Direktlänk till inlägg 19 februari 2021

Knäckebrödsakademin...

Av wiolettan - 19 februari 2021 08:32


…har instiftat Knäckebrödets dag som infaller den 19 februari. Alltså idag.

Jag är så glad att det finns en sådan dag. Nu för tiden så finns det ju på nästan alla dagar något som firas. Ja, ni vet, Vetebullen, Världshaven, Pionen och även Ostkakan har sin dag.


Knäckebröd, jag tycker om knäckebröd, äter mycket sällan mjukt bröd. Att jag kom att tänka på det nu, kanske är för att då jag i morse gick förbi tandläkarens mottagning tänkte jag och sa det också högt. ”Så glad jag är att jag är färdig hos tandläkaren”.  Jag tyckte att det var jobbigt. Men, nu kan jag tugga knäckebröd igen, det hade jag fått avstå ifrån, en lång tid, på grund av tänderna.


Knäckebrödet kallas även för hårt bröd, spisbröd eller hårdbröd. Knäckebrödet är mer fiberrikt och mer kalorisnålt än de mjuka alternativen.


Det mesta knäckebrödet bakas på endast fyra ingredienser, råg, jäst, salt och vatten. Det kan vara kryddat med, till exempel kummin.  Vi svenskar äter mest knäckebröd i hela världen, 4 kg per person och år, minst. Det härstammar helt och hållet från Sverige. Vi började baka detta bröd redan på 500-talet. Från början hade det ett hål i mitten så att man kunde hänga upp det i taket, för att råttor inte skulle kunna komma åt det.


Då jag var ung och bodde i Ångermanland hade vi en bagarstuga där vi bakade tunnbröd och efter tunnbröds baket, bakade vi hårt bröd. Den bagarstugan hade också ringar uppe i taket så det gick att hänga upp brödet, men de ringarna är borta nu.


 

Här gick vi i morse på vår morgonrunda men denna bild tog jag i förrgår. Idag är det mulet och regnet är på väg. De varnar på radion för halka, så det gäller att vara försiktig.


 

I Tornparken såg vi dessa vackra isprydnader. "Oj, så fint tänkte jag, vad duktig den personen är som har målat så vackert på isen.



 

Men, så tittade jag närmare. Då blev det inte lika vackert i mina ögon längre. Levande tulpaner inmurade i is, nej det skulle jag inte göra.



 

Skatboet har fått ett vitt fint tak. Det såg så roligt ut.



Skogen skulle vara mycket tyst om inga andra

fåglar sjöng, än de som sjunger bäst.





 
 
Amisa

Amisa

19 februari 2021 09:41

Knäckebröd borde nog vara nyttigare än mjukt bröd, massor av fibrer. Själv gillar jag runda knäckebröd från Leksand.

Vilken vacker himmel du lyckats fånga på din bild!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

wiolettan

19 februari 2021 16:57

Ja, det känns nyttigare också och så är det gott, enligt min smak. Fiberrikt tunnbröd och spisbröd är det bröd som vi har mest.

Tack, det var en tidig morgon.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

19 februari 2021 10:19

Jag tycker att de där isprydnaderna med växter i. är så fina. Man kan ju ta sina vissnade tulpaner. Jag har just nu tjugo stycken som skulle kunna få hamna i ett isblock...men nu har det blivit plusgrader, så det funkar inte. Det är jag glad för! Plusgraderna alltså!
Knäckebröd! Ja tack! Finns många goda. Speciellt de grövre gillar jag. Havreknäcke har blivit en stor favorit.
Har aldrig bakat- ja, om man undantar "godisbröd" med en massa frön i. Kram>!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

19 februari 2021 17:01

De lyste verkligen upp och det måste ha varit en del jobb att göra dom. Hur, det vet jag inte.
Vissa tulpaner kan man ta, det har du rätt i.
Plusgrader och isblock, nej ingen bra kombination.
Oj, så många tulpaner du har, vilken blomsterprakt.
Knäckebröd är gott. Havreknäcke, det låter som både gott och nyttigt.

Som ung fick jag baka en hel del. Stort hushåll på landet, så det blev både bullar, kakor, tunnbröd och limpor, bland annat.
Kram!

 
Preciosa

Preciosa

19 februari 2021 12:03

Hej Wiolettan!
Knäckebröd är gott men tänderna får stryk...När jag är klar så kanske jag också kan äta det. Kommer i håg Vikabröd som var så himla gott förr. Hårt var det :-)Kul att det är svenskt detta med knäckebröd! Visste jag inte. Min spanske Amigo älskade om jag gjorde såna mackor med ost och gurka el leverpastej. Hade han inte ätit förut så klart.
Iskonsten i Sundbyberg läste jag att kanske kommunen stod bakom?
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

19 februari 2021 17:05

Hej Preciosa!
Det är hårt med knäckebröd och jag tyckte att det var så jobbigt då jag inte kunde äta det, men nu så går det bra, så det blir en bit varje dag.
Det är helsvenskt och det förvånade mig lite, trodde möjligen att det var finskt.
Nej, förstår att din Amigo inte hade smakat detta. Många utomlands svenskar vill gärna ha med sig hårt bröd om de åker från Sverige.
Aha, är det kommunen som står bakom detta originella med iskonsten. Ja, de har ju resurser. Kram!

 
Geddfish

Geddfish

19 februari 2021 12:27

Jag gillar knäckebröd. Brukar variera med mjukt grovt och ibland rostat vitt.
Bland knäckebröden väljer jag Husmans. Det är viktigt att se om sina tänder för att må bra i hela kroppen. Så bra att du är klar hos tandläkaren!
Önskar er en fin fredag, varm kram, Gerd 💖

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

19 februari 2021 17:08

Det är så gott med knäckebröd. Vitt rostat bröd är det nog flera år sedan som jag åt. Förut blev det ofta, men nu har jag lagt av med det.
Husmans, det väljer vi också.
Jag får en lyckokänsla varje gång jag tänker på att jag är klar hos tandläkaren. Det blev ju många gånger och mycket dyrt, men så här i efterhand så var det värt det.
Tack Gerd och detsamma önskar jag dig. Kram!

 
Ingrid

Ingrid

19 februari 2021 12:47

Knäckebröd är gott och finns ju i så många varianter. Det måste man alltid ha hemma.
Skatboet är verkligen häftig och så stort det är!
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

19 februari 2021 17:12

Helt rätt, håller med dig Ingrid, det måste vi alltid ha hemma. Vanans makt är stor och nyttigt ska det också vara.
Jag tycker att det såg så roligt ut med snö på taket, på skatboet, häftigt, har inte sett sådant förut.
Tack. Hoppas att du också får en skön helg. Kram till dig Ingrid.

 
wiper

wiper

19 februari 2021 15:10

Knäckebröd är värt att fira och nu finns dagar för allt ;)

Vad härligt att du är klar hos tandläkaren och kan äta knäckebröd igen. Hårt bröd sa vi alltid hemma då jag växte upp. Kul att du skrev lite historia ang knäckebröd. Numera ser man inget bröd som hänger så. Tunnbröd hade man till surströmming bland annat

Det var märkligt detta med tulpaner i is det har jag aldrig sett förut. Fin liten dikt

Ha en skön fredag och helg
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

19 februari 2021 21:40

Det är otroligt så det har blivit. Men knäckebrödets dag, ska firas.
Ja, det är oerhört skönt för jag var så nervös och hade det jobbigt men det gick och det är jag så tacksam för. Plus att jag kan äta knäckebröd, en fin bonus.
Hårt bröd sa vi också hemma i Ångermanland, eller spisbröd för det mesta.
Surströmming har jag inte ätit men tunnbröd älskar jag. Det finns ett fiberrikt tunnbröd som är så gott.
Nej, jag hade heller aldrig sett tulpaner så där. Men kanske en ny konstform, vad vet jag.
Tack. Trevlig helg. Kram!

 
Znogge

Znogge

19 februari 2021 18:28

Vi har alltid knäckebröd hemma och vår favorit är Wasas Celebrating 100 som är ett knäckebröd på fullkornsråg, linfrön, vallmofrön och havssalt. Så gott! Däremot berättade min förra tandläkare att det är oftast franskbröd inblandat när man biter av en tand.
Blommor i is tycker jag är vackert och det fungerar bra att ta vissna som man hade tänkt att slänga.

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

19 februari 2021 21:45

Det låter som ett bra val. Mycket med nyttiga saker i och det känns fint.
Franskbröd, är det väldigt hårt det brödet, eftersom tandläkaren så sa? Spisbrödet som vi äter är ju hårt men jag är försiktig och ännu så länge så har det gått bra.
Det skulle vara vissna blommor då. Det är ju riktigta konstverk och skickligt gjorda tycker jag. Kram!

 
Tove Olberg

Tove Olberg

19 februari 2021 21:56

Nu kom jag på att det var väldigt länge sedan jag bakade fröknäcke, det må bli av :-)Men knäckebröd har jag alltid hemma, mest Husmans.
Den sista bilden är så fin med solstrålarna där i skatbo med vitt tak! Din röda text är tänkvärd!
Önskar dig o Mysingen en fin helg!
Krama varann och varm kram från mig!

http://blandar.bloggo.nu

 
wiolettan

wiolettan

20 februari 2021 09:35

Vi har också alltid knäckebröd hemma och Husmans, så gott. Jag bakar inte något sådant längre.
Det såg så vackert ut, där på skatboet. Men där på toppen smälter nog snön nu då det har blivit mindre kallt.
Var och en får sjunga efter egen näbb, så att säga. Alla vi tillsammans, vi behövs, var och en på sitt sätt.
Tack Tove. Kramar från oss till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Znogge

Znogge

20 februari 2021 14:30

Min tandläkare menade att det hade en del med segheten att göra.

God lördag till er!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

20 februari 2021 21:10

Aha, det kan jag förstå, segt som fastnar i tänderna, inte bra.
Tack Znogge, trevlig kväll.

 
Ingen bild

Ruth i Virginia

20 februari 2021 15:26

Du kan tänka dej, att jag längtar efter knäckebröd.
Kunde hitta Siljansbröd i en affär för många år sen,
men nu har dom det inte längre. Amerikanerna vet inte
riktigt, vad dom ska gör med de torra,bruna kakorna.
Min mormor bakade hårt bröd - tala om HÅRT. Kakorna
hängde på en long pinne i boden. Men gott var det, när
man fick hemtjärnat smör till.

wiolettan

20 februari 2021 21:15

Det kan jag så väl tänka mig. Jag tänkte faktiskt på dig, gällande knäckebröd och svenskar som har flyttat utomlands.
Kanske det inte är så populärt i Amerika med detta goda bröd. De vill säkert ha mjukt bröd, liknande limpor kanske.
Förr i tiden var det så, hårt blev det, men tiderna var annorlunda då.
Hemtjärnat smör, det var längesedan.
Förstår att du har många minnen av hur det var här i vårt land på kanske 1940-50 talen.
Ha det bra.

 
Lena

Lena

20 februari 2021 19:23

Gokväll!
Hetvägg, ja så fick man dom barn, har aldrig tyckt om kardemumma & aldrig Semlor! nått av det hemskaste bakverk tycker jag hu hu ;) men! jag kan smaka av mandelmassan som inte gubben gillar :)
Vad gäller knäckebröd är det mycket tungt efter att jag blev glutenintolerant för flera år sedan, mina första barndomsminnen är just Leksands knäckebröd... har ätit det var dag hela livet tills det inte gick längre, men vid några tillfällen har det brustit & jag har gått loss på det & tagit eländet som kom efter.... har heller aldrig gillat mjukt bröd, bara knäcke *hjärta* lyckosam dej & alla dom for njuta av det ...
Varm stor kram fina Optimist!! *hjärta*

http://frallorna.bloggplatsen.se

wiolettan

20 februari 2021 21:21

Gokväll Lena!
Men så olika kan det vara. Semlor tycker jag om, men det blir bara några per år. Nu har det blivit 2 st i år. Hetvägg, nej det går inte.
Kanske är det mandelmassan som gör att denna bullen blir så god.
Oj, då det var tråkigt. Något som vi tycker mycket om och så helt plötsligt tål vi det inte, då blir det en stor saknad.
Som ägg och äpplen, det får jag vara försiktig med om jag inte vill ha ont.
Ja, det är något att vara tacksam över att jag tål detta goda bröd som spisbröd.
Roligt att du kallar mig Optimist igen. Det var länge sedan som jag hette det, men du har inte glömt. Bra där. Kram till dig Lena.

 
gun

gun

21 februari 2021 17:47

Knäckebröd är gott men även mjukt bröd. Har precis bakat filmjölksbröd som är så gott med ost på.
Så fina istavlor med tulpanerna men jag hade hellre vilat ha dem i en vas på bordet. Ni har mera snö i storstaden nu än vad jag har på landet. Här har det de senaste dagarna varit plusgrader och även regnat.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

21 februari 2021 21:12

Det låter mycket gott, hembakat filmjölksbröd. Det skulle jag inte ha något emot att testa.
Håller med dig om tulpanerna. Det skulle vara och är också ett konstverk, men jag kände lite, nej så synd. Trodde på avstånd att de var målade, men icke.
Vi har nu också fått plusgrader och regn, så snön är snart borta.
Kram till dig Gun.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

22 februari 2021 09:25

jag har använt blommor i islyktor, men inte så mycket, lagt ljusslingor under, riktigt fint.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

23 februari 2021 09:26

Det kan jag tänka mig att det blev snyggt. Duktig du är.

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

22 februari 2021 09:27

jag gillar de nya havre-knäcken, det är som ha färskt bröd hemma hela tiden, i Norden bakade man ju inte varje dag, som i Frankrike till exempel...

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

23 februari 2021 09:29

Nya havre-knäcken? Finns det nya, men det är bra och gott med färskt bröd.
Det har du rätt i Hannele. Färskt bröd på morgonen är ju vanligt i Frankrike, inte lika stort här.

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

22 februari 2021 09:28

Sonen har hyrt bagarstuga och bakat tunnbröd, mums.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

23 februari 2021 09:30

Oj då, så bra att kunna hyra en bagarstuga. Den vi hade hemma då jag var ung är nu omgjord till sommarstuga.
Bra gjort av din son att baka goda tunnbröd.

 
Ditte

Ditte

22 februari 2021 23:42

God sen kväll!Ja det ångermanländska knäckebrödet är svårslaget. Vi har det alltid detta hemma och äter både det och annat knäckebröd. Maken bakar ett gott åländska grovt bröd som vi ockås gärna äter. Vad gäller detta med kalorier bryr jag mig föga utan äter det jag tycker om men i lagom skala.
En vacker morgonrunda fick ni och visst är dessa vackra isprydnader fina.
Stor kram och många tankar

http://https://dittemitti.se

wiolettan

23 februari 2021 09:36

God förmiddag Ditte, som det är nu. Det var väldigt så sent på natten du är uppe. Den tiden har jag min andra sömnperiod.
Det är så otroligt gott och jag saknade så mycket att inte kunna äta knäckebröd förut, men nu klarar jag det, så härligt.
Bra att maken bakar åländskt bröd, vet inte hur det smakar, men grovt bröd brukar vara gott, enligt min smak.
Det är bra filosofi, äter det som smakar men inte i överflöd.
Det är skönt ute, frisk luft och ibland kan vi få se lite ovanliga saker.
Tack snälla Ditte. Detsamma, kram.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards