Direktlänk till inlägg 5 januari 2023

Vinter och vänskap.

Av wiolettan - 5 januari 2023 09:15


Idag vaknade vi upp till mycket med snö. Mycket för att vara här i vårt område av landet i alla fall. Det var vackert då vi tittade ut, men det var bara utseendemässigt. Blåsigt, småsnöade och det var halt. Inget för gamla människor att ge sig ut i.


"Tror du att det finns några fler 80 plussare som är ute i detta väder, denna tid på dygnet, mer än vi"? frågade jag Mysingen och så fick vi dagens första skratt.


Inte såg vi till några, nja vi såg inte till så många andra heller. En dam kom cyklande och ropade till oss:


"Det ska gå bra detta"! Så skrattade hon så gott och pinnade på. Ja, det gick inte fort och jag såg att hon var tvungen att stanna till flera gånger. Visserligen var det plogat, men inte var det något cykelväder.



 

Här är vi vid Tuletorget. Ni ser så lugnt det är. Inga människor ute och inga bilar, jo en.


 

Ni kanske kan se att det är halt. Det var det i alla fall och fläckvis moddigt, beroende på hur mycket som plogbilarna hade hunnit med i tidiga ottan. Som tur var så körde bilarna sakta, de som vi såg.


 

En blomsteruppsättning som vi fick av julbesökare.


 

Även en vacker och i mitt tycke, ovanlig Amaryllis.



 

Vill passa på och tacka er så mycket som har sänt júlkort till mig. Jag är som ett litet barn på julafton då jag får julkort. Dom gläder mig.


Av alla de gåvor som en

vis försyn har givit oss,

för att forma livet absolut lyckligt,

är vänskapen den skönaste.



 
 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

5 januari 2023 10:55

här ösregnade det rejält, gick ut ändå, har bra regnkläder (och bra is-skor) men bra att stanna hemma. Så mycket vackra julblommor ni har kvar, vit amaryllis är majestätisk, maken köpte tulpaner till nyår som står fint än. Ha en fin dag och promenera försiktigt.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

5 januari 2023 11:28

Jättebra med kläder som passar till vädret. Jag hade bra på fötterna och Mysingen tog på sig broddar.
De julblommor vi har står sig bra fortfarande och det är roligt.
Tulpaner, det gillar jag och brukar hålla sig rätt så bra.
Tack Hannele. Detsamma till dig.

 
znogge

znogge

5 januari 2023 11:06

Här har vi bara fått nederbörden i form av regn men det har kommit rejält. Är det halt ute så tycker jag man gör klokt i att ta det väldigt försiktigt. Ibland kan halkan vara väldigt förrädisk dessutom.

Önskar er en fin trettondagsafton!

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

5 januari 2023 11:30

Jag tycker ju om snö men ofta så följer det halka med eftersom det inte är så kallt. Vi hade endast minus 2 i morse.
Du har helt rätt, måste gå försiktigt, mycket förrädiskt underlag, fast de sandar.

Tack och vi önskar detsamma till er.

 
Hannas krypin

Hannas krypin

5 januari 2023 12:04

Nej snö och halkigt väglag är inget vidare att ge sig ut i. Blir mycket att göra för ortopeden tyvärr. Vi har också fått snö och under snön döljer sig en skridskobana. Har varit nära att drutta flera gånger.

http://hannaskrypin.se

wiolettan

6 januari 2023 09:13

Det kan vara riskabelt och det gäller att se upp, eller ner, rättare sagt.
Ja och sjukhusen har ju nog med jobb ändå, överfullt på många ställen.
Det är det som är så lurigt att snön lägger sig på halkan och den syns inte. Vi får vara rädd om oss.

 
Anna-Lena

Anna-Lena" title="http://blogspot.com]Anna-Lena" target="_blank">blogspot.com]Anna-Lena

5 januari 2023 13:03

Undrar det... hur många åttioåringar går ut i modd och halka. Ni är tuffa ni! Men det gick ju bra... och då var det bara bra att komma ut och få lite luft och rörelse.
Julkort! Tänker att jag ska skriva till alla er bloggvänner... men så blir det inte av. Får skärpa mej!Kram

http://femfemman. blogspot.com

wiolettan

6 januari 2023 09:17

Ja, det var det vi kom på, ser ju inga gamlingar ute den tiden. Men, vi är ute fel tid kan tänka och det är bra att dom håller sig inomhus kanske, då det är så förrädiskt med halkan.
Både jag och Mysingen har liksom fått ett behov av frisk luft varje morgon.
Det skulle jag inte kunna göra, skriva julkort till alla bloggvänner för jag har inte adresserna och ofta inte efternamnen heller. Men, kul skulle det vara.
Kram!

 
Anki

Anki

5 januari 2023 14:13

Läskigt halt är det ... snö på isfläckar är otäckt! Ta det försiktigt!
Önskar er en fin Trettonhelg!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

6 januari 2023 09:19

Håller med dig. Ibland är det riktigt förrädiskt och då kan olyckan vara framme. Vi går försiktigt och Mysingen har broddar på sig och håller mig i handen.
Tack och detsamma önskar vi dig.
Kram!

 
Bosse+Lidén

Bosse+Lidén

5 januari 2023 15:33

Fina vinterbilder. Härligt med ljuvliga morgonskratt. En bra början på dagen. Kul att läsa om den cyklande medmänniskan. Visst är det lurigt. Här är både vitt, blött och halt i en salig och svår att se blandning.
Kram, Bosse'
Ps. Igår började jag med årets fototävling.

http://gotlanduppochner.com

 
wiolettan

wiolettan

6 januari 2023 09:24

Det är vackert då det bli snö och vitt ute, det lyser upp och blir genast ljusare.
Tack Bosse.
Jag och Mysingen skrattar ofta tillsammans och det hjälper mot mycket.
Såg att ni skulle få det besvärligt vädermässigt idag. Var rädda om er då ni går ut.
Ja, jag såg detta om tävlingen och tävlingar gillar jag. Men det var lite stressigt att skynda och datorn min är gammal så jag får se. Om jag inte tar det så allvarlig så kanske.
Du är duktig som håller på och engagerar oss.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

6 januari 2023 12:54

Vi har fått en del snö också men dom har snöröjt rätt bra denna gång. Jag fortsätter att promenera men drar ner min höga fart lite. Jag känner folk som är i 80-90-årsåldern som cyklar, promenerar och går på gym. Tyvärr så kan inte alla det och då får man vara försiktig en sån här årstid med snö och halka. Jag har ju inte själv så långt kvar tills jag är 80 år gammal. Ni båda är härligt tuffa och utmanar er själva

Jättefina bilder på blommor och kort

Ha en härlig trettondagshelg
Kram från Malin



http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

6 januari 2023 16:37

Det känns bra då det är plogat och sandat, det är så viktigt och det blir så mycket lättare att ta sig fram, även för unga kan jag tänka mig.
Bra att gå lite försiktigare, men jag går aldrig fort numera.
Det finns så många som är pigga i hög ålder, men jag tillhör inte den skaran, tyvärr. Skulle önska att mitt hjärta var bättre, men inget att göra åt.
Jag tror att så länge vi kan gå ut och röra på oss, så mår man bättre, frisk luft skadar inte.

Tack så mycket Malin.
Tack och detsamma önskar jag dig.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Tove

7 januari 2023 12:09

Uppmuntrande cyklist och heja er som går ut även om det är oplogat! Det gör gott även om det går sakta.
Vänner,jaa det är så värdefullt.
För varje år som går
med vänskap som består eller en nya får
så känns det som värme i kroppen
tillika i knoppen
De som inte länge finns
de får vi evig glädje i aatt vi minns
Varm kram

wiolettan

8 januari 2023 09:52

Ja, hon var käck, tjejen. Roligt att hon hälsade på oss.
Det är en märkbar skillnad att gå ute på vintern då det kan vara halt eller är moddigt, än då det är sommar och torrt.
Vi får vara rädda om oss.
Du är så duktig på att klä dina tankar i ord och rimmande dikter. Vackert.
Tack och kram till dig.

 
Ditte

Ditte

7 januari 2023 21:07

Så fint att ni ger er ut på era morgonrundor. Men kan tänka mig att det kan vara halt så gå försiktigt.
Vackra bilder.
Vackert också med blommorna och amaryllis är så fina.
Köpte ett par som snittblommor i december och de var också så fina.
Visst är det roligt med julkort. En fin tanke.
Önskar er fortsatt fina dagar och var försiktiga när ni ger er ut. Och i vår, när snön är borta och vi kan sitta ute så ses vi i era trakter.
Varm kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

8 januari 2023 09:56

Ja, Ditte, ibland är det halt och det gäller att vara försiktig. Men, eftersom vi är två så känns det lite säkrare. Idag var det stundtals mycket lurigt ute, fast det regnar, eller kanske just därför och snön är ju inte riktigt borta ännu.
Tack Ditte.
Jag tycker om Amaryllis blommorna, de håller ett bra tag och lyser upp så fint.
Julkort älskar jag. Det finns också så många vackra, men först och främst en tanke ifrån någon som tänker på en, fint.
Tack och vi önskar dig detsamma.
Det satsar vi på, härligt.
Kram!

 
Augusta

Augusta

7 januari 2023 23:40

God fortsättning på år 2923.

Oj, det verkade rätt ensamt denna tidiga morgon ni var ute och gick. Nej inte många som är är 80 år som är ute och går vid nysnö.
Jag tycker det är vidrigt, snö, halka, kallt ute men det värsta är så kallt inne också. Jag beundrar er som inte klagar utan går ut iallafall.
Ha det bra och kram till er båda

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

8 januari 2023 09:58

Tack detsamma Augusta. Hoppas att vi alla får ett fint nytt år.
Det var nästan folktomt ute i går morse och det var ännu mindre folk ute i morse. Många är jullediga och kanske ligger och sover i ottan.
Jobbigt att du ska ha kallt inne. Vi har det svalare, men jag sitter under en filt eller har en sjal på mig, det går bra.
Tack från oss båda och kram till dig.

 
wiper

wiper

8 januari 2023 15:29

Jag tycker ni båda är så duktiga på att gå ut och gå. Det behöver ju inte vara långt bara man kommer ut lite. Har man hjärtbesvär så skall man inte anstränga sig. Bara lite frisk luft gör susen

Kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

8 januari 2023 16:59

Vi känner ett behov av att promenera, av gammal vana och det är jag glad över. För ibland nu känns det otroligt jobbigt att gå ut och gå, inget är som förr.
Håller med dig Malin. Tack!
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards