Direktlänk till inlägg 30 maj 2018

Längst ner i Söder.

Av wiolettan - 30 maj 2018 10:37


Så kom vi då till Kristianstad där mysingen hade bokat rum på Hotell Christian IV.


Det har sin tjusning att åka runt så som vi har gjort och övernatta på olika hotell. Vi försöker att få så bra rum som möjligt för så billig penning som möjligt. Inte har vi något att klaga på heller. Det brukar finnas allt vi behöver.



   

Som synes, ett pampigt hotell, med namn efter stadens grundare.


   

Tjusiga mattor i korridorerna. Samma kungliga monogram som jag hade på min dräkt i förra inlägget.


 

 Denna var till att lägga väskorna på. Det enda som stötte mig lite var heltäckningsmattorna i rummet. Det är jag inte så förtjust i.


   

Jag tycker om tinnar och torn på husen.


 

Vi försökte också se lite av de städer som vi åkte igenom.  En annorlunda fontän, i Kristianstad tror jag.


   

Klart vi ville se havet också. Här utanför Trelleborg som vi också besökte för att få se palmerna på Strandgatan, men de höll som bäst på att förberedas.


 

Jag tror inte att det är fåglar som vandrar där, utan golfspelare.



 

Inget regn fick vi på hela resan, men jag tog en bild av flickor under paraply.



   

Vi åkte vidare och det blev lite större vägar ibland. Skånsk transformatorstation, tror mysingen, eller Skånes minsta slott.


   

Stolen kanske någon känner igen. men den är inte ifrån Älmhult.




   

Lunds domkyrka. Den började att byggas under tidigt 1100-tal. Det är en mycket pampig byggnad.

Över 700.000 besökare och cirka 90.000 firar gudstjänst här varje år. Det är gudstjänster varje dag. Den har utsetts till en av Sveriges sju underverk av Vetenskapsradions lyssnare.


 

Inte många kyrkobesökare den dagen vi var där.



 

Astronomiska uret i domkyrkan, visar verkligen allt. En av kyrkans största sevärdheter. I hela Europa finns bara tre av liknande ur bevarade. Två gånger om dagen spelar den. Samtidigt passerar 6 träfigurer, de tre vise männen med var sin tjänare, Jesusbarnet som sitter i sin mor Marias knä. När de passerar Kristus böjer de sina huvuden i vördnad.




 


Slut på översvämningarna, men skylten var kvar.



 

Av Skånska slott och herresäten såg vi Skarhults...


   

...och Trollenäs slott.


   

Väderkvarnar tycker jag är speciella. En Mölla på skånska.



   

En gammaldags fin vägvisare.


Vi har sett och upplevt väldigt mycket så det finns en hel del att skriva om, men vädret är så varmt så det är inte lätt att få någon ordning på tankeverksamheten.


   

Men, vad hände här? Var vi så trötta så att vi såg dubbelt?



   

Ett annorlunda och roligt varningsmärke för katt.


På tal om katter så var vi med om något riktigt hemskt.  Jag blir fortfarande alldeles kall då jag tänker på det. Katter är ju mitt älsklingsdjur. Nej,. Det får jag ta vid ett annat tillfälle.

 
 
Ingrid

Ingrid

30 maj 2018 17:47

Så mycket trevlig ni sett på resan!
Det där hotellet såg jättefint ut och visst är det roligt att bo på bra ställen.
Jag har rest alldeles för lite i Sverige, så tack för fina bilder!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
geddfish

geddfish

30 maj 2018 20:25

Tack för att jag fick följa med på den innehållsrika resan! Sverige har mycket att erbjuda.
Jag har varit i Kristianstad och i Lunds domkyrka. Sistnämnda var jag med yngsta barnen för 25 år sedan. Jag skrev i gästboken och bad om läkedom för yngsta dottern.
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Wanderlust by Jona

Wanderlust by Jona

30 maj 2018 20:43

Åh, såg verkligen så himla fint ut! Tack för lite härlig Sverige-inspiration! :D

http://wanderlustbyjona.com

 
Ditte

Ditte

30 maj 2018 22:02

Det är så trevligt att resa med er! Och så mycket jag får se. Har bara snabbt passerat genom Kristianstad och inte sett så mycket. Och Skåne är nog tillsammans med Blekinge och Halland de svenska landskap jag är minst bevandrad i. Men Lund har jag besökt och har även (akut) opererat bort min blindtarm där...
Jättefina bilder och jag ser fram emot mer...
Stor kram och tankar till dig.

http://dittemitti.se

 
Matilda Berlin

Matilda Berlin

31 maj 2018 12:14

Men så härligt det ser ut!! =) kram <3

http://matildaberlin.se

 
Gunnel

Gunnel

1 juni 2018 09:30

Skåne är vackert och det är alla landskapen i Sverige...vart och ett har något unikt. Dina bilder är välbekanta för mig naturligtvis, men det finns fortfarande ställen som jag inte besökt. Det får bli av någon gång snart. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

 
Znogge

Znogge

1 juni 2018 16:42

Jag kan bekräfta att Mysingen hade rätt för visst är det en transformatorstation. Ni missade ingenting när det gäller palmerna och personligen så tycker jag att Trelleborg är en ganska så tråkig stad. Lund är däremot intressant och även min lillhåla men den hoppade ni över. Härliga bilder som vanligt!

Kram

http://znogge.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards