inte trots att man anstränger sig. Men den här flickan, säkert samma som ni mött tidigare, uttryckte nog vad hon kände. Fint så! Men jag förstår att du funderade.
Vad trevligt att promenera med er i Sundbyberg. En hel del känner jag igen men det ser annorlunda ut nu med snö- Vackra bilder!
Vad gäller snön så tycker jag det är fint nu när den är vit och inte slaskig. Och dessa soliga dagar har varit så njutbara.
Har också varit glad för att mitt ansikte i vinter tålt kylan bättre. Det är ju så behandlat efter alla solskador att huden är väldigt skör. Men det har fungerat bra och det gläder mig.
Var försiktig!
Tankar och varm kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

7 februari 2021 15:19

Då hon ropade tvärs över gatan där vid gick, så trodde jag inte att det gällde oss först, därför frågade jag om och då ropade hon en gång till. Mycket förvånad blev jag, men visst, samtidigt glad.
Nu är Sundbyberg inbäddad i ett fint vitt snötäcke och det är så vackert ute. Barnen har roligt i lekparken och på skridskobanan, precis utanför vårt hus.
Fint att du ville gå med och att du kände igen en hel del.
Eftersom kylan sitter i så får vi njuta av vit snö istället för gråslask.
Härligt, att ditt ansikte inte har farit så illa i denna kyla.
Tack och var försiktig du också. Kram!

 
Ingen bild

Ruth i Virginia

9 februari 2021 12:03

Jag var ute och gick en morgon i Vällingby och mötte en
man med sin hund. "God morgon! Vilken härlig dag vi har
i dag", sa jag glatt. Mannen tittade på mej,som jag inte
var klok, ryckte i hundkopplet och skyndade sej i väg.
DET kan jag inte förstå!

wiolettan

10 februari 2021 10:09

Det kan inte jag heller förstå.
En glad och trevlig hälsning ifrån dig och mannen blev tydligen rädd, märkligt. Eller snarare så var han inte van vid trevliga damer.
Han fick lära sig något denna morgon i Vällingby.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards