Direktlänk till inlägg 10 februari 2021

Gör nuet till en trampolin, inte till en hammock!

Av wiolettan - 10 februari 2021 09:10


I går blev det ingen ute promenad för mig, men i morse så tog jag igen det.


Minus 14 grader, men eftersom det inte blåste så kändes det inte så bitande kallt. Vi gick inte så långt. Ner till brevlådan och lade på ett brev med korsordslösningar. Vi får se om vi vinner. Förra veckan fick både Mysingen och jag lotter. Båda hade vi vunnit på korsord. Jag fick två lotter och Mysingen tre. Om det blev någon vinst? Nix, nitar alla fem. Nu har vi två Trisslotter som vi ska skrapa idag. En liten högtidsstund. Än om det sällan blir några pengar, så är det allt lite spännande ändå.


 

Sedan vi hade lagt på brevet i morse så fortsatte vi til Sturegatan. Där låg dessa granar kvar. En hög med kasserade julgranar har legat där, i drygt en månad. Förut om åren har det varit en uppsamlingsplats just här för använda granar. En bil kom och hämtade upp dom och de maldes sönder. Folk fick en viss dag i veckan, en viss tid lämna sina julgranar. Men, tydligen inte i år.



 

Tänk att det mitt i centrala Sundbyberg, kan finnas en villa. Annars är det ju mest flerfamiljshus, höghus och liknande i stan.



 

Brant backe, men bra plogat och sandat så jag kom upp.


 

Istappar, från taket på prästgården.


Jag kommer ihåg då jag var liten, så roligt det var då det hade bildats stora istappar och vi barn bröt av isen och hade en stund en god slickepinne. Som jag har sagt många gånger. Förr i tiden, var det helt andra nöjen för barn och ungdomar, än de som bjuds ut nu.



 

Denna dörr fångade mitt intresse. Stod bara där utan något stöd av karmar eller väggar. En man står bredvid, vet inte vad han håller på med. Vågade inte kolla.



    

Ett hjärta måste också få vara med idag. Den som har ritat detta har gjort en liten gumma till höger. Ja, jag vet inte, men det såg lite roligt ut. Någon med kärlek och fantasi.


Lyckan är lik en parfym.

Vi kan inte stänka den på en annan,

utan att ett par droppar faller på oss själva.


Var rädda om er och varandra.

 
 
Göran

Göran

10 februari 2021 11:18

Lycka till med trissen! "Plötsligt händer det!"

http://singelfarsan.bloggplatsen.seh

wiolettan

10 februari 2021 11:53

Tänk om du skulle ha rätt, så glad jag då skulle bli. Tack!

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

10 februari 2021 11:42

Lycka är ofta de små sakerna. Det är väldans kalt, här blåser kalla havsvindar men solen skiner.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

10 februari 2021 11:55

Visst är det så, det gäller att vi kan hitta dom små sakerna och glädjas.
Kalla havsvindar låter inte skönt. Vi har inte mycket till blåst idag, skönt.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

10 februari 2021 13:35

Men en så härlig bild på dörren och mannen. Sätter verkligen igång fantasin.
Så roligt att ni vinner. Maken löser många korsord, men skickar inte in lösningarna. För egen del så har jag inte riktigt tålamod för korsord. Hoppas att det kommer.
Hoppas förstås att det ska bli storvinst för er på triss! Inte så stora odds...men någon gång måste det ju hända. Kram!

http://femfemman.blogspot.coma

wiolettan

10 februari 2021 16:50

Det kom så oväntat också. Det syntes inte vara någon verksamhet, som arbetsplats eller så, i närheten.
Ibland vinner vi och det är så trevligt, spännande att skrapa fast vi vet ju att det sällan blir vinst.
Det högsta som vi har vunnit på en lott var 5.000:- och då blev vi så glada så att vi höll på att missa det.
Korsord hjälper oss att hålla hjärnan igång, nästan bättre än bokläsning.
Kram!

 
Amisa

Amisa

10 februari 2021 14:19

Det verkar bli allt ljusare och finare ute på era morgonpromenader!

Kanske dörren är en mystisk ingång till en annan värld? När jag var ung tyckte jag alltid att det var så spännande med sådana böcker, filmer och TV-serier där det fanns en portal in till något främmande. Till exempel kommer jag ihåg ”Huset Silfvercronas gåta” där några ungdomar hittade en mystisk portal i ett gammalt slott. När dom gick igenom den hamnade dom på samma plats, men vid olika tidpunkter i historien och dom kunde följa vad som hade hänt under tidens gång och se hur folk hade det.

Kram!

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

wiolettan

10 februari 2021 16:54

Ja, det har du rätt i. Mörkret försvinner tidigare och tidigare och snart dröjer det inte länge förrän det är ljust nästan dygnet runt.
Precis vad jag kan tänka mig. Till en mystisk oupptäckt värld leder dörren. Det gäller bara att våga att öppna den och gå in.
Det låter som en spännande gåta om Huset Silfvercrona.
Detta att gå tillbaka och se hur människorna levde förr, är alltid intressant och givande.
Kram och trevlig kväll.

 
Preciosa

Preciosa

10 februari 2021 18:15

Hej!
Bra att jag får se lite bilder från stan :-)Spännande. Du är duktig på att gå! I dag var det 13 gr tror jag...eller i går. Dottern informerar. Istappar är farligt. Hyresvärden skickade några och tog bort på vårt hus och efter det så har jag bara 2 TV-kanaler. Gammal antenn...Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

11 februari 2021 08:52

Hej!
Nu är det mycket med snö i vår stad och snöhögarna växer på en del ställen. Men ännu så länge är det fint plogat och sandat.
Jag försöker att gå ut varje dag, men lyckas inte alltid. Mysingen håller mig i handen och jag får stanna då och då. Är så tacksam att kunna få gå ut.
Vi har sett flera hus med istappar, bland annat vid Tuletorget.
Här höll de på igår och rensade, på vårt hus.

Bara två kanaler, det var inte mycket. Finns ju inte så mycket att se, men jag kan tänka mig att det är ett litet sällskap i alla fall, den och radion. Kram!

 
Znogge

Znogge

10 februari 2021 18:28

Grattis till era korsordsvinster. Hoppas det blev vinst på trisslotterna som ni hade kvar att skrapa. Jag löser mycket korsord men gör det på datorn. Förra veckan vann jag två minitriss och på den ena var det vinst. Hela 10 kronor rikare blev jag så frågan är vad jag ska spendera dem på ;-)
Härlig bild på mannen och dörren. Vad har gjorde lär vi dock aldrig få veta utan det får fantasin avgöra...

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

11 februari 2021 08:59

Tack så mycket. Nej, det blev tyvärr ingen vinst där heller. Men vi har två småvinster att hämta ut, så riktigt lottlösa är vi inte.
Aha, går det att lösa korsord på datorn också? Ja, där ser du vad jag är lite insatt i denna digitala värld.
Grattis till din vinst, många bäckar små, heter det ju. Du får göra något kul med lilla S.
Den mystiska mannen vid dörren, kunde vara ett namn på en deckare. Båda är borta nu så jag vet inte något mera. Kram!

 
Anneli

Anneli

10 februari 2021 20:02

Hej vännen. Så fina bilder du har tagit o roligt med alla dina hjärtan som du hittar. Jag såg ett moln som bildade ett hjärta häromdagen men innan jag hann fota det så var det borta,, men jag tänkte på dig.

Jag har skapat en blogg till Neo om du vill följa honom där så är du välkommen att göra det http://neolitenblirstor.bloggplatsen.se/

Jag har även lagt in en länk på min blogg till hans på högersidan.

Var rädd om dig,, kramar ♥ ♥ ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

wiolettan

11 februari 2021 09:03

Hej. Trevligt att du tittar in. Tack så mycket. Älskar att ta bilder men har en gammal kamera.
Så synd att du inte hann fram med kameran. Men moln kan gå fort ibland. Jag brukar titta på moln och hoppas att jag ska få se ett hjärta, men nej, nog ovanligt.
Roligt att du tänkte på mig.

Det ska jag verkligen göra. Han är ju så otroligt näpen och söt.

Tack och detsamma till dig, Anneli. Kram!

 
Anki

Anki

11 februari 2021 07:41

Grattis till vinsterna ... och så håller jag tummarna att det blir vinst på någon av Trisslotterna också!
Kul bild med den fristående dörren och mannen.
Fint hjärta!
Ha det gott!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

11 februari 2021 09:06

Tack Anki. Det hjälpte inte denna gång, med de hållna tummarna. Hoppas att det kommer fler tillfällen.
Det är inte varje dag som vi ser något så smådråpligt, om man som vi har fantasi. Både mannen och dörren är borta nu.
Lite annorlunda ritat, detta hjärta.
Tack och detsamma önskar jag dig. Kram!

 
Ingrid

Ingrid

11 februari 2021 13:40

Grattis till vinsterna! Jag har helt slutat att skicka in korsordslösningar. Förr hade GA egna korsord och då brukade jag sända in dem och vann någon gång då och då, men nu har de samma korsord som finns i andra tidningar i landet. Jag har kollat och det är ytterst sällan som någon gotlänning vinner. Så det får vara.
Det var nog lika bra att du inte gick fram till den där mannen och kollade var han höll på med.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

13 februari 2021 07:27

Tack Ingrid!
Vi tycker att det är spännande att skicka in lösningarna och ibland kommer det en lott, eller någon annan liten vinst. Men vi löser ju korsord för att det stimulerar hjärnan och kanske hjälper oss att vara alerta långt upp i åren. Hoppas kan vi ju alltid.
Jag kan förstå din känsla, varför du inte skickar in lösningarna längre.

Ja, se det tror jag också. Jag kanske hade blivit överraskad. Kram!

 
Ditte

Ditte

11 februari 2021 18:36

Vad roligt med vinsterna! Nu håller jag tummarna för er. Och roligt att skrapa är det- Så fint att du kunde gå ut en vända. Och tack för promenaden. Några gatuvyer kände jag igen. Så intressant med dörren. Och lite roligt också med mannen bredvid.
Hjärtat med sina detaljer var också fint.
Varm kram och många tankar

http://https://dittemitti.se

wiolettan

13 februari 2021 07:31

Ja, det var roligt, så många lotter en och samma gång. Tack, men det blev ingen vinst på dessa. Bättre lycka nästa gång.
Det känns så bra att komma ut lite och få frisk luft. Visserligen är det kallt nu, innan solen har kommit upp, men vi vill ändå inte avstå morgonpromenaderna, så länge vi kan.
Förstår att du känner igen dig. Sundbyberg är en liten stad, så vissa gator vandrar vi ju ofta på.
Tur att inte mannen såg att jag fotade, kan jag tänka.
Någon hade ritat ett hjärta på muren.
Tack Ditte, detsamma till dig. Kram!

 
Ingen bild

Lotta

12 februari 2021 18:47

Idag låg det även en trasig pulka bland granarna🙄
Såg skräpigt ut

wiolettan

13 februari 2021 07:34

Hej Lotta, välkommen!
Aha, en trasig pulka, den har jag inte sett ännu. Får se nästa gång om den kommer med på bild, eller om kommunen har rensat upp innan jag kommer dit.

 
Tove Olberg

Tove Olberg

13 februari 2021 11:05

Grattis till vinsterna - och tummar höll för nästa! Som du vet gillar jag dian små verser i rött och dina hjärtfynd :-)
Bilden av mannen, dörren och vita tunnan får mig att le. Du har fångat en detaljerat ögonblicksbild!!
MÅ gott kram!

http://blandar.bloggo.nu

wiolettan

13 februari 2021 11:46

Tack så mycket Tove. Nej det blev ingen vinst, men det var trevligt att skrapa.
Så roligt att du tycker om verserna, det är blandad kompott. Hjärtan värmer.
Det var en liten märklig känsla då jag såg mannen där. Kunde inte hejda mig, utan tog upp kameran. Men, han kände inte vad som pågick bakom hans rygg, tydligen. Tack detsamma. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards