Direktlänk till inlägg 21 december 2022

Vintersolståndet....

Av wiolettan - 21 december 2022 09:22


Vilket bra ord, tycker nog många som är trötta på mörker och kyla. Vi har ju direkt ingen kyla, men enligt Mysingen så har det varit mörkt i månader. Han är verkligen en sådan person som ogillar hösten, vintern och mörkret.


Jag vet inte hur många ”usch” som jag har fått höra denna tid. Vet inte vad detta beror på, men det har väl någon orsak, kan jag tro. Inte känner jag så, om det är mörkt, ja visst, det är inte mer med det, tända lite ljus. Om det är kallt, ta på sig mera kläder. Vad är problemet? Ljuset finns ju i alla fall, fast vi inte kan se det alla dygnets timmar, denna tid.


Vi är olika vi människor och det är bra. En del är morgonmänniskor, andra är kvällsmänniskor. Likadant då det gäller årstiderna och det är fint att vi är olika, det berikar. Så jag och Mysingen kan gladeligen ha skilda åsikter om detta.


Men nu vänder det, denna dag vänder det och blir ljusare igen. Få se om Mysingens humör också blir ”ljusare”.


Läste på nätet att i Stockolm kommer dagen, alltså 21 december, vara 6 timmar, 4 minuter och 48 sekunder lång.



 

Här i simhallen är det upplyst och många går här ofta. Då måste det vara tänt.


 

Några bra råd som jag läste i ett skyltfönster.


   



Annars är det som vanligt här hos oss. Idag ska vi ta vår 5:e covid spruta och jag hoppas att allt ska gå bra, även efteråt.


”Säg, vad gör doktorn när ni själv blir så här förkyld som jag är nu”?
”Hostar och nyser”.



 
 
Gunnel

Gunnel

21 december 2022 10:53

Jag är nog ganska lik din Mysing för jag blir så deppig av den märka årstiden. December med alla syns ljus är enda undantaget. Det känns riktigt bra och veta att det nu bara blir ljusare och ljusare för var dag som går. Även om det går väldigt sakta, så går det i varje fall på rätt håll. Kram

http://https://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

wiolettan

21 december 2022 21:14

Då kan ni två ta varann i hand. Många känner av den mörka årstiden mycket.
Håller med dig om att december är så trevlig och mycket då beroende på alla ljus som vi sätter upp.
Ja, nu vänder det och några sekunder längre blir dagen i morgon.
Kram!

 
Göran

Göran

21 december 2022 12:32

Alltid en tröst att ändå veta att vi går mot ljusare tider även om jag inte brukar märka så mycket av det förrän i början av februari. Och vi påverkas alla av årstiderna på olika sätt och i olika grad. På 90-talet hade jag en chef som var totalt hopplös att ha att göra med under november månad. Sen blev det som vanligt ett tag till slutet av mars då det kom en ny jobbig period. Höst- och vårdepressioner brukar det kallas när det blir riktigt illa. Jag har en betydligt lindrigare variant än hon (chefen) hade. Men nog påverkas även jag. Ha det gott!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

wiolettan

21 december 2022 21:18

Nej, det är klart, det går ju otroligt sakta de första veckorna. Jag tror att från i dag till i morgon så är det bara några sekunder det hänger på, om jag inte alldeles missminner mig.
Det låter som om din chef där på 90-talet led av vår och höstdepression. Det är ju många som gör det och vissa blir ju till och med sjuka under den värsta tiden.
Tråkigt om det påverkar oss människor för mycket i negativ anda.
Tack Göran och hoppas att du också har det fint.

 
wiper

wiper

21 december 2022 13:05

Jag gillar också höst och vinter men jag vill ha en vit vinter i så fall. Gillar mörker om det är vit snö som lyser upp. Det är som du säger att vi klagar för mycket fast vi vet att vi har olika årstider som vi skall ta oss igenom ;) det är ju egentligen väldigt omväxlande.

Gillar dina skyltar och det är precis så vi gör hos oss. Fast ibland glömmer nån att släcka så vi får påminna varandra. Det märks verkligen att man ändrat på mycket och det börjar rota sig

Härligt att ni får er femte spruta nu då vi börjar få fler fall.

Det sista var roligt ;) ;)

Ha en härlig dag ni båda
Kramar från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

21 december 2022 21:23

Visst är det så, vit vinter är att föredra och jag som Ångermanlänning är ju van vid att det ska finnas snö på vintern och något annat kommer jag inte ihåg ifrån min barndom.
Men här, längre söderut så har det varit lite blandat detta med en vit jul till exempel.

Vi gör så här också, påminner varandra om att släcka efter oss. Vi har blivit mycket mer sparsamma då det gäller elen denna höst och jag hoppas att det håller i sig.
Skyltarna som jag såg som påminde oss om detta, har jag ingen aning om var jag såg dom, har glömt och jag har tydligen inte gått förbi där efter att jag tog dessa bilder.

Ja, ni har vi fått vår femte spruta och det gick alldeles utmärkt och jag hoppas att vi båda tål den och inte blir sjuka.

Tack Malin och jag hoppas att ni också har härliga dagar.
Kram!

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

21 december 2022 13:30

Jag älskar denna mörka årstid med massor av ljus inne.
GOD JUL!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

21 december 2022 21:24

Se där, det finns flera än mig som tycker om denna årstid.
Gäller att passa på att tända ljus, för nu går det mot ljusare tider, så sakteliga.
Tack och jag önskar dig också God Jul!

 
Ingrid

Ingrid

21 december 2022 14:56

Ja, nu vänder det och det känns förhoppningsfullt. Det lär väl inte märkas på ett tag, men man vet i alla fall att vi går mot ljusare tider igen.
God Jul till dig och Mysingen!
Kram

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

21 december 2022 21:26

Dagarna blir längre och förhoppningsvis så återkommer solen lite oftare.
Nej, så är det, första månaden händer det inte så mycket så att det märks något just.

Tack Ingrid.
Vi önskar dig också en God Jul.

 
Anna-Lena

Anna-Lena" title="http://blogspot.com]Anna-Lena" target="_blank">blogspot.com]Anna-Lena

21 december 2022 16:17

Haha!
Ja, nu vänder det! Härligt! Snart märker man skillnaden. Kram

http://femfemman. blogspot.com

wiolettan

21 december 2022 21:27

Kommer solen också fram så märker vi nog skillnad om några veckor, men huvudsaken att det går mot ljusare tider, tycker många.
Kram!

 
znogge

znogge

21 december 2022 21:08

Det är självklart väldigt olika hur vin upplever mörkret och vinterhalvåret. Själv är jag en utpräglad vår och sommarmänniska. Dock tycker jag att som pensionär upplever jag vinterhalvåret mer positivt. Det är inte mörkt när jag stiger upp eller när jag kommer hem utan jag kan nyttja dygnets ljusa timmar. Sedan är det väldigt skönt att vi går mot ljusare tider kan jag säga!

Kram och god onsdagskväll!

http://znogge.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

21 december 2022 21:31

Så är det, vi är olika vi människor och även på detta område vilket kan vara bra.
Aha, blivit lite skillnad där, som pensionär. Det är klart att det känns lättare att slippa tvinga sig upp mörka mornar och i vilket väder som helst, det kommer jag ju ihåg själv.
Vi behöver ju också dagsljus för att må bra. Dessa molniga dagar känns ju lite jobbiga, men det går snart över.
Tack så mycket Znogge och detsamma önskar jag dig.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

21 december 2022 23:49

Lite sol har det nog varit varje dag, men inte tidigt på morgonen… gillar olika årstider ⭐️🎄

http://https://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

22 december 2022 09:13

Variationer på årstider är det bästa. Tänk dom som har sommar året om, inte något för mig.

 
Anki

Anki

22 december 2022 07:56

Min Lasse var som din Mysing ... han gnällde alltid om mörker och kyla den här tiden ... medan för mig är det den skönaste tiden på året.
Önskar dig och Mysingen en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

22 december 2022 09:17

Då vet vi precis båda två vad det innebär. Kompletterar varandra skulle jag nog säga. Jag är en vinter människa. Här där vi bor är det ju sällan mycket med snö eller hård vinter, men ibland händer det.
Tack Anki.
Jag och Mysingen önskar dig en God Jul och ett Gott Nytt År.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards