Direktlänk till inlägg 16 februari 2021

Semla, fettisdagsbulle och hetvägg.

Av wiolettan - 16 februari 2021 08:35


Fettisdagen är idag och då får vi äta fettisdagsbullar, eller semlor som vi numera säger. Förr var fettisdagen slutet på tre dagars festligheter, då man skulle äta upp sig inför 40 dagars fasta, som började på onsdagen, askonsdag.

Fettisdagen är på tisdagen sju veckor före påsk, så de varierar år från år. Det betyder att i år så infaller påsken i början av april.

Semlan kan också heta Hetvägg. Men, då lägger man den i varm mjölk. Det klarar inte jag att äta. Tror att det beror på minnen ifrån min barndom.

Vi i skolan skulle åka skidor, jag ville vinna, så klart, tog i för hårt och för att göra en lång historia kort så kom doktorn till lärarrummet där de hade lagt mig. Han undersökte mig, frågade vad jag hade ätit till lunch. Pölsa svarade jag, det var vad vi hade fått på skollunchen.

”Du tål nog inte inälvsmat, undvik det i fortsättningen”, sa doktorn.

Sedan skulle vi få Semla i barnbespisningen, efter skidåkningen, vilket jag hade glatt mig mycket åt. Jag hade aldrig ätit någon semla förr. Men, den låg på en tallrik med varm mjölk, troligen legat där ett tag. Kunde med stor möda få i mig den. På den tiden lämnade man inte mat som man hade fått på sin tallrik.


  

Vi gick förbi Droppens Konditori och köpte 2 semlor. Vi tänkte, vi slår på stort. Dom kostar nämligen 41:-/styck, men så goda. De är kända för att ha mycket goda semlor och folk kan åka långt för att köpa sina där. Ett år såg Mysingen en lång kö utanför och undrade vad det var. Hade inte tänkt på att det var fettisdagen.


   

Här är vi på väg till konditoriet, men bakom kameran. Ni ser, vi har fortfarande snö men här syns den inte så mycket och på trottoarerna börjar den bli brunaktig till färgen, som farinsocker.


 

Vi köpte också frimärken på en av våra rundor. Fina hjärtan.



   


Någon har tänkt till. Smart att ta hand om nycklarna och sätta upp en sådan lapp. På lappen stod det namn och telefonnummer.


I dag en mellandag, lugn dag. Resten av veckan blir det mera fart. Tvättstugen, handla mat och Mysingen har 3 sammanträden över nätet. I två av dom är han sekreterare.


Ju mindre man har att göra, desto
mindre tid har man för att göra det.

Var rädda om er och varandra och ha en fin dag.



 
 
Ingen bild

Lena i Wales och Spanien

16 februari 2021 10:35

Provar att kommentera!

wiolettan

16 februari 2021 11:07

Så bra det gick.
Välkommen.

 
Ingen bild

Lena i Wales och Spanien

16 februari 2021 10:41

Hej Wiolettan!
Tror att jag har hittat ett sätt att kommentera hos dig, genom att inte skriva med bloggadress. Verkar funka. Så glad att äntligen kunna kommentera, även om jag skrivit flera mail till dig, så du vet att jag fortfarande följer dig.
Idag blir det nog också semla här. Här kan man ju inte köpa några, så jag har hembakade i frysen.
Trevlig fettisdag!

wiolettan

16 februari 2021 11:10

Hej Lena!
Så fint att du inte tröttnade. Men jag tror att du kanske har rätt.
Jag har märkt att då du har skrivit adressen så har jag aldrig kunnat klicka på den och komma till dig, vilket jag kan göra på andra. Märkligt har det känts som.
Roligt har det varit att få mail ifrån dig också, de har piggat upp.
Vi har köpt, att baka dessa godsaker tror jag att jag överlåter till andra.
Tack och detsamma till dig.

 
Gunnel

Gunnel

16 februari 2021 11:23

Ditt ordspråk stämmer verkligen bra. Undras varför det känns så. Idag blir det ingen fastlagsbulle här, för vi tjuvstartade i veckan och nu får det räcka. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

16 februari 2021 11:30

Visst är det en märklig känsla. Svårt att komma underfund om varför.
Aha, ni har börjat i tid och då blir det inga idag. Vi har våra kvar, det känns bra.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Anki

Anki

16 februari 2021 12:00

Idag blir det hetvägg till kvällsmål ... enda semlan i år.
Så fina frimärken du hittat!
Ett bra ordspråk!
Ha en fin dag!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

16 februari 2021 16:48

Det låter bra, men inte för mig, jag tar utan hetvägg.
Hjärtan på frimärken, kanske var det för Alla Hjärtans Dag.
Jag tycker om ordspråk och ibland kan man fynda där.
Tack och detsamma till dig, Anki. Kram!

 
Preciosa

Preciosa

16 februari 2021 12:26

Hej Wiolettan!
Såg en bild igår på en Facebookgrupp i Sundbyberg som hade en lång kö utanför Droppen :-)Avstånd förstås. Jag har ätit min semlakvot för i år :-)Min syster gillade att äta den med het mjölk. Inte jag. Ska bli varmare snart så snön lär väl töa bort.
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

16 februari 2021 16:51

Hej Preciosa!
Aha, redan kö igår utanför konditori Droppen. Hur skulle det då ha varit i förmiddags?
Det står en skylt utanför, att man ska köa utanför. Folk håller där avstånd, har jag sett.
Jag gillar inte heller med het mjölk till, så det där är olika.
Ja, det såg så ut på väderrapporten att det skulle bli varmgrader. Kram!

 
Ingrid

Ingrid

16 februari 2021 12:37

Det var dyra semlor. Här får jag två stycken till priset av en av de ni köper, men då är givetvis era mycket godare. De som vi har här går bra att äta som hetvägg, men till kaffet är de inget vidare.
Ha det så gott!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

16 februari 2021 16:54

Dom var dyra. I vanliga matvaruaffärer kan man få 2 för cirka 30:-, kanske lite mindre också. Men, konditorier är dyrare och denna affär är dyrare ändå. Om jag säger så.
Då är det ju fint om man gillar hetvägg.
Tack Ingrid, detsamma önskar jag dig. Kram!

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

16 februari 2021 13:41

Vackra frimärken, men jag skickar nästan inget, häromdagen åt vi semlor med varm mjölk, idag köpte jag två mini-semlor till maken och mig, ibland delar vi EN semla.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

16 februari 2021 16:56

Fina frimärken, för en gångs skull, ibland är de riktigt fula, eller konstiga, men dessa med hjärtan och blommor på, var bra.
Vi sänder en hel del brev och kort också, så frimärken går åt.
Vanliga semlor är så stora så det går alldeles utmärkt att dela, det gör Mysingen och jag också.

 
Znogge

Znogge

16 februari 2021 16:34

Ja, tänk som det fungerade förr. Att lämna mat var det inte tal om utan man fick vackert äta upp det som fanns på tallriken. Tålde man inte maten fick man ha en lapp med sig från föräldrarna för ingen kom undan. Allt var inte bättre förr!
Visst ska man unna sig och det är skillnad på fastlagsbullar och fastlagsbullar. Jag betalar hellre någon krona extra för något som är riktigt gott. Nu blev det inte så i dag för alla var slut när jag kom och jag hade inte tid att vänta.

Vilka söta frimärken!

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

16 februari 2021 17:01

Det är stor skillnad, som det var förr och som det är nu.
Detta var på 1950-talet och då var det andra regler som gällde. Jag kommer inte ihåg att jag kunde ha någon lapp med mig, men det kanske var så. Hemma måste vi också äta upp och jag som inte åt fisk, fick ta potatis och sås de gånger det var fisk.
Stor skillnad på smaken, det är då ett som är säkert. En del bagare kan detta bättre än andra, helt klart.
Så tråkigt att du inte fick någon semla idag. Det hände oss också ett år, då vi kom på eftermiddagen och skulle köpa.
Dessa frimärken gillar jag. Kram!

 
Tove Olberg

Tove Olberg

16 februari 2021 17:53

Så var det med fettisdagsbulles historia ja. Någon hetvägg har det inte blivit för min del, men väl har jag nu tillsammans ätit 4 semlor redan!
Visst åt en upp maten, inge mer med det. De frimärken talar vår och kärlek :-)
Och inälvsmat äter du det numera?
Ha en fortsatt fin fettisdagsafton ni två!
Varm kram!

http://blandar.bloggo.nu

wiolettan

16 februari 2021 21:16

Hetvägg, nej det blir det inte för mig heller, men däremot har jag i år ätit 2 semlor, brukar för det mesta äta 1.
Det var samma för dig, det man fick på tallriken, eller hade tagit åt sig, skulle ätas upp.
Jag älskar dessa vackra och somriga frimärken.
Nja, inte gärna, vill inte bli så sjuk som jag var då.
Tack. Ha en fin kväll. Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

16 februari 2021 20:21

Dagens semla kostade 40 kr. Inköpt efter köande i Gnosjö. Fastlagsdöndagen semla a 50 kr, var betydligt godare.
Hetvägg åt vi när jag var barn. Gott! Men jag tänker att den inte går ligga gör länge i det heta. Blir rätt läbbigt!
En sån Mysing till att vara aktiv. Bra att ha lite ätt göra i dessa tider. Kram!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

16 februari 2021 21:20

Dina semlor var i samla prisklass som våra, eller lite dyrare. Det är fint om de smakar gott och det gjorde våra.
Jag tror att du har rätt där. Kanske semlan hade legat i den varma mjölken för länge innan jag fick den och därför blev den inte så aptitlig.
Ja, han måste hålla igång, både på det ena och andra sättet. Jag kan inte hålla hans takt längre, vilket gör mig lite bedrövad.
Kram!

 
Amisa

Amisa

16 februari 2021 23:17

Vilka fina frimärken du har hittat, visste inte att dom ger ut speciella så här till Alla hjärtans dag!

Det är GOTT med semla med kanel och mjölk, men inte många som verkar förstå sig på det. Det var nog vanligare förr då man inte gick till ett konditori, utan bakade semlan själv. Då blir inte bullen lika lös och smulig. Bullen får inte ligga för länge i mjölken så att den blir blaskig.

Ha det fint!

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

wiolettan

17 februari 2021 10:43

Nej, det visste inte jag heller, förrän jag såg dom. Fina med hjärtan och tulpaner.

Semla är gott, men jag avstår mjölken. Jag har inte provat det sedan den gången i skolan, så det kanske går bra nu, men tanken på det väcker inga njutningskänslor.
Där har du säkert rätt angående förr i tiden.
Den semlan jag fick hade säkert legat i mjölken ett tag, eftersom jag hade legat uppe i lärarrummet och undersökts.
Tack och detsamma önskar jag dig, Amisa.

 
Geddfish

Geddfish

17 februari 2021 10:21

Oj, där försvann kommentaren. Det gör så ibland hos bloggplatsen, vips så är den i rymden.
Jag skrev att jag köpte aldrig någon semla igår för jag ville inte gå in i affären. Annars gillar jag hetvägg, men förstår att du inte gör det efter barndomens upplevelse.
Bra ordspråk och fina hjärtansfrimärken!
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

17 februari 2021 10:51

Jag råkar också ut för detsamma på bloggplatsen. Har upptäckt att det beror på att jag har varit inne på kommentaren en lång stund. Men hur lång stund det gäller, innan man slängs ut, det vet jag inte. Jag brukar försöka att skynda mig att skriva och går inte det så kopierar jag, sparar, och för in det då jag är klar.
Så är det i dessa tider, man undviker att gå in i affärer. Mysingen går in med munskydd på och håller avstånd som man ska.
Jag tycker om detta ordspråk och dessa frimärken passar alldeles utmärkt. Kram!

 
Ditte

Ditte

17 februari 2021 18:09

Tänk vilka trista minnen även du har från skolbespisningen. Tänk så det var. Vet att jag suttit inne på lunchraster som straff för att jag vägrade äta både kall pölsa och kall blodpudding. Men jag åt ändå inte upp.Kan förstå att du inte åt denna svampiga semla heller.
Så trevligt att köpa semlor på Droppens konditori. Har för något år sedan prövat en där. Så god. Igår åt jag ingen men en liten "mini" blev det i måndags i Östermalmshallen.
Fint att ni kunde gå ut en sväng. Men ta det försiktigt för det kan vara nog så halt.
Orden längst ner är så sanna.
Önskar dig en fin kväll.
Stor kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

19 februari 2021 09:03

Ja, det var inte lätt alla gånger. Det var bra om det fanns en kamrat bredvid som kunde äta upp min mat, ibland.
Kall pölsa det låter verkligen inte gott och inte blodpudding heller. Det var mycket som var annorlunda förr. Överlag så känns det som om det är bättre för barnen nu.
Så roligt att du också har smakat Droppens Semla, jag tycker att den är mycket god.
Minisemla låter som en lagom stor semla. Mysingen och jag köpte två och delade på dom så fick vi äta vid två tillfällen, praktiskt,
för de är så mättande.
Vi håller varandras händer och går försiktigt, men oftast är det fint plogat och sandat här.
Tack och ´hoppas att du får en finfin fredag.
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards