Direktlänk till inlägg 13 februari 2021

Vara glad och se framåt.

Av wiolettan - 13 februari 2021 08:45


Räkna inte åren, men räkna

välsignelsens mängd.

Räkna inte åren, men

löftena Herren dig gav.

Räkna inte åren, men räkna

med ledning och råd.

 

Dagarna och åren går fort och det är knappt jag hinner med. Är så tacksam att jag får vara så pass frisk, fast jag är så sjuk. Kan man säga så? Nej, jag brukar inte tänka så utan är glad åt varje dag som jag får här på jorden.


Tänkte på något som Alf Svensson sa, som jag hörde på TV för flera år sedan. Han sa ungefär så här:


”Många säger att dom längtar så till sitt himmelska hem, himlen, men jag är glad så länge jag får vara kvar här på jorden. Himlen finns kvar, men det är intressant och spännande att leva, så jag vill vara kvar så länge som jag får”.


Jag är benägen att hålla med honom.


I morse gick jag inte med Mysingen då han tog en morgonpromenad inkl. handlade lite matvaror. Kände att det var bäst att ta det lugnt.




 

I går vid vår morgonrunda såg vi dessa duktiga och modiga män. Jag skulle inte vilja byta med dom. Skotta ned snö, många våningar upp och på denna lilla avsats.



 

Detta tyckte jag var mysigt. Vid Tulegatan har traktorkillarna kört upp snö och då har barnen passat på och gjort denna fina snögrotta. Jag tror det var 5 eller 6 ut- och ingångar.


 

Skatorna har också byggt. Jag tycker att de är otroliga byggmästare som sliter för att samla pinnar och grenar.


 

Fick också se denna uppmaning på vår runda. Om jag inte minns fel så fanns den vid en blomsteraffär.


Låt hjärtat va me´

glöm för all del

inte de.




 

 
 
Znogge

Znogge

13 februari 2021 09:59

Varje dag är en gåva och i tider som dessa vet man inte hur länge man får vara frisk, eller hyfsat frisk i alla fall...

Kram och god lördag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

13 februari 2021 11:36

Så är det ju, för var och en av oss. Vi får vara tacksamma över varje dag och göra det bästa.
Detsamma till dig Znogge. Kram!

 
Preciosa

Preciosa

13 februari 2021 10:29

Hej wiolettan!
Ja varje dag tänker jag på att jag lever fortfarande om än lite väl isolerat. I går var en speciell dag och tänkte mycket på min syster. Hur hade hon hanterat pandemin om hon varit kvar i livet och Spanien. Hon var mer tålmodig än jag. Fast jag har anpassat mig nu...eller kanske det är apati :-)
Fick 2 semlor i går. En från Passion och en från Droppen :-)
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

13 februari 2021 11:43

Hej Preciosa!
Dessa konstiga tider har gjort att livet för många av oss har blivit annorlunda och mera isolerat.
Jag kommer ju ut lite ibland och det känns fint, men det är ju tack vare Mysingen.
Förstår att tankarna kommer, du och din tvillingsyster hade ju kollosalt nära band till varandra. Tålmodig i denna situation är en bra egenskap. Jag tror att du också är tålmodig, inte apatisk.
Så trevligt att få 2 semlor. Vem var godast? Droppens, kan jag tänka mig. Kram!

 
Tove Olberg

Tove Olberg

13 februari 2021 11:10

Jag tycker dina ord såpass frisk fast sjuk är helt på sin rätta plats. Du har en inställning som hjälper dig, du har din tro på det sätt som du vill!
Mysingen får vara med :-)
Och visst om än svårt ibland så finns det ju en glädje.
HJärtekram

http://blandar.bloggo.nu

wiolettan

13 februari 2021 11:50

Det är så jag känner ibland. Jag är ju mellan varven rätt så frisk, men ändå så har jag ju vissa allvarliga "åkommor".
Min tro hjälper mig mycket, men också min optimistiska läggning. Sedan är jag ju också barnslig och det hjälper mycket. Tar inte allt på blodigt allvar.
Mysingen hjälper mig.
Vad skulle vi göra utan glädjen, så tråkigt det skulle vara.
Tack Tove, Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

13 februari 2021 12:21

Ja, man får vara glad då länge man kan njuta av livet. Även om man många gånger inte kan uppskatta det msn har tillräckligt. Bra att du påminner. Sköt om dej ! Kram!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

13 februari 2021 16:38

Ja, så är det. Ibland, om det kommer små, eller stora förtretligeter så kanske vi människor glömmer bort att se det som också faktiskt är ljust och trevligt.
Tack detsamma, Anna-Lena. Kram!

 
Ingrid

Ingrid

13 februari 2021 14:36

Jag önskar dig och din Mysing en riktig fin Alla Hjärtans dag.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

13 februari 2021 16:39

Tack så mycket Ingrid.
Vi önskar att du också får en fin och ljus Alla Hjärtans Dag. Kram!

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

13 februari 2021 16:56

Alla är inte höjdrädda, tur det. Min son och svärdotter passar på att is-klättra på berg nu när vi har det så kallt, -15°C på morgon, på dagen skiner solen, varma kläder bara, ha en fin Alla Hjärtans dag ❤️

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

13 februari 2021 17:06

Det är ju verkligen tur att det finns de som klarar detta jobb.
Duktiga dom är, din son och svärdotter, klättra i berg, ojoj, inte heller något för mig.
Rätt klädsel hjälper mycket.
Vi hade bara cirka 10 minus i morse.
Tack och jag önskar dig detsamma., Hannele.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

13 februari 2021 19:38

Visst gör vi som Sonya Hedenbratt, låter hjärtat "va me". Nog så viktigt i alla sammanhang. Jag tycker hjärtat ska vara med varje dag. (Är inget "fan" av affärsjippot "Alla hjärtans dag".)
Tänk, dessa snöskottare, vilket jobb de gör. Men så fint att de finns. Roligt med barnen som gjort en snögrotta. Och snön nu lockar till mycket lek har jag sett.
Önskar dig en fin helg.
Stor kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

14 februari 2021 21:24

Det är bra att "tänka med hjärtat" och kanske kunna bidra till en lite bättre vardag.
Du har så rätt Ditte, varje dag ska hjärtat vara med.
Nej, vi gör inget speciellt den dagen heller mer än kanske köper lite "hjärtgodis" ibland.
Helt otroligt jobbigt att vara snöskottare kan jag tänka, men dom själva verkar klara det hela med glans.
Det var en enormt stor snögrotta och jag förstår att barnen har roligt där då de kryper in och ut och leker. Härligt att det blev snö för deras skull.
Tack, detsamma. Kram!

 
Gunnel

Gunnel

14 februari 2021 07:55

Nog vill jag leva här på jorden så länge det går. Hoppas det blir en fin dag för dig idag...du som älskar hjärtan. Tack för omtänksamma kommentarer. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

14 februari 2021 21:25

Så är det, vi vill finnas till och vara med våra nära och kära så länge vi kan.
Tack snälla Gunnel. Det blev en fin dag.
Roligt att se att du är tillbaka. Kram!

 
Anki

Anki

14 februari 2021 10:43

kloka ord av Alf Svensson - håller med! Visst vill man vara med så länge som möjligt :)
Önskar dig och mysingen en fin Alla hjärtans dag!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

14 februari 2021 21:27

Det tycker jag också att det är. Alf Svensson verkar vara en vänlig och ärlig människa.
Tack Anki. Hoppas detsamma till dig och din man. Kram!

 
Ingen bild

Ruth i Virginia

15 februari 2021 03:01

Håller med dej om att vara nyfiken. Man föds och man dör.
Mellan de två punkterna ligger LIVET. Jag är en nyfiken
gammal kärring, det är nog därför jag snart fyller 93.
Har haft tur med hälsan - än så länge. Har även fått min
första C-19 vaccin spruta. :)

wiolettan

15 februari 2021 09:01

Det är bra att vara nyfiken, då känner man att man lever och vill fortsätta att leva.
Jag tror Ruth, att du har rätt. Du är nyfiken och har en optimistisk läggning, plus att du, som du säger, "haft tur med hälsan", därför din aktningsvärda ålder. Det är bara att gratulera.
Du och min äldsta bror är nästan jämngamla. Han ska fylla 94 år i juni.
Så bra att du har fått vaccinet. Här har jag inte hört något om när det blir aktuellt för vår del.
Sköt om dig.

 
wiper

wiper

15 februari 2021 10:42

Tiden rusar verkligen iväg. Vi har nu bott i Västmanland i 4 år och vart har dom tagit vägen?. Ja du man får ta tillvara varje dag. Dom är verkligen modiga dom som törs stå på tak och skotta

Vad påhittigt gjort av barnen. Av den texten så tänker jag på Sonja Hedenbratt: låt hjärtat vara med

Ha nu en fin början på veckan
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

16 februari 2021 09:30

Det känns viktigare och viktigare ju äldre jag blir, att ta till vara på nuet, leva i nuet och göra det bästa jag kan.
Modiga, just rätta ordet. Jag såg inte att de hade någon livlina, men det var så högt upp så den syntes kanske inte, om den nu fanns där.
Tänk att vara liten och kunna krypa runt där och leka. Nej, jag är vuxen.
Sonja Hedenbratt och Sten-Åke Cederhök gladde oss med sina trevliga program, för många år sedan.
Tack detsamma önskar jag dig. Kram!

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

16 februari 2021 08:17

Kloka ord från Alf Svensson som jag håller med om. Det gäller att vara tacksam för varje dag vi får här.
Tur det finns de som vågar stå där uppe och göra ett bra jobb. Jag hade inte vågat. Däremot hade jag gärna byggt nya fönster i snön.
Kram Bosse

http://gotlanduppochner.com

 
wiolettan

wiolettan

16 februari 2021 09:34

Han verkar vara en varm och medkännande medmänniska Alf Svensson. Passade bra som partiledare, men det är ju några år sedan nu.
Att vara tacksam och inte ta för givet, det är bra.
Nej, jag hade inte heller vågat ställa mig där och skotta, skulle få svindel.
Krypa omkring i den snögrottan, det skulle vi inte ha något emot. Kram till dig Bosse.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Amisa

Amisa

16 februari 2021 23:27

Hasse Alfredsson sa ju så klokt att "Livet är som en påse - tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något". Livet blir vad vi gör det till, vi får se till att skapa dom gyllene stunderna som gör det värt att leva.

Kram!

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

wiolettan

17 februari 2021 10:45

Hasse och Tage fann på en hel del roligs texter och vissa sitter i huvudet, efter så många år.
Ja, en del kan vi välja själva och göra så gott vi kan av den värdefulla gåvan livet, som vi har fått.
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards