Direktlänk till inlägg 27 juni 2015

Hemma igen!

Av wiolettan - 27 juni 2015 09:30


Det blev en lite längre semester än vi hade räknat med, hemma i Ångermanland, men eftersom det var ett "lagomt" väder där och sämre här så stannade vi kvar. Som pensionär går det att vara lite mer flexibel.


Det var roligt att vara där uppe och roligt att komma ner hit. Norrland respektive Svealand. Vad är skillnaden? Joo, det är mycket. Uppe i norr syns himlen på ett annorlunda sätt, luften är renare och klarare. Där bor vi på landet och här bor vi i stan, det gör skillnad. Där i ett litet hus, här i lägenhet. Visserligen har vi balkong här, men där är det bara att gå direkt ut och sätta sig på bron och mysa, eller i hammocken, den som så mycket annat ingick i huset.


 

Så här ser det ut där jag är född och uppvuxen. Längst till höger ladugården, förmånsstugan där farmor bodde under min barndom, boningshuset och längst till vänster bagarstugan, den som jag nu har fått av min ena bror som har haft den som sommarställe i storst sett i 50 år.


 

Här syns den lilla stugan bättre.


 

I denna stuga har jag bakat mycket tunnbröd då jag var ung. Bakugnen och öppna spisen är kvar.

Min man fick jobba lite med bakugnen.


 

Midsommar firade vi där med tre av mina syskon.


 

Grillade och satt ute och åt gott.


 

Jag älskar liljekonvaljer och det fanns en del där i markerna.


 

Lite sommarblommor.



 
 
Att bara vara jag

Att bara vara jag

27 juni 2015 12:17

Ditt barndomshem ligger verkligen vackert till. Jag tycker det är mysigt med öppna spisar på nåt vis... Och liljekonvaljer är fina blommor :) fast jag gillar ju blommor i överlag så alla blommor är vackra på sitt vis. Kram ♥

http://margot64.blogspot.se

 
TantGlad

TantGlad

27 juni 2015 16:16

Förstår att det är en stor skillnad över att bo på landet, och i stan.
Du visar så himla mysiga bilder från ditt barndomshem. Riktigt roligt att se.
En härlig midsommar har ni haft åxo. Ja vi hade nog det bästa vädret då norröver. Det var riktigt skönt här hos mig åxo.

Härliga fina bilder bjussar du på.
Ha en riktigt härlig kväll med mysingen.
Ps.....brukar ni titta på melodikrysset??
Det är kul tycker jag.

Trevlig kväll.
Kramkram.

http://tantglad.bloggo.nu

 
Comsi Comsa

Comsi Comsa

27 juni 2015 17:28


Gud så vackert, det ser ut som i en tavla. Förstår verkligen att ni stannade längre.....

Kram på dig ♥

http://egopyret.blogspot.com

 
Znogge

Znogge

28 juni 2015 13:42

Vilken underbar stuga ni har fått!

Kram och välkommen hem igen!

http://znogge.wordpress.com

 
gun

gun

28 juni 2015 20:28

Vilken härlig resa och jag förstår att ni stannade kvar längre
där uppe. Ser jätte mysigt ut.
Måste kännas kul att få ta över stugan som du bakat i som ung.
Visst är det skillnad på boendena.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

29 juni 2015 09:30

Tappar nästan orden... vilken helt helt ljuvlig stuga du fått!!! en liten timmerstuga bland det gröna, mer sommarkänsla än så går inte att få, vilken "lyckans ost" du är!! :))) hade jag fått en sådan hade jag svävat på moln ;) & så ligger den så makalöst idylliskt *hjärta*

Ja du, nog är dessa motpoler större än störst mot varandra!! finns många vackra platser i Stockholm, men förstås än fler i Ångermanland *hjärta*

Kram & må så gott *hjärta*

http://frallorna.bloggplatsen.se

 
Geddfish

Geddfish

29 juni 2015 14:47

Välkommen hem och det där, det var ju SOMMAR! Åhhh, så vackert och idylliskt.
Kram och ha det som allra bäst ♥

http://gerd-geddfish.blogspot.com

 
Ingen bild

Bosse Lidén

7 juli 2015 09:26

Det känns som du beskriver två olika världar. Spontant säger jag fördel Ångermanland. Jag skulle svarat annorlunda om det varit snöstorm eller om man blir akut dålig/sjuk. Vad bra att du/ni kan leva i båda "världarna". Jag hoppas du får njuta av denna möjlighet många gånger till. Vilka tankar som måste dyka upp för dig och alla tusentals minnen från din barndom och uppväxt. Tack för fina bilder.
Kram Bosse

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards