Alla inlägg den 4 mars 2015

Av wiolettan - 4 mars 2015 07:47



 

Har ni hört talas om det, Blå Tåget?


Det var det som var min utflykt. Vi åkte Blå Tåget ifrån Stockholm till Uppsala. Kanske inte låter så märkvärdigt men det var roligt och trevligt, en annorlunda liten utflykt.


Mysingen är med i ordern Par Bricole och de ordnar utflykter för seniorerna ibland och vi har ofta följt med på dessa små, trevliga resor. Denna gång fick vi åka tåg, det brukar ofta vara bussresor annars, som räcker över en dag. Pendeltåg här ifrån Sundbyberg händer det att jag åker men "vanliga" tåg, det var mest i min ungdom då jag ibland flera gånger om året åkte från Stockholm hem till mitt föräldrahem i Trehörningsjö.


 

Nu fick vi åka med ett gammalt tåg, ifrån sextiotalet, med kupéer som förr i tiden. Tåget är ett "nytt" ombyggt klassiskt tåg med första och andra klass vagnar, restaurangvagn. Vagnar från 60-talet köptes in av ett privatägt bolag Skandinaviska Jernbanor AB och huvudägare är Ulf Smith. Nya miljövänliga lok köptes. Vagnarnas charm från en svunnen tid är kvar, men komforten har förbättrats, kvar finns den gamla panelen på väggarna och mycket av inredningen ifrån 60-talet. Det finns en bar med bardisk, piano och sköna fotöljer att sitta på.


 

Fick sätta oss i restaurangvagnen direkt, vi var 40 personer så det blev fullt omgående. Där var det dukat med vita linnedukar och servetter och vi fick en härlig kycklingrätt och kaffe och kaka efteråt. Tåget har ett kök där maten tillagas från grunden och serveras vid borden av trevlig personal.


 

En av personalen, ägarens fru, tror jag, höll ett mycket inspirerande och roligt välkomsttal där hon talade om det Blå Tågets historia, hur det började och hur det fungerar.


Tåget åkte som sagt till Uppsala, stannade först i Arlanda stad, vilken är en station under jord. Jag har aldrig varit där så det var också något nytt.


Vi fick också underhållning med sång och musik. Som sagt en trevlig resa.


Nu blir det frukost, sångövning med mera. Återkommer senare och vill nu önska er en trevlig dag.


Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards