Direktlänk till inlägg 9 september 2016

Läkarskräck, eller fånerier?

Av wiolettan - 9 september 2016 09:15


Besökte min hjärtdoktor i förrgår och det gick bra.


Jag är ju alltid så nervös då jag ska till läkare så det är rent av bedrövligt. Men, ”min” doktor är otroligt snäll och pratar på nästan hela tiden. Jag har inte kommit underfund med ännu, om det är för att jag ska slappna av eller om han är så där pratsjuk och frågvis gentemot alla.


Han frågar hur sommaren har varit, vad jag har gjort, om jag har varit utomlands, vilka resor som vi har gjort, hur min man mår, om han har några besvär eller mår bra, om var jag är född, om det var lätt att hitta till mottagningen, om vad jag tycker om det stressade Stockholmslivet, och, ja allt möjligt. Detta gör han under tiden som han kollar min pacemaker, hur mycket flimmerattacker jag har haft sedan senast och hur lång tid det är kvar på batteriet. Även då han tog ultraljud på hjärtat pratade han på.



Men, jag fick reda på att batteriet håller cirka 3 år till och att jag inte hade någon hjärtsvikt. som de som har förmaksflimmer lätt kan få. Han sa att hjärtat såg ”bra” ut men samtidigt så fick jag direkt gå ner till laboratoriet och ta sex rör blod. Samt att han sa att en sköterska skulle ta kontakt med mig för han ville att jag skulle börja gå hos henne. Samt att jag får ett återbesök om ett år igen, om inte proverna visar något speciellt. Varför jag ska gå till en sköterska och vad det handlar om har jag ingen aning. Jag blir så stum hos läkare. Hjärnan blir tom.


Efteråt kommer frågorna, då jag kommer hem i lugn och ro. Jag får se och höra då sköterskan hör av sig vad det handlar om.


Nu ses vi inte på ett tag igen. Vi ska till Ångermanland och ”stänga av” stugan för vintern. Visserligen är den vinterbonad men vi tycker att det blir för dyrt att ha elvärmen på då vi inte är där så vi tömmer vattenrören så det inte ska frysa sönder.


Där har vi ingen dator. Hoppas att ni tar väl hand om er och kanske saknar mig lite.



   

Vi gick förbi Wallenbergs Torg, på väg till läkaren.


 

Detta ska föreställa skulpturer. Kanske är det så, men vad är det?



 

Precis!











 
 
znogge

znogge

9 september 2016 10:10

Jag tror att många känner och reagerar precis så som du gör. Ibland kan det vara gott att ha någon med sig som kanske ställer frågorna som man alltid kommer på i efterhand.

Min första tanke var vattnet men insåg att ni har god framförhållning. Vi har grundvärme på i kök och badrum och avstängt i övriga rum i stugan.

Kram och go' tur!

http://znogge.wordpress.com

 
Comsi Comsa

Comsi Comsa

9 september 2016 10:27


Jag blir alltid också stum hos läkaren och gömmer alltid det viktigaste. Idag blir det allt vanligare att man går hos sköterskor, mycket förändras. Själv hänger jag inte med och går nästan aldrig till läkare fast jag skulle behöva.
Ha en fin tur!

Varm kram ♥

http://egopyret.blogspot.com

 
Primrose

Primrose

9 september 2016 10:46

Jag är SÅ rädd när jag ska till läkaren!
Jag förstår dig mer än väl.
Läkaren säger sitt namn, men jag kan aldrig komma ihåg inte ens sekunden efter.
Du får skriva upp alla frågor på en lapp ,-)
Han märker säkert att du är nervös och vill få dig att tänka på annat, så lugnar hjärtat säkert ner sig lite oxå, än om du bara ligger spänt och väntar.
Jag tror att han bara vill försäkra sig och göra ett riktigt bra jobb med dig därför alla rören med blodprov.
Annars hade han inte gett dig en tid om 1 år.
Jag drar mig i det längsta att gå till läkaren, vilket är dumt men jag är livrädd.
Ha det jättefint nu.
STOR KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
Ditte

Ditte

9 september 2016 11:07

Jag förstår verkligen att det finns en oro inför dina läkarbesök för du vet ju inte vad dina värden och dinapparat ska visa.
Men du verkar ha en vänlig doktor som vill få dig att känna dig lugn och det är ju bra.
Hoppas också att provsvaren är bra. Och ville inte doktorn träffa dig förrän om ett år så är ju det ett bra tecken.
Jag är lite orolig ibland när jag besöker hudmottagningen för genomgång, men å andra sidan kan jag ju inte göra något åt vad de än hittar. Tror jag vant mig lite och ser min åkomma med de maligna melanomen som ett mer "tillfälligt tillstånd". Ditt hjärta är ju liksom mer permanent.
Önskar er en trevlig resa norröver och hoppas senare på många vackra bilder från ditt fina Ångermanland.
Och visst kommer jag att sakna dig.
Stor kram!

http://akker.blogg.se

 
Kicki

Kicki

9 september 2016 14:20

Hej, klart du blir saknad, dina goa härliga kommentarer. Hoppas allt blir bra med läkarbesök och allt med det. Ha det så skönt och va rädd om dej kraam

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Ingrid

Ingrid

9 september 2016 17:17

Det är nästan alltid så när man varit hos läkaren att man glömt något man skulle fråga om. Även om jag inte är nervös inför ett läkarbesök är det ändå en anspänning.
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
TantGlad

TantGlad

9 september 2016 19:40

Jag gillar inte alls läkare fastän jag vet, att de bara vill en väl och vill hjälpa. Tror din läkare förstod och kände att du inte var riktigt bekväm därav alla frågor och allt prat. Att gå på återbesök hos sköterskan blir bara bra tror jag. Var inte orolig.

Klart vi kommer att sakna dig likaväl som vi förstår att du måste göra vinter i stugan. Men.....den som väntar på nåt gott.....eller....Hur var det nu igen? * Ler*

Kram fina bloggvän och skär om dig .

http://tantglad.bloggo.nu

 
Lena i Wales

Lena i Wales

10 september 2016 11:11

Läkarbesök är aldrig trevliga.
Ha det bra i Ångermanland och du är alltid saknad med dina härliga inlägg och trevliga kommentarer.
Fina Stockholmsbilder, det gillar jag.

http://leniawales.wordpress.com

 
Annika

Annika

10 september 2016 14:15

Läkarbesök är aldrig kul, men det brukar kännas rätt skönt när de är över.

http://annikaxbjork.wordpress.com

 
Gunnel

Gunnel

11 september 2016 09:09

Låter som du har en mycket trevlig doktor. Hans prat känns kanske lugnande för en del. Jag vet många som har besvär med blodtrycket och hos doktorn blir det skyhögt, men hemma mer normalt. Jag kommer att sakna dina inlägg men tittar in då och då för att se om du kommit hem. Ha det gott.

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
Kicki

Kicki

11 september 2016 22:50

Hej, hoppas det är bra med dej. Att det gick bra hos doktorn. Stor kram👍😀💝

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Geddfish

Geddfish

12 september 2016 15:26

Jag var hos ögonsköterskan idag på Ögonkliniken. Jag går hos henne 3 ggr av 4 då det är ögonläkaren. Allt var ok idag, skönt, verkligen!
Det är jättebra att ha någon med sig! 4 öron hör bättre än 2. Jag har alltid varit med Sarah men sen hon träffade sin make så är han med. Och kan han inte så är hennes svärmor eller jag med om det diskuteras viktigare saker.

Det låter som om det är lugnt med dig, hoppas det är så!
Ha en fin resa uppöver. Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Maria

Maria

12 september 2016 17:00

Hoppas ni får en trevlig liten tripp till Ångermanland. Nej, frysa sönder vill man inte det ska göra. Doktorn kan verkligen få en att bli både tom i huvudet och mållös. Har tagit mig för att börja skriva upp det jag går och funderar på så jag inte glömmer bort det. Skönt att det gick bra för dig. Våra kroppar de är som de är. Var rädd om dig!

http://dammsamlare.blogg.se

 
Piedra

Piedra

12 september 2016 18:25

Jag brukar också bli stum hos läkare, så jag har försökt vänja mig vid att jag skriver en lapp med allt som jag vill ta upp med läkaren. Annars kommer jag inte på något att säga när jag väl är där. Och precis som du skriver så kommer frågorna långt efter att jag kommit hem därifrån. Känner mig så otroligt dum ibland.
Varm kram 💕

http://verklighetsflyktblog.wordpress.com

 
gun

gun

12 september 2016 20:39

Tror många kommer av sig när man är hos läkaren.
Jag har alltid skrivit ner på en lapp vad jag vill ta upp och det fungerar.
Hoppas du får en fin stund där uppe i Ångermanland.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Anneli

Anneli

13 september 2016 23:37

Skönt att ditt hjärta mår bra.. Jag kan oxo vara orolig när jag ska till läkaren eller tandläkaren.. Förr hade jag en underbar läkare som precis som din frågade hur allt var. Han frågade t o m hur mamma mådde, sonen, hunden, alla runtomkring .. Jag har en bra läkare idag oxo men min förra var helt underbar. Han lever inte längre, han var sjuk i många år men ändå jobbade han på.

Du får vara rädd om dig, Dröm sött kramar ♥

Ps, i morgon kommer hemlisen ut =)

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

 
Biggeros

Biggeros

14 september 2016 15:47

Läkarskräck är ett vanligt dilemma!! Jag gillar heller inte att gå till doktorn. Tur att det gick bra ändå.
Trevlig resa och ha det bra på landet tills vi hörs igen🤗🤗Kram

http://Biggeros.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards